Sehingga ‘mati syahid’ di penjara, tidak mendedahkan rahsia
Dia dididik oleh Iman Hasan albannar dan dia pernah menjadi sukarelawan perang Ikhwan Muslimin dalam perang Terusan Suez (gambar) dan perang Palestin, mempertahankan bumi palestin masa kuasa barat masuk pakat nak rampas bumi palestin untuk membentuk negara haram israel.

Masa itu beliau berumur sekitar 24, 25 tahun, seorang mahasiswa fakulti syariah di universiti al-azhar, Mesir,.

Bila balik dari medan perang, sepatutnya kerajaan mesir kena bagi penghargaan kepada sukarelawan perang yang berlakunya bukan sekadar dia tidak bagi pernghargaan sukarelawan-sukarelawan perang yang memperjuangkan bumi umat islam, jaga agama. tetapi bila balik, tentera mesir buru,

Ada yang kena tangkap, kena tangkap masuk dalam jail, ada yang kena seksa sampai mati dalam jail,  ada yang kena hukum gantung,ada yang sempat lari, lari menyelamatkan diri. 

Antara yang sempat larimenyelamatkan diri, adalah Muhammad asSyawabi, yang lari, dia sembunyi di suatu tanah perkuburan. siang hari dia sembunyi, malam hari dia keluar cari makanan. makanan yang orang buang dalam tong sampah, makanan yang lebihan tu, dia gi cari kutip makan. bila hari cerah, dia lari daripada dunia luar, gi sembunyi d tanah perkuburan. 

Satu bulan lamanya begitu. siang hari sembunyi di tanah pekuburan, malam hari dia gi cari makanan. dia bukan penjenayah,dia bukan perompak,dia bukan bunuh orang, dia bukan rogol orang. kesalahan yang dia buat di mata presiden  Gamal Abdul Nasir pada ketika itu, kerana dia pernah menjadi sukarelawan perang ikhwan, berjuang di medan perang palestin.

Sebulan lamanya dia duduk macam itu, akhirnya, dia pergi minta tolong dengan ulama’ yang mulia. nama Sheikh Hasanain Muhammad Makluf . masa itu dia adalah Mufti Mesir. 

Muhammad asSyawabi ni gi ketuk pintu rumah dia, ketuk pentu, bagi salam. Sheikh Hasanain buka pintu tengok, ada seorang anak muda di luar , rambut panjang tak terurus, tubuh cengkong, kurus kering, janggut misai tak terurus, gaya seorang yang sembunyi di tanah perkuburan.

Sheikh Hasanain sebagai ulama’ yang mulia, dia mempersilakan anak muda itu masuk walaupun tidak dikenali. dia suruh bersihkan diri,bagi pakain baru, hidangkan makanan, dia tengok anak muda ini makan dengan begitu lahap sekali. seolah-olah dia ni lama sangat tak jamah makanan. 

Lepas makan, Sheikh Hasanain ni tanya wahai anakku, siapa nama kamu, dari mana kamu,sebab apa kamu jadi begini. muhammad asyawabi ni cerita dia kata nama saya muhammad asyawabi, saya ni mahasiswa fakulti syariah,umiversiti al-azhar, mesir, sukarelawan perang yang pernah berjuang di medan perang palestin.

Sekarang saya (AsSyawabi) sedang berhadapan dengan ujian yang sangat berat, diburu oleh pemerintah. sebulan lamanya saya bersembunyi di tanah perkuburan, siang hari saya sembunyi, malam hari, saya pergi cari makanan yang orang buang sisa-sisa yang orang buang di dalam tong sampah. saya benci hidup bersama-sama demgan orang mati,saya nak hidup dengan orang yang hidup. sudikah tuan terima dan memberi perlindungan kepada saya. muhammad asyawabi ni minta satu permintaan yang sangat berat,  kerana undang-undang zaman Gamal abdul nasir ketika itu menyatakan siapa yang melindungi anggota ihkwan yang sedang menjadi buruan pemerintah akan dihukum dengan 15 tahun penjara serta kerja berat. 

Maknanya kalau mufti mesir itu terima asyawabi ni jadi tetamu rumah dia dan dia bagi perlindungan kepadanya, hukuman penjara 15 tahun dan kerja berat tunggu dia, tapi anak-anak mufti mesir berkata wahai ayah,islam ajar kita, kalau orang datang minta tolong, kita kena tolong  dia, yang lain kita serah saja kepada Allah. anak dia bagi pandangan kepada ayah dia, jadi bila anak dia bagi pandangan gitu, mufti mesir kata, takpe lah kita terima dia.jadi duduk lah muhammad asyawabi ni di rimah mufti mesir, dia tukar imej dia, janggut, misai, tukar nama dari muhammad asyawabi ke sodiq afendi. biar orang tak kenal. dia kerja sebagai pembantu peribadi mufti mesir, 

Sebab dia ni budak jurus, mahasiswa fakulti syariah, dididik secara langsung ileh iman hasan albannar, ilmu dia tinggi, akhlak dia tinggi, budi-pekerti dia mulia, mufti sayang kat dia, kerja-kerja mufti mesir dia boleh buat. Lapan bulan dia kerja dengan mufti mesir, sehingga akhirnya dia minta izin nak gi berhijrah ke Arab saudi, dia kata dia tak sanggup lagi diburu, dia nak hidup sebagai orang bebas di Arab saudi.

