Janji Manis Jurujual, Mangsa Sengsara Pesakit Kami

Oleh Ammar Kamar
Ah terlalu ramai!

Lengkap hari saya dengan 3 pesakit yang mengambil ubatan tradisional yang ditempa dengan bahan terlarang.
Salah seorang, Pakcik Rahmat (bukan nama sebenar).
Pakcik mengalami muntah darah memenuhi semangkuk nasi banyaknya. Dibawa ke hospital dengan penuh panik oleh isterinya, yang setengah abad lebih umurnya. Jelas kelihatan akan kepenatan mereka, dengan makcik tersengguk-sengguk menahan mengantuk. 

Setelah diselidik, kami sepasukan mendapati tiada punca yang lain yang mengakibat pendarahan dialami Pakcik Rahmat, melainkan pengambilan ubatan tradisional yang telah disahkan mengandungi dexamethasone, yakni sejenis steroid.
Saya mara kehadapan kearah makcik dan pakcik untuk beri sedikit penerangan. Allahu kasihan. Pakcik dan makcik terlalu naif untuk menerima maklumat bahawa ubat yang diambil selama ini mengandungi bahan yang berbahaya. 

Tersentak pakcik dan makcik apabila diberitahu bahawa pendarahan major yang dialami adalah disebabkan oleh ubat tradisional yang dimakan! Jauh pakcik mengelamun tanpa tentangan mata. Saya rasa dia masih tak faham. 

Tak mengapa. 

Kita beri masa.
Allahu.
Kali terakhir saya dapat tahu bahawa pegedar menjanjikan pulangan wang jika produk mereka tidak berkesan. Soalan saya, kalau Pakcik Rahmat meninggal, anda (penjual) nak pulangkan apa ya?

Ataupun anda cuci tangan terus? 

Ataupun guna hujah konsep ikhtiar, tawakkal dan takdir sebagai lubang meloloskan diri?
Semoga tidur lena wahai penjual biadap, sebelum balasan datang memberi salam.
Ayuh lengkapkan diri kita dengan ilmu. Tanyalah mereka yang ahli dalam isu-isu kesihatan. 
#jauhiprodukmenipu 

#jauhiprodukmencurigakan 

#jauhiproduktakberdaftar 
Ammar Kamar

Pegawai Farmasi Anda

Medical Mythbusters Malaysia

​Produk Kesihatan Bertopeng Sunnah

Oleh: Dziehan Mustapha

Pada suatu petang saya menerima sebuah mesej melalui facebook messenger daripada seseorang individu yang tidak dikenali. Beliau ingin bertanyakan berkaitan sebuah minuman kesihatan berunsurkan Habbatus Sauda sama ada adakah saya ingin mencubanya setelah melihat saya bertanyakan berkaitan produk itu pada facebook page penjual produk tersebut.

Katanya melalui fb messenger
“Assalamualaikum saudara…dah cuba ke minuman Kid.. Kli.. tu?”
Saya menjawab
“Belum lagi, mengapa”
Beliau membalas
“Saya tidak pasti ubat ini ok ataupun tidak. Tapi ia tidak ada kelulusan kementerian dan saya rasa mengarut kalau dia kata ada kaitan dengan makhluk halus, sebab pesakit menderita dari sejak kecil”

Saya tertanya-tanya, apa kaitannya dengan makhluk halus dan siapakah dia sebenarnya?

Sebenarnya tujuan saya bertanya dalam page facebook penjual produk ini adalah untuk bertanyakan produk ini berdaftar dengan KKM atau tidak dan ingin membuat laporan jika produk ini didapati tidak mempunyai kelulusan KKM.

Tindakan saya ini juga adalah kerana produk ini telah menyebabkan bacaan fungsi buah pinggang seorang pesakit haemodialisis yang mengambilnya tiba-tiba menjadi bertambah teruk dalam masa yang singkat. Sumber informasi ini saya perolehi adalah daripada Pakar Nephrology (Pakar Buah Pinggang) yang berkongsi informasi ini di dalam media sosial (tanpa memberi tahu latar belakang pesakit) yang mengeluh dan kecewa dengan sikap penjual yang tidak bertanggungjawab sehinggakan pesakit beliau terpaksa menanggung kesan buruk daripada produk minuman Habbatus Sauda jualan mereka.

(Berbalik kepada cerita asal)
Rupa-rupanya individu yang menghantar mesej kepada saya itu sebenarnya cuba untuk memberitahu saya akan kesan buruk produk minuman Habbatus Sauda ini yang telah menyebabkan adik perempuan beliau meninggal dunia 2 minggu sebelum itu pada usia 23 tahun.

Adik beliau sebenarnya penghidap penyakit diabetes Jenis (I), di mana pesakit seperti ini selalunya bermula pada usia muda dan memerlukan Insulin sebagai rawatan akibat organ pancreas gagal menghasilkan insulin. Adik beliau telah lama menghidap diabetes dengan rawatan insulin sejak daripada kecil. Pada usia 18 tahun adik beliau telah menerima rawatan Haemodialisis akibat kesan komplikasi penyakit diabetes yang dihidapi arwah.

Penjual produk minuman Habbatus Sauda ini sememangnya menyasarkan penjualan produk mereka kepada pesakit-pesakit hemodialisis dengan menjanjikan penyembuhan kepada organ buah pinggang yang telah rosak itu dan bebas daripada Hemodialisis selepas mengambil produk minuman Habbatus Sauda jualan mereka. Tapi ada syarat jika ingin berjaya…Minuman Habbatus Sauda mereka tidak boleh bercampur dengan rawatan ubat-ubatan Hospital dan melarang juga melakukan hemodialisis sehingga tamat tempoh rawatan menggunakan produk minuman Habbatus Sauda keluaran mereka. Kata mereka, jika ambil bersama-sama (ubat-ubatan hospital) nanti produk mereka tidak berkesan untuk merawat buah pinggang yang rosak itu.

Jelas abang kepada arwah…
Kata-kata si penjual ini sangat meyakinkan sehingga mereka sekeluarga bersetuju membeli sekaligus 30 botol produk minuman Habbatus Sauda ini dan memberi minum kepada arwah sebotol (250-300ml) sehari. Harga sebotol produk ini adalah RM50. Kerana inginkan melihat arwah baik daripada penyakit kegagalan buah pinggang dan sihat semula tidak perlu menjalani Hemodialisis seperti yang dijanjikan oleh si penjual, mereka menurut segala syarat pengambilan produk ini serta pantang larangnya.

Si penjual menyarankan agar mengambil sebotol produk mereka sebotol sehari dan berhenti mengambil semua jenis ubat-ubatan untuk rawatan yang diberikan oleh hospital termasuk menghadiri sesi Hemodialisis. Apabila adik beliau kerap muntah selepas mengambil produk minuman Habbatus Sauda ini, si penjual yang beridentitikan “Orang Kuat Agama” menyatakan ia petanda baik kerana racun telah mula keluar daripada tubuh si arwah bersama-sama makhluk halus kesan santau yang dialami arwah.

Apabila keadaan arwah bertambah teruk, kaum keluarga mula hantar semula untuk melakukan dialisis tanpa pengetahuan si penjual. Walau bagaimanapun rawatan ubat-ubatan masih dihentikan. Akhirnya pada hari ke-14 setelah menagmbil minuman Habbatus Sauda sebanyak sebotol sehari, arwah muntah yang kelihatan seperti darah yang pekat berwarna hitam dan rebah jatuh di rumah. Setibanya anggota kesihatan di rumah setelah panggilan kecemasan dibuat oleh kaum keluarga, arwah telah kembali ke Rahmatullah.

Begitulah kisah yang telah dikongsikan oleh abang kepada arwah. Mereka sekeluarga berasa amat bersalah dan kecewa dengan tindakan yang mereka pilih sehinggakan arwah menderita sebelum menemui ajalnya setelah 14 hari mengambil minuman Habbatus Sauda tersebut. Mereka menyesal kerana terperdaya dengan janji manis penjual yang kelihatan sungguh menyakinkan kerana berlatar belakangkan kesucian agama.

Jawab balas SI PENJUAL kepada kaum keluarga
“ arwah anak yang baik”
“Arwah ada beberapa penyakit, termasuk muntah hitam yang keluar itu adalah kesan “Santau Angin”. Dengan kejadian ini pihak syarikat bersetuju untuk membantu keluarga encik dengan hanya akan mengambil bayaran RM2000 sahaja”
“Organ arwah telah rosak terlalu banyak kesan kimia daripada ubat yang diambil termasuk ubat bius pembedahan. Buah pinggang arwah rosak sebab semua itu”
“Pada peringkat awal pengambilan Kid..Kli.. itu jelas menunjukkan perkembangan baik pada arwah kerana produk ini lebih tertumpu untuk merawat buah pinggang sahaja. Namun arwah ada penyakit lain.
“Pihak syarikat juga akan bersedekah RM3000 kepada sebuah Madrasah anak yatim khusus untuk membuat tahlil kepada arwah. Allah maha menuntu ajal. Pelanggan lain Allah sembuhkan, Namun arwah adik encik Allah lebih menyayanginya”

Begitulah kisah yang menyayat hati ini. Begitu juga dengan mudah si penjual melontarkan alasan yang tidak berasas. Arwah telah pun pergi, namun trauma dan sesalan masih dialami oleh kaum keluarga.

Pengajaran:
1. Setiap rawatan yang diberikan oleh pegawai perubatan adalah bertujuan untuk melindungi pesakit daripada keadaan penyakit yang bertambah teruk (komplikasi penyakit). Terutama bagi pesakit diabetes dan pesakit yang mengalami kegagalan buah pinggang.
2. Setakat ini tiada sebarang ubat, mahupun minuman dapat merawat kerosakan buah pinggang melainkan pesakit penjalani proses perpindahan buah pinggang daripada penderma organ yang sesuai.
3. Jangan mudah terpedaya dengan pujuk rayu penjual produk-produk kesihatan walaupun ia kelihatan sungguh menyakinkan atau menggunakan latar belakang agama sebagai daya penarik.
4. Berbincanglah dahulu dengan pakar atau pegawai perubatan yang merawat sebelum mengambil keputusan untuk mencuba rawatan alternatif. Kerana nasihat daripada yang pakar atau ahli dalam bidang perubatan dan ubat-ubatan (seperti ahli farmasi) amat penting untuk melihat sejauh mana kebenarannya serta kelebihan mengambil rawatan alternatif ini dalam situasi atau keadaan kesihatan semasa.
5. Jadikan semua anggota kesihatan yang merawat anda sebagai rakan, jangan segan bertanya dan berbual dengan anggota kesihatan yang merawat. Lebih banyak bertanya, lebih banyak informasi dan ilmu dapat ditimba dan yang penting adalah ilmu yang diperolehi adalah daripada sumber yang sahih dan bukannya daripada penjual produk yang Cuma memikirkan keuntungan daripada produk jualan mereka dan bersikap bias dalam menyampaikan informasi yang belum tentu sahih dan benar.

Harap penceritaan kisah benar ini menjadi tauladan buat masyarakat semua.
Al-Fatihah buat Arwah
Ameen.

Mohd Dziehan Mustapa
Medical Mythbuster Malaysia

Ramuan Herba Mengandungi Steroid 

​#Ramuan_Herba_Steroid 
Sebelum ini saya dedahkan produk yang mengandungi steroid. Ubatan herba tersebut telah tersenarai dalam senarai produk yang terlarang dari pihak berkuasa KKM. Kebanyakan dari ubat yang mengandungi dadah terlarang terdiri dari ubatan yang menguatkan tenaga batin seperti viagra dan penguat tenaga seperti steroid.

.


Produk yang mengandungi steroid boleh mendatangkan bahaya. Ini kerana kandungan steroid yang melebihi paras yang dibenarkan akan merosakkan organ tubuh badan kita. Steroid luaran adalah sejenis dadah sintetik yang akan menguatkan sistem hormon kita agar bertindak disel-sel badan. Akhirnya badan kita akan terasa semakin segar. Istilah bagi orang awam, mereka akan semakin bertenaga, ringan tubuh, hilang kebas akibat saraf dan lega setelah mengambil steroid ini.

