Tuan guru Sokong VaksinTuan guru Sokong Vaksin
Koleksi Artikel Isu Vaksin
Tuan Guru Dato Seri Hj Abdul Hadi Awang
24 JUN 2016 | Masjid Rusila Marang
"Sesiapa yang menolak perubatan termasuk
vaksin sebagai golongan yang jahil
dalam agama. Mereka membaca kitab
tak habis"
[image]
Jika benar vaksin itu boleh memusnahkan manusia, sudah tentu program imunisasi diberhentikan. . Kita boleh lihat sendiri bahawa Program imunisasi kebangsaan yang telah diletakkan secara rasmi dalam negara kita sejak sebelum merdeka lagi (1956) dengan pemberian vaksin DT
Baca Artikel ....
"Jauh Perjalanan, luas pemandangan. Banyak pengajaran kehidupan manusia yang boleh dipelajari."
Sudan, Mindanao, Sempadan Turkey dan Jordan untuk Misi Kemanusian Syria, Mesir, Bangladesh dll.
Baca Artikel Travelog Saya....
Koleksi Artikel Perang Melawan Mitos
Dr Suhazeli Abdullah | Talk Show UiTM Jasin
"Mitos dalam perubatan boleh menyebabkan masyarakat keliru. Maka wajib wujud sekumpulan ahli dalam bidang perubatan memperbetulkan salah faham itu."
Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Phone trick untuk download audio or video ... See MoreSee Less

Comment on Facebook

Agenda ni...agenda youtube

Isu copyright ke ni 🤗

Hanya utk YouTube ke dr?

Tp income mereka dr jumlah penonton di YT...

Malam ni ke Puterajaya..jom orang Puterajaya dan sekitarnya. ... See MoreSee Less

Malam ni ke Puterajaya..jom orang Puterajaya dan sekitarnya.

Comment on Facebook

Salam doktor. Saya ada pm doktor pasal sesuatu. Klu Tak keberatan boleh doktor baca Tak. Terima kasih

Ada live ka doktor?

Sesi bersama panel penasihat kk presint 18 Putrajaya dan Masjid Mahmoodiah. ... See MoreSee Less

Terdapat satu sebaran viral bertajuk TAHUKAH KITA. Saya dapati beberapa fakta adalah tidak benar mengenai artikel tersebut. Berikut beberapa penjelasan yang saya boleh berikan:

1. Ikan paus yang telan Nabi Yunus AS masih hidup?
~Tiada disebut dalam mana-mana hadis atau Al Quran mengenai riwayat ikan paus tersebut. Cuma Al Quran mengesahkan setiap yang bernyawa pasti mati. Ayat berkaitan Nabi Yunus tersebut menerangkan Jika Nabi Yunus tidak termasuk dalam kalangan org yang bertasbih nescaya baginda mati dalam perut ikan dan kekal dalam perut ikan tersebut sampai kiamat. Ikan mati dan dia pun mati. Hukum alam diterima pakai bahawa semuanya mati. Bahkan Nabi Allah Yunus yang mulia itupun wafat, apatah lagi ikan paus yang menelan baginda, berkhidmat hanya seketika tersebut.

2. Janin dilihatkan perjalanan hidup hingga mati?
~Hal urusan berkaitan alam rahim, nasib rezeki, jodoh dan kematian adalah urusan yang ditentukan oleh Allah. Tetapi tiada pula hadis yang menceritakan hal sedemikian.

3. Sistem badan akan berhenti semasa bersin?
~Tidak akan berlaku sedemikian. Jika sistem badan berhenti bermakna kita mati. Sistem badan kita berjalan seperti biasa. Terdapat kajian menyatakan rentak jantung akan berubah semasa bersin akibat dari darah seketika ke jantung semasa bersin berkurangan. Tetapi bukannya mati.[1] Sebut Alhamdulillah dan doa adalah ikuti sunnah Rasulullah. Tiada kaitan kita mati dihidupkan kembali.

4. Menguap petanda perlukan oksigen?
~Terdapat teori awal sebelum ini mengaitkan menguap akibat kurang oksigen, tetapi kajian telah dilakukan menyangkal teori tersebut.[2] Menguap sememangnya petanda kita bosan atau letih. Bahasa badan yang ditunjukkan itu cukup jelas untuk kita rehatkan diri.

5. Makan kurma dalam jumlah genap menaikkan gula dalam darah.
~ Gula yang terdapat dalam buah kurma adalah gula ringkas (sukrosa). Senang hadam dan diserap awal sehingga sekitar 45 - 60 minit pertama. Ini membantu memberi tenaga melalui pembekalan gula dalam darah dengan cepat.[3] Genap atau ganjil bukan menjamin samada bertukar menjadi "karbohidrat" atau tidak. Karbohidrat juga jangan disalahertikan tidak bertukar menjadi gula ringkas. Kerana karbohidrat itu sendiri adalah gabungan dari gula kompleks yang akan terurai menjadi gula ringkas dan diserap darah apabila dicernakan. Nasihat yang sepatutnya adalah jumlah yang diambil. Bersederhanalah dalam mengambilnya. Kiraan genap ganjil tidak signifikan kecuali kiraan ganjil itu adalah kerana ittiba (ikut saranan) yang Rasulullah sebut. Sunnah Rasulullah suka kiraan yang ganjil. 7 biji tamar lebih banyak kandungan gula berbanding dengan 6 biji. Itu sahaja. Semoga beroleh pahala mengikuti sunnah.

