Saya membaca satu artikel ringkas “Ingatan Mesra dari Pakar Perunding HKL” berkaitan dengan tiga waktu perut mengeluarkan asid. Saya bertanya kepada rakan-rakan rapat dari HKL adakah benar pakar dari HKL keluarkan ingatan mesra tersebut? Semua tidak mengecam siapa pakar perunding yang dinyatakan itu sebab tidak dinyatakan secara spesifik pakar perunding apa. Penamaan pakar dalam hospital memang khusus. Perlu dinyatakan pakar perunding mana satu samada pakar perunding perubatan, pakar perunding kanak-kanak, pakar perunding tulang dan seumpamanya. Kalau klinik kesihatan pula ada Pakar Perubatan Keluarga.

Kedua, perlu saya buat ingatan mesra juga yang ditulis itu adalah tidak tepat. Perut senantiasa mengeluarkan asid tanpa mengira waktu. Dianggarkan 2 hingga 3 liter sehari asid hidroklorik perut dirembeskan oleh kelenjar dinding perut. Keasidannya akan semakin berasid dari pH 4.0 ke pH 2.0-3.0 apabila makanan masuk ke dalam perut.[1]

Asid Hidroklorik ini penting untuk menyediakan suasana perut yang optima bagi enzim pepsin bertindakbalas dalam menghadamkan makanan yang ditelan. Justeru asid HCL ini akan senantiasa wujud dalam perut manusia tanpa mengira julat masa tertentu seperti waktu kerja pekerja pejabat.

,Adakah dinding perut kita akan rosak akibat asid HCL ini? Tidak, Tuhan jadikan dinding perut kita dibina dengan jenis sel-sel yang sesuai ketahanan dalam suasana sedemikian. Cuma dalam kes-kes penyakit tertentu, dinding perut kita akan ‘menipis’ sehingga terjadinya sakit. Keadaan ini biasanya kita beri nama penyakit gastrik/gastritis. Ianya berlaku akibat dari banyak faktor. Penyakit gastik ini juga boleh terjadi akibat dari asid HCL berpatah balik ke organ esofagus (refluks).

Berikut adalah beberapa nasihat yang berguna oleh Puan Ruqayyah, Pegawai Pemakanan (Dietitian) HUSM bagi mengelak dan merawat penyakit gastritis.

(i) Jika berlebihan berat badan, turunkan berat badan sekurangnya 5-10% berat sekarang. Perubahan struktur badan kita akan membantu proses penghadaman dan kedudukan perut.

(ii) Makan sikit tetapi kerap. Perut yang penuh akan memudahkan asid HCL ini berpatah balik ke ruang esofagus.

(iii) Elak makan dalam jumlah yang banyak kerana mudah refluks

(iv) Elak makanan terlampau berminyak, pedas, berherba dan berempah kerana makanan tersebut memudahkan lagi berlaku refluks, akhirnya radang di bahagian esofagus.

(v) Elakkan minuman berkafein, coklat, berangin (mint).

(vi) Berhenti merokok kerana air liur perokok bertindak meneutralkan asid HCL. Merokok juga boleh mengurangkan air liur sebagai penimbal asid HCL ini. Merokok juga mengurangkan tekanan di otot sfinkter dan menyebabkan batuk yang boleh merangsang refluks.

(vii) Elak makan bersulam air. Dinasihatkan ambil air setengah jam selepas makan, iaitu setelah makanan kita dihadam sepenuhnya.

(viii) Elak baring selepas makan. Tindakan graviti ini akan juga memudahkan asid HCL berpatah balik.

(ix) Banyakkan buah-buahan, sayuran dalam hidangan. Sayuran ini mengandungi banyak serat, yang membantu menahan asid HCL tidak berpatah balik.

(x) Elak makan lewat malam dan makan banyak. Kebiasaannya makan malam terlalu dekat dengan waktu tidur, tidak sempat perut kita menghadam makanan sepenuhnya. Jika makan malam lewat, tidur

lah dengan bantal yang lebih tinggi.

(xi) Ambil ‘chewing gum’ kerana ia membantu merangsang penghasilan air liur.

Sekian pesanan mesra dari suhazeli.com

fb.com/drsuhazeli

17.12.2018

Ketengah Jaya

Pautan:

[1] Sistem perut dan asid HCL. https://owlcation.com/stem/Hydrochloric-Acid-in-the-Stomach-and-Digestive-Problems

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleBermanfaat ke Cuci Usus?
Next articleCegah Denggi
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com