.

Secara semulajadi badan kita sendiri mengeluarkan steroid juga. Ia dibentuk oleh kelenjar adrenal (bahagian atas dengan ginjal). Kegunaan hormon steroid semulajadi ini penting dalam metabolisma gula dalam badan. Ia juga berguna dalam mencegah badan dari mengalami radang. Oleh yang demikian, steroid digunakan dalam perubatan dalam kes-kes yang spesifik seperti merawat asma, lelah, alergik dan beberapa penyakit lain. Pemberian hormon steroid oleh doktor adalah dalam kadar yang tersukat dan jangkawaktu yang terhad. Kajian dari Universiti Michigan US mendapati pemberian steroid sintetik serendah 17.5 mg sehari sudah mendatang kesan negatif kepada pengguna. Seramai 548,945 pesakit telah dikaji antara 2012 hingga 2014 yang menggunakan steroid. Minima penggunaan steroid selama 30 hari. Mereka mendapati jumlah pesakit yang mengalami sepsis (jangkitan kuman dalam darah) meningkat 5 kali ganda, Tersumbat saluran darah (venous Thromboembolism) sebanyak 3 kali ganda dan patah tulang 2 kali ganda. Steroid dalam dos yang tidak terkawal pada peringkat awalnya boleh menyegarkan badan. Tetapi diri akan merana dalam satu jangkamasa tertentu. Ironinya para penjual produk tidak sesekali mengistiharkan kandungan steroid yang mereka campur. Paling utama bagi mereka adalah mengaut laba dan keuntungan. Pengguna pula akan menempah maut.

.

Banyak lagi kesan negatif akibat dari pengambilan steroid yang tidak terkawal ini. Sebulan sudah cukup mengsengsarakan diri sebagaimana kajian dari Universiti Michigan tersebut. Antara kesan sampingan negatif yang boleh timbul adalah: sistem pertahanan badan akan semakin lemah, mengakibatkan diri kita senang dihinggapi kuman; kulit kelihatan gebu, tetapi gebu akibat kulit menipis dan senang kepanasan ketika diterik panas mentari; bagi wanita, bulu yang tidak sepatutunya tumbuh akan timbul seperti misai dan sidebeng; sistem darah juga terganggu dengan paras gula akan jadi tidak menentu, tekanan darah akan meningkat; Rambut senang luruh sehingga menjadi botak. Bagi lelaki, penggunaan steroid yang berpanjangan akan menyebabkan saiz batu zakar akan mengecil, air mani tidak subur, suara makin garau. Kolesterol darah akan meningkat dan lebih menakutkan lagi, kesan steroid ini akan mengena kepada jantung, buah pinggang dan otak.

.

Hasil penyiasatan dari pihak farmasi, dadah sintetik steroid ini amat senang diperolehi dalam pasaran gelap. Terdapat juga para pengeluar produk yang mengadunkan steroid tanpa pengetahuan. Walaupun produk mereka telah diluluskan oleh KKM, tetapi semasa pemasaran mereka mengambil jalan singkat ini dengan mencampurkan steroid.

.

Jangan teratuk baru tengadah. Beingatlah sebelum kena.
Suhazeli Abdullah

fb.com/drsuhazeli
2.7.2017

Ketengah Jaya

Janji Manis Jurujual, Mangsa Sengsara Pesakit Kami

Oleh Ammar Kamar
Ah terlalu ramai!

Lengkap hari saya dengan 3 pesakit yang mengambil ubatan tradisional yang ditempa dengan bahan terlarang.
Salah seorang, Pakcik Rahmat (bukan nama sebenar).
Pakcik mengalami muntah darah memenuhi semangkuk nasi banyaknya. Dibawa ke hospital dengan penuh panik oleh isterinya, yang setengah abad lebih umurnya. Jelas kelihatan akan kepenatan mereka, dengan makcik tersengguk-sengguk menahan mengantuk. 

Setelah diselidik, kami sepasukan mendapati tiada punca yang lain yang mengakibat pendarahan dialami Pakcik Rahmat, melainkan pengambilan ubatan tradisional yang telah disahkan mengandungi dexamethasone, yakni sejenis steroid.
Saya mara kehadapan kearah makcik dan pakcik untuk beri sedikit penerangan. Allahu kasihan. Pakcik dan makcik terlalu naif untuk menerima maklumat bahawa ubat yang diambil selama ini mengandungi bahan yang berbahaya. 

Tersentak pakcik dan makcik apabila diberitahu bahawa pendarahan major yang dialami adalah disebabkan oleh ubat tradisional yang dimakan! Jauh pakcik mengelamun tanpa tentangan mata. Saya rasa dia masih tak faham. 

Tak mengapa. 

Kita beri masa.
Allahu.
Kali terakhir saya dapat tahu bahawa pegedar menjanjikan pulangan wang jika produk mereka tidak berkesan. Soalan saya, kalau Pakcik Rahmat meninggal, anda (penjual) nak pulangkan apa ya?

Ataupun anda cuci tangan terus? 

Ataupun guna hujah konsep ikhtiar, tawakkal dan takdir sebagai lubang meloloskan diri?
Semoga tidur lena wahai penjual biadap, sebelum balasan datang memberi salam.
Ayuh lengkapkan diri kita dengan ilmu. Tanyalah mereka yang ahli dalam isu-isu kesihatan. 
#jauhiprodukmenipu 

#jauhiprodukmencurigakan 

#jauhiproduktakberdaftar 
Ammar Kamar

Pegawai Farmasi Anda

Medical Mythbusters Malaysia

Produk Stent Saluran Jantung 

“Arakian disebut dalam kitab facebook bahawasanya pesakit jantung tersumbat 3 salur yang bernama Khairil dari Sg Besi itu telah sembuh sepenuhnya setelah bertemu dengan Mak Cik Tina. Diberitakan bahawa produk Mak Cik Tina ni boleh membantu mencuci saluran darah tersumbat sehingga ke kapilari halus. Akhirnya Encik Khairil bebas dari sakit jantung saluran tersumbat 3 yang sekira-kira sebelum ini doktor pakar syorkan stent di IJN. Encik Khairil sudah tidak perlu makan ubat kerana sembuh seperti umur 35 tahun kembali! Doktor pakar pun terkezut dengan keajaiban ini.”
“Ini adalah ikhtiar, yang menentukan hidup-ajal, sakit sembuh, rezeki-jodoh adalah Allah jua. Makhluk tiada kuasa”
◾◾◾◾◾
Ayat-ayat di atas adalah contoh tipikal dalam melariskan jualan sesuatu produk. Malangnya ramai juga yang terpengaruh. Jawapan tipikal juga diberi oleh pesakit saya adalah, kita ikhtiar doc, takkan lah makan produk herba alami ini boleh bawa maut?
Menyandarkan sesuatu ikhtiar bagi mencari kesembuhan atas nama Allah amat tidak kena. Kita bukannya Nabi yang mempunyai mukjizat, lalu boleh mengesyorkan kaedah berubat sebagaimana Rasulullah mengesyorkan pengambilan habbatussauda, air kencing unta dan sebagainya. Malah arahan Rasulullah SAW tersebut juga berdasarkan kebolehcapaian kaedah berubat sezaman itu.
Dengan peredaran zaman, kaedah berubat juga berubah berdasarkan pengkajian yang dilakukan oleh para ilmuan. Ianya telah diteroka oleh cendekiawan muslim dan sebaliknya. Kemudian dicatat sebagai bahan rujukan untuk ditambah baik pada masa depan. Kaedah perubatan itu dinamik, bukannya statik.
Jika kita terus meletakkan ikhtiar tanpa bukti sahih dari para pengkaji, ianya sama dengan tidak berikhtiar. Kecualilah produk tersebut telah dibuktikan secara langsung atau tidak langsung melalui pemerhatian dan kajian.
Andai kata sesuatu produk itu terbukti membantu mencuci saluran darah jantung yang tersumbat, sepatutnya penulisan penemuan ini dibuat. Catatlah ia mengikut kaedah penulisan yang berobjektif. Jadikan ia sebagai kajian kes (case series). Tentukan siapa yang sembuh sepenuhnya seperti yang didakwa. Bawa mereka untuk tampil beri keterangan dalam kajian kes, berapa dos diambil, berapa lama, dan adakah mempunyai kesan positif atau negatif. Catatkan kesemuanya. Telus!
Hakikatnya Encik bernama Khairil ini tidak pernah timbul…. berapa ramai yang bernama Khairil pun susah nak cari. Sebab ianya hanyalah lakonan maya bagi melariskan jualan.
Suhazeli Abdullah

Fb.com/drsuhazeli
#MedicalMythBustersMalaysia

#MedTweetMY
3.4.2017

Kuala Dungun

Raja Satung

Pagi tadi seorang pesakit separuh umur datang jumpa saya di klinik. Beliau adalah pesakit kencing manis tegar tak terkawal. Ubat pil sudah optima, saya cadang pada beliau agar ambil suntikan insulin pula. Huh macam nak perang kat klinik kerana tuduh insulin ini agenda Yahudi dan ada kandungan babi. Saya terangkan dengan tenang akan kebaikan insulin dan kandungannya yang bebas dari unsur kinzir. Tapi seperti biasa…minda tersekat dengan doktrinasi entah dari mana beliau dapat.

Saya buat pemeriksaan menyeluruh atas beliau. Ternampak ketuat yang berjengket-jengket atas tengkuk. Awalnya cuba beliau sembunyikan kerana tak nak saya rawat. Setelah bertanya lebih, beliau mengaku ketuat itu sudah 6 bulan melekat, semakin membesar.
“Bomoh tradisional Segamat, Kelang, Tanah Merah sudah saya pergi doktor…..macam-macam petua secara alami sudah mereka beri. Bermula air jampi hinggalah daun yang original tanpa bahan kimia…setakat ini tak berdegih (sembuh/hilang) langsung.” Akuan jujur dari beliau.
“Lepas ni saya nak ke perubatan Islam kat Serada pula doktor……katanya sudah ramai yang sia (sembuh)”. Tambah beliau dengan penuh yakin.
“Tuan haji, ketuat ni bagi kami senang aje. Doktor akan beri bius sedikit di kawasan tengkuk tu dan potong (pembedahan kecil). Sekejap aje tak sampai setengah jam pun. Kemudian kita boleh hantar ketuat tu untuk ujian makmal, mana tahu jika ianya salah satu kanser kulit. Minta dijauhkan.” Nasihatku sebagaimana biasa dengan nada memujuk agar terima candangan rawatan moden.
“Huh tak nak doktor, saya nak cara alami juga….Penyakit Raja Satung (ketuat tersebut) ini boleh sia dengan alami je doktor. Sudah ramai yang sia”. Ujarnya dengan yakin.
“okay…….”. Aku menjadi setuju dalam tidak bersetuju. Malas nak ulangi perbahasan sama seperti isu insulin sebelum ini.
Allahu yasfiika….doaku dalam hati. Tak apa, next time aku pujuk lagi
Suhazeli Abdullah

fb.com/drsuhazeli
Ketengah Jaya

2.4.2017

Pokok Ulam Raja Sembuh Kanser?

Saya selalunya melihat sebaran media sosial boleh mendatangkan harapan yang tidak tepat apabila isu ubatan/bahan yang belum sahih dibuktikan menjadi viral.

Ini kerana corak penceritaan mereka seolah sahih dari sudut perubatan tetapi ianya berlaku sebaliknya.

