Kita boleh perhatikan sendiri melalui statistik terakhir walaupun kes mencecah lebih pada 30,000, tetapi kes teruk COVID-19 kategori 3 -5 yang perlu rawatan hospital serta intensif di ICU adalah sedikit sahaja. Peratus yang teruk dalam 2.9% sahaja dan kematian kurang dari 0.1%.

Ini adalah keberkesanan program vaksinasi yang telah berjalan setahun berlalu. Walau bagaimana pun kita perlu menilai 2 isu utama yang tidak boleh tidak kita akan hadapinya jika kita tidak mengambil langkah tegas.

1. Jumlah jangkitan semula kes COVID-19 meningkat kerana antibodi yang diperolehi secara semulajadi atau vaksinasi akan menurun berkadar dengan masa. Justeru pengambilan vaksin dos panggalak amatlah disarankan terutama golongan tua dan individu yang mempunyai penyakit kronik.

2. Kajian terbaharu dari John Hopkins Hospital mendapati setiap individu yang dijangkiti oleh COVID-19 tanpa mengira kategori, mereka berisiko tinggi menghidapi komplikasi sakit jantung. Kajian ini menyatakan kesan komplikasi sakit jantung akan berpanjangan sehingga bertahun lamanya. Begitu juga kesan komplikasi lain yang dinamakan sebagai Long Covid. Justeru, kita seboleh mungkin berusaha menghindarkan diri kita dari dijangkiti oleh COVID-19 dan dapatkan vaksin selengkapnya.

Suhazeli Abdullah

18.3.2022

https://publichealth.jhu.edu/2022/covid-and-the-heart-it-spares-no-one

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleMahkamah Vaksin?
Next articleIvermectin memang tak berkesan
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com