Imam Ghazali pernah mengibaratkan bahawa ibadah haji terdiri dari dua wajah

  1. Mati: Semasa berihram, kita hanya dibaluti dua kain putih yang tidak berjahit sahaja. Sama gambaran apabila kita meninggal dunia, kita dikafankan dengan kain kafan berwarna putih dan tidak dijahit. Pemergian untuk menunaikan haji seumpama menuju kematian. Segala hutang piutang diselesaikan, bermaaf-maafan dengan sanak saudara serta sahabat handai sebelum berangkat dan melepaskan segala tanggungjawab dunia yang sementara ini. Tidak ada apa yang kita bawa bekal kecuali iman, amal dan hati yang bersih menuju panggilan Ilahi.
  2. Perjalanan Akhirat: Bermula hari wukuf sehinggalah selesai menyelesaikan rukun-rukun dan wajib haji, adalah suatu pengalaman yang membayangkan suasana akhirat. Semuanya sama tanpa mengira pangkat dan status di dunia. Dua helai kain ihram berwarna putih sebagai pembalut badan, menutup kepanasan Arafah dan kesejukan Mudzalifah. Di sini mula timbul sifat kemanusiaan yang sebenar. Kita kembali kepada fitrah sebenar kehidupan seorang insan. Tiada tempat pergantungan hakiki kecuali hanya pada Allah. Itulah tawajjuh kita semasa seharian di Arafah.

”Mak Cik ni ditinggalkan oleh famili, orang lain semua nak pergi melontar. Sebab dia uzur dan tak larat nak berjalan, famili tinggalkan sementara kat Klinik Mina” Rungut seorang rakan sejawat yang bertugas di Klinik Mina.

“Encik boleh tolong cari mak saya tak?..Tadi, selepas melontar kami berpisah!”. Rayu seorang jemaah yang kehilangan ibu tua di Mina.

”Dr boleh nasihatkan suami saya tak? Dia tak nak bercakap dengan saya sejak Arafah lagi.” Pujuk seorang isteri yang mula terasa hati dengan perangai suaminya.

Inilah secebis peristiwa Arafah-Mudzalifah-Mina yang menggambarkan watak sebenar seorang manusia. Semuanya ingin berlepas diri sepanjang hari-hari haji. Sebenarnya inilah ujian semasa melakukan haji. Samada kita bersabar atau tidak. Dan ini adalah gambaran kecil semasa kita berada di Mahsyar nanti. Di mana setiap orang mempunyai urusan tersendiri yang perlu dihitung di hadapan Allah Rabbul Jalil.

Copyright Control by aljazli design (c) 2003 – 2008
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleMabuk dalam Penerbangan
Next articleTarikh Keramat untuk Perokok
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com