Diperhatikan kebanyakan jurujual menggunakan tektik sama bagi info perubatan herba yang dipromosikan itu. Antaranya:
1) Sandarkan bahan/ubat tersebut ciptaan Allah. {Guna agama}.
2) Beri testimoni tertentu. Biasanya kawan kepada kawan beliau. Jika ditanya balik siapa kawan kepada kawan beliau tu, dia pun tak pasti. {Guna testimoni}.
3) Sebut kajian lebih hebat berkali ganda merawat penyakit. Biasanya penyakit kanser jadi sasaran utama. {Guna dakwaan menyembuh tanpa rujukan sahih}.
4) Doktor pakar yang merawat kawan kepada kawan beliau terkejut dengan perubahan diri secara ajaib itu. {Guna reverse psycho}
5) Menyeru pembaca sebarkan ke seluruh pelusuk dunia, kerana Nabi suruh sebarkan ilmu walau sebaris ayat. {Guna agama}

*Nasihat saya*: Boleh dimakan ulaman ni (sedap perghh), tetapi jangan dakwa yang bukan-bukan boleh sembuh penyakit. Terutamanya dakwaan boleh menyembuh penyakit² kronik seperti kanser, kencing manis, darah tinggi dan lain².[1] Hingga kini tiada terdapat satu pun kajian ke atas manusia ulam raja ini boleh menyembuhkan kanser. Ianya hanya testimoni pelaris kepada jurujual jus ulam.

Dr Suhazeli Abdullah
Fb.com/drsuhazeli
30.9.2016

Bukit Gambang
Pautan:

Pejuang atau Penunggang? 

“Vitamin S*** ni doktor yang rekomen”. Alasan seorang pesakit kencing manis setelah ditegur bacaan gulanya mencanak naik. Beliau terus tinggalkan metformin yang patutnya makan 2 kali sehari.
“Ustaz selebriti yang selalu masuk TV ni doc jual. Dia syor kami makan produk h*** ni. Katanya masa ceramah, sudah ramai pesakit sembuh darah tinggi setelah ambik produk ni”. Helah seorang pesakit darah tinggi pertengahan umur. Ukuran darah dia setiap kali hadir klinik lebih 160/100 mmHg. Apabila ditanya, beliau hanya makan bila perlu ubat perindopril dan tiazide yang dibekalkan. Selebihnya makan pelbagai produk kesihatan yang dijual oleh Ustaz.
Sahabat saya Dr Ahmad Kadri, pakar bedah jantung pernah menyarankan agar individu berpengaruh dalam masyarakat tidak menggunakan title mereka demi menjual produk. Begitu juga Dr Zainal Adwin, sorang pakar bedah muda mengesyorkan agar diadakan satu akta khusus bagi menghalang penyalahgunaan status masyarakat ini dalam mencari keuntungan peribadi. Blogger terkenal, Dr Afiq Rahim yang mashyur kisahnya semasa banjir besar Kelantan 2014 lalu juga acapkali menulis berkaitan dengan scam kesihatan. Saya merasakan sudah tiba masanya sesuatu tindakan dikenakan oleh pihak berwajib bagi mengekang gejala penyalahgunaan status ini.
Asasnya adalah kebanyakan dari para penjual produk kesihatan yang tiada terbukti keberkesanannya itu mempergunakan nama-nama tokoh tertentu demi melariskan jualan. Masalah timbul, apabila tokoh-tokoh masyarakat berkenaan juga terpalit sama dalam menaikkan target jualan peribadi mereka. Sedangkan mereka tahu tahap keberkesanan setiap produk yang mereka iklankan itu amat rendah.
Implikasi jika penjual atau pempromosi produk terdiri dari orang yang berstatus tinggi dalam masyarakat:

1) Orang awam akan beralih dari berubat melalui kaedah arus perdana kepada produk yang tidak berkesan kerana terpengaruh dengan kehebatan tokoh.

2) Keterujaan orang awam dalam “perangai pencarian kesihatan” (health seeking behavior) melalui lorong yang betul akan semakin mengurang. Ini kerana tokoh-tokoh berkenaan menjadi penghalang, mengelabui fakta sebenar mengenai kesihatan dan penyakit.
Pemakanan tambahan atau mana-mana produk yang mendakwa berkesan tidak boleh mengiklankan kesembuhan kepada beberapa jenis penyakit. Terdapat 20 jenis penyakit yang terdapat dalam akta, larangan dibuat iklan yang dakwa mempunyai kuasa penyembuhan antaranya kencing manis, darah tinggi, kanser dan pelbagai lagi.[1]
Jika mana-mana produk ingin membuat iklan, mereka mesti mematuhi syarat-syaratnya. Iklan-iklan produk tersebut mestilah telah melalui proses penapisan, penilaian dan semakan oleh Lembaga Iklan Ubat (LIU) yang ditubuhkan di bawah Akta Ubat (Iklan & Penjualan)1956. Akta ini bertujuan agar maklumat yang sampai kepada pengguna adalah tidak mengelirukan, betul dan disokong dengan bukti yang sahih. Tuntutan perubatan yang dibenarkan adalah berdasarkan indikasi yang diluluskan oleh Pihak Berkuasa Kawalan Dadah (PBKD) dan paparannya mematuhi Akta Ubat (Iklan dan Penjualan) 1956 serta Garis Panduan dan dan Polisi LIU.
Secara umumnya kawalan oleh LIU adalah seperti asas yang berikut:
1) Semua iklan produk kesihatan perlu mendapatkan kelulusan dari LIU terlebih dahulu sebelum ia disiarkan dalam mana-mana bentuk media. Nombor kelulusan tersebut mesti dipaparkan di dalam iklan.
2) Iklan produk kesihatan dan kecantikan dilarang sama sekali membuat tuntutan perubatan untuk tujuan pencegahan, rawatan atau diagnosis bagi 20 jenis penyakit yang telah disenaraikan di dalam Akta Ubat (Iklan dan Penjualan) 1956, iaitu penyakit atau kecacatan buah pinggang/ginjal, penyakit atau kecacatan jantung, diabetes (kencing manis), epilepsi atau sawan, lumpuh, tuberkulosis, astma, kusta, kanser/barah, pekak, penagihan dadah, hernia, penyakit mata, hipertensi (darah tinggi), kecacatan otak , kemandulan, kaku (Frigidity), lemah fungsi seks/impoten, penyakit venerus (cth AIDS, Hepatitis) dan kelemahan urat saraf, atau aduan atau kelemahan lain timbul daripada atau berhubung dengan perhubungan seks
3) Selain itu iklan tidak dibenarkan membuat tuntutan superlative seperti, “Paling Hebat“, “Terbaik”, “Nombor 1“ dan lain-lain tuntutan yang memperbesar.
4) Iklan produk kosmetik tidak boleh membuat tuntutan melampaui skop takrifan kosmetik di mana fungsi kosmetik adalah untuk membersih, menyegar dan mewangi dan mestilah tertakhluk kepada ‘Cosmetic Advertising Code’.
5) Manakala iklan makanan/minuman kesihatan walaupun tidak di tapis oleh LIU tetapi perlulah mematuhi Akta Makanan 1983 dan iklan alat perubatan harus mematuhi Akta Peranti Perubatan 2012.[2]
Iklan-iklan ini perlu dikawal untuk memastikan bahawa maklumat yang sampai kepada pengguna tidak mengelirukan, betul dan disokong dengan bukti-bukti yang sahih.
Suhazeli Abdullah

Fb.com/drsuhazeli
5.3.2017

Kuala Terengganu
Pautan:

[1] Kenali Ubat Anda.https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10153987493476237&id=373560576236

[2] Waspada dengan Iklan Haram. http://www.pharmacy.gov.my/v2/ms/berita/04-dis-2012/berwaspada-dengan-iklan-iklan-haram.html

Kedudukan Petua atau Adat dalam Perubatan 

Saya tiada percanggahan dengan mana-mana petua yang tidak membawa mudarat diri, mencarik adat dan syariat. Begitu juga mana-mana adat, petua, nasihat kesihatan yang mendakwa boleh menyembuhkan sesuatu penyakit, saya akan bertanya dahulu samada ianya pernah disahkan atau tidak. Jika tiada bukti, atau si pembawa berita hanya copy paste dari mana-mana sumber yang beliau sendiri tidak kenali, saya akan abaikan. Terkadang, jika ianya melibatkan nyawa, akal atau kecederaaan anggota jika mengamalkan adat atau petua tersebut, saya akan buat sedikit penyelidikan. Saya akan bertanyakan kepada orang yang ahli dalam sesuatu bidang itu dan mencari bahan-bahan bacaan yang berwibawa dalam internet.

 

Sebagai contohnya, ditularkan satu tulisan ilmu dari al marhum Tuan Guru Dr Harun Din (aTGHD) yang menyatakan penawar bisa ular dengan memakan sisik ekor ular berbisa tersebut. Disengat ikan sembilang atau keli, penawarnya otak ikan berkenaan dan beberapa lagi ilmu/petua lain. Sekali imbas baca ilmu ini mungkin diperturunkan oleh aTGHD dalam mana-mana penulisan atau ceramah di Darul Syifa (DS) yang beliau terajui. Setelah saya selidiki dari perawat DS, mereka agak terkejut dengan penyebaran tulisan yang sedemikian. Nama masyhur aTGHD telah disandarkan bagi menyebarkan ilmu/petua yang mendatangkan bahaya pada diri ini. Mana mungkin setelah kita dipatuk ular senduk, kemudian mengejar ular tersebut pulak untuk dapatkan ekornya? Sedangkan tiada lagi terbukti bahawa ekor ular tersebut sebagai penawar. Ianya hanya cakap-cakap petua perbomohan melayu sahaja di zaman dahulu yang agak sukar mendapat akses kesihatan. Apa pun, mungkin petua memakan otak ikan setelah disengat ikan sembilang atau ikan keli, boleh diterima dari segi adatnya kerana tidak melibatkan risiko nyawa atau anggota badan yang binasa. Hatta sengat ikan sembilang tidak pernah membawa maut berbanding dengan sengatan ular senduk.

Terdapat juga ilmu atau petua silam yang diamalkan oleh masyarakat sebelum kelahiran Rasulullah SAW, kemudian ianya dibenarkan oleh Nabi SAW sebagai salah satu kaedah berubat. Ianya bukan arahan wajib sebagaimana wajib melaksanakan aktiviti syarak yang lain. Sheikh Yusuf al-Qaradawi berpendapat kaedah perubatan yang pernah dipraktikkan Nabi SAW adalah budaya perubatan orang Arab dan tidak termasuk dalam sunnah yang disyariatkan Baginda SAW.[1] Begitu juga kaedah-kaedah Yunani atau dari tamadun Cina yang lain, sesetengahnya dibenarkan oleh Rasulullah dan ada juga yang dilarang. Kesemua kaedah tersebut adalah bersesuaian dengan perkiraan zaman di masa berkenaan.

Tidak salah mengamalkannya selagi tidak mendatang mudarat yang boleh bawa maut, anggota menjadi cacat atau akal menjadi bengong. Masalah timbul zaman kini, para pengamal perubatan tersebut terlalu rigid minda, sehinggakan menolak kaedah perubatan lain termasuk perubatan moden. Hal sebegini sepatutnya diperbetulkan oleh para ilmuwan yang sedar berkaitan salah guna kaedah merawat ini. Banyak insiden yang kami temui, pesakit akan berakhir dikatil hospital akibat kesan mudarat. Lihat pendedahan demi pendedahan yang dibuat oleh doktor pakar dan ulama.[2][3]

Terlalu amat malang jika ada golongan yang terus menyandarkan kaedah perubatan itu adalah Perubatan Islam yang datang dari Rasulullah SAW. Kecualilah ianya dinyatakan secara jelas disebut oleh Rasulullah SAW seperti berbekam, madu dan beberapa kaedah lain lagi. Itupun perlu dilihat secara tafsiran yang jelas oleh para alim ulama, bukan menafsirnya secara literal.[4]

An Nadwi ada memberikan garis panduan melalui kitabnya Al Qawaid al Fiqhiyyah berkaitan pemngambilan hukum adat atau petua ini. Syarat-syaratnya adalah seperti berikut:

1-Tidak bercanggah dengan Quran dan Hadis.

