Trauma Healing di Palu Beri Kesan Mendalam

Selesai sudah pasukan trauma healing (Psychological First Aid) di Palu, Sulawesi Tengah. Bayangkan mangsa gempa bumi dan tsunami yang keriauan apabila langit mendung dan petir meletus. Mereka sudah sasau-minda (panic) mencari tempat perlindungan. Walaupun peristiwa gempa dan tsunami di Palu itu berlaku lebih dari dua bulan berlalu, namun mereka masih lagi trauma. Dianggarkan lebih dari […]

Guna Pil Hormon Semasa Haji & Umrah

Atur Haid Ketika Haji dan Umrah .  “Doktor, boleh tak saya atur haid saya semasa saya nak kerjakan haji nanti?” Soal seorang jemaah haji yang hadir ke klinik bagi dapatkan rawatan ubat darah tinggi beliau. Umurnya baru masuk 40-an. Rezeki beliau kerana dapat tawaran laksanakan haji diusia yang muda. Kitaran haid beliau masih seperti biasa. […]

Vaksin Untuk Jemaah Haji 

#Vaksin_Untuk_Jemaah_Haji Ibadah Haji adalah ibadah yang memerlukan kekuatan tenaga dan ketahanan mental. Buktinya adalah segala rukun dan wajib haji berbentuk pergerakan fizikal, bukannya bacaan kecuali niat. Di sini beberapa panduan kesihatan untuk petugas atau jemaah haji yang ingin menunaikan haji di Mekah. Semoga anda semua memperolehi manafaat darinya. Vaksin / Pelalian Kerajaan Arab Saudi telah […]

Vaksin Untuk Jemaah Haji 

​ #Vaksin_Untuk_Jemaah_Haji Ibadah Haji adalah ibadah yang memerlukan kekuatan tenaga dan ketahanan mental. Buktinya adalah segala rukun dan wajib haji berbentuk pergerakan fizikal, bukannya bacaan kecuali niat. Di sini beberapa panduan kesihatan untuk petugas atau jemaah haji yang ingin menunaikan haji di Mekah. Semoga anda semua memperolehi manafaat darinya. Vaksin / Pelalian Kerajaan Arab Saudi […]

Vaksin Untuk Jemaah Haji 

​ #Vaksin_Untuk_Jemaah_Haji Ibadah Haji adalah ibadah yang memerlukan kekuatan tenaga dan ketahanan mental. Buktinya adalah segala rukun dan wajib haji berbentuk pergerakan fizikal, bukannya bacaan kecuali niat. Di sini beberapa panduan kesihatan untuk petugas atau jemaah haji yang ingin menunaikan haji di Mekah. Semoga anda semua memperolehi manafaat darinya. Vaksin / Pelalian Kerajaan Arab Saudi […]

Syarat Lulus Pemeriksaan Haji 

​#Syarat_Lulus_Haji Cabaran besar kepada para doktor semasa sesi pemeriksaan bakal haji adalah ketika ingin tandatangan meluluskan suntikan vaksin. Syarat ketat telah ditetapkan oleh Tabung Haji dan Kementerian Wakaf & Haji Arab Saudi adalah wajib disuntik vaksin meningococcal. Sebelum diluluskan suntikan bakal haji wajib diperiksa dan sahkan beliau sihat fizikal dan mental. . Sebilangan kecil mereka yang […]

Tidak Mampu Ibadah Haji 

​#Tidak_Mampu_Ibadah_Haji Komponen paling utama dalam melakukan ibadah haji adalah gerak geri fizikal. Samada ianya rukun haji atau wajib haji, malah sunnat dilakukan semasa ibadah haji, semuanya memerlukan kekuatan badan kecuali niat. Oleh yang demikian para Duyufurrahman dikehendaki melakukan pemeriksaan kesihatan sebelum diluluskan ke Tanah Suci. Jika lulus sekalipun, para bakal haji dinasihati supaya kekal sihat […]

Kita Aidil Fitri, Mereka Aidil Pasrah

​#Kita_Aidil_Fitri_Mereka_Aidil_Pasrah Dr Maxwell Maltz, seorang pakar bedah hebat sekitar tahun 1950, mendapati pesakit-pesakit yang menjalani pembedahan berperangai pelik selepas sesi bedah. Kebanyakan mereka mengambil masa paling minima 21 hari untuk menyesuaikan diri dalam bentuk imej yang baharu. Contohnya pesakit beliau yang membuat pembedahan hidung, tempoh 21 hari diperlukan untuk melakukan adaptasi kehidupan dengan bentuk hidung […]

Salahkah Tawakkal Ikhtiar Ubat Alternatif? 

🔴Soalan:  Salam…sy sebenarnya takut utk bertanya sbb takut disalahertikan, tp disebabkan dah selalu sangat kena, jadi sy buat keputusan nak tanya juga kalau ada yg sudi bagi pencerahan…sy memang seorang yg percaya pd usaha dengan perubatan moden dan pada masa yg sama percaya dengan ikhtiar dengan cara lain juga..tapi bila sy utarakan pandangan yang contohnya […]

Selagi Terdaya….. 

