Mudah sangat zaman teknologi ini kita ditipu dengan membuat video-video yang menggunakan keadah AI. Ia diberi nama DeepFake Video AI.
Viral sebuah video deepfake yang menampilkan Bill Gates sebagai panel dalam sebuah wawancara. Video ini menuduh Bill Gates terlibat dalam berbagai konspirasi, seperti mencuri program Microsoft Windows (padahal semua dunia tahu bahawa Bill Gates adalah pembuat Microsoft Windows), mempromosikan vaksin COVID-19 untuk keuntungan peribadi, dan lain-lain. Video ini juga mengajukan pertanyaan-pertanyaan yang tidak relevan dan menghina kepada Bill Gates, yang membuatnya nampak terperangkap dengan soalan-soalan dan marah.
Sebenarnya video tersebut adalah video deepfake, dibuat dengan mengedit video asli dari wawancara Bill Gates yang dilakukan oleh ABC News (Australia) pada Januari 2023. Dalam video asli, Bill Gates menjawab pertanyaan-pertanyaan yang berhubungan dengan isu-isu seperti perubahan iklim, kecerdasan buatan, dan pandemik COVID-19. Tiada pun soalan-soalan seperti yang disebarkan itu.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book