Fatwa Dr ZulkifliSaya mengucapkan terima kasih kepada team #MedTweetMY yang bersungguh memuatkan artikel saya berkaitan Vaksin Tuntutan Maqasid Syariah. [Artikel asal]

Ramai netizen yang memahami maksud yang cuba disampaikan, lantas dishare ke wall masing-masing. Terdapat juga pihak tertentu yang mengambil sisi sebaliknya sehinggakan terus menghina dan menuduh saya dengan ucapan yang diluar dari adab seorang Muslim [Link berkaitan]. Saya hanya mampu beristighfar dan menyerahkan kepada Allah jua segala kerja buat saya utk diadiliNya. Sampaikan kembali salam saya kepada mereka semua. Di pagi jumaat yang mulia ini saya maafkan mereka semua.

Saya berlapang dada. Melihat kepada perbahasan tanpa susila itu saya merasakan tak perlu dijawab. Sudah mencukupi artikel awal saya. (Dan di wall ini pun saya tidak akan jawab).

Cuma saya akan terus perjuangkan #MasyarakatKenaTahu dan #PerangMelawanMitos melalui tulisan-tulisan dalam media sosial ini. Menerang bukan menyerang agar masyarakat benar-benar faham perjuangan kami.

Akhirnya sudilah sekiranya baca kata-kata penutup dari huraian panjang SS Datuk Mufti Wilayah Persekutuan. [Link penuh]

Antara bukti yang menunjukkan Islam amat menitik beratkan penjagaan kesihatan adalah seperti berikut:

1. Meletakkan kesihatan adalah sebaik-baik nikmat selepas nikmat iman.
2. Meletakkan konsep mudah dan menolak kesukaran di dalam syariat Islam.
3. Nas-nas yang banyak mengenai pencegahan penyakit.
4. Perintah untuk mendapatkan rawatan dan keharusan berubat dengan menggunakan benda haram.

Al-‘Aili Abdul Hakim dalam buku Mausu‘ah Huquq al-Insan fi al-Islam, menyifatkan kesihatan individu merupakan tuntutan agama dan kehidupan, di mana ia akan memberi manfaat kepada kehidupan seluruh umat manusia. Dalam isu ini, vaksin bukan lagi merupakan kehendak seseorang, tetapi bahan pencegah ini kini menjadi keperluan kepada masyarakat secara umumnya. Fenomema ibubapa enggan memberikan suntikan vaksin kepada anak-anak mereka di klinik-klinik adalah amat membimbangkan. Perbuatan ini bukan sahaja merbahaya kepada anak-anak yang merupakan generasi masa depan kita, tetapi juga boleh menjadi punca merebaknya jangkitan penyakit-penyakit merbahaya tersebut.

Dalam hal ini Islam amat menitikberatkan keselamatan umat manusia. Sesuatu perkara yang hendak dilaksanakan untuk maslahah ummah hanya diperakukan oleh syarak sekiranya tidak bercanggah dengan Maqasid Syar’iyyah iaitu menjaga agama, nyawa, aqal, keturunan dan harta. Menurut fuqaha’, sebarang penyakit perlu dihindari, dirawat dan diubati. Dalam konteks ini pencegahan daripada sebarang bentuk gejala yang boleh menjejaskan kesihatan dan nyawa adalah menjadi pegangan dan keutamaan ajaran Islam.

Semoga dengan pencerahan ini kita tidak ragu lagi dalam mengizinkan penggunaan vaksin oleh pihak Kementerian Kesihatan Malaysia untuk maslahat dalam kalangan kita.

[Akhukum fillah Datuk Dr. Zulkifli bin Mohamad al-Bakri
Mufti Wilayah Persekutuan
12 Jun 2015 bersamaan 25 Syaaban 1436H]

Nokhtah

Salam ukhuwwah
Dr Suhazeli Abdullah
18.3.2016

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleVaksin adalah Tuntutan Maqosid Syari’yyah
Next articleHukum Vaksin: Serahkan Takrifan kepada Ahlinya
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com