6. Saat mustajab doa selepas azan
~ Benar. Antara beberapa waktu tertentu yang dikategorikan oleh ulama saat mustajab doa, antaranya selepas azan, natara azan dan iqomah, 2/3 akhir malam, hari jumaat dan beberpa tempat lagi.

7. Di mana dosa-dosa kita diletakkan ketika kita solat?
~ Benar. Hadis riwayat At-Tabrani

Isu 8, 9, 10 terdapat beberapa hadis yang menyarankannya. Teruskan.

Rujuk
[1] Bersin penyebab rentak jantung. uamshealth.com/healthlibrary2/medicalmyths/heartmyth/
[2] Teori Menguap. www.askdoctork.com/does-my-frequent-yawning-mean-my-brain-isnt-getting-enough-oxygen-201305134813
[3] Glycaemic Index. www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/glycemic_index_and_glycemic_load_for_100_foods

Dr Suhazeli Abdullah
... See MoreSee Less

Terdapat satu sebaran viral bertajuk TAHUKAH KITA. Saya dapati beberapa fakta adalah tidak benar mengenai artikel tersebut. Berikut beberapa penjelasan yang saya boleh berikan:

1. Ikan paus yang telan Nabi Yunus AS masih hidup? 
~Tiada disebut dalam mana-mana hadis atau Al Quran mengenai riwayat ikan paus tersebut. Cuma Al Quran mengesahkan setiap yang bernyawa pasti mati. Ayat berkaitan Nabi Yunus tersebut menerangkan Jika Nabi Yunus tidak termasuk dalam kalangan org yang bertasbih nescaya baginda mati dalam perut ikan dan kekal dalam perut ikan tersebut sampai kiamat. Ikan mati dan dia pun mati. Hukum alam diterima pakai bahawa semuanya mati. Bahkan Nabi Allah Yunus yang mulia itupun wafat, apatah lagi ikan paus yang menelan baginda, berkhidmat hanya seketika tersebut.

2. Janin dilihatkan perjalanan hidup hingga mati? 
~Hal urusan berkaitan alam rahim, nasib rezeki, jodoh dan kematian adalah urusan yang ditentukan oleh Allah. Tetapi tiada pula hadis yang menceritakan hal sedemikian.

3. Sistem badan akan berhenti semasa bersin? 
~Tidak akan berlaku sedemikian. Jika sistem badan berhenti bermakna kita mati. Sistem badan kita berjalan seperti biasa. Terdapat kajian menyatakan rentak jantung akan berubah semasa bersin akibat dari darah seketika ke jantung semasa bersin berkurangan. Tetapi bukannya mati.[1] Sebut Alhamdulillah dan doa adalah ikuti sunnah Rasulullah. Tiada kaitan kita mati dihidupkan kembali.

4. Menguap petanda perlukan oksigen?
~Terdapat teori awal sebelum ini mengaitkan menguap akibat kurang oksigen, tetapi kajian telah dilakukan menyangkal teori tersebut.[2] Menguap sememangnya petanda kita bosan atau letih. Bahasa badan yang ditunjukkan itu cukup jelas untuk kita rehatkan diri. 

5. Makan kurma dalam jumlah genap menaikkan gula dalam darah. 
~ Gula yang terdapat dalam buah kurma adalah gula ringkas (sukrosa). Senang hadam dan diserap awal sehingga sekitar 45 - 60 minit pertama. Ini membantu memberi tenaga melalui pembekalan gula dalam darah dengan cepat.[3] Genap atau ganjil bukan menjamin samada bertukar menjadi karbohidrat atau tidak. Karbohidrat juga jangan disalahertikan tidak bertukar menjadi gula ringkas. Kerana karbohidrat itu sendiri adalah gabungan dari gula kompleks yang akan terurai menjadi gula ringkas dan diserap darah apabila dicernakan. Nasihat yang sepatutnya adalah jumlah yang diambil. Bersederhanalah dalam mengambilnya. Kiraan genap ganjil tidak signifikan kecuali kiraan ganjil itu adalah kerana ittiba (ikut saranan) yang Rasulullah sebut. Sunnah Rasulullah suka kiraan yang ganjil. 7 biji tamar lebih banyak kandungan gula berbanding dengan 6 biji. Itu sahaja. Semoga beroleh pahala mengikuti sunnah.

6. Saat mustajab doa selepas azan
~ Benar. Antara beberapa waktu tertentu yang dikategorikan oleh ulama saat mustajab doa, antaranya selepas azan, natara azan dan iqomah, 2/3 akhir malam, hari jumaat dan beberpa tempat lagi.