2-Adat itu tersebut dilakukan berulang kali.

3-Adat tersebut telah diamalkan dan sedang diamalkan, bukannya akan diamalkan.

4-Tidak berlawanan dengan persetujuan antara dua pihak.

Ini kerana hukum adat ini mempunyai peranan tertentu yang boleh mendatangkan manfaat hukum tersendiri dalam menyelesaikan masalah ummah. Adat menjadi rujukan kepada ahli hukum sebagai:

1-Menafsirkan nas-nas syarak yang umum seperti kadar mas kahwin dan cara menafkah keluarga.

2-Rujukan kepada kajian semula fatwa yang bersumberkan adat yang diputuskan sebelumnya, jika adat sudah berubah, maka fatwa juga akan berubah, sebaliknya jika adat kekal seperti sebelumnya, fatwa tidak boleh dipinda.[5]

Sekian

Suhazeli Abdullah

fb.com/drsuhazeli

27.2.2017

Kuala Dungun

Rujukan

[1] Ceramah Syeikh Yusof Qordawi. https://www.youtube.com/watch?v=BILrge3HDlU

[2] Petua daun rerama. https://www.facebook.com/rafidah72/posts/10210600218174816

[3] Sakit kronik ubat ajaib. http://suhazeli.com/wp/?p=2174

[4] Hadis-hadis perubatan bercanggah dengan Perubatan moden? http://suhazeli.com/wp/?p=2046

[5] al Qawaid al Fiqhiyyah oleh al Nadwi (1994), cetakan Darul Qalam, Syiria.

-القواعد الفقهية  لعلي أحمد الندوي ( 1994م ) دار القلم دمشق.

Suplemen Bukan Ubat! Insaflah Wahai Teman. 

Oleh: Dr Mohd Fadhli Mohd Fauzi


Kebelakangan ini banyak produk makanan tambahan atau supplemen dalam pasaran bersilih ganti. Saya tiada apa-apa masalah dengan produk supplemen, namun apabila beberapa perkara dilanggar terutamanya bab pemasaran, ini memang pantang terutamanya bagi kami yang bekerja di bidang kesihatan.
Antara teknik pemasaran bagi melariskan jualan ialah dengan meletakkan pelbagai testimoni kononnya produk mereka ‘menyembuhkan penyakit’ atau ‘membantu kepada pemulihan penyakit’ terutamanya 20 penyakit yang dilarang pengiklanan mengikut akta seperti kencing manis, kanser, dan penyakit jantung.
Pesakit dengan 20 penyakit ini dikategorikan sebagai golongan yang ‘terdesak’ dan akan mencuba apa-apa sahaja atas nama ikhtiar. Di sinilah agen jualan akan ‘masuk jarum’ dengan pelbagai testimoni berkaitan penyakit ini. Demi bisnes yang dicari-cari, mereka hilang moral diri.
.
Testimoni.
Untuk makluman, penggunaan testimoni perubatan untuk produk makanan adalah melanggar Peraturan-Peraturan Iklan Makanan 2014. 
➡ [Bahagian II, 4(2)] Tiada  seorang  pun  boleh  mengiklankan  apa-apa  yang menyerupai testimonial,  pengendorsan  atau  mewakili  pendapat  atau  keutamaan mana-mana individu  atau  persatuan. 
➡ [Bahagian I] “testimonial”  ertinya  pernyataan  atau  pengakuan  atau  gambaran  secara langsung  atau  secara  tersirat  yang  dikeluarkan  oleh  mana-mana  individu berkenaan  keberkesanan  sesuatu  produk. 
Lebih malang, saya tidak nampak apa tindakan syarikat terhadap agen jualan mereka yang melanggar peraturan ini. Melalui satu komen, seorang agen mendakwa bahawa agen yang tidak beretika adalah kerana tidak hadir sesi taklimat berkala, maka ia bukan salah syarikat. Bolehkah syarikat mencuci tangan begitu sahaja? 😕
.
Testimoni realiti atau fantasi?
Testimoni yang bagus mereka ambil untuk dijadikan bahan pemasaran, malah ada juga yang merekacipta sahaja ataupun ciplak testimoni produk lain. Walaupun pelanggan mendapatkan rawatan moden pada masa yang sama, namun hanya produk yang akan dijulang namanya tanpa bukti bahawa ia disumbangkan oleh keberkesanan produk.
Manakala, apa-apa kesan buruk atau yang menyebabkan kematian, mereka akan nafikan dan minta bukti kukuh bahawa ia disebabkan oleh produk. Nampak double-standard mereka?
.
Produk, bukan bahan dalam produk.
Apabila diminta bukti kajian bahawa produk mereka ini memberi manfaat seperti yang diiklankan contohnya menyembuhkan penyakit atau membantu penyembuhan penyakit, maka diberinya kajian tentang ‘salah satu bahan dalam produk’, bukannya kajian tentang poduk ‘as a whole’. 
Nampak sama namun sebenarnya sangat berbeza. Lebih menampakkan kedangkalan mereka, diberinya blog atau testimoni semata-mata. Yang bijak sikit walau masih dangkal, mereka beri kajian peringkat makmal tentang ‘bahan dalam produk’.
.
Kajian RCT bukti sejati.
Seharusnya, bagi membuktikan keberkesanan produk, pihak syarikat perlu menjalankan kajian bertaraf ‘Clinical Trial’ atau ‘Randomized Controlled Trial’ (RCT) dengan menjadikan produk mereka sebagai Investigational Product. “Produk”, bukan “bahan dalam produk” dan pada dos-dos yang ditetapkan, bukan tentukan berapa sachet sesuka hati.
Kajian tahap RCT ini pun sebenarnya hanya mampu menentukan keberkesanan dalam persekitaran terkawal (efficacy), dan bukannya keberkesanan dalam dunia realiti (effectiveness). 
Untuk menentukan ‘effectiveness’, beberapa siri kajian lagi akan dilakukan. Inilah yang dilalui oleh ‘ubat’ sebelum boleh dipasarkan, malah lepas dipasarkan ia tetap dipantau ketat dan boleh ditarik semula jika dibuktikan bahaya. Semua indikasi, kontraindikasi, dos, dan info-info lain tercatat dengan jelas berdasarkan hasil kajian atas ‘produk’, bukan ‘bahan dalam produk’.
.
Doktor pun turut serta bukti produk berkesan.
Apabila ditegur, agen-agen ini akan memetik nama medical advisor mereka dan dijulang sebagai doktor senior. Jika sekadar doktor senior tanpa kepakaran dalam bidang sepatutnya, ia hanya boneka sahaja untuk melariskan jualan mereka. Atau mungkin juga doktor yang kononnya senior tapi sebenarnya Housemanship pun tak habis. 
Malah, mungkin sebenarnya mereka doktor phd dan bukannya doktor perubatan. Namun, apabila masyarakat dengar ia dijual oleh ‘doktor’, ramai terpedaya. Phd beli pun mungkin ada semata-mata untuk lariskan produk mereka.
.
Taja berjuta bukti produk berjaya.
Kejayaan syarikat untuk bertahan atau menaja berjuta-juta juga bukanlah indikator bahawa produk syarikat itu bagus. Ia boleh sahaja disebabkan oleh keuntungan yang dikaut melalui pemasaran tidak beretika. Jika mahu indikator keberkesanan produk, bawakan kajian tentang produk bertaraf RCT.
.
Teguran ikhlas.
Teguran buat agen jualan, janganlah jadi kakaktua mendengar apa yang upline atau syarikat kata. Jangan juga sekadar mendengar apa yang medical advisor syarikat kata yang tentunya ada ‘bias’. Positif positif juga, tapi jangan sampai diperbodohkan.
Mohd Fadhli Mohd Fauzi

19 Februari 2017

Petai, Jering, Lemon ubat Kanser?


Sekali lagi tersebar dilaman maya tulisan yang mengatakan Petai, Jering dan lemon ubat kanser, kencing manis, darah tinggi dan pelbagai lagi khasiat yang ditokok tambah. Tulisan yang tular itu mengambil kata-kata tokoh hebat / institusi tertentu yang mengesahkan pemakanan berkenaan boleh mengubati kanser atau sebagainya. Antaranya laporan dari Johns Hopkin yang mengesyorkan nutrisi tertentu setelah kajian terbaharu mereka mengenai sifat-sifat kanser. Tulisan yang agak saintifik dan semuanya mempunyai niat untuk menidakkan kaedah perubatan yang sedia ada dari jurusan perubatan moden. Cancer Research UK telah mengeluarkan kenyataan penafian sebaran maya tersebut.[1] Begitu juga sebaran yang memetik tokoh selebriti terkenal Prof Muhaya Muhammad mengenai tips mengatasi kanser dengan singkatan GBOMS (G – Greens, B – Berries, O – Onion, M – Mushrom, S – Seeds).
Kesemua ini bukan tulisan asal dari mereka, tetapi ia ditulis oleh pengusaha produk tertentu demi melariskan jualan. Bagi orang awam yang sukar menyelidiki samada fakta berkaitan itu benar atau palsu, akan terus menyebarkan mesej tersebut. Akhirnya salah faham masyarakat dalam mendapatkan ketepatan maklumat kesihatan dan mendapat rawatan yang sewajarnya (Health seeking behaviour) akan menjadi berkecamuk. Perubatan “hospital” kah atau mengamalkan sahaja petua yang “ajaib” ini?

Saya bukan menolak pengambilan pemakanan yang berkenaan. Malah petai dan jering juga menjadi kegemaran saya sekali sekala apabila berpalut dengan budu dan cabai. Tetapi yang menjadi ketegasan saya menulis ini adalah supaya tiada dakwaan yang sebegitu ajaib sehinggakan petai dan jering lebih berkesan 10,000 kali ganda dari kemoterapi. Mana asasnya? Mana sumber kajiannya? Sudah berjaya berapa ramai pesakit kanser dengan ulaman tersebut? Ianya tidak menjanjikan jawapan yang enak. Kerana tiada satu pun kajian mengesahkan ulaman berkenaan mengatasi perawatan kanser.

Ada pesakit saya disahkan kanser payudara tahap 1, dinasihatkan oleh pakar bedah agar melakukan pembedahan. Beliau memilih untuk bertangguh kerana mendapat harapan palsu dari pelbagai dimensi termasuklah pengambilan ulaman seperti petai, jering dan lemon panas. Akhirnya beliau menjejaki kaki semula ke hospital kerana sel kanser sudah merebak tahap 4 enam bulan kemudian. Beliau sekarang sudah menjadi arwah. Semoga Allah mencucuri rahmat atas ruh beliau.

Ada yang bertanya, takkan tak boleh mencuba langsung ulaman tersebut? Sekali lagi sila dengar nasihat saya, makan boleh, cuba boleh tetapi jangan sesekali menolak kaedah perubatan terkini. Kami sudah melihat ramai yang berjaya bebas dari kanser setelah mendapat rawatan.

Adakah petai, jering ini tiada kajian langsung yang menyokong sebagai ubat anti kanser atau seumpamanya? Ada. Pernah Universiti tempatan kita melakukan kajian atas ulaman ini. Sebagai contoh, ujikaji ekstrak petai ke atas tikus makmal bagi merawat stres.[2] Ekstrak petai yang diberikan itu berkesan mengurangkan stres kepada tikus-tikus berkenaan. Namun, sejauh mana kesan pada manusia? Kebanyakan kajian bagi mengetahui kesan phyto-nutrient (ulaman) ini semuanya peringkat ujian makmal sahaja. Setakat ini ujikaji ke atas manusia bagi menentukan keberkesanan, keselamatan, kualiti dan kos rawatan belum diadakan. Kenapa? Antara sebab yang sesama kita boleh fikirkan adalah tak berbaloi. Sedangkan ubat kemoterapi yang sedia adalah lebih menjimatkan dan telah terbukti dari sudut kajian sejak sekian lama.

