Perlukah ujian hormon?

Nasihat check dengan doktor dah bagus. Cuma meminta buat ujian hormon sahaja tak kena. Kalau jumpa doktor, doktor akan tanya semula ujian hormon jenis apa yang nak dibuat? Sebab tidak semua kes yang datang jumpa doktor perlu buat ujian hormon kecuali penyakit tertentu seperti menopause atau tiroid. Klinik warga sihat di setiap klinik kesihatan menyediakan […]

Bernafas melalui Hidung?

Waktu tidur, mana boleh dikawal pernafasan melalui hidung atau mulut. Kebanyakan manusia akan tidur dengan mulut terbuka. Tetapi secara fitrah, sistem pernafasan masih melalui hidung kecuali keadaan tertentu yang menyebabkan kita bernafas melalui mulut. Contohnya bagi segelintir orang mempunyai masalah hidung tersumbat kerana selsema atau struktur septum dalam lubang hidung menghalang laluan udara. Maka pernafasan […]

MAKANAN SUNNAH atau SUNNAH PEMAKANAN?

1. ๐Ÿฅ— Tidak semesti semua jenis makanan yang disebutkan di dalam al-Quran atau hadis boleh terus ditempel dengan lebelan “makanan sunnah” selagi tidak disebutkan menerusi nas tentang kelebihan yang khusus atau disuruh untuk memakannya. 2. ๐Ÿฅ— Tidak dinafikan khasiat saintifik yang terkandung pada makanan yang disebutkan di dalam al-Quran atau hadis, namun ia tidak boleh […]

4 Kesalahan Jurujual Produk Kesihatan

Seorang jurujual memarahi saya, โ€œkalau produk tak berguna…kenapa KKM luluskan?โ€ โ€œCik adik, KKM luluskan tu sebagai suplemen, bukannya ubat yang dakwa boleh rawat penyakit!โ€ 4 KESALAHAN JURUJUAL . 1๏ธโƒฃ Apabila bahan jualan mereka sudah dapat nombor notifikasi kelulusan KKM terus mendakwa produk mereka disarankan oleh KKM untuk merawat penyakit itu dan ini. โ—๏ธTidak dinafikan bahawa […]

Tiup Air dalam Bejana

Terdapat dalam beberapa kitab ulama yang membincangkan mengenai hukum meniup air dalam bekas yang panas. Pelbagai huraian telah dibuat oleh mereka. Ada diantaranya menyatakan haram, ada juga yang makruh dan mengharuskan perbuatan itu. Cantik sungguh perbahasan mereka demi menjaga teguran Rasulullah SAW mengenai isu tersebut. Antaranya terdapat hadith bahawa Rasulullah SAW melarang daripada bernafas dalam […]

Sembuh Tanpa Ubat

Sudah acap kali kawan-kawan minta saya beri ulasan tentang poster program SEMBUH KENCING MANIS / KANSER TANPA UBAT. Tanpa prejudis kepada mana-mana pihak, saya suka berikan nasihat agar menjauhkan diri dari terjebak dalam program tersebut. Apa yang saya perhatikan bahawa, melalui iklan itu seolah-olah pihak berkenaan menghina reputasi profesion perubatan. Secara tersirat, mereka menuduh rawatan […]

Etika Perubatan

Dapat berita seorang doktor yang ditangkap kerana membuka premis klinik tetapi tiada lesen amalan tahunan. Doktor itu bukan calang-calang juga masyhur di kalangan masyarakat setempat. Maka timbul persoalan di sini, adakah ilmu doktor itu salah sehinggakan kena tangkap dek kerana tiada sijil amalan atau sijil membuka premis? Cuba kita bayangkan analogi sebegini, macam saya laksanakan […]

4 Kesan Negatif Pemakanan Kebulur

“Berat Mak Aji turun 10 kilo dalam 2 bulan? Apa yang dah berlaku ni?โ€ Soalku dalam satu sesi konsultasi klinik Kencing Manis. “Saya amalkan pantang diet ketat doktor.”, jawab Mak Cik berumur separuh abad itu jujur. “Saya ubah pemakanan. Banyak makanan yang biasa saya makan saya tinggalkan. Seperti nasi putih, air manis, dari gula putih, […]

Bahaya Kulit Ayam Goreng?

Saya kira persoalan ini tak perlu dijawab panjang, anak saya yang kecil pun dah tahu kulit ayam rangup dari pasar malam tu banyak bahaya kepada kesihatan kita. Saya sempat baca kajian yang dijalankan oleh Havard University berkaitan dengan kulit ayam sepertimana yang dilapurkan dalam akhbar tempatan tempoh hari. Suka dinyatakan bahawa penulisan dalam akhbar itu […]

Neuro Death kerana Handphone?

#TegurJam5 Lain kali kalau nak share pun buat dalam bentuk pertanyaan. Menunjukkan kita sendiri tidak yakin dengan penyakit yang ditunjukkan dalam video tersebut. Ni tidak, lepas share konfiden je kutuk-kutuk ibubapa yang berikan anak mereka main telefon. Lepas bapa budak tu beri penjelasan baru sentap! Tak ada pun diagnosa dalam perubatan Neuro Death. Kalau Brain […]

Tepuk-tepuk Sembuh Merawat Roh

Selalu sahaja tersebar promosi perubatan yang ajaib dan menakjubkan. Kami bukan nak merendah-rendahkan mereka, tetapi paling tidak keajaiban mereka merawat pesakit itu (jika benar berjaya), kembangkan lagi diseluruh negara. Contohnya seorang ahli pengubatan Islam yang siarkan dalam TV boleh mengubati pesakit yang lama lumpuh sehingga boleh berjalan. Memang menakjubkan, dengan beberapa kali tepuk dan gosok […]

Buang Asid dalam Badan atau Bersedia untuk Mati???

