33 Kematian selepas Vaksin di Norway

Pakar-pakar telah dipanggil untuk menilai dan membuat kajian penilaian berkaitan dengan kematian yang berlaku selepas daripada pembelian vaksin COVID-19 seperti mana yang dilaporkan oleh beberapa media. . Pakar-pakar tersebut adalah dari the European Medicines Agency (EMA) dan the Uppsala Monitoring Center (UMC). Mereka menyelidik pengkalan data WHO global database (VigiBase) following vaccination with BNT162b2 (Pfizer-BioNTech). […]

Doktor Pakar Sembuh Guna Ivermectin?

Nak respons sikit bab testimoni seseorang kononnya diangkat sebagai doktor pakar oleh antivaksin. Beliau bercerita mengenai ubat yang tak terbukti secara definitif, laju je antivaksin kongsi. Sebelum ini semua berteriak ubat hospital tu racun dan banyak bahan kimia. Tetiba Ivermectin yang hanya lulus untuk kegunaan haiwan pula diangkat tinggi. Lagi pun yang buat tulis cerita […]

Antibody Dependent Enhancement Selepas Vaksin COVID-19?

Ada seorang netizen bertanya berkaitan dengan Antibody Dependent Enhancement (ADE) yang mungkin boleh berlaku setelah pemberian vaksin. Lantas beliau berikan link beberapa teori dari pihak tertentu berkaitan ADE itu. Saya perhatikan netizen cepat percaya dan terus sebar teori yang tidak dibuktikan lagi. Netizen hanya pandai copy & paste, tetapi tidak baca. Kalau baca pun tidak […]

Vaksin AstraZeneca Selamat dan Berkesan

Persediaan Mengambil Vaksin AstraZeneca

Kenapa Vaksin Cepat?

Ramai orang tanya, macam mana vaksin COVID ni boleh dikaji dan dibuat dalam hanya 1 tahun sedangkan vaksin sebelum ini mengambil masa 10 tahun untuk dikeluarkan? Mai nak cerita apa yang depa dah buat naaaaa. Sejarah menunjukkan untuk membuat satu vaksin boleh mengambil masa 10 hingga 15 tahun. Sebelum ini vaksin yang paling cepat sekali […]

Sel Janin dan Babi dalam Vaksin COVID-19. Ini jawapannya

Penjelasan mengenai sel janin, babi atau seumpamanya dalam vaksin COVID-19. ๐Ÿ’‰Vaksin adalah produk yang berkesan, kurang kesan sampingan serta berkualiti. ๐ŸงฌProses pembuatannya terbahagi kepada 2.  1. Kaedah conventional 2. Kaedah sintetik. ๐ŸงฌVaksin yang menggunakan kaedah mRNA seperti Pfizer-BioNTech dan Moderna menggunakan kaedah sintetik. Di sini tidak langsung melibatkan sel hidup seperti sel manusia ataupun haiwan. […]

Vaksin vs Pemakanan Sunnah

Secara umum, sistem pertahanan badan terbahagi kepada dua iaitu 1๏ธโƒฃ Imuniti semulajadi (innate immunity) 2๏ธโƒฃ Imuniti penyesuaian (adaptive immunity). Inilah yang dinamakan sistem imuniti Imuniti semulajadi merupakan tindak balas pertama dalam badan sekiranya badan diserang kuman. Tindak balas ini bersifat tidak khusus kepada mana-mana kuman. Ianya juga sementara dan tidak dapat bertahan lama. Sekiranya kuman […]

Vaksin Punca Autism

Vaksin Punca Autism? Oleh: Nurul Fadhilah Salleh Andrew Wakefield dan rakan-rakan dalam kajian mereka pada tahun 1998 yang melibatkan 13 kanak-kanak telah mengaitkan vaksin MMR sebagai punca autism. Dalam kajian tersebut, mereka berteori bahawa vaksin MMR telah menyebabkan inflamasi pada bahagian usus kanak-kanak, menyebabkan sejenis ‘protein misteri’ merentas keluar dari usus, mengganggu perkembangan otak kanak-kanak […]

Vaksin COVID-19 yang Di Tunggu

Vaksin bukan segala-galanya. Tetapi semua orang mengharapkan vaksin terutamanya vaksin COVID-19 itu berjaya dicipta dalam tempoh terdekat. Mungkin anda pelik, mengapa tulisan saya sebegini pada kali ini. Seolah-olah saya tidak begitu mengharapkan sangat kewujudan vaksin dalam suasana pandemik COVID-19 masa ini. . Di sinilah perlunya kefahaman yang mantap bagi kita, bahawa vaksin itu salah satu […]

Antivaksin Bertaubat

Pernah kawan-kawan duk tegur, apasai hang ni rajin duk tulis pasai salah faham antivaksin dalam Facebook? Siap berblog lagi duk tulis debunk mereka. Dan…tahun 2015 boleh buat collection artikel dalam bentuk buku. Itupun kawan-kawan duk perli, patutlah brehi ngat berlawan dengan antivaksin dan menulis..nak lariskan buku rupanya. Kita ni cukup duk klinik je. Punch in […]

Vaksin Boleh Memusnahkan Manusia?