Cuba kita bayangkan kesan anti stres bagi petai sahaja, sebanyak ekstrak 10 kg petai digunakan bagi menghasilkan kesan reaktiviti ke atas 5 ekor tikus (kajian melihat anti stress).[3] Berat tikus sekitar 350 mg menggunakan 10 kilogram petai! Jika ujikaji atas manusia berapa kilogram petai akan digunakan? Itupun secara ekstrak. Jika kaedah makan secara mentah, kena makan berapa lori pula baru menandingi kemoterapi?

Makin stres ada la….

Pautan:
[1] Penafian Cancer Research UK berkaitan artikel Johns Hopkin. http://scienceblog.cancerresearchuk.org/2015/05/08/johns-hopkins-cancer-update-emails-are-a-hoax/

[2] Ektrak petai untuk kajian anti stress atas tikus. http://www.academia.edu/29916542/EVALUATION_OF_ANTI_STRESS_ACTIVITY_OF_Parkia_speciosa_SEEDS_EXTRACTS_ON_STRESS_INDUCED_MICE

[3] Phyto-nutrient petai.
https://www.researchgate.net/publication/255977052_Parkia_speciosa_Hassk_A_Potential_Phytomedicine

[4] Petai dan kajian berkaitan. https://www.hindawi.com/journals/ecam/2013/709028/

Suhazeli Abdullah
Fb.com/drsuhazeli
Suhazeli.com

6.2.2017
Bukit Besi

Manfaat dan Hukum Ganja

Ramai yang akan melenting apabila isu pengharaman ganja ditulis dalam media massa mahupun media sosial. Para penyokong ganja akan bermati-matian mempertahankan kewajaran penggunaan ganja dalam hidup seharian terutama sekali sebagai rawatan penyakit. Kata mereka, ganja ini adalah ubat-ubatan dari para alim ulama terdahulu dan para saintis sejak berabad lamanya. Cuma, hasil konspirasi barat dan Israel yang cuba melenyapkan keistimewaan ganja ini kerana ingin menaikkan ubat-ubatan moden yang berpaksikan syarikat farmasi kapitalis.

Ada juga mendakwa ganja wujud sebelum datangnya Rasulullah SAW lagi. Andainya ganja haram, kenapa tiada hadis nabi yang melarangnya? Ganja juga bukan punca ketagihan. Ketagihan rokok lebih parah dari ganja. Begitulah beberapa hujah para penyokong tegar bagi membolehkan ganja dihalalkan dalam negara.

Mari kita melihat asas kepada pengharaman sesuatu yang memabukkan termasuk ganja:

«نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ كُلِّ مُسْكِرٍ وَمُفَتِّرٍ»

Nabi SAW melarang setiap yang memabukkan dan yang mengkhayalkan/melemahkan badan. [Hadis Abu Dawud]

قَالَ الطِّيبِيُّ لَا يَبْعُدُ أَنْ يُسْتَدَلَّ بِهِ عَلَى تَحْرِيمِ الْبَنْجِ وَالشَّعْثَاءِ وَنَحْوِهِمَا مِمَّا يُفْتِرُ وَيُزِيلُ الْعَقْلَ لِأَنَّ الْعِلَّةَ وَهِيَ إِزَالَةُ الْعَقْلِ مُطَّرِدَةٌ فيها

Menurut al Tiibi, tidak jauh dari kebenaran jika hadis di atas dijadikan dalil haramnya ganja dan sya’tha dan seumpamanya iaitu setiap apa yang boleh melemah dan menghilangkan akal kerana berpotensi menghilangkan akal secara konsisten. [Dari Aun al Ma’bud Syarh Sunan Abi Dawud]

Fatwa Saudi pula menyatakan dalil pengharaman ganja ialah diqiaskan kepada arak iaitu menghilangkan akal.

Manakala dalam Mausu’ah Kuwait dinyatakan ganja adalah halal jika digunakan dengan betul seperti dijadikan. Ganja haram bukan kerana daunnya tetapi kerana kesan penyalahgunaannya. Pengharaman ganja adalah haram lighairih. Haram setelah datang suatu mudarat kepada manusia.

Ibnu Hajar Al-Asqalani menukil ijma` (kesepakatan alim ulama) tentang haramnya ganja dengan dengan berkata: barangsiapa yang menghalalkannya, niscaya dia telah kafir. [kitab Az- Zawajir `an Iqtiraf al-abair 1/213]. Dan dalam kitab Fathul bari, beliau berkata: Hukumnya haram berdasarkan maksud hadis Nabi SAW yang berbunyi: setiap yang memabukkan hukumnya haram.

Ibnul Qoyyim pula berkata: Sesungguhnya setiap yang memabukkan masuk ke dalam kategori arak, baik berupa cairan maupun pepejal, yang diperas maupun yang dimasak. Termasuk di dalamnya yang digunakan oleh orang-orang fasik dan pendosa, iaitu ganja (dan seumpamanya). Seluruhnya termasuk arak yang diharamkan secara jelas berdasarkan hadis sahih dari Rasulullah SAW yang tiada cacat pada sannadnya, setiap yang memabukkan hukumnya haram.”…. sekalipun ganja tidak termasuk dalam sabda Nabi SAW, tetapi dia tetap haram berdasarkan qias yang menyamaratakan seluruh perkara yang memabukkan kerana illat (alasan hukum) yang sama. [lihat kitab Zaadul Ma`ad fi Hadyi ` ibaad, 5/ 747, dan kitab Al-Mukh adirat Al-Aqiqir an-Nafsiyah, hal: 18-20].

Penggunaan ganja telah difatwakan haram oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan yang bersidang kali Ke-76 pada 21 – 23 Nov 2006. Pengharaman ini sepatutnya menjadi dalil yang kuat bagi masyarakat Islam khususnya untuk menolak sekeras-kerasnya usaha untuk menghalalkan penggunaan ganja di Malaysia.[Fahmi Hassan, 2016]

Terdapat beberapa kajian klinikal dijalankan bagi mengetahui keberkesanan ganja dalam merawat penyakit. Antaranya ganja digunakan dalam melawan muntah yang teruk terhadap pesakit yang sedang menjalani kemoterapi. Tetapi kajian menunjukkan tidak konklusif.

Begitu juga ganja digunakan dalam merawat pesakit kanser terminal. Guna untuk memberi rasa tenang dan kurangkan kesakitan yang amat akibat kanser terminal. Kanser terminal bermaksud pesakit telah melalui fasa-fasa rawatan dan sudah berada dipenghujung usia setelah berubat. Menunggu saat-saat kematian yang menakutkan. Dikala ini mereka memerlukan ketenangan dan pengurangan kesakitan akibat kanser. Setakat ini menggunakan ganja dalam perawatan pesakit terminal bukan mendesak. Ini kerana terdapat ubatan alternatif lain yang boleh digunakan dan diiktiraf melalui kajian.[Fahmi Hassan, 2016]

Andaikata terdapat bukti kukuh kajian santifik yang terkini ganja lebih hebat keberkesanannya dalam merawat pesakit berbanding ubatan dari yang lain, mungkin boleh difikirkan semula dari sudut amalan penggunaannya dalam merawat pesakit. Ilmu perubatan senantiasa berubah berdasarkan dinamika hasil cerapan para pengkaji.

Dr Suhazeli Abdullah
Pakar Perubatan Keluarga
Fb.com/drsuhazeli
suhazeli.com

24.1.2017
Dungun Terengganu

Pautan
[1] Meta Analysis penggunaan cannabis dalam perubatan. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26103030
[2] Salah tafsir penggunaan ganja dalam perubatan.http://suhazeli.com/wp/?p=2042
[3] Marijuana boleh merawat kanser?http://suhazeli.com/wp/?p=2117

Kenapa Tiada Kajian atas Ubatan Sunnah?

Saya terima soalan dari netizen mengenai ubat-ubatan yang digunakan oleh orang ramai.
Soalan:
Dr. Pihak tuan memang tak pernah buat kajian ker atas Habbatus Sauda, Madu, Arabic Gum, Organik Pure Vinegar, Minyak Zaitun? Semua ni memang tak berguna langsung ker untuk kurangkan gejala penyakit. Kalau ada bagaimana?

Jawapan:
Saya yang berada diklinik kesihatan tidak membuat kajian secara khusus ubat-ubatan yang digunakan, kerana saya juga pengguna (end user). Kecuali terlibat dalam kajian klinikal (clinical trial) sesuatu ubat yang baru dalam proses pengsahihan keberkesaan, keselamatan dan kualiti. Ubatan untuk clinical trial ini sudah melepasi pra klinikal, fasa 1 dan 2 kajian yang dijalankan oleh pengkaji ubat.

Dalam dunia perubatan, apabila dakwaan sesuatu bahan itu boleh merawat atau mengubat sesuatu penyakit, maka dakwaan itu perlu dikemukakan bukti sahih dari kajian emperikal yang dijalankan. Termaktub dalam kaedah perubatan bahawa pembuktian itu wajib melalui fasa-fasa sebelum ianya berkesan dan selamat digunakan. Fasa kajian terbahagi kepada 5; Pra-Klinikal, Klinikal (Fasa 1 – 3) dan Pos-Kelulusan penggunaan. Setiap fasa ini penting bagi menjamin ketelusan, keselamatan dan keberkesanan ubat yang dipasarkan. Tindakan menarik balik kelulusan ubat boleh dikeluarkan dalam mana-mana fasa tersebut jika berlaku sesuatu yang tidak diingini ke atas ketelusan, keselamatan dan keberkesanan ubat.

Kaedah ini digunapakai kepada semua jenis ubat moden dan ubatan alternatif kerana dakwaan sesuatu ubat boleh menyembuhkan penyakit memberikan implikasi besar kepada pesakit.

Amalan yang biasa dijalankan adalah, pihak yang mendakwa sesuatu bahan/ubat itu boleh merawat penyakit, maka boleh dikemukakan dokumentasi mereka kepada Badan Berkuasa Kawalan Dadah Kebangsaan KKM. Di sana pihak yang menemui atau mencipta ubat tersebut diberi peluang untuk pembentangan akan profile produk, mekanisma ubat, cara penggunaan, keberkesaan, keselamatan dan ketelusan.

Jika ianya benar-benar memenuhi kriteria yang ditetapkan itu, tiada masalah untuk digunakan dalam premis kesihatan atau dijual difarmasi-farmasi seluruh negara.

Malah saya pun teruja ingin menggunakannya.

Suhazeli Abdullah
Insan Faqir
Fb.com/drsuhazeli

23.1.2017
Dungun

Adakah Marijuana boleh mengubati kanser?

Oleh: En Fahmi Hasan | Ahli Farmasi

Salah satu tuduhan pejuang-pejuang melegalisasikan ganja adalah ahli profesional kesihatan moden sengaja menyorokkan keberkesanan ganja dalam merawat penyakit kanser.

Saya percaya di kalangan ahli profesional kesihatan sendiri, atau di kalangan keluarga mereka, ada yang diuji dengan penyakit kanser. Dan sekiranya mereka menyorokkan bukti kanser boleh dirawat dengan ganja semata-mata, sudah pasti tiada ahli profesional kesihatan atau keluarga mereka menjadi mangsa penyakit tersebut.

Mengikut kajian yang telah dijalankan setakat ini, berikut adalah kajian penggunaan marijuana dalam rawatan kanser dan yang berkaitan dengannya.

1. Sebagai mengurangkan kesan loya dan muntah akibat kemoterapi.

Terdapat 3 ujian klinikal berbeza terhadap penggunaan marijuana untuk mengurangkan rasa loya dan muntah akibat kemoterapi. 1 kajian menunjukkan kesan positif, 1 kajian menunjukkan tiada perbezaan antara marijuana dan placebo manakala 1 lagi kajian tidak dapat memberikan informasi yang lengkap [1].

