Posts

False Negative Ujian COVID-19

Beginilah selalunya perangai mereka. Duk kutip cerita entah dari mana dan diangkat sebagai “pejuang kebenaran”. Padahal, mereka sendiri masih kabur. Akhirnya membentuk budaya yang tidak sihat di kalangan mereka. Engkar nasihat doktor, hasut pesakit supaya keluar wad dengan risiko sendiri dan mengambil ubatan yang tidak terbukti pun dari kajian perubatan. Apabila pakar cuba menerangkannya, mereka […]

Pampasan Kesan Sampingan Vaksin COVID-19

Kerajaan dah umum lama dah. Jika benar kesan serius atau mati akibat vaksin COVID-19, kerajaan akan bayar pampasan. Pada 22 March lalu kerajaan dah umum. https://www.sinarharian.com.my/article/129645/KHAS/Covid-19/RM500000-jika-hilang-upaya-mati-akibat-vaksin-Covid-19 Julai, kenyataan rasmi YBMK menyatakan buat masa ini tiada lagi tuntutan pampasan diterima oleh kerajaan. Kerana apa? Tidak ada kes serius atau kematian berlaku. https://www.utusan.com.my/berita/2021/07/tiada-lagi-kes-melibatkan-pampasan-covid-19/ Ada pula yang keliru, […]

Vaksin COVID-19 π—§π—œπ—”π——π—” Graphene Oxide

Isu mengenai Graphene Oxide yang kononnya terdapat dalam vaksin COVID-19 terutamanya vaksin Pfizer-BioNTech telah pun diviralkan sejak daripada Jun 2021 lagi. Sudah ramai pakar luar negara memberikan penerangan bahawa berita itu tidak benar. Vaksin COVID-19 π—§π—œπ——π—”π—ž mengandungi Graphene Oxide. Itu jelas! Dalam negara kita mula heboh sejak akhir-akhir ini oleh sekumpulan pihak, yang kita ketahui […]

Ketum Boleh Merawat COVID-19?

Ketum pula dah didakwa boleh merawat COVID-19? Isu ni sejak daripada bulan Mac tahun lepas (2020) lagi dan telah pun dijawab bahawa ketum tidak sesekali boleh merawat COVID-19. Bahkan tidak ada pun bahan dalam ketum itu boleh mencegah atau membunuh virus COVID-19. Yang jadi viral juga tu hanya troll dari geng-geng Mat ketum yang sengaja […]

Doktor Pakar Sembuh Guna Ivermectin?

Nak respons sikit bab testimoni seseorang kononnya diangkat sebagai doktor pakar oleh antivaksin. Beliau bercerita mengenai ubat yang tak terbukti secara definitif, laju je antivaksin kongsi. Sebelum ini semua berteriak ubat hospital tu racun dan banyak bahan kimia. Tetiba Ivermectin yang hanya lulus untuk kegunaan haiwan pula diangkat tinggi. Lagi pun yang buat tulis cerita […]

Vaksin AstraZeneca Selamat dan Berkesan

Kenapa Vaksin Cepat?

Ramai orang tanya, macam mana vaksin COVID ni boleh dikaji dan dibuat dalam hanya 1 tahun sedangkan vaksin sebelum ini mengambil masa 10 tahun untuk dikeluarkan? Mai nak cerita apa yang depa dah buat naaaaa. Sejarah menunjukkan untuk membuat satu vaksin boleh mengambil masa 10 hingga 15 tahun. Sebelum ini vaksin yang paling cepat sekali […]

Sel Janin dan Babi dalam Vaksin COVID-19. Ini jawapannya

Penjelasan mengenai sel janin, babi atau seumpamanya dalam vaksin COVID-19. πŸ’‰Vaksin adalah produk yang berkesan, kurang kesan sampingan serta berkualiti. 🧬Proses pembuatannya terbahagi kepada 2.  1. Kaedah conventional 2. Kaedah sintetik. 🧬Vaksin yang menggunakan kaedah mRNA seperti Pfizer-BioNTech dan Moderna menggunakan kaedah sintetik. Di sini tidak langsung melibatkan sel hidup seperti sel manusia ataupun haiwan. […]

Apa Kesudahan Nasib Pesakit COVID-19?

