PROF IMELDA SEDIH

Terjemahan posting Prof Imelda Balchin pagi ni.

.

Hari ini saya sedih, dan hari ini saya berkabung sedih.

.

Cabaran paling besar sepanjang program (Analisis TVAH malam tadi) adalah tidak membiarkan air mata saya mengalir dan saya tidak kelihatan beremosi.

Semasa duduk dikerusi pentas, sejurus sebelum siaran berlangsung, mata saya terpandang seorang wanita, senyumannya terukir jelas walau disebalik kilauan kamera. Kemudian beliau meminta izin untuk mendekati saya di pentas. Beliau mara ke depan dan berkata: “Prof, ini untuk anda, terima kasih.”

.

Saya membalas, “Oh hello, hadiah ini untuk apa?”

.

Beliau menjawab: “Prof, Amy Karmila adalah kawan karib saya. Saya hanya ingin ucapkan terima kasih.”

.

Saya cukup tersentuh dan terharu sehingga mata saya berkaca menangis.

.

Saya berkata, “Takziah, maafkan saya, tolong maafkan saya…” Kami berpelukan ringkas kerana program sudah hendak dimulakan.

.

Sahabat karib wanita itu adalah (arwah) Amy Karmila semasa bersalin 5 tahun lalu. Arwah bersalin di rumah dengan seorang mendakwa diri sendiri sebagai doula bertauliah dan ‘Guru Bersalin’, juga mendakwa semua kelahiran manusia adalah proses fisiologi, juga doula tidak bertauliah perubatan yang tidak mengenalpasti situasi kecemasan, kecuali hingga (pesakit) sudah terlalu lewat.

.

Kemudian dia (doula) menghilang disebalik orang ramai, saya (sekarang) bersemuka dengan doula, duduk sebelah saya. Doula inilah yang mentauliah diri sendiri juga turut berada di sisi Amy Karmila, di hari itu dia (Amy) bersalin, di hari itu dia mati, bersalin secara lotus, tanpa kehadiran seorang pun pembantu kelahiran yang mahir.

.

Tetiba saya mendapati diri saya diselebungi sayu kesedihan sepanjang program berjalan. Sangat jelas bahawa doula yang berada tepi saya ini masih tidak sedar diri apa yang beliau telah lakukan. Sangat jelas doula yang berada tepi saya ini tidak belajar dari kesilapan lalu.

.

Di wad bersalin, kami bekerja secara kumpulan mahir untuk selamatkan satu nyawa. Walaupun sepanjang hidup kami bergelumang dengan latihan dan pengalaman, kami tidak sesekali bertindak bersendirian. Kami bergerak secara kumpulan.

.

Terlebih yakin boleh membunuh!

.

Terjemahan suhazeli.com, dari Facebook Prof Imelda Balchin https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10156107307496659&id=679746658

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous article15 Karenah Doula Malaysia
Next articleHukum Harus, Wajib Vs Akta Wajib Vaksin
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com