Mesej yang disebarkan: 

Jika ada di antara keluarga kita yang terkena stroke, jangan panik. Itu kuncinya. Sebab, jika anda panik, justru akan memburukkan lagi stroke yang dialaminya.

 

Ada 1st aid (langkah pertama) dijamin sangat berkesan. Cara ini sudah diperkenalkan secara meluas, agar menjadi pertimbangan masyarakat sebagai alternatif pertolongan pertama bagi orang yang terkena stroke.

 

Cara ini merupakan kaedah penyembuhan melalui “Pelepasan Darah”. Tujuannya untuk menolong si pesakit agar stroke itu tidak ‘fatal’. Bahkan dipastikan hampir tidak ada kesan sampingan.

 

Perlu diketahui, orang yang terkena stroke, pembuluh darah di bahagian otak lambat laun akan menuju ke proses perpecahan. Bila menghadapi keadaan demikian, jangan panik … jangan sekali panik.

 

Dimana pun pesakit berada (bilik mandi, bilik tidur, atau ruang tamu), jangan dipindahkan terburu-buru. Kerana bila dipindahkan, akan mempercepatkan proses pecahnya pembuluh darah itu.

 

Di tempat kejadian itu, alihkan si pesakit supaya dalam posisi duduk, agar dia tidak terjatuh lagi.

 

Setelah berada dalam posisi duduk, kini tiba masanya untuk melepaskan darah.

 

Jika di rumah ada jarum suntik, itu lah paling baik. Kalau tidak ada, pakailah jarum jahit atau jarum pentol. Sebelum itu, jarum sepatutnya disterilkan dengan dibakar api sejenak.

 

Kemudian tusuklah kesepuluh hujung jari kedua tangan agar berdarah. Bila darah tidak keluar, boleh dipicit atau diurut, hingga kesepuluh jari itu menitiskan darah (setiap jari setitis).

 

Beberapa minit kemudian, si pesakit dengan sendirinya akan sedar kembali.

 

Bila mulutnya sumbing atau condong, tariklah telinganya sampai merah. Di bahagian daun telinganya juga harus ditikam dua tusukan jarum, sehingga masing-masing telinga menitis dua titisan darah.

 

Beberapa minit kemudian mulutnya akan kembali normal.

 

Setelah semuanya dirasakan normal, tanpa gejala lain, barulah si pesakit dihantar ke tempat rawatan. Insya Allah masa krisis sudah boleh ditangani.

 

Jika anda terburu-buru mengangkut mangsa dengan ambulans, maka sepanjang jalan akan terjadi goncangan/gegaran. Sesampainya ke rumah sakit, hampir semua saluran darahnya akan pecah, dan akan berlaku pendarahan yang teruk di dalam otaknya.

 

Jika itu berlaku, mangsa sukar untuk diselamatkan oleh rawatan perubatan, ada mujizat pun sukar untuk mempertahankan nyawanya.

 

Umumnya, reaksi daripada ahli keluarga atau masyarakat ialah akan terburu-buru membawa pesakit stroke ke rumah sakit untuk rawatan. Padahal, kejutan sepanjang jalan akan mempercepatkan pecahnya pembuluh darah. Banyak pesakit yang mengalami kerosakan fatal di bahagian pembuluh darahnya.

 

Maka, pendarahan otak menduduki tempat kedua dalam ranking punca kematian. Mungkin ada yang bernasib baik kerana tidak fatal. Tetapi yang lumpuh seumur hidup merupakan suatu kerugian besar bagi si mangsa, keluarga, dan masyarakat.

 

Sememangnya pendarahan otak sungguh mengerikan.

 

Andai kita dapat mengingati cara pelepasan darah ini, maka itu dapat memberi pertolongan pertama. Oleh itu, dengan pantas dapat menolong si pesakit, supaya tidak berlaku kematian.

 

*Saiful*

*MEDIC JPAM*

 

Sharing is caring…

Untuk perkongsian bersama.

 

◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼

 

*Ulasan Saya*

 

imagesMengambil jarum dan cucuk jari kepada sesiapa sahaja boleh membahayakan. Nasihat yang diberikan untuk rawatan awal (first aid) kepada pesakit strok (angin ahmar) ini tidak sepatutnya diamalkan.

 

Pengkaji dari China pernah menemui kaedah “blood letting” (perlepasan darah) boleh membantu tahap sedar, tingkatkan tekanan darah dan tingkatkan kadar degupan jantung pesakit.[1] Tetapi kajian mereka dibuat dalam suasana pengawasan yang ketat dan dihospital. Bukannya dibiarkan mengalami komplikasi teruk yang berkemungkinan akan berlaku.

 

Terdapat dua jenis stroke, iaitu stroke perdarahan pembuluh dan stroke iskemia (pembuluh tersumbat). Pada peringkat awal serangan stroke, sukar dibezakan antara kedua-duanya kecuali doktor yang sudah berpengalaman. Pengesahan untuk membezakan kedua-dua jenis ini adalah melalui CT Scan.

 

Apabila seseorang diserang stroke, jangan panik. Letakkan beliau disisi mengiring lambung kiri dan dapatkan bantuan hospital dengan segera. Kaedah menyucuk jarum ke jari akan membahayakan. Darah boleh mengalir tanpa henti dan berlaku perdarahan yang banyak. Keadaan ini lebih menyukarkan rawatan lanjut di hospital nanti.

 

Jarum yang digunakan juga tidak bersih, boleh menyebabkan jangkitan kuman terutama kuman klostridoum tetani (penyebab penyakit kancing gigi).

 

Rujukan

[1] Blood letting in patients. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16136931?ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

 

Dr Suhazeli Abdullah

Pakar Perubatan Keluarga

 

Fb.com/drsuhazeli

#drsuhazeli

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleAda Hadis Haram Rokok?
Next articleKhurafat Kesihatan Bulan Mengambang (Supermoon)
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com