[Lihat photo menarik di Bangladesh]

Rombongan Perubatan dan kemanusiaan Yayasan Amal Malaysia (Amal) telah berjaya mencapai objektif. Rombongan tersebut yang telah diketuai oleh Presiden Amal Malaysia, En Hussin Ismail. Turut serta dalam rombongan kali ini adalah Ustaz Abu Bakar Chik yang juga selaku penasihat Amal Malaysia. Rombongan seramai 16 orang ini telah bertolah dari KLIA Sepang pada pagi 7hb Disember 2007. Seramai Lima orang Pegawai Perubatan, 3 orang Paramedik dan selebihnya adalah relawan. Misi tersebut telah berjaya melepasi jurang bangsa dan warna kulit kerana telah membawa mesej ukhuwwah kepada mangsa-mangsa ribut taufan Sidr yang telah melanda Baratdaya Bangladesh 15hb November lalu.

Taufan Sidr yang telah melanda Bangladesh meragut lebih dari 3000 nyawa dan mengakibatkan 300000 lagi hilang tempat berlindung. Sidr, adalah taufan bertahap 4 yang melanda Baratdaya Bangladesh sekitar 9.45 petang waktu tempatan, 15hb November 2007. Kelajuan angin 240 kph (150 mph), telah menyebabkan banjir kilat selama 5 jam dikawasan lembah Bengal tersebut.

Kerajaan Bangladesh menganggarkan 360,000 orang akan kehilangan tempat tinggal. people have been left homeless. Mereka juga kekurangan sumber air bersih, makanan dan bantuan perubatan. Serangan taufan ini juga memusnahkan mata pencarian nelayan sekitar Kepulauan Dublar Char dan para petani Lembah Benggal.

Rombongan Kemanusiaan dan Perubatan Amal Malaysia telah disambut oleh Islamic Aid Bangladesh yang berpusat di Dacca. Segala urusan penginapan, pengangkutan dan makan diuruskan oleh mereka. Amal juga bertuah kerana Dr Rosli Yaakub menyambut ketibaan kami di Lapangan Terbang Antarabangsa Zia.

Bantuan perubatan telah dijalankan di Serongkhola dan Mongla. Kami terpaksa menutup kaunter rawatan terlebih awal kerana kesuntukan masa dan jumlah pesakit terlalu ramai, melebihi 500 orang. Segala bekalan perubatan telah dibekalkan oleh Yayasan Amal dan Gombak Medical Centre (GMC).

Pengerusi Amal Malaysia, En Hussin Ismail, berkata, rombongan kemanusiaan ini telah berjaya merawat mangsa Taufan Sidr di kawasan terpencil Baratdaya Bangladesh. Antara masalah yang menjadi rungutan mangsa adalah ketiadaan sumber air yang bersih, tiada pasukan perubatan yang merawat, tiada tempat tinggal dan kekurangan makanan. Walaupun kehadiran Amal dengan membawa sumbangan yang kecil, tetapi ianya telah boleh memberi nafas lega kepada mangsa yang terkena taufan tersebut. Sehubungan dengan itu Amal telah bersedia untuk membantu dari sudut keewangan dengan membekalkan sumber air bersih melalui pemasangan paip bawah tanah. Kos pembinaan adalah 12000 Taka (RM600) seunit. Amal, dengan bantuan Islamic Aid Bangladesh akan menyediakan prasarana tersebut sedikit masa lagi. Selain dari itu Amal juga besetuju untuk membangunkan masjid di salah satu sekolah tahfiz yang berada di Begardhad. Kos pembinaan masjid tersebut adalah 200000 Taka (RM10000). Bantuan ini akan disalurkan melalui misi kedua Amal ke Bangladesh atau melalui salauran yang sedia ada, Islamic Aid Bangladesh.

Amal Malaysia masih lagi menerima sumbangan dari orang ramai melalui:

YAYASAN AMAL MALAYSIA (AMAL) – International Account 001-057884-021

Bank Muamalat Yayasan Amal Malaysia Caw Kuala Terengganu 13010002499715

MaybankYayasan Amal Malaysia 553010122090

[Lihat photo menarik di Bangladesh]

Copyright Control by aljazli design (c) 2003 – 2008
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous article10 Malam Akhir Ramadhan
Next articleKempen Kesedaran HIV /Aids di Pulau Perhentian
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com