Jika benar vaksin itu boleh memusnahkan manusia, sudah tentu program imunisasi diberhentikan. . Kita boleh lihat sendiri bahawa Program imunisasi kebangsaan yang telah diletakkan secara rasmi dalam negara kita sejak sebelum merdeka lagi (1956) dengan pemberian vaksin DT. . Sebelum dari itu pemberian vaksin Cacar diberikan di zaman kolonial British sejak 1895. Ketika itu hanya […]

Geng Antivaksin Hipokrit

Hipokrit sungguh geng antivaksin. Dulu, hujah mati-matian tolak vaksin atas pelbagai alasan. Vaksin ada kinzir la, AEFI vaksin serius la, vaksin ada logam merkuri la dan banyak lagi. Semua penulisan gavaks itu menolak total vaksin. Hatta termasuk vitamin K yang boleh mencegah perdarahan otak pun mereka phobia. . Kita sudah pun perjelaskan satu persatu semua […]

Vaksin Pneumokokal

Oleh Dr Amirul Amzar Tahniah kerajaan Malaysia atas kejayaan memasukkan vaksin pneumococcal dalam Jadual Imunisasi Kebangsaan bermula 2020. Tahniah juga rakyat Malaysia atas manfaat yang besar ini. Vaksin pneumococcal mencegah dari jangkitan streptococcus pneumoniae. Ia adalah sejenis bakteria yang boleh menyebabkan jangkitan pada telinga (otitis media), sinus (sinusitis), paru-paru (pneumonia) dan juga selaput otak (meningitis). […]

Bengkak Kelenjar Selepas Vaksin BCG

Kesan yang tidak dijangka selepas suntikan vaksin (AEFI) memang wujud. Dalam sejarah pembangunan vaksin sejak lebih 200 tahun, pemberian vaksin tidak sunyi dari kesan sampingan ini. Namun seluruh dunia masih terus menggunakan vaksin sebagai langkah pencegahan. Kenapa? Kerana ianya satu kaedah yang ampuh setakat ini bagi mencegah dari penyakit berbahaya. Maksudnya juga vaksin telah menjadi […]

Program Soal Rakyat TV3

[Mungkin aturan jawapan berubah dalam bentuk kaedah penyampaian] . Q1) Apakah yang dimaksudkan dengan vaksin dan bagaimana fungsinya? Vaksin adalah satu bahan yang digunakan bagi merangsang sistem imun secara spesifik untuk melindungi diri dari serangan penyakit berjangkit. Penyakit berjangkit yang bahaya tersebut adalah Tb, Hepatitis B, Difteria, Pertusis, Tetanus, Hemofilus Influenza jenis B, Polio, Campak, […]

Bahan dalam Vaksin

Empat formulasi utama yang biasa digunakan dalam vaksin a. Kuman yang telah dilemahkan/dimatikan/diambil sebahagian struktur/toksoid. b. Air. Seperti Air Nyah-kuman (Sterile Water), Air Salina (Normal Saline) dan Air berprotin. c. Bahan Pengawet (Preservatives), Bahan Tambahan (Additives) dan penstabil (stabiliser). Seperti Albumin, Phenols, and Glycine d. Bahan Pembantu (Adjuvan). Seperti Aluminium, Antibiotik, Protin Telur, Formaldehyde (dibuang […]

Petisyen Wajibkan Akta Vaksin

95,000 sokongan terhadap petisyen menjadikan vaksin mandatory, pagi ini. Mari kita cuba letakkan angka 95,000 ini kedalam beberapa konteks, Hampir sama banyak dengan jumlah kematian Measles seluruh dunia pada tahun 2016, iaitu seramai 90,000 orang. Pada tahun 1990, sebelum vaksin measles diperkenalkan, jumlah kematian akibat measles adalah sepuluh kali ganda, mencecah 872,000 kematian setahun! Hampir […]

15 Karenah Doula Malaysia

Sepanjang perbincangan kami dengan pihak doula di Malaysia, inilah permintaan dan kelakuan mereka: . 1) Tiada doktor lelaki dalam Bilik Beranak (LR). Isu aurat wanita yang dilihat oleh menjadi topik utama berbanding dengan keperluan dan rukhsah semasa merawat. Mungkin boleh diperbincangkan lanjut, malah ramai agamawan telah memberikan pendapat sesuai dengan situasi dalam negara kita. . […]

Berpantang Maut Sebelum Ajal

Anggaplah saya seorang saksi, bukan seorang doktor, bersiap sedialah, entri saya panjang Inilah dia rupa diphteria antitoksin, 1 botol hampir 500 ringgit, kami gunakan 4 botol untuk satu = RM 2000. Dan tak semua hospital ada antitoksin ini.. Dengan harapan dapat menyahkan toksin yg dihasilkn oleh corynebacterium diphteriae species. Atau mudah kita panggil diphteria. Saya […]