Thursday, May 9, 2024

Top 5 This Week

Related Posts

Bahaya Air Botol Plastik dalam Kereta

Mengaitkan perkara rutin dalam amalan kita dengan kanser banyak disebarkan dalam media sosial. Salah satu darinya adalah; air dalam botol plastik yang terjemur dalam panas kereta boleh menyebabkan kanser. Lantas diberi contoh selebriti TV yang menghidap kanser akibat meminum air dalam botol plastik yang sudah lama berada dalam kereta.

Berikut adalah sebaran maya yang sudah menjadi tular:

Air dalam botol plastik di dalam kereta anda, sangatlah merbahaya!!!! Dengan cara inilah Sheryl Crow mengalami kanser payudara. Dia tampil di acara Ellen Show dan mengatakan perkara yang sama. Perkara ini telah diidentifikasikan sebagai penyebab paling utama pada kanser payudara, terutamanya di Australia.Doktor berkata : wanita tidak boleh meminum minuman yang sudah lama berada di dalam kereta. Hawa panas yang memanaskan bahan plastik dalam botol memiliki bahan kimia tertentu yang boleh menyebabkan kanser payudara.Jadi sila berhati-hati dan jangan minum air dalam botol plastik yang sudah ditinggalkan di dalam kereta, dan share perkara ini untuk pengetahuan rakan-rakan anda. Maklumat seperti ini sangatlah kita perlukan dan kita harus berhati-hati, dan mungkin akan menyelamatkan hidup kita. Hawa panas dapat menyebabkan toksin/racun dari plastik menjadi bocor dan bercampur dengan air dan mereka telah menemukan racun ini pada jaringan payudara. Sebaik mungkin gunakan gelas stainless steel atau botol kaca. Biarlah semua orang yang mempunyai isteri atau teman wanita atau anak perempuan mengetahui ini semua. Seperti yg kita sedia maklum, ada menyatakan air terbahagi kpd bbrp bhgn dan salah satunya ialah air musyammas iaitu air yang terdedah kepada matahari sememangnya tidak elok di minum kerana kebarangkalian blh bertukar kepada racun..

Sebarkan untuk kebaikan ahli keluarga dan rakan2 kita yg disayangi 👍👍👍

◾◾◾◾◾◾◾◾◾

*Ulasan Saya*

Penafian telah dibuat sejak 2009 lagi bahawa selebriti Sheryl Crow tidak menghidap kanser payudara akibat dari meminum air dari botol plastik.[1] Malah sebaran maya yang tidak bertanggungjawab itu cuba mengaitkan penggunaan botol plastik kitar semula mengandungi dioxin. Dioxin adalah salah satu bahan kimia yang dilepaskan dari botol plastik apabila mengalami perubahan suhu ektrim samada terlalu panas atau sejuk, dan ia dikaitkan sebagai agen kanser (carcinogen).

Selain tokoh selebriti, terdapat juga sebaran maya yang cuba memalitkan universiti tersohor seperti Johns Hopkin yang kononnya mengeluarkan kenyataan rasmi berkaitan kanser dan penyebabnya. Penafian juga dibuat oleh Johns Hopkin.[2] Banyak lagi sebaran berita palsu lain yang disebarkan tanpa sebarang objektif dari para penyebar maklumat.

Botol plastik yang dijual biasanya dibuat dari plastik bernama polyethylene terephthalate (PET atau PETE). Ia senang digunakan kerana ringan, senang buang, boleh kitar semula walau digunakan berkali-kali.

Dua bahan yang kononnya dilepaskan dari PET ini jika berada dalam suhu sejuk; iaitu dioxin dan DEHA (diethylhydroxylamine). Namun dakwaan mengatakan DEHA ini dilepaskan dari PET adalah tidak benar, kerana DEHA tidak terlibat pun dalam campuran proses pembuatan botol plastik. Pun begitu pada June 2003, Makmal Pusat Swiss telah mengesahkan dalam kajian mereka bahawa DEHA tidak dijumpai dalam mana-mana botol plastik yang dikitar semula. Dengan itu WHO juga telah mengeluarkan kenyataan bahawa kandungan DEHA (jika wujud) adalah terlalu kecil dan selamat diguanakan botol plastik.[3] Isu ini juga disokong oleh Persatuan Kanser Amerika dan International Agency for Research on Cancer (IARC). Mereka menegaskan sekali lagi lagi bahawa DEHA bukan agen kanser.

Bagi dioxin pula, Majlis Kimia Amerika mengesahkan tiada kajian yang mengaitkan dioxin dalam botol plastik penyebab kanser. Malahan, dakwaan dioxin sebagai agen kanser juga tiada asas saintifik. Ini kerana dioxin adalah satu bahan kimia yang hanya terurai dalam suhu yang terlalu ekstrim melebihi 700 F (371 C). Terlalu amat sukar keadaan suhu yang ektrim itu berlaku dalam sinaran panas dalam kereta.[3] Sudah tentu kereta itu sendiri sudah terbakar dan meletup.

[1] Penafian berkaitan Sheryl Crow hidap kanser. https://www.youtube.com/watch?v=YHKeRjoKMBI
[2] Penafian dari Johns Hopkin. http://www.hopkinsmedicine.org/kimmel_cancer_center/news_events/featured/cancer_update_email_it_is_a_hoax.html
[3] Isu botol plastik yang dikitar semula. http://www.snopes.com/medical/toxins/plasticbottles.asp

Suhazeli Abdullah
fb.com/drsuhazeli
suhazeli.com

10.2.2017
Kuala Berang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Suhazeli Abdullah
Suhazeli Abdullah
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Tengkawang, Hulu Terengganu, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com

Popular Articles