Friday, April 26, 2024

Top 5 This Week

Related Posts

Adakah Vaksin itu Pilihan?

antivaccinefraudQ&A Vaksin Siri 1

Soalan:

Adakah pengambilan vaksin adalah pilihan ibu bapa terhadap anak-anak mereka? Jika benar, pihak klinik/hospital wajib memberi hak memilih itu kepada ibu bapa. Adakah ianya benar?

 

Jawapan:

Para doktor adalah mahir dalam bidang mereka berdasarkan pembelajaran yang digali dari guru mahupun buku. Serta dikutip dari pemerhatian dan pengalaman sepanjang karier mereka. Seterusnya mereka menterjemahkan segala kepakaran itu kepada pesakit. Para doktor akan melakukan yang terbaik bagi kesejahteraan pesakit di bawah bidang kuasa yang mereka ada. Sebelum melakukan apa sahaja prosedur atau pengubatan, para pengamal kesihatan akan memberikan penerangan jelas supaya pilihan terbaik diputuskan oleh pesakit.

Contohnya, pesakit kencing manis yang sudah mengalami kaki buruk (gangrane), para doktor akan menerangkan risiko dan manfaat rawatan lanjut yang harus diberikan. Pilihan ini diperdebatkan antara kedua belah pihak bagi menghasilkan natijah terbaik ke atas pesakit. Sudah tentu doktor akan memberi kecenderungan yang mendalam untuk memotong kaki pesakit berdasarkan ilmu dan pengalaman mereka sebelum ini. Manakala pesakitlah penentu membuat keputusan berdasarkan cerapan pilihan baik buruk yang dibincangkan bersama tadi. Doktor tidak boleh memaksa. Itulah etika yang dipegang oleh mereka.

Begitulah juga dalam pengambilan vaksin kepada anak-anak ini. Pengamal perubatan mengesyorkan pilihan terbaik ke atas anak-anak melalui pemberian vaksin. Terserah kepada ibu bapa untuk menentukan.

Namun dalam kes tertentu yang boleh mengancam nyawa manusia sejagat, para pengamal perubatan boleh mewajibkan sesuatu rawatan itu dilaksanakan. Kuasa yang diberikan untuk melaksanakan peruntukan undang-undang penyakit berjangkit juga perlu dikesampingkan bagi mengelakkan berlakunya wabak penyakit berjangkit yang membawa maut atau kecacatan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Dr Suhazeli Abdullah
Dr Suhazeli Abdullah
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com

Popular Articles