Berkokok jua akhirnya golongan antivaksin (gavaks) memperli KKM memberikan vitamin A sebagai salah satu rawatan terhadap pesakit Measles orang asli di Kuala Koh, Gua Musang.

Mereka mula mendabik dada bahawa akhirnya doktor-doktor KKM mengakui vitamin penting bagi merawat penyakit-penyakit yang boleh dicegah (Vaccine Preventable Diseases) dengan vaksin seperti Measles. Sebelum ini mereka (gavaks) memang lantang menyuruh pesakit yang dijangkiti penyakit VPD dengan megadosing Vitamin C. Boleh cirit budak tu kalau nak telan pil Vitamin yang terlalu tinggi. Lagipun mahal kalahkan vaksin dari bigpharma! Vaksin KKM free je.

Hello! Pakar-pakar yang buat keputusan untuk berikan Vitamin A untuk merawat orang asli yang dijangkiti Measles tu bukan cedok dari belakang rumah faktanya. Keputusan yang dibuat berdasarkan kajian yang telah pun terbukti [1].

“Vitamin A supplementation is associated with a clinically meaningful reduction in morbidity and mortality in children. Therefore, we suggest maintaining the policy of universal supplementation for children under five years of age in populations at risk of Vitamin A Deficiency (VAD).”

Orang asli didapati ramai yang kurang zat makanan, boleh mendedahkan diri mereka dijangkiti apa jua penyakit. Walaupun kehidupan mereka nampak natural, tetapi dek kerana kemiskinan dan kekurangan zat makanan, mereka seolah-olah terabai. Dianggarkan 30-60% dari orang asli negara kita miskin dan kurang zat makanan [2]. Jika saranan gavaks untuk beli pelbagai jenis suplemen yang mereka jual tu, jauh panggang dari api lah.

Justeru, Vitamin A penting bagi mengelakkan jumlah kematian di kalangan pesakit yang dijangkiti Measles. Vitamin A juga penting bagi mengelakkan kebutaan. Laporan dari WHO menganggarkan antara tahun 2000-2017, vaksin measles mampu mencegah 21.1 juta kematian [3]. Negara kita telah pun mewajibkan pemberian vaksin secara percuma di premis KKM sejak 1982 lagi. Nikmat mana lagi ingin didustakan?

Alahai! sekali lagi gavaks nak tegakkan benang basah dengan terus promosi Vitamin C mereka. Adakah mereka tidak baca kajian yang menyangkal keberkesanan Vitamin C dan E dalam merawat Measles? Nah boleh baca kajian ini [4].

“Vitamin E and C did not beneficially influence the course of illness in children with measles and pneumonia. While the TBARS (special investigation) values, an indicator of oxidative stress, were high antioxidant vitamins did not improve them.”

Cukuplah tegakkan benang basah tu, kesian pesakit yang memerlukan nasihat tepat mengenai penyakit yang mereka alami. Nasihatkan mereka ambil vaksin. Cukup-cukuplah berkelentong atas nama sains!

Sekian nasihat tulus dari suhazeli.com

Fb.com/drsuhazeli

17.6.2019

Putrajaya

Pautan

[1] Vitamin A Untuk Pesakit Measles. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/28282701/?i=4&from=/11869601/related

[2] Laporan sosioekonomi Orang Asli. http://hoag.moh.gov.my/images/pdf_folder/simposium/tujuh.pdf

[3] Vitamin A untuk Elak Buta dan Kematian. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/measles

[4] Vitamin C dan E untuk Measles Tidak Berkesan. https://academic.oup.com/tropej/article/52/4/302/1621727

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleSebab Pesakit Buah Pinggang Selalu Letih
Next articleCacing Rayap
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com