Mufti Mesir cuba menghalang, tapi dia berkeras akhirnya mengizinkannya. dan turunlah dia berjalan ke perlabuhan nak naik kapal situ, nak menuju ke Jeddah untuk dia berhijrah ke Arab saudi. Mufti pesan kalau samapai kirim lah pesanan kabo sampai ketak, duk mane,macam kita biasa.  tunggu lah muhammad asyawabi gi jalan pada suatu pagi. 

Selepas itu keluarga mufti mesir tunggu lah berita, lepas 1hari, 2 hari, seminggu,sebulan. 2 bulan. tak dok berita muhammad asyawabi sampai ke tak, hidup ke mati,takdop berita, tak dok siapa tahu. sehingga lah selepas 2 bulan, menantu kepada mukim mesir ni Dr Suhaib alhudaibi anak kepada mursyidul am ikhwanal muslimin ketika itu, ustaz hassan alhudaibi yang sedang berada di penjara. 

Dia (Suhaib) dengar satu siaran daripada radio inggeris  yang mengatakan tentera mesir berjaya menahan 2 orang pemuda ikhwan ketika 2 pemuda ikhwan nak naik kapal di pelabuha. Berita tu tak kabo nama siapa, cuma tanggapan mereka salah seorang yang kena tangkap adalah muhammad asyawabi, yang pernah duduk di rumah mereka. 

Lalu anak dia kata kepada Mufti, tak ada apa lah kita ayah, lepas ni tunggu polis mari ambil lah kita, sebab pada anggapan mereka, muhammad asyawabi ni di tangkap, polis akan soal siasat, polis akan dera dia. di antara soalan yang tentu polis tanya, siapa yang melindungi kamu sebelum ini, tu soalan wajib di tanya.

Anak -anak mufti mesir ni siap kemas baju ayah dia letak dalam beg untuk ayah dia bawak gi ke penjara, tunggu 1 hari takdop polis mari, seminggu,sebulan takdop.lepas kesudah polis tak mari tangkap mukim mesir ni lagi pelik, betul ke muhammad asyawabi kena tangkap ni. benda ni kekal dalam rahis sehingga lah selepas kematian presiden Gamal abdul nasir, (bila) tahanan-tahanan ikhwan dipenjara ni dibebaskan, yang keluar tu baru ada cerita sebenar.

Ada seorang tahanan ikhwan nama dia wahbil shaifawi, dia keluar dia cerita,dia ditahan lebih dulu daripada muhammad asyawabi, muhammad asyawabi di tanggkap selepas dia, asyawabi di masukkan dalam bilik kurungan sebelah dengan bilik kurungan dia, kalau nak banding dengan kami, dia yang paling teruk kena seksa, dia dipukul sepanjang malam,diseksa, dan sangat menakjubkan apabila tukang seksa tanya satu soalan, tapi tukang seksa tak dapat jawapan ssehingga ahmad asyawabi ni mati syahid.

Dia (tukang seksa) tanya siapa yang menjaga kamu, di mana kamu dapat perlindunga selama ini, dia tak jawab, dia jawab dengan membaca ayat-ayat alquran sehingga tukang seksa itu geram, dia patahkan tulang belakang asyawabi, dipukul sehingga seluruh tubuh dia dipenuhi dengan darah, dan dia dalam keadaan yang sangat tenat. 

Pada suatu malamyang sangat gelap, tiba-tiba lampu penjara ditutup , dan nampak pegawai penjara bungkus jasad seseorang di dalam kain selimut dan dibawa keluar, apabila lampu penjara dihidupkan balik, dilihat bilik kurungan asyawabi ni kosong, saya (Wahbil) yakin dia telah bertemu Allah sebagai syuhadah.

Berita ni lama nak boleh ke orang tahu, orang tahu selepas Gamal andul nasir mati. Apabila mufti mesir dengar berita itu dia menangis, dia kata sungguh ini dia tarbiyyah islam yang betul, saya (Mufti) tidak sangka dia sanggup menahan seksaan yang sebegini hebat semata-mata untuk melindungi kami sekeluarga. patutlah dia tunggu polis tangkap dia, lepas ke sudah polis tak mari, rupanya muhammad asyawabi ni tak cerita sampai ke dia mati, siapa yang menjaga (melindungi) dia.

Ini generasi yang dididk lansung oleh iman hassan albannar seorang anak muda yang begitu berani, memoertahankan akidah dia,mempertahankan orang yang melindungi dia,walaupun kesudahanya dia pergi bertemu Allah sebagai syuhadah.

**** Ucapan Dr Azman Ibrahim, AJK Perhubungan PAS Terengganu, Naib YDP PAS Setiu, Himpunan KOMPAS, 18 November, 2011

Published with Blogger-droid v2.0.4
Copyright Control by aljazli design (c) 2003 – 2008
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleSejarah negara tercatat dengan pelbagai penafsiran pada 28 April 2012
Next articleKursus Statistik dan SPSS
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com