Sesetengah pesakit memilih untuk menyedut asap marijuana berbanding mengambil secara oral kerana beranggapan ia bertindak lebih cepat dan lebih mudah diambil sewaktu berasa loya [2]. Walaubagaimanapun, tiada sebarang perbezaan apabila perbandingan ujian klinikal dilakukan antara pesakit yang mengambil marijuana secara menyedut dan secara oral [3].

Sekiranya ia diambil dengan tujuan untuk mengurangkan rasa loya akibat kemoterapi, tiada masalah untuk pengambilan secara oral dilakukan sebelum kemoterapi diberikan. Pengambilan marijuana secara menyedutnya dikaitkan dengan kesan khayal, keresahan, kesan psikotik akut dan orthostatic hypotension [4].

Terkini terdapat kajian ubatan baru yang lebih berkesan bagi merawat rasa loya pesakit. Unsur cannabinoids yang tiada kesan psikoaktif juga didapati lebih berkesan untuk merawat kesan loya [5].

Selain itu, sebahagian pesakit menolak untuk mengambil marijuana secara menyedutnya kerana tidak selesa dengan kesan psikoaktif marijuana. Pesakit-pesakit ini terdiri dari mereka yang tidak pernah menggunakan marijuana untuk tujuan rekreasi.

Oleh sebab itu, penggunaan marijuana secara menyedutnya tidak sesuai digunakan untuk tujuan perubatan melainkan untuk mereka yang memang mengambilnya dengan tujuan rekreasi [6].

Selain itu, cannabinoids boleh bertindak sebagai pelega atau penyebab loya. Loya dan muntah merupakan kesan sampingan yang dihadapi oleh mereka yang menyedut marijuana secara rutin [7].

2. Sebagai anti-kanser

Pada masa ini, kajian sedia ada menunjukkan hasil yang tidak seragam dengan keputusan yang berbeza-beza. Kajian-kajian ini merupakan kajian pra klinikal menggunakan sel manusia atau haiwan.

Keputusan yang tidak meyakinkan ini membuatkan ujian di atas manusia tidak dapat dilakukan lagi. THC didapati boleh merangsang, atau merencat pertumbuhan sel kanser [8-9].

Kajian kecil fasa 1 ke atas 9 pesakit kanser glioblastoma menunjukkan rawatan dengan THC tidak memanjangkan jangka hayat pesakit-pesakit tersebut [10].

Secara kesimpulannya, penggunaan marijuana dalam rawatan kanser setakat hari ini adalah sebagai mengurangkan rasa loya akibat kemoterapi. Walaubagiamanapun, penggunaanyya secara menyedut asap dikaitkan dengan pelbagai masalah termasuk kesan sampingan.

Tiada bukti kukuh setakat ini yang menunjukkan marijuana berupaya merencat perkembangan sel kanser di dalam badan manusia.

Fahmi Hassan (F. H. Abad)

Pegawai Farmasi

fb.com/fahmiabad

Rawat Kena Air Panas dengan Tepung Gandum?

Disebarkan melalui media sosial bahawa tepung gandum digunakan bagi merawat luka terbakar / terkena air panas bagi elakkan kulit melepuh dan kurangkan kesakitan. Mesejnya adalah seperti berikut:
«««Maaf … hanya untuk berkongsi dengan semua kawan-kawan saya .. Sila baca dengan betul:
Simpan sebeg tepung dalam semua dapur dan biarkan semua orang tahu di mana ia. *Tolong JANGAN DELETE TANPA MEMBACA HINGGA AKHIR..* pengalaman : Seorang wanita telah terbakar ……Beberapa ketika dahulu sedang saya memasak jagung dan tersekat garpu saya di dalam air mendidih untuk melihat jika jagung sudah bersedia. Saya terlepas dan tangan-Ku termasuk ke dalam air didih …. !! Seorang rakan saya, yang merupakan seorang doktor haiwan Vietnam, dalam rumah itu terkejut kerana saya menjerit, & bertanya kepada saya jika saya mempunyai  tepung gandum lama … Saya ditarik dan dimasukan kedalam beg dan dia membenamkan tangan saya di dalam tepung itu. Dia memberitahu saya supaya tangan saya dinenamkan dalam tepung selama 10 minit. Beliau berkata, Di Vietnam, terdapat seorang lelaki disambar api dan dalam keadaan panik, mereka melemparkan beg tepung keseluruh tubuh beliau untuk memadamkan api .. Akhirnya, ia bukan sahaja memadamkan api itu, tetapi dia tidak sama sekali melepuh !!!! … Cerita panjang dipendekan, saya letakkan tangan saya di dalam beg tepung selama 10 minit, kemudian saya tarik keluar dan tangan saya langsung tidak juga ada tanda merah atau melepuh & benar-benar TIDAK SAKIT. Sekarang, saya simpan satu beg tepung di dalam peti sejuk dan setiap kali saya terbakar saya lakukan seperti itu sendiri. * Tepung yang sejuk adalah lebih baik daripada tepung suhu bilik. Saya menggunakan tepung gandum dan tidak pernah pernah akan ada tanda tempat merah / terbakar, atau lepuh! Saya juga terbakar lidah sekali, saya letakkan tepung di atasnya selama kira-kira 10 minit …. kesakitan terus hilang dan tidak ada tanda terbakar. Cuba ia . . . Alami keajaiban! Simpan beg tepung di dalam peti sejuk anda dan anda akan gembira anda lakukan! ……….☺☺☺✌ Flour mempunyai harta absorbant haba dan juga harta antioxident kuat. Oleh itu membantu dalam terbakar pesakit jika diberlakukan dalam tempoh 15 minit.   “Apabila seseorang berkongsi sesuatu yang bernilai dengan anda dan anda mendapat manfaat daripadanya, anda mempunyai tanggungjawab moral untuk berkongsi dengan orang lain. Satu tip untuk semua ..«««

*Ulasan saya*
◾◽◾◽◾
Tips yang disebutkan itu adalah tidak betul.[1] Sebaran mesej itu telah berlegar-legar dalam dunia cyber dengan menggunakan kaedah testimoni itu adalah direka-reka dan tidak benar.

Ianya bercanggahan dengan prinsip asas merawat luka terbakar atau terkena air panas. Kajian mendapati kaedah menggunakan mentega, kicap, ubat gigi, tepung gandum, sos, bawang dan seumpamanya tidak memberi kesan penyembuhan atau mengurangkan kesakitan.[2] Malah ianya menyebabkan kesulitan bagi rawatan lanjut dan menjadikan jangkitan kuman semakin mudah.

Apabila luka terbakar atau terkena air panas nasihat berikut perlu diambil:
1) Keluar ke tempat yang lebih selamat.
2) Dapatkan bantuan kecemasan jika luka yang teruk.
3) Sementara itu, kaedah asas bagi mengurangkan keterukan luka dengan menyiram kawasan luka tersebut dengan aliran air sejuk/air paip biasa. Sekurang-kurangnya 20 minit.[2] Boleh juga menggunakan kain bersih basah bagi menutupi kawasan luka. Ais tidak digalakkan kerana ia tidak membantu proses penyembuhan. Kemudian balut kawasan luka dengan pembalut yang bersih. Tunggu bantuan dari pihak yang mahir.
4) Jangan sesekali menyapu bahan lain seperti yang dinyatakan di atas.
5) Jangan pecahkan gelembung lepuh tersebut kerana kajian menunjukkan bahawa risiko jangkitan kuman makin cepat.
6) Ambil ubat tahan sakit seperti paracetamol bagi kurangkan kesakitan.

Sekian, semoga bermanfaat.

Dr Suhazeli Abdullah
Pakar Perubatan Keluarga
Fb.com/drsuhazeli

#MedicalMythBustersMalaysia
#MedTweetMY

30.9.2016
Bukit Gambang

Rujukan:
[1] Mesej salah. http://www.hoax-slayer.com/flour-for-burns-hoax.shtml
[2] Nasihat jika luka terbakar. http://www.coolburns.com.au/first-aid-for-burns/burns-faq

Bawang oh Bawang

Disebarkan khasiat kesihatan sejenis sayuran bernama bawang terhadap manusia. Antara yang masyhur adalah bawang boleh bertindak sebagai antivirus, antibiotik dan menyembuhkan jangkitan kuman dalam darah serta paru-paru.

Adakah benar? Atau ianya hanya petua yang diamalkan semasa zaman tiada rawatan antibiotik atau antivirus? Patutkah ianya dipercayai dan diamalkan di klinik atau hospital seluruh negara? Atau sekadar penyedap rasa dalam makanan?
Saya paparkan beberapa kisah sebaran yang ditularkan melalui media sosial.
*KES PERTAMA*
Seorang doktor mengunjungi sebuah keluarga petani dan mendapati keluarga tersebut berada dalam keadaan sihat sedangkan jiran2 mereka menderita selsema dan sakit bawaan bakteria yg lain seperti demam, cirit birit, kudis dan lain2.
Doktor bertanya petani bagaimana keluarga tersebut tetap sihat sedangkan jiran2 mereka menderita sakit.
Si isteri petani menjawab mudah aje, letakkan bawang merah yang telah dikupas dalam piring disetiap ruang rumah.
Doktor amat tertarik dan meminta untuk melihatnya dibawah mikroskop lalu mendapati virus selsema dan bakteria2 lain dibawang merah tersebut.
Bawang merah ini berfungsi menyerap semua virus dan bakteria diruang sekitarnya dan secara tidak langsung dapat mengelakkan keluarga petani dijangkiti penyakit bawaan virus dan bakteria.
*KES KEDUA*
Disebuah kedai gunting rambut yang banyak dikunjungi pelanggan. Tauke kedai mendapati ramai pekerjanya diserang selsema kerana sesetengah pelanggannya sedang selsema ketika mengunjungi kedainya.
Tauke pun meletakkan semangkuk bawang merah yang telah dikupas di beberapa penjuru kedainya dan hasilnya pekerja2 beliau tidak lagi diserang selsema.
*KES KETIGA*
Seorg yang terkena pneumonia menemukan artikel yang mengatakan utk memotong kedua hujung sebiji bawang kemudian dicucuk dgn garpu pada salah satu hujungnya.
Letakkan bawang tersebut disebuah bekas kosong dan tempatkan dibilik pesakit.
Keesokannya didapati bawang merah menjadi hitam kerana kuman2 seakan tertarik padanya.
Bawang merah yang berfungsi sebagai magnet yg menarik kuman2 padanya menjadi hitam dan rosak sebaliknya pesakit semakin bertambah baik.
Bawang merah dan bawang putih mempunyai kekuatan antibakteria dan antiseptik yang amat menguntungkan manusia. Bawang merah boleh menjadi amat bermanfaat jika digunakan dengan cara yang betul, sebaliknya ianya amat beracun jika dibiarkan semalaman setelah dikupas. Ini kerana ianya umpama magnet yg menarik kuman hingga boleh menyebabkan jangkitan kuman pada paru2, sakit perut, keracunan makanan, cirit birit dan sebagainya.
*Peringatan*
Adalah berbahaya utk menghiris bawang merah dan menggunakannya utk dimasak esok hari.
Info ni sangat2 berguna..sila lah share, moga membawa kebaikan pada orang lain !!!
*KES KEEMPAT*
Video hirisan bawang

. Secara ringkasnya video tersebut mengatakan bahawa hirisan bawang ditapak kaki boleh menyerap zat bawang yang mengandungi asid fosforik dan bertindak sebagai antibiotik. Seterusnnya zat bawang tersebut boleh menyucikan bakteria dalam darah dan memberi kesihatan kepada anda. 100% berubat secara natural!

