Seorang jurujual memarahi saya, “kalau produk tak berguna…kenapa KKM luluskan?”

“Cik adik, KKM luluskan tu sebagai suplemen, bukannya ubat yang dakwa boleh rawat penyakit!”

4 KESALAHAN JURUJUAL

.

1️⃣ Apabila bahan jualan mereka sudah dapat nombor notifikasi kelulusan KKM terus mendakwa produk mereka disarankan oleh KKM untuk merawat penyakit itu dan ini.

❗️Tidak dinafikan bahawa produk itu mempunyai nilai tertentu dari segi zat makanan, tetapi produk kesihatan tidak ada bahan aktif yang boleh merawat penyakit.

.

2️⃣ Jika ada sekali pun, ianya tidak diuji dari sudut kajian berstarata tinggi yang mengesahkan bahawa produk itu BERKESAN, SELAMAT dan BERKUALITI untuk merawat penyakit.

.

3️⃣ Namun seperti biasa, jurujual akan mempromosi testimoni dari para pembeli yang berjaya mengurangkan kesan penyakit kronik yang mereka hadapi. Bagi ahli perubatan TESTIMONI tidak diterima sebagai hairarki tertinggi aras pembuktian sesuatu produk merawat penyakit. Testimoni adalah lebih kepada anekdotal, atau kisah-kisah separa masak demi melariskan jualan. Sementelah lagi pengguna yang membuat testimoni itu adalah juga agen jualan.

.

4️⃣ Konflik kepentingan berlaku demi menghabiskan sasaran jualan seharian. Pertimbangan tepat mengenai keberkesanan produk adalah diterkebelakangkan.

.

‼️Berpada-padalah dengan kempen jualan anda.

.

Sekian Nasihat dari

Suhazeli Abdullah

10.3.2020

Airport Telaga Batin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleNota Fiqh Darah Wanita
Next articleMITOS MITOS BERKAITAN COVID-19
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com