Friday, April 26, 2024

Top 5 This Week

Related Posts

Bicara 2 Mufti Sempena Persidangan Nusantara Perubatan ke 2

Perkembangan perubatan begitu pesat sekali. Sejak dari kegemilangan perubatan Islam zaman Rasulullah dan khilafah Islam, hingga kini banyak perubahan yang berlaku. Semuanya menjanjikan kebaikan kepada ummat. Namun isu-isu baru perlu dikupas sebaik mungkin oleh para cendikiawan samada pakar perubatan mahupun pakar agamawan.

Isu-isu perubatan sama ada dari segi falsafahnya, dari segi kaedahnya bagaimana rawatan dijalankan, bahan-bahan perubatan yang digunakan dan bagaimana ianya di warwar pada masyarakat sentiasa menjadi antara perkara yang dapat mempengaruhi sesuatu komuniti, sama ada diperingkat setempat atau pun diperingkat yang lebih besar sehingga ke peringkat nasional. Sebagai masyarakat yang berpegang kuat kepada nilai-nilai dan pandangan Islam di dalam menjalankan aktiviti seharian, isu-isu perubatan sudah tentulah tidak terlepas daripada kaca mata Islam. Hampir setiap tahun akan ada persidangan-persidangan Fiqh Perubatan dianjurkan di Negara kita Malaysia.

Pertubuhan Amal Perubatan Ibnu Sina Malaysia (PAPISMA) berbesar hati untuk menganjurkan satu Persidangan Nusantara Isu-isu Perubatan dari Perspektif Islam di TH Hotel & Covention Center, Kuala Terengganu di bawah tema ‘Islamic Medicine: Past, Present and Future (Perubatan Islam Merentasi Zaman)’.

PAPISMA berusaha untuk membawa persidangan akademik seperti ini lebih dekat dengan jiwa masyarakat dengan menganjurkannya diluar daripada pagar universiti serta berusaha mencari penaja dan penganjur bersama agar kos dan yuran yang lebih rendah dapat diberikan supaya lebih ramai anggota masyarakat dapat turut serta menyertai dan mengambil faedah daripadanya.

Jumpa di sana pada 15 hingga 17 September 2017

Justeru, konferens ini memberi ruang kepada cendikiawan bagi mengalirkan keilmuan mereka seterusnya digunapakai dalam kehidupan seharian ummat kini.

Dr Hj Awisul Islah Ghazali

Pengerusi Persidangan Perubatan Nusantara 2017

Daftar segera di http://conference2017.papisma.org/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Dr Suhazeli Abdullah
Dr Suhazeli Abdullah
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com

Popular Articles