#KONGSI_BUKAN_PROVOKASI_AGAR_SUHAIMI_MENGERTI

Oleh: Fahmi Hassan (F. H. Abad)

Saya terpanggil untuk memberikan sedikit penerangan kepada umum mengenai pernyataan-pernyataan saudara Suhaimi Saad dalam statusnya yang banyak dikongsikan baru-baru ini.facebook-suhaimi-saad

1. Beliau berpendapat bayi-bayi yang baru lahir tidak berada dalam situasi darurat yang memerlukan pencegahan penyakit

Pertama sekali, beliau bukan merupakan seorang pakar dalam bidang kesihatan. Program imunisasi kebangsaan disiapkan berasaskan kajian yang berterusan selama puluhan tahun. Beliau tidak sedar kejayaan program ini dalam menangani penyakit berjangkit di Malaysia. Beliau juga tidak mampu untuk menunjukkan trend penularan penyakit dan kematian akibat penyakit berjangkit tersebut. Oleh sebab itu ‘pendapat’ beliau bukanlah asas untuk menentukan status darurat sesuatu isu perubatan. Keperluan pemvaksinan bayi adalah sesuatu yang jelas dan terbukti bukan sahaja di Malaysia, tetapi di seluruh dunia termasuk negara-negara Islam yang lain termasuk Arab Saudi.

2. Mufti dan pakar perubatan tidak sedar tentang kewujudan AEFI.

Sebenarnya bukan mufti dan pakar perubatan tidak sedar tentang perkara ini. Sebaliknya beliau yang tidak mempercayai laporan yang telah dikumpulkan. Laporan-laporan ini sentiasa dipantau di peringkat nasional dan global.

3. Vaksin dan ubat mengandungi kandungan babi

Isu ini telah dijawab puluhan kali namun sengaja tidak difahami oleh beliau. TIADA vaksin dalam program imunisasi negara dihasilkan dari babi. Terdapat vaksin yang dihasilkan dari babi namun ia tidak pernah diwajibkan dan merupakan pilihan di kalangan ibu bapa yang berbilang kaum di Malaysia.

Produk farmaseutikal yang dihasilkan melalui haiwan perlu dilabelkan di label ubat. Pegawai farmasi sentiasa sedar tentang sumber ubat, dan akan memberi kaunseling kepada pesakit tentang perkara ini. Pesakit muslim akan ditawarkan ubat alternatif.

Sekiranya tiada pilihan lain, dan ubat tersebut penting untuk kesihatan pesakit, perkara ini akan dirujuk dan dibincangkan bersama dengan pakar. JAKIM juga sentiasa peka dengan perkara ini dan ada mengeluarkan fatwa-fatwa khusus bagi ubatan tertentu.

4. Sahabat beliau, ahli farmasi lepasan UIA yang menyebarkan informasi ini kepada beliau.

Apa yang dilakukan oleh ahli farmasi tersebut adalah mengumpulkan informasi sedia ada dari label ubat dan dibukukan. Ia bukanlah maklumat yang disembunyikan. Ia cuma memudahkan untuk masyarakat membuat rujukan sewaktu memilih jenama ubat.

Mungkin Saudara Suhaimi boleh bertanya sendiri kepada sahabat beliau tersebut samada beliau mengvaksinkan anak beliau sendiri. Boleh juga tanya samada beliau menggunakan ubatan moden.

Agak pelik bila saudara Suhaimi cuma percaya buku beliau, namun tidak mempercayai pilihan perubatan profesional sahabat beliau sendiri.

5. Tiada ubat-ubatan halal di Malaysia

Mungkin saudara Suhaimi hanya membaca bacaan yang hangat berasaskan teori konspirasi sehingga tidak sedar usaha-usaha memajukan produk farmaseutikal halal di Malaysia.

Garis panduan farmaseutikal halal telah wujud untuk rujukan pengilang. Proses pembuatan ubat sebenarnya lebih bersih dan rumit jika dibandingkan dengan proses pembuatan makanan. Mungkin beliau tidak faham dan beranggapan sama sahaja proses pembuatan makanan dan ubat.

Industri ubat-ubatan halal akan terus berkembang dari masa ke semasa. Buat masa ini, seharusnya kita percaya pada bidang autoriti agama dan kesihatan dalam negara.

Walaupun tiada sijil halal bagi semua produk ketika ini, kandungan produk yang dinyatakan secara telus boleh membantu ahli profesional kesihatan muslim untuk memberikan panduan kepada pesakit. Rujuklah kepada mereka yang ahli sekiranya anda tidak faham.

 

Disediakan oleh:

Sdr Fahmi Hassan | Ahli Farmasi
Sdr Fahmi Hassan | Ahli Farmasi

Fahmi Hassan (F. H. Abad)
fb.com/fahmiabad
Pegawai Farmasi (Lepasan UIA juga)
#medicalmythbustersmalaysia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleHukum Makan Pasi (Dakwat) SotongĀ 
Next articleAmalan Copy Paste dan Forward MesejĀ 
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com