Terbitan semula:

“Saya teliti buku kesihatan Pak Aji ni sihat dan lulus untuk mengerjakanhaji…” Aku memulakan bicara bersama seorang jemaah haji yang berkungjung ke klinik Maktab pada satu hari.“Aa..a, Doktor kat Klinik Malaysia kata Pak Cik boleh tunaikan haji tahun ni kerana semua pemeriksaan tiada masalah pun”. Cepat-cepat isterinya menyampuk…seolah-olah ingin menyembunyikan sesuatu.

“Ni sebak dada, gula dalam darah tinggi dan darah tinggi ni baru kena kat sini le ye?” Aku cuba menduga. Pelik rasanya menurut keilmuan yang ada; penyakit kencing manis dan darah tinggi boleh datang secara tiba-tiba tanpa ada tanda-tanda keabnormalan sebelum darinya.“Melalui pemeriksaan dan pengamatan saya Pak Cik dinasihatkan masuk Hospital untuk pemeriksaan lanjut…” aku memulakan hujah untuk memasukkan jemaah haji tadi ke Hospital Malaysia kat Mekah.

kursus hajiTabung Haji telah menyediakan dua Hospital yang diurus tadbir sepenuhnya oleh Tabung Haji. Bermula dari Pengarah Hospital, Pakar Perubatan, Pegawai Perubatan, Penyelia Hospital, Ketua Jururawat sehinggalah kepada Penolong Perawatan Kesihatan, semuanya dilantik melalui Kementerian Kesihatan Malaysia. Jemaah haji yang menunaikan haji setiap tahun begitu bertuah kerana ramai Pakar dalam bidang masing-masing telah dilantik oleh Kementerian Kesihatan untuk berkhidmat di Tanah Suci. Walaupun mereka berjawatan Pegawai Perubatan di Tanah Suci tetapi kepakaran mereka semasa di Tanah Air diguna pakai untuk merawat para tetamu Allah.

“Assalamualaikum Suhazeli!. Enta refer kes MI (Myocardial Infarction) le tadi…” Sergah seorang kawan saya yang berkhidmat di Hospital Aziziah.“Apasal hang tak tanya lanjut ceritanya…dia baru saje keluar IJN (Institut Jantung Negara) sebulan lepas.” Sahabat saya tadi melanjutkan bicara.“Nak cepat tadi..Pak Cik tu dan tak tahan sebak dada…tapi memang aku dah agak dah, dengan tanda-tanda tu, Pak Cik tadi may have some ECG changes…” Sahutku dengan fakta penemuan fizikal semasa aku memeriksa jemaah tersebut pagi tadi.Inilah salah satu kes yang ditemui semasa berkhidmat di Tanah Suci. Ada jemaah haji yang sanggup menyembunyikan status kesihatan mereka semasa pemeriksaan haji. Walaupun mungkin kes sebegini agak terpencil, tetapi kerap ditemui oleh pihak Hospital di Tanah Suci. Tidak salah jika saya mengatakan bahwa mereka sanggup MENIPU dalam melakukan ibadah. Dan padahnya mereka akan menerima balasan semasa di Tanah Suci. Ibadah yang dilakukan tidak sempurna kerana dimasukkan ke Wad sepanjang tempoh mengerjakan haji.
Definisi kemampuan mengerjakan ibadah haji
Memang berpatutan dengan salah satu syarat wajib haji iaitu: “seseorang yang sihat tubuh badan dan berakal”. Inilah definisi MAMPU yang telah dinukilkan dalam Al-Quran

97. Padanya terdapat tanda-tanda yang nyata, (di antaranya) maqam Ibrahim; Barangsiapa memasukinya (Baitullah itu) menjadi amanlah dia; mengerjakan haji adalah kewajiban manusia terhadap Allah, iaitu (bagi) orang yang sanggup Mengadakan perjalanan ke Baitullah. Barangsiapa mengingkari (kewajiban haji), Maka Sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam. Surah ali Imran Ayat 97
Kemampuan yang dimaksudkan disini terbahagi kepada tiga:
1. Orang yang sanggup mendapatkan perbekalan dan alat-alat pengangkutan
2. Sihat jasmani dan Akal Fikiran dan
3. Aman perjalanan.
Kemampuan pertama dan ketiga diatas rasanya senang diperolehi dizaman yang serba canggih kini. Tetapi sihat tubuh badan dan akal fikiran adalah bergantung kepada individu tersebut. Kemampuan dari sudut kesihatan hanya diperolehi setelah setiap jemaah haji menjalani pemeriksaan kesihatan semasa di Tanah Air. Pegawai Perubatan yang memeriksa mempunyai panduan khusus untuk memeriksa setiap bakal haji.
Terdapat beberapa kategori penyakit yang tidak layak untuk menunaikan haji, dengan ertikata lain, jemaah tersebut tidak berkemampuan dari sudut kesihatan dan terhapuslah kewajipan haji keatasnya. Berikut adalah jenis penyakit yang tidak layak untuk mengerjakan haji yang telah dikeluarkan oleh Lembaga Tabung Haji dengan bantuan Kementerian Kesihatan Malaysia.

Copyright Control by aljazli design (c) 2003 – 2008
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleAir Zam Zam Ganti Ubat?
Next articleHaid tidak menjejaskan ibadah haji
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com