Selamat menyambut minggu imunisasi kebangsaan bermula 23 April sehingga 29 April 2016. Bulan April dipilih mungkin kerana penemuan pertama vaksin Polio oleh John Edward Salk 12 April 1955.
Berikut adalah kenyataan rasmi dari badan berautoriti dunia (CDC – Center of Disease Control bawah seliaan WHO) berkaitan isu autisma dan vaksin.
Ganguan Spektrum Autisme (ASD – Austisme Spectrum Disorder) adalah kecacatan perkembangan yang disebabkan oleh perbezaan dalam bagaimana fungsi otak. Orang yang mempunyai ASD boleh berkomunikasi, berinteraksi, berkelakuan, dan belajar dengan cara yang berbeza. Anggaran terkini dari CDC mendapati kira-kira 1 dalam 68 kanak-kanak telah dikenal pasti dengan ASD dalam masyarakat di seluruh Amerika Syarikat. CDC komited untuk menyediakan data penting mengenai ASD, mencari punca-punca dan faktor-faktor yang meningkatkan risiko untuk ASD, dan membangunkan sumber-sumber yang membantu mengenal pasti kanak-kanak dengan ASD seawal yang mungkin.
TIDAK ADA KAITAN ANTARA VAKSIN dan AUTISME
Sesetengah orang mempunyai kebimbangan bahawa ASD mungkin dikaitkan dengan vaksin kanak-kanak menerima, tetapi kajian telah menunjukkan bahawa tidak ada hubungan antara menerima vaksin dan membangunkan ASD. Pada tahun 2011, Institut Perubatan (IOM) mengenai lapan vaksin diberikan kepada kanak-kanak dan orang dewasa mendapati bahawa dengan hubungkait vaksin dan autism ini adalah sangat selamat.[1]
Tahun 2013 kajian CDC juga menunjukkan penyelidikan yang vaksin tidak menyebabkan ASD. Kajian ini melihat bilangan antigen (bahan-bahan dalam vaksin yang menyebabkan sistem imun badan untuk menghasilkan antibodi melawan penyakit) dari vaksin dalam tempoh dua tahun pertama kehidupan. Hasil kajian menunjukkan bahawa jumlah antigen dari vaksin yang diterima adalah sama antara kanak-kanak dengan ASD dan orang-orang yang tidak mempunyai ASD.
BAHAN yang terdapat dalam VAKSIN TIDAK menyebabkan AUTISME
Antara kandungan vaksin yang telah dikaji secara khusus adalah thimerosal, pengawet berasaskan merkuri yang digunakan untuk mencegah pencemaran botol multidose vaksin. Kajian menunjukkan bahawa thimerosal tidak menyebabkan ASD. Malah, kajian saintifik 2004 oleh IOM membuat kesimpulan bahawa “keputusan kajian yang dijalankan tidak menyokong dakwaan vaksin menyebabkan autism”. Sejak tahun 2003, terdapat sembilan lagi kajian CDC yang mendapati tiada hubungan antara vaksin berThimerosal dan ASD, dan juga tiada hubungan antara campak, beguk dan rubella vaksin (MMR) dengan ASD ke atas kanak-kanak.
Sebelum itu, antara 1999 dan 2001, vaksin berthimerosal telah ditarik balik atau dikurangkan jumlahnya dalam semua vaksin kanak-kanak kecuali sesetengah vaksin selesema (vaksin Influeza dalam bentuk multidose – vaksin pilihan bukan wajib). Ia dilakukan sebagai langkah berjaga-jaga kerana dakwaan sesetengah pihak yang mengaitkan vaksin dengan autism pada tahun berkenaan. Pada masa ini, satu-satunya vaksin kanak-kanak yang mengandungi thimerosal vaksin selsema dibungkus dalam botol multidose vaksin pilihan influenza. Pun begitu disediakan alternatif bebas-THIMEROSAL untuk vaksin selsema.
Kajian di Yokohama Jepun juga membuktikan bahawa tiada kaitan vaksin MMR (yang mengandungi Thimerosal pada masa itu) dengan Autisma. Kerajaan Jepun telah memberhentikan vaksin MMR tahun 1993, namun Autism masih tetap wujud dalam populasi di Jepun [8].
CICIPAN DARI WEB TAK BERWIBAWA
Saya membaca satu website yang mengumpulkan 250 bukti kukuh pemberian vaksin dikaitkan dengan autisma. Ia adalah sambungan dari 30 bukti kukuh yang mengaitkan vaksin dan autisme. Saya membacanya dengan penuh minat abstrak kajian tersebut. Seperti biasa saya akan melihat dari sudut metodologi kajian, samada tepat atau tidak dan hasil kajian samada disimpulkan sesuai dengan tajuk setiap kajian. Saya perhatikan setiap penulisan, pasti terdapat kecenderungan tertentu yang ingin dicapai oleh pengkaji. Saya baca kajian nombor 1 dan 2, semuanya “out of context” sepertimana tajuk web yang mengujakan itu. Saya buat bacaan rawak beberapa artikel lain, tidak dapat disimpulkan pembuktian sahih. Kajian yang dijalankan lemah metodologi dan terdapat data yang disimpulkan tidak seperti  hasil kajian. Mungkin ulasan dari kajian-kajian tersebut mempunyai niat tertentu dan terdapat bias (cenderung) kepada golongan anti vaksin.
Rujukan
6. Temuramah dgn Anderson Cooper (Pengakaji bersama Wakefield pada asalnya tetapi mendedahkan penipuan kajian yang dijalankan oleh Wakefield). https://youtu.be/6dX4JTS4FoQ
(Jika kajian lemah, kena rujuk kajian lebih sahih la – macam takhrij hadis juga)
Wallahuaklam.
SELAMAT SAMBUT HARI AUTISM
Dr suhazeli Abdullah
Insan Dhaif
Pakar Perubatan Keluarga
29.4.2016
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleElakkan beri Madu Lebah kepada Bayi
Next articleDarah Istihadoh Akibat Hentakan Syaitan
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com