​Satu perkongsian rasa kehidupan seorang doktor oleh Dr Hana Hadzrami ◽◽◽◽◽ Saya bertugas di Hospital Segamat minggu ini. Tugas gantian (relief duty) kerana pakar di sini dah tinggal seorang, lagi seorang dah resign. Jadi, mana mungkin dia seorang larat on call berturut-turut saban hari. Hari pertama on call saya dapat kes tumpah darah (Post Partum […]

Vaksin Bagi Jemaah Haji 

Ibadah Haji adalah ibadah yang memerlukan kekuatan tenaga dan ketahanan mental. Buktinya adalah segala rukun dan wajib haji berbentuk pergerakan fizikal, bukannya bacaan kecuali niat. Di sini beberapa panduan kesihatan untuk petugas atau jemaah haji yang ingin menunaikan haji di Mekah. Semoga anda semua memperolehi manafaat darinya. *Vaksin / Pelalian* Kerajaan Arab Saudi telah mensyaratkan […]

MERS-CoV oh MERS-CoV

Sekonyong-konyongnya terdapat tiga berita tidak benar yang menjadi viral dalam dunia maya pada musim haji tahun ini. Berita pertama: “Dukacita dimaklumkan bahawa arab saudi telah menutup kemasukkan Jemaah haji di seluruh dunia akibat berlakunya ribut taufan di arafah. Jemaah yg telah tiba di jeddah pon diarah pulang ke negara masing-masing. Kemudian diberi sisipan URL YouTube […]

Hukum Memakai Mask (Penutup Mulut Dan Hidung) Bagi Jemaah Haji Dalam Ihram

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-89 yang bersidang pada 14 – 16 Disember 2009 telah membincangkan Hukum Memakai Mask (Penutup Mulut Dan Hidung) Bagi Jemaah Haji Dalam Ihram. Muzakarah berpandangan bahawa mencegah penularan wabak yang boleh membahayakan nyawa dan kesihatan semasa menunaikan ibadah haji atau umrah amat dituntut […]

Berhati-hati dengan Teknologi Canggih yang mengalphakan kita, Damlah Jawabnya

“Ustaz doktor, betul ke kita tak boleh ambil gambar selepas tawaf wida?” Tanya seorang petugas mahu kepastian. “Ya” jawab ku ringkas setelah mentelaah beberapa artikel dan bertanyakan petugas bimbingan ibadah haji. Perkara ini baru sahaja diputuskan dalam muzakarah haji Peringkat Kebangsaan kali ke 27 baru-baru ini. Salah satu dari 11 resolusi yang telah diputuskan adalah […]

Hikmahnya Imam Al Haramain Tidak berwirid Lepas Solat

Mazhab salaf yang diamalkan oleh penduduk Arab Saudi sebenarnya memberi kesan yang mendalam bahawa begitu luasnya hukum ibadah dalam Islam. Lihat sendiri bahawa dua imam Al Haramain (Masjidil Haram dan Masjid Nabawi) tidak melantuni wirid ataupun zikir secara jahar (kuat) sebaik sahaja selesai solat fardu. Walaupun hadis ada menyebut beberapa kaifiat wirid selepas solat, namun […]

Travelog Keningau siri 4

Akhir terjawab sudah debaran yang selama ini meruntun jiwa. Surat pertukaran ke semenanjung tiba atas meja bos. Terima kasih atas semua rakan taulan dan rakan sejawatan yang berusaha dan berdoa atas kejadian ini. Terima kasih kepada pihak kementerian yang juga melunaskan ‘janji’ dalam proses pertukaran ini. Sesungguhnya tempat jatuh lagi dikenang apatah lagi Apin-apin, tempat […]

Mataku Putih berkaca

Terdengar nada sayu dalam ucapannya. Kami pun tak tahu nak buat apa. Tempat ini tak boleh tunggu pesakit. Tak sama dengan Malaysia. Berseorangan diikat katil dan wayar yang bergantungan. Hanya mampu bercakap dengan syiling, dinding dan birai bilik. Jururawat di sini pun tak pandai berbahasa jawi, semuanya arab. Bahasa isyarat je lah. Nasi..jauh sekali. Pagi, […]

Kaitan Haid dan Menopaus bagi Jemaah Haji

Terbitan semula: “Doktor, nak tanya sikit..Akak dah tak datang bulan lama dah…lebih kurang 3 tahun lalu.” Mula bicara seorang wanita berunur 55 tahun semasa satu sessi klinik Zon Madinah. “Jadi apa masalahnya?” Soalan pertamaku. “Datang balik la…Ustazah arahkan akak datang jumpa doktor, darah haid ka? darah penyakit?” Ujar Akak dengan penuh pengharapan dan jawapan yang […]

Haid tidak menjejaskan ibadah haji

Terbitan semula: Haid tak jejas kesempurnaan ibadah haji May 25, 2007, 9:36 am Bersama Tabung Haji Oleh Tengku Aziz Raja Abdullah MASALAH haid kadangkala mengganggu kelancaran wanita mengerjakan ibadat haji dan umrah. Oleh itu, satu kefahaman dalam masalah ini perlu difahami dan diberi perhatian oleh wanita. Wanita yang didatangi haid diharam sembahyang, puasa, tawaf, duduk […]

Tipu Sebelum Tunai Haji?

Terbitan semula: “Saya teliti buku kesihatan Pak Aji ni sihat dan lulus untuk mengerjakanhaji…” Aku memulakan bicara bersama seorang jemaah haji yang berkungjung ke klinik Maktab pada satu hari.“Aa..a, Doktor kat Klinik Malaysia kata Pak Cik boleh tunaikan haji tahun ni kerana semua pemeriksaan tiada masalah pun”. Cepat-cepat isterinya menyampuk…seolah-olah ingin menyembunyikan sesuatu. “Ni sebak […]