Islam dipandang Hina Akibat Gerakan anti Vaksin

.

Kejadian wabak Difteria yang berlaku di negara jiran ketika ini sepatutnya menjadi iktibar kepada kita semua. Laporan dari Kementerian Kesihatan Indonesia menyatakan sehingga kini lebih 939 kes positif kuman berbahaya Difteria dan 44 kes kematian. Kuman Corynebacterium diphtheriae amat berbahaya sehingga boleh menyebabkan kematian. Di negara kita, wabak kuman yang boleh dicegah melalui vaksin ini juga telah berlaku pada 2016 lalu, sehinggakan meragut 5 nyawa dan 27 kes positif.[1] Tindakan cepat pihak berkuasa kesihatan negara dengan memberi kesedaran dan juga liputan imunisasi secara menyeluruh, telah merencat wabak difteria ini berlaku lebih parah. Namun, wabak seperti ini boleh bila-bila masa tercetus kembali. Ianya berpunca dengan semakin banyak dakyah dari antivaksin supaya anak-anak bangsa kita tidak diberi imunisasi selengkapnya.

.

Golongan antivaksin dengan imej Islamik dan acah-acah lebih pandai dari doktor menyebarluaskan kefahaman mereka melalui media sosial dan pelbagai bentuk sebaran lagi. Fenomena ini sudah pun terbukti berlaku di Indonesia, sebagiamana kisah yang dipaparkan oleh abc.net, golongan yaneg menggelarkan diri mereka sebagai Perawat Perubatan Islam Holistik yang di ketuai oleh Dewi Hestyawati.[2] Adalah tidak masuk akal hujah mereka yang menyatakan bahawa virus mudah tersebar kerana kononnya kapal terbang yang banyak melepasi udara Indonesia sedang menaburkan kuman bahaya! Mereka juga mengesyorkan amalan pemakanan “sunnah” dan berbekam; yang tiada satu bukti pun boleh mencegah kuman bahaya difteria ataupun kuman-kuman berbahaya lain yang boleh dicegah melalui vaksin.

.

Pemikiran sedemikian telah menjadi ejekan semua pihak sehingga boleh mencemarkan nama baik Islam itu sendiri. Islam adalah agama yang syumul. Islam menerima kepesatan pembangunan teknologi serta kaedah rawatan terkini. Malah islam adalah pelopor kepada ketamaddunan moden seperti yang pernah diasaskan oleh kegemilangan pemerintahan Islam pada zaman pertengahan dahulu. Namun dengan mengambil tafsiran dan pemikiran yang jumud, maka Islam akan dilihat hina.

.

Saya mengajak para agamawan dan cendekiawan Islam di negara ini untuk turut bersama kami bagi memberikan penerangan sebaik mungkin kepada masyarakat agar tidak terpesong dengan dakyah songsang sesetengah golongan antivaksin. Begitu juga dalam isu-isu perubatan lain, penerangan harus diberikan kepada masyarakat yang banyak supaya konsep penjagaan kesihatan, konsep berubat dan pencegahan kesihatan sejagat difahami oleh rakyat jelata.

.

Sekian seruan jihad dari suhazeli.com

fb.com/drsuhazeli

15.1.2018

Ketengah Jaya

.

[1] Diphteria Alert Indonesia. http://jakartaglobe.id/multimedia/diphtheria-alert/

[2] Islamic anti-vaxxers undermine efforts to prevent diphtheria outbreak in Indonesia, By Indonesia correspondent Adam Harvey. http://www.abc.net.au/news/2018-01-15/islamic-anti-vaxxers-undermining-diphtheria-vaccination-campaign/9325852

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleApakah Beza Khitan Anak Perempuan antara Malaysia dan Afrika?
Next articleSedut Kepala Lutut
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com