Berikut adalah kemungkinan yang boleh berlaku ke atas pesakit yang telah dijangkiti oleh COVID-19. Nasib mereka berbeza-beza bergantung kepada ketahanan badan dan juga risiko yang sedia ada dalam diri masing-masing. Tiga bentuk nasib yang mereka akan hadapi: 1️⃣ Jangkitan positif, samada bergejala/tidak. Badan kita akan cuba bertindak balas dan melawan virus COVID-19 itu dengan sedaya […]

Vaksin COVID-19 bukan Penyebab Bell’s Palsy

Masih terdapat lagi segelintir pihak yang cuba memperburukkan vaksin dengan mengatakan bahawa selepas cucuk vaksin COVID-19, akan berlaku Bell’s Palsy (Serangan saraf muka sehingga muka menjadi herot). Apabila isu ini diulas oleh orang yang menentang pemberian vaksin, mereka akan mengulas ke arah yang lebih negatif di mana ulasan mereka akan ditokok-tambah singgah ada di antaranya […]

COVID-19 adalah senjata Biologi?

Ramai pentaksub antiperubatan moden menuduh COVID-19 adalah sejata biologi dari barat bagi menghancurkan dunia terutamanya China. . Betul ke? Ikuti ulasan saya.

Adakah Ubat Herba China Merawat COVID-19?

Adakah KKM menggunakan Herba dari China untuk rawat COVID-19? – Jawabnya belum pasti. . Apakah pandangan Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia mengenai penggunaan herba di China bagi merawat pesakit COVID-19? – Jawabnya, herba bukan rawatan utama. Ianya tambahan. Lihat kenyataan Datuk DG minggu lepas. . Apakah terus kita boleh pergi kedai herba China dan beli seterusnya […]

Vaksin COVID-19 yang Di Tunggu

Vaksin bukan segala-galanya. Tetapi semua orang mengharapkan vaksin terutamanya vaksin COVID-19 itu berjaya dicipta dalam tempoh terdekat. Mungkin anda pelik, mengapa tulisan saya sebegini pada kali ini. Seolah-olah saya tidak begitu mengharapkan sangat kewujudan vaksin dalam suasana pandemik COVID-19 masa ini. . Di sinilah perlunya kefahaman yang mantap bagi kita, bahawa vaksin itu salah satu […]

Fatwa Pengurusan Jenazah COVID-19

Pengurusan jenazah hendaklah dijalankan oleh pihak yang mempunyai pengetahuan mengenai kaedah pengurangan risiko jangkitan. Oleh itu latihan tertentu perlu diberikan kepada pihak yang mempunyai tanggungjawab untuk mengendalikannya. Antara pihak yang boleh terlibat adalah dari pasukan kawalan penyakit KKM, pegawai agama dan individu yang dilatih dalam masyarakat bagi kaedah pengebumian jenazah penyakit berjangkit. . Pengurusan ini […]

MITOS MITOS BERKAITAN COVID-19

🧐Berjemur di cuaca panas boleh merawat COVID-19 Terdapat beberapa tuntutan yang mengatakan virus COVID-19 mati pada suhu tinggi. Walaupun pernyataan ini mempunyai asas, ini tidak bermaksud berjemur di tengah panas boleh menyembuhkan pesakit yang dijangkiti COVID-19. Selain itu, pakar menjangkakan peranan iklim dan suhu sesuatu negara tidak memberi impak dalam penularan virus ini. Amalkan langkah […]

KES DISYAKI TIDAK SEMESTINYA POSITIF

Ramai yang keliru dengan dua istilah dalam isu #COVID-19 ini: 1. Kes disyaki. 2. Kes yang disahkan positif. . Anggapan masyarakat, apabila demam, batuk, selsema atau sesak nafas sahaja sudah dikira positif COVID-19, sedangkan kes baharu sahaja disyaki. Ujian lanjut wajib dijalankan untuk mempastikan sah positif COVID-19 atau sebaliknya. Selagi belum disahkan positif melalui ujian […]