Saya syorkan orang ramai tidak sebarkan info salah berkaitan “bahaya makanan berasid” dalam group sosial masing-masing. Ianya ditulis oleh seorang yang banyak menimbul kekeliruan dan menakut-nakutkan orang ramai. Sebelum ini beliau pernah menulis berkaitan minum air sejuk dipagi hari boleh rosakkan buah pinggang, bahaya ultrasound bayi dan beberapa isu lagi. Teguran oleh pakar telah pun […]

Waktu Asid Perut Keluar

Saya membaca satu artikel ringkas โ€œIngatan Mesra dari Pakar Perunding HKLโ€ berkaitan dengan tiga waktu perut mengeluarkan asid. Saya bertanya kepada rakan-rakan rapat dari HKL adakah benar pakar dari HKL keluarkan ingatan mesra tersebut? Semua tidak mengecam siapa pakar perunding yang dinyatakan itu sebab tidak dinyatakan secara spesifik pakar perunding apa. Penamaan pakar dalam hospital […]

Mitos Bulan Tawaf Kaabah Setiap 1000 Tahun

Mesej viral ini mula tersebar sejak wujudnya aplikasi facebook dan wasap. Suka diingatkan mesej sebegini adalah seperti surat berantai yang tiada faedahnya. Malah dibimbangi boleh menjatuhkan diri ke lembah dosa. 1] Tiada hadis yang menyebutkan sedemikian. Walaupun ianya bukan dipetik dari Nabi tetapi bentuk ayatnya seperti saranan yang Nabi selalu sebut. 2] Mana mungkin bulan […]

Rawatan Slip Disc dengan Ketuk Tukul

Begitu ramai yang mengaku boleh ubati sakit tulang belakang seperti rawatan betulkan slip disc yang disebarkan meluas melalui media sosial. Testimoni yang ditunjukkan itu menakjubkan dan ajaib sungguh. Dengan hanya gosok atau ketuk dan seumpamanya, kesakitan hilang ibarat mencabut semaian padi. Saya tidak pasti apa mekanism yang berlaku sehingga begitu mujarab sekali! Kami di hospital […]

Guna Smartphones Penyebab Kanser?

Dengan nada bergurau seorang pesakit radang mata (conjuntivitis) memuat naik foto mata merah beliau dan menulis bahawa beliau sudah terkena kanser mata kerana bermain telefon pintar dalam gelap sebelum tidur. Tulisan sinis beliau menjadi viral serius setelah disebar-luaskan oleh beberapa laman maya. Semua menyalahkan punca berlaku kerosakan mata termasuk kanser mata itu akibat dari penggunaan […]

Rawat Kencing Manis dengan Diet Ketat

Sahabat bertanya, adakah benar kenyataan seperti berikut: kombinasi sayur-sayuran dan buah-buahan boleh menjadi alternatif menggantikan ubat. Kami dibidang perubatan senantisa dilatih agar mendapatkan sumber sahih sesuatu berita yang meragukan seperti itu. Ini kerana ianya tidak disandarkan kepada mana-mana sumber yang autentik. ia mungkin pengalaman pihak tertentu yang tidak boleh digeneralisasikan kepada umum. Sebagaimana yang kita […]

Probiotik Punca Kanser?

Biasanya isu tular yang melibatkan jenama tertentu atau makanan tertentu cepat merebak dikalangan masyarakat kita. Terkini, timbul kembali isu meminum minuman probiotik (seperti Vitagen, Yakult dan lainยฒ) punca kepada penyakit kanser. Mesej yang ditularkan kembali itu sebenarnya telah berlegar sejak dari tahun 2015 lagi. Mesej berkenaan memaparkan cerita seorang pelawat hospital yang mengunjungi waris mereka […]

Mandi Pagi Hilang Kolesterol?

Paling kurang tiga rakan sakat (tag) nama saya dalam facebook bertanyakan kebenaran video berkaitan mandi pagi boleh hilang kolesterol. Terdapat juga sebaran tular artikel yang kononnya menyebut sesiapa yang bangun di awal pagi dan solat sunnat tahajjud boleh terhindar dari penyakit. Katanya, saat sujud di pagi hari darah akan mengalir ke dalam salur darah halus […]

Bahaya Minyak Kitar / Panaskan Semula?

โ€œBahaya tak doktor kita guna minyak masak berulangยฒ kali seperti menggoreng pisang, cekodok, keropok lekor dan sebagainya?โ€ Satu soalan yang terpacul oleh seorang pesakit semasa sesi klinik. Tersebar juga tulisan yang kononnya memanaskan semula makanan/lauk yang berminyak menyebabkan kanser kerana minyak tersebut akan bertukar menjadi Hydrogen Peroxide. Hydrogen Peroxide ini adalah sejenis bahan kimia terbitan […]