◾◾◾◾◾
*ULASAN SAYA*
Keluarga bawang-bawangan mempunyai 7 beradik, iaitu bawang putih, bawang merah, bawang perisai, bawang kucai, bawang ganda, bawang bakung dan bawang bombai. Kesemuannya mempunyai khasiat dalam masakan dan menambahkan selera ramuan.
Perubatan Islam banyak dicatat penggunaan bawang sebagai wasilah mereka semasa merawat. Pengalaman perawat pengubatan Islam dalam menggunakan bawang mungkin boleh diambil sebagai komplementari semasa merawat pesakit. Ianya bukan asas.
Berteori bawang sebagai antibiotik atau antivirus adalah salah. Ini kerana bahan yang terdapat dalam bawang bukan bersifat pembunuh bakteria atau virus. Terdapat kajian makmal yang menunjukkan bawang boleh menghalang kehadiran bakteria disekitar sapuan minyak bawang. [1] Tetapi kajian ini tidak boleh diaplikasikan dalam merawat pesakit yang dijangkiti kuman. Ia sekadar luaran sahaja. Malah kajian antibiotik dan antivirus yang sedia ada sekarang ini lebih baik dari bawang.
Jika bawang dikupas dan diletakkan terdedah, akan berlaku pengoksidaan. Oleh yang demikian ia akan bertukar warna. Lambat laun akan manjadi basi, dalam masa yang sama bakteria boleh menghinggapi. Ini bukan bermakna seluruh bakteria atau virus yang ada disekeliling akan disedut oleh bawang. Persekitaran akan tetap tercemar jika tidak menjaga kebersihan.
Zat bawang tidak sesekali memasuki kulit manusia. Jauh sekali masuk dalam sistem darah dan bertindak balas seolah-olah sebagai antibiotik atau atau antivirus.[2] Kepercayaan zat bawang akan masuk melalui tapak kaki ketika tidur amat merugikan.
Membazir namanya. Bawang adalah untuk ramuan dalam makanan bukan tempatnya ditapak kaki. Apa hukum orang meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya? Khasiat kesihatan bawangan ini pun tidak dapat dibuktikan.
Merawat kuman dalam darah atau paru-paru bukan secara luaran samada ditampal di tapak kaki atau mana-mana lokasi badan. Lagi pun jika bakteria atau virus memasuki darah, sesorang itu sudah pasti berada di wad kerana tanda-tanda sepsis (Jangkitan kuman dalam darah) akan berlaku. Bukannya berehat atas katil, tidur di rumah kecuali anda sudah nazak!
Rujukan
[1] Kajian antibakteria dan antioksida terhadap bawang.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25470273
Suhazeli Abdullah
_Insan Faqir_
Fb.com/drsuhazeli
Suhazeli.com
18.1.2017
Khartoum

Adakah Panadol Perosak Buah Pinggang? 

Saya bukan ada saham syarikat panadol atau seumpamanya. Tetapi ingin kemukakan jawapan kepada satu mesej tular berkaitan bahayanya panadol.

Tanpa diketahui tujuan mesej tersebut, penulis cukup anti dengan panadol. Kononnya juga doktor hospital tidak ambil panadol dan mencari alternatif lain seperti perubatan Herba Cina.

Berikut tulisan yang ditularkan itu:

JANGAN AMBIL PANADOL ACTIFAST ATAU SOLUBLE LAGI…!

SILA SHARE KEPADA RAKAN-RAKAN YANG LAIN YE…!b

(Aku baru jer telan 2 biji actifast.)
BAru aku tahu kesan dan bahaya ubat ni. omg….
Mengapa tidak boleh ambil Panadol Actifast atau Soluble lagi..?
Ini adalah satu kisah dan kajian yang dilakukan, ikuti lanjut informasi ini di bawah.

UNTUK PENGETAHUAN,

ikuti sebuah kenyataan benar dari seorang yang mengalaminya…
“Suami saya bekerja sebagai Jurutera IT di sebuah hospital, di mana pihak hospital sedang menyiapkan pengkalan data untuk pesakitnya. Dia mengenali rapat doktor tersebut. Doktor memberitahu suami saya, apabila mengalami sakit kepala, mereka sendiri tidak sanggup mengambil Panadol atau Paracetamol.  Sebaliknya, mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari altenatif lain.

Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita. Ia merosakkan organ hati . Menurut doktor tersebut, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun . Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan.
Alternative Treatment (Tips)

Seperti kata doktor tersebut, sakit kepala disebabkan ketidak-seimbangan elektron/ion di dalam sel otak .
Sebagai rawatan alternatif, beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonik, campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2. Mudahnya, secawan isotonik dengan 2 cawan air minuman.

Saya dan suami pernah mencuba kaedah ini dan mendapati ia berkesan. Kaedah lain ialah merendam kaki ke dalam besin yang mengandungi air suam. Ia akan memberi tekanan darah menurun dari kepala anda.
Panadol adalah sejenis “pain killer”, semakin banyak anda mengambilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan.

Kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat. Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses beranak melalui pembedahan.

Jika anda terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup anda, seperti mereka yang ada migrain, ia akan memberi kesan sifar terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit. Adakah anda sanggup diberi dadah yang kuat seperti morfin?

Hargailah kehidupan anda. Fikir sebelum mudah memasukkan ubat yang “biasa” ini ke dalam mulut anda..!

◾◾◾◾◾◾

Berikut ini saya salin semula tulisan doktor terkenal ibu negara, Dr Ahmad Zakimi Abdullah mengenai panadol atau nama perubatannya paracetamol. 

Tulis beliau: 

Panadol (paracetamol/acetaminophen) dikatakan toksik pada badan adalah TIDAK BENAR. Panadol bukan ubat toksik pada badan jika ikut dose yg betul seperti disarankan oleh doktor atau pengeluar Panadol.

Dose yang disarankan adalah:
1. Tab paracetamol 1g bersamaan dengan 2 biji (500mg satu biji) setiap 6-8 jam sekali (maksima 4g sehari) untuk orang dewasa.

2. Untuk kanak2 sirap paracetamol adalah 15mg per kg dalam 6-8 jam (3-4 kali) sehari

3. Suppositories paracetamol yang dikenali ubat peluru (masuk rektum) 30mg per kg setiap 6 jam sekali (maksimum 5g sehari).

4. Paracetamol juga ada dalam bentuk intravenous (IV Perfalgan) diberikan 1g secara infusi dalam masa 15 minit (minimum tidak kurang dari 4 jam sekali: maksimum 4g sehari)

Paracetamol digunakan sebagai ubat demam (antipyretic) dan ubat tahan sakit (painkiller) yg paling selamat dan sesuai digunakan oleh kanak2, ibu2 mengandung dan tengah menyusu dan juga warga emas.

Dose toksik panadol (overdose) pada hati sebenarnya adalah >10g (20 biji) atau 200mg/kg berat badan. Yang ni memang skali nyawa kita jalan kerana kerosakan hati. Hanya beberapa perkara perlu berhati-hati jika anda adalah G6PD deficiency (possible risk of hemolysis), pesakit buah pinggang dan hati dan alahan pada paracetamol.

Panadol tinggal dlm tubuh selama 5 tahun adalah MITOS. Panadol hanya dalam badan selama 4-6 jam sahaja kemudian akan dikumuhkan.

Saya hanya menjawab satu artikel seperti dibawah yang banyak disebarkan dan circulate di media social khususnya di whatsapp. Ia akan membuatkan masyarakat jadi panik dan tidak mahu makan ubat. Saya sendiri berpengalaman jumpa pesakit yang kata pandol bahaya dan tak mahu mengambilnya setelah diberikan. Datang sakit demam jadi susah kami para doktor nak merawat.

Semoga tulisan pendek saya memberi sedikit info yang bermanfaat untuk semua.

◼◼◼◼◼

Sebagai doktor yang sudah berkecimpung dalam bidang ini merasakan maklumat yang tidak diketahui sumber perlu diteliti dahulu sebelum disebarkan. Kerana salah faham, salah tanggap dan salah amalan yang disarankan itu akan menimbulkan masalah kepada individu tarbabit atau masyarakat secara keseluruhannya. 

Semoga tulisan Dr Zek tersebut memberi manfaat berguna kepada kita semua. 

Sekian. 

Dr Suhazeli Abdullah 

Fb.com/drsuhazeli 

suhazeli.com

11.01.2017 

Kuala Berang 

Salah Tafsir Penggunaan Ganja dalam Perubatan

Oleh: En Fahmi Hassan |

Ketua Penolong Pengarah

Bahagian Perkhidmatan Farmasi

Kementerian Kesihatan Malaysia

Penggunaan ganja atau kanabis telah direkodkan dalam sumber-sumber sejarah sejak ribuan tahun yang lampau. Pada zaman dahulu, selain digunakan sebagai ubat pelali, ia juga digunakan dalam ritual-ritual keagamaan dan spiritual. Akibat dari kesan khayal ganja, penggunanya pada zaman kuno dikatakan berupaya “meramal” masa depan dan melihat perkara-perkara ghaib apabila ia digunakan sewaktu bermeditasi.

Kesan khayal ganja berpunca daripada kesan psikoaktif bahan aktif di dalam ganja yang dikenali sebagai tetrahydrocannabinol. Bahan ini boleh mendatangkan kesan yang pelbagai kepada manusia. Pada dos tertentu, ia boleh menyebabkan kesan depresi kepada sistem pemikiran manusia. Kesan depresi ini akan menyebabkan sistem saraf manusia direndahkan. Keadaan ini akan menimbulkan perasaan ‘tenang’ dan mengantuk kepada penggunanya.

Pada dos yang lebih tinggi, bahan aktif tersebut akan menyebabkan halusinasi kepada pengguna. Kesan halusinasi ini akan menyebabkan pengguna terpisah daripada dunia nyata dan menyebabkan mereka terkeliru diantara alam realiti dan alam fantasi yang tercipta akibat kesan khayal. Kesan ini boleh menimbulkan rasa keseronokan atau euphoria yang seterusnya akan menyebabkan ketagihan.

Dewasa ini, terdapat beberapa pihak dalam negara ini telah menyuarakan hasrat mereka supaya penggunaan ganja dibenarkan. Alasan yang diberikan adalah; ganja mempunyai khasiat perubatan yang berupaya menyembuhkan pelbagai jenis penyakit. Namun, setelah diperhalusi, didapati terdapat kecelaruan di dalam pemahaman mereka terhadap penggunaan ganja bagi tujuan perubatan.

Terma “medical marijuana” atau ganja bagi tujuan perubatan mempunyai tafsiran berbeza di antara pengkaji sains dan perubatan dan juga orang awam. Dalam dunia saintifik, “medical marijuana” adalah ubat-ubatan yang mengandungi bahan aktif ganja seperti cannabidiol yang dihasilkan setelah terdapat bukti kukuh melalui kajian-kajian makmal dan klinikal yang menunjukkan ia boleh mendatangkan faedah perubatan terhadap pesakit.

Ubat-ubatan tersebut telah diketahui kaedah penggunaan, dos, keselamatan dan kawalan terhadap kesan sampingan. Ubat-ubatan begini perlu dipreskripsikan oleh doktor dan penggunaannya perlu diselia bagi memastikan keberkesanannya terjamin.

Walaubagaimanapun, bagi sesetengah pihak, tafsiran bagi terma tersebut adalah berbeza. Mereka beranggapan, ganja dalam bentuk asal atau ekstraknya yang digunapakai dengan cara sedutan atau dimakan dengan hasrat untuk mendapatkan kesan positif terhadap kesihatan. Namun dakwaan ini belum dapat dibuktikan melalui kajian-kajian makmal dan klinikal.

Selain daripada itu, perkara ini merupakan satu kesalahan jenayah berat seperti yang termaktub bawah Akta Dadah Berbahaya 1952. Penggunaan seperti ini amat mudah disalahguna dan bakal menyebabkan masalah kesihatan dan sosial yang serius.

