Oleh: Dr Khairul Hafidz Alkhair

Alhamdulillah kita telah hampir ke penghujung bulan Ramadhan, Syawal pula yang akan tiba.
Dan yang pastilah ramai yang ingin meraikan kemenangan setelah mengharungi sebulan Ramadhan, dan cara meraikannya? Pastilah dengan makan.

Siapa yang tidak terliur dengan juadah hari raya, dengan lemang, ketupat, rendang tok apa lagi kalau mendapat kuah kacang hasil air tangan bakal zaujah.
Dan waktu hari raya inilah kadang mereka yang mahu menurunkan berat badan ini dah lupa nak tetap mengira kalori, mana tak nya, jaudah ni bukan boleh dapat waktu lain, ada waktu hari raya je.
Saya tak menghalang untuk mereka yang mahu melepas rindu dendam sebulan berpuasa ini, cuma satu tips yang boleh saya berikan kepada semua. Tips ini selalu saya guna sebagai persediaan menghadapi cheat day akbar.
Apa yang saya buat adalah membuat bank kalori.
Maknanya apa? Saya simpan sebilangan kalori-kalori saya sekarang supaya saya boleh gunakan untuk hari yang perlu saya gunakan.
Seperti yang selalu saya sebut, dalam menurunkan berat badan, untuk lelaki sehari perlu dimakan lebih kurang 1200-1500 Kal dan untuk wanita dalam 1000-1200 Kal.
Jadi, helahnya adalah, bermula dari sekarang, MINIMAL kan pengambilan kalori (tapi jangan sehingga terlalu kurang hingga menyebabkan kita jadi tidak bertenaga dan muscle wasting).
Saya sarankan untuk lelaki, kurangkan pengambilan kalori kepada 1000-1200 Kal dan wanita dalam 1000 Kal.
Contohnya lelaki,
Jika pengambilan kalori dalam 1000 Kalori per hari, kalian telah menjimatkan kalori dalam 500 Kal. Dan 500 Kal inilah yang dimasukkan ke dalam bank kalori kita.
Bayangkan kalian buat selama seminggu, kalian telah pun simpan dalam bank kalori kalian sebanyak 3500 Kal.
Jadi, hari raya nanti, jika kalian ingin cheat day selama dua hari,
3500 dibahagi dua hari, jadi sehari dalam 1700 Kal dan ditambah dengan maksimum 2000 Kal per hari anda, maka untuk hari cheat day tersebut anda boleh mengambil sebanyak 3700 Kal.
Banyak tu 3700 Kal per hari, InsyaAllah puas makan.
InsyaAllah kalian boleh cheat day tanpa rasa risau kenaikan berat badan!
Tapi jika kalian telah buat keputusan untuk berikan peluang badan naik sebanyak 1 kg untuk cheat raya kali ini, ini juga boleh.
Dalam teori, kenaikan 1 kg adalah lebih kurang dalam 7700 Kal.
Jadi, jika anda mahu cheat day selama 3 hari,
7700/3 hari = 2500 Kal per hari
Jadi dalam sehari, pengambilan kalori
2500 + 3700 = 6200 Kal.
Saya fikir 6200 Kal per hari tu dah cukup banyak!
Apapun, yang paling penting, beringatlah dalam mengambil makanan sewaktu raya. Jika banyak rumah yang perlu pergi untuk beraya, ambil secubit sana sini. 
Semoga tips ini bermanfaat, yang penting sewaktu raya nanti jangan lupa diri.
Ingat, merasa, bukan melantak
#healthylifestyle

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleNafas Baru Menjelang Aidil FitriĀ 
Next articleEven short-term oral steroids come with risks
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com