7. Di mana dosa-dosa kita diletakkan ketika kita solat?
~ Benar. Hadis riwayat At-Tabrani

Isu 8, 9, 10 terdapat beberapa hadis yang menyarankannya. Teruskan.

Rujuk 
[1] Bersin penyebab rentak jantung. http://uamshealth.com/healthlibrary2/medicalmyths/heartmyth/
[2] Teori Menguap. http://www.askdoctork.com/does-my-frequent-yawning-mean-my-brain-isnt-getting-enough-oxygen-201305134813
[3] Glycaemic Index. http://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/glycemic_index_and_glycemic_load_for_100_foods

Dr Suhazeli Abdullah

Comment on Facebook

Ayat tahukah anda ni org2 kita suka...

No 4 tu nak Tanya.. Kenapa menguap tu berjangkit..kalo org berdekatan menguap, lansung kita juga menguap.. Haha

Jadi kita kalau bangun pagi dapat menyebut allahaamdulilah kira bersyukur Kerna diberi lagi kehidupan untuk meneruskan amal bakti pada Allah

Banyak nak kena jawab depan Allah nnt..Sedia2 wahai Kazzab

Jazakallahu khairan al fadil doktur.. 👍🏼😀

semasa bersin biasanya akan keluar sekali kuman2 kan doktor? Dulu2 sy diajar itu antra hikmah kita bersin.. cuma pernah baca trivia zaman sekolah dlu manusia tidak boleh buka mata semasa bersin sebab kelajuan masa bersin tu tinggi. Katanya mata kita akan terkeluar dari soket nya kalau dibuka semasa bersin.

اللّٰهم صَلِّ عَلَی سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ عَلَی آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّد

Bismillahirrahmanirrahim.. Maaf ye semua, saya tumpang cari rezeki... Saya dgn Suami ada jual Biskut Kacang Mazola dan Popia Sira Sambal.. RM10 je.. boleh pos ye.. Pkp ni kami hilang punca pendapatan.. saya cuba iktiar jual biskut utk perbelanjaan makan minum kami 7beranak.. Semoga ada yg sudi beli jualan kami.. In Syaa Allah.. www.wasap.my/60132628562/nakoder.

No 1 main tafsir sendiri je tu. Maksudnya, tak silap, boleh jadi Nabi Yunus tak bertasbih, lalu wafat dalam perut ikan, kemudian ikan mati. Dan keduanya jadi bangkai tulang sampai kiamat. Kena tanya lah pakar tafsir (bukan aku hohoho)

Masya-Allah. Terima kasih doktor, menulis tentang hal ini. Orang kita memang suka benda-benda begini meski tak tahu sumber dari mana.

Yg no 3 tu... ce bayangkan org ada resdung.. dok bersin2.. 😂

Barakallahu feekum Dr

Yg ke 3 itu mencerita kan kisah nabi Adam apabila roh dimasukkan didalam jasad Adam .Adam menyebut allahaamdulilah.

Ini bukan tahukah anda doktor, ini dah tahik kah anda. Saya paling benci kalau mesej berantai macam ni. Tak kira lagi yang mesej berantai ada yang ayat last dia "sebarkan kepada orang lain kerana jika anda tak menyebarkan anda akan lihat perubahan buruk pada diri anda". Rasa nak ludah je orang yang buat perangai macam ni. Takde keje lain ke nak buat.

Joe Tok'Oh Rasa nak kentut kat muka dia bertalu2...

Alhamdulillah Dr.. Dapat sy update fakta hari ini dgn ilmiah

Aku satu dos pun tak hingin..puiii

Yg penting kita ni yg tak akan hidup sampai selama tu, betul tak Dr? Ikan Nun tu x ditaklif atas dia. Dia tak da timbangan amal.

Dok tahu starang baroh ning

Jasmie Ibnu Ghani

apabila yg bukan pakar dlm bidangnya berbicara ?

DR VAx .. hok nim tambah ulas gatek ko ? molek nim wat tubek petua fatwa gatek biar ramai sikit flower and likers... www.facebook.com/100001029045453/posts/4739356656108589/?sfnsn=mo

Pi mai, pi mai tang tu, saya aktif dengan kraftangan saya. 👇#crochetlove Gambar: prayer mat Jiwa tenang berzikir bertasbih nama Allah masa mengait. Hak lain-lain, bab benci-membenci, double standard, orang nak discriminate, terpulanglah masing-masing; itulah kebiasaan dilihat di media sosial. Sehinggakan bila boleh berbahasa selain bahasa Melayu & Inggeris pun, dah ramai Moslem mengkafirkan saya. #multilingual Inikan pula cerita tentang detik jantung berhenti berdegup semasa bersin atau cerita ikan paus yang menelan Nabi Allah Yunus a.s., adakah yang suka baca lebih lanjut?

View more comments

Load more

Follow me on Facebook

Kolumnis

Majalah Solusi

Akhbar Harakah

Forum Imunisasi

Aktiviti Amal

Nasyid