Sesetengah pihak cuba memperkecilkan kesan sampingan ganja terhadap kesihatan dan kesan ketagihan ganja terhadap pengguna. Mereka berpendapat bahawa faedah perubatan ganja adalah lebih besar daripada risiko penyalahgunaannya. Walaubagaimanapun, mereka lupa bahawa ubat-ubatan berasaskan ganja sebenarnya diiktiraf oleh dunia perubatan sekiranya ia dapat dibuktikan melalui kajian-kajian yang berkualiti. Ubat-ubatan tersebut telah digunakan di hospital-hospital dalam bentuk yang boleh merawat pesakit tanpa mendatangkan kesan khayal yang boleh menyebabkan ketagihan dan kesan sampingan yang lain.

Mengikut kajian yang dijalankan di Amerika Syarikat pada tahun 2013, terdapat lebih 800,000 penduduknya yang berumur 12 tahun dan keatas telah mendapatkan rawatan disebabkan oleh ketagihan terhadap ganja. Didapati 10% daripada mereka yang menyalahguna dadah berunsur ganja mempunyai ketagihan yang teruk ke atas penggunaan tersebut. Kajian tersebut juga menunjukkan daripada 6.9 juta orang yang menyalahgunakan dadah, 4.2 juta daripadanya adalah penyalahgunaan dadah berunsur ganja.

Selain daripada ketagihan, penyalahgunaan ganja juga telah dibuktikan melalui kajian-kajian perubatan berupaya mendatangkan masalah psikologi dan mental terhadap penggunanya. Semakin lama penyalahgunaan itu berlaku, kesan kesihatan mental yang bakal diperolehi juga akan menjadi lebih teruk. Terdapat juga kajian-kajian yang menunjukkan penyalahgunaan tersebut bakal mendatangkan kesan terhadap institusi pendidikan, keluarga dan masyarakat.

Justeru, keadaan ini menunjukkan masalah ketagihan terhadap ganja merupakan masalah yang serius di peringkat global dan bukan sesuatu yang boleh dipandang ringan. Desakan dari kumpulan-kumpulan yang ingin menghalalkan penggunaan ganja bakal mendatangkan masalah serius yang akan menyebabkan kerugian terhadap negara. Masyarakat seharusnya menolak dakyah-dakyah begini bagi memastikan taraf kesihatan fizikal dan mental masyarakat dapat dilindungi daripada masalah ketagihan yang baru.

Dari sudut keagamaan, penggunaan ganja telah difatwakan haram oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan yang bersidang kali Ke-76 pada 21 – 23 Nov 2006. Pengharaman ini sepatutnya menjadi dalil yang kuat bagi masyarakat Islam khususnya untuk menolak sekeras-kerasnya usaha untuk menghalalkan penggunaan ganja di Malaysia.

Secara kesimpulannya, penggunaan ubat-ubatan berasaskan ganja tidak dinafikan penggunaannya oleh dunia perubatan sekiranya khasiat perubatannya telah dibuktikan melalui kajian-kajian yang berkualiti. Walaubagaimanapun, penggunaannya dalam bentuk asal untuk dihisap atau dimakan yang dikaitkan dengan khasiat perubatan tanpa kajian yang kukuh adalah ditolak kerana ia bakal menyebabkan kesan sampingan yang lebih buruk.

Oleh yang demikian masyarakat seharusnya tidak tertipu dengan mereka yang ingin menggunakan ganja untuk tujuan rekreasi tetapi berselindung di sebalik alasan perubatan. Orang awam boleh menghubungi Pusat Panggilan Farmasi Kebangsaan di 1 800 88 6722 sekiranya ingin bertanya mengenai soalan-soalan berkaitan ubat-ubatan.

Fahmi Hassan

Ketua Penolong Pengarah

Bahagian Perkhidmatan Farmasi

Kementerian Kesihatan Malaysia

(Harian Metro, 28 Febuari 2016)

Penjelasan Kekeliruan Tulisan “Rebusan Limau Sembuhkan Kencing Manis Pesara Imegresen”

Ramai yang keliru dengan tulisan saya minggu lalu berkaitan air rebusan limau nipis yang berjaya menyembuhkkan seorang pesara imegresen dan rakan-rakan mereka.[1]

Jika diteliti ayat yang saya tulis itu adalah bernada satira dan reverse psycho. Dengan makna lain bahawa tidak sesekali lagi dalam dunia perubatan kini menemui kaedah bagi menyembuhkan penyakit Kencing Manis.

Air rebusan limau seperti yang diviralkan tu tak pernah dibuktikan. Malah ada pesakit yang end up with DKA (diabetic ketoacidos) atau pengsan sebab gula terlalu tinggi. Walaupun terdapat pesakit yang mendakwa mereka sembuh sepenuhnya. Dakwaan ini berbentuk testimoni tanpa ujian yang definitif / penentuan sahih dari doktor. Perlu diingatkan bahawa penjagaan kencing manis bukan setakat sekali bacaan paras gula dan bukan setakat paras gula yang dipantau oleh doktor. Ianya melibatkan penjagaan organ-organ badan yang lain supaya tidak semakin mendatangkan mudarat.

Bagi pesakit kencing manis, insulin badan tidak berfungsi untuk membawa gula ke dalam sel badan seterusnya “dibakar” bagi menghasilkan tenaga. Ini adalah fisiologi badan kita. Jika insulin tidak berfungsi, gula yang masuk dalam badan tidak dapat digunakan / “dibakar” dalam bentuk tenaga. Justeru asid limau atau garam yang diadunkan itu tidak ada kaitan langsung pun dengan kaedah menurunkan gula. Yang menjadi masalah adalah pesakit hanya mengambil air rebusan limau sahaja dan meninggalkan ubat utama.. akhirnya paras gula dalam badan tidak turun. Boleh pengsan dan dimasukkan ke wad kecemasan segera.

Kencing manis adalah penyakit sistemik (melibatkan semua organ badan). Tidak memadai dengan sekadar menurunkan gula. Jika sembuh terus seperti pesara imegresen tu, (yang saya sebut dalam perenggan akhir artikel saya sebelum ini) saya nak jumpa dan uji sendiri pesakit yang mendakwa testimoni berkenaan. Saya sanggup bayar tambang  perjalanan dan makan minum beliau. Tetapi jika terbukti sebaliknya, sila bai-bai.


Sepanjang 20 tahun berkhidmat sebagai doktor, tiada lagi jumpa pesakit yang telah didiagnos kencing manis sembuh sepenuhnya. Jika gula terkawal tu ada.. tetapi sembuh TIADA. Hatta pesakit yang mengambil ubat hospital pun, TIADA yang sembuh 100% (buat masa ini). Pada masa depan adalah diluar pengetahun saya (wallahu a’lam). Mungkin boleh sembuh dengan penemuan terbaru kaedah² perubatan. Dunia perubatan senantiasa berubah.


sekali lagi, jika ada kawan yang mendakwa mereka itu sembuh dengan air rebusan limau, minta no tel atau PM saya. Saya nak buat pengecaman dan pengesahan secara objektif bukan main cakap² sahaja. Jika benar, saya akan iklankan bahawa beliau adalah orang pertama dunia ditemui sembuh. Mungkin beliau akan dapat nobel price… (sebenarnya itulah intisari artikel saya tu)

Tapi pembaca faham lain

Pautan:

Artikel Awal. http://suhazeli.com/wp/?p=2008

Dr Suhazeli Abdullah

fb.com/drsuhazeli

Kuala Berang

24.12.2016

Limau Nipis Rebus Sembuhkan Kencing Manis Pesara Imegresen

Saya percaya ramai yang copy dan share kisah seorang pesara imegresen yang sembuh penyakit kencing manisnya dengan menggunapakai air rebusan limau nipis.

Tulisan beliau adalah seperti berikut:

*PERKONGSIAN MENGUBAT KENCING MANIS OLEH SEORANG PESARA IMIGRESEN*…..

*Saya pernah mengidap kencing manis dan kini kencing manis saya sudah sembuh sepenuhnya dan ramai kawan2 saya juga sembuh selepas saya bagi cara mengubatinya*.
*Ambil sebiji limau nipis.dan sumbat sebiji garam kasar di dalam nya dan rebus dengan tiga gelas air*. *Rebus agak lama dari tiga gelas air hingga sampai airnya tinggal agak segelas dan hancurkan limaunya*. *Yang penting biji limau tu dihancurkan guna senduk dan bila sudah hancur tapis air tu dan bila sejuk dan diminum*.
*Perlu sedia gula2 atau makanan yang manis2 kerana biasanya selepas minum air limau itu, gula dalam badan akan jadi kosong*.
*Guna garam kasar size biasa saja dan tak perlu besar sangat, belah sikit limau tu untuk sumbat garam. Sebaiknya buat tiga kali sebiji setiap kali dan berselang sehari membuatnya*.
*Ingat yg penting hancurkan biji*. *Limau tu jika tak hancur kencing manisnya cuma kurang tapi tak sembuh*.
*Saya dapat ubat ini setelah saya buat solat hajat mohon ubat kencing manis dari Allah SWT kerana waktu itu kaki saya hampir dipotong sebab dah busuk*.
*Alhamdulillah sekarang dah 6 tahun pulih sepenuhnya dan saya tidak pernah pantang makan gula*.


*#Jom kita share dengan rakan2*…..

⚪⚪⚪⚪⚪

Pertamanya, saya ucapkan “tahniah” kepada pesara imegresen berkenaan dan rakan-rakan beliau kerana “sembuh sepenuhnya” dari penyakit kencing manis. Mudah sungguh sembuh. Sedangkan doktor seluruh dunia berhempas pulas mencari ubat terbaik. 😎

Kencing Manis adalah sejenis penyakit kronik yang tersenarai antara 5 penyakit kronik tertinggi di dunia.[1] Saban waktu para doktor seluruh dunia merawat pesakit kencing manis dan komplikasi darinya. Sehingga kini lebih dari 422 juta orang pengidap kencing manis dan 2.2 juta kematian akibat paras gula yang melilau tinggi. Dijangka menjelang 2030, kencing manis adalah antara 7 peneraju utama kematian seluruh dunia.[2] Cuba bayangkan beratnya beban doktor dan pesakit dalam membanteras penyakit ini. Lebih membimbangkan lagi kencing manis ini adalah punca besar kepada kebutaan, sakit buah pinggang, serangan jantung, strok dan kaki dipotong akibat busuk. Kesemuanya memerlukan pemerhatian dan ketelitian dalam merawat pesakit.

Terdapat lebih dari 7 jenis ubat digunakan oleh pakar perubatan dalam mengawal gula dalam darah pesakit kencing manis. Selain dari memberi kaunseling kaedah pemakanan, cara hidup sihat, kurangkan stres dan tidak merokok, para doktor tidak jemu untuk terus merawat.

Saya terkesima dengan pengakuan ikhlas dari pesara imegresen berkenaan. Jika ianya benar, Malaysia akan mashyur seentero alam atas penemuan terbaru ini. Jika sekiranya benar dakwaan beliau ini, maka layak mendapat anugerah penciptaan ubat terunggul kencing manis di kurun ini.

Tetapi tidak semudah itu sesuatu ubat yang mempunyai “kuasa penyembuh” ajaib ini ditemui. Ubat Galega officinalis yang menjadi bahan asas metformin (ubat standard kencing manis) pun mengambil berkurun lamanya sebelum diluluskan kegunaannya. Proses penemuan sesuatu ubat mesti menjalani fasa-fasa yang cukup teliti, bukannya rebusan didapur dan terus terbukti!

Secara sinis, teringin saya bertemu beliau dan membuat catatan sejarah penemuan ini agar ianya termaktub dalam penulisan kes dunia perubatan. Jika sesiapa mengenali beliau, sila ketemukan saya.

Doktor adalah perantara, kuasa penyembuh adalah Allah jua.

Sumber
[1] Senarai penyakit kronik dunia. http://www.who.int/nmh/countries/en/
[2] Beban kencing manis dunia. http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs312/en/

Dr Suhazeli Abdullah
Pakar Perubatan Keluarga
#suhazeli
Fb.com/drsuhazeli

15.12.2016

Ketengah Jaya