Posts

Jangan Dengar Nasihat ini?

Dari segi logik memang tak logik sebab etiologi (punca asal / penyebab) serangan jantung atau stroke adalah saluran darah jantung atau otak tersumbat/pecah.

Mana mungkin tumit kaki dikaitkan untuk merawat? Hatta dalam ilmu refleksologi pun tidak begitu.

Namun bagi pesakit stroke mungkin kaedah jinjit kaki ini salah satu dari fisioterapi. Fisioterapi adalah satu kaedah untuk menguatkan semula otot pesakit stroke yang lemah.

Cuma persoalannya, mampu ke pesakit buat jinjit walau 5 kali sehari? Nak angkat tangan makan nasi pun tak larat, apatah lagi berdiri berjinjit!

Jika benar pun peristiwa Pak Cik Rusdi ini berjaya, sudah pasti juga para pesakit yang dapat mesej ini pun turut berjaya. Boleh siapa beritahu saya siapa orang kampung kita berjaya sembuh sakit jantung dan stroke hasil dari buat aksi sebegini. Kena buat penulisan penemuan terbaharu ni.

Terapi Stroke Guna Lampu Liplap

#DoneTegur Jam 8.00

Saje nak tegur satu video seseorang yang promosi rawat stroke dengan lampu liplap.

Untuk makluman, Stroke ini jika buat physio akan pulih/recover. Walaupun bukan 100% pulih tetapi paling tidak pesakit akan boleh bergerak dalam tempoh masa tertentu. Ianya juga bergantung kepada jenis stroke dan keterukan rosak saraf otak yang diserang stroke. Paling minima pesakit boleh menggerakkan kaki dan tangan.

Pemulihan stroke tidak perlu pun guna lampu liplap. Lampu liplap itu hanya psikologi. Rawatan utama setelah serangan stroke adalah makan ubat yang dibekalkan samada ubat darah tinggi, kencing manis, ubat cair darah, ubat kolesterol dan sebagainya. Kemudian pesakit perlu dibawa melakukan rawatan fisioterapi.

Rawatan pemulihan melalui fisioterapi ini boleh mengembalikan semula fungsi pesakit samada fungsi fizikal, mental dan spiritual. Peranan waris amat penting pada ketika ini. Bukannya mengupah perawat yang tidak bertauliah dan melakukan rawatan yang pelik-pelik.

Seluruh premis hospital KKM mempunyai anggota mahir bahagian fisioterapi. Malah satu jabatan khusus dikhaskan bagi merawat pesakit yang kena stroke. Klinik-klinik kesihatan seluruh negara pun wujud perkhidmatan itu.

Suhazeli.Com

Fb.Com/drsuhazeli

24.1.2019

Putrajaya

Sumber: https://www.stroke.org/we-can-help/survivors/stroke-recovery/

Bahaya Strok / Angin Ahmar

STROK

Sembang pagi bersama ahli kumpulan wasap pagi ni..

.

“Dinasihatkan sesiapa yang ada Darah Tinggi atau Kencing Manis atau Cholesterol Tinggi atau kesemuanya sekali supaya makan ubat Aspirin atau apa sahaja pencair darah.” Ujar seorang sahabat yang kini menjadi YB di sekitar Selangor. Beliau istiqomah dan terlalu cakna dengan rakyat setempat.

“Kalau tidak…boleh terdedah kpd stroke. Samada mild atau severe stroke.” Tambah beliau lagi. 

“Di DUN saya…ramai yg berumur 25 hingga 38 tahun pun dah mula kena stroke sebab tak mahu atau malas ambil ubat dan melibatkan semua bangsa.” Saya boleh bayangkan memek muka beliau ketika menulis ini. Setiap kali nasihat yang diberikan, beliau serius dan bersungguh-sungguh agar pemabaca ambil perhatian. Kali ini melibatkan pengalaman beliau sendiri setelah berpuluh tahun bersama rakyat jelata.

“Muda lagi tu Dr dah kene stroke.” Sampuk seorang sahabat yang sedar bentuk badannya agak berisi.

“Obesity atau badan gemuk pun satu lagi penyebab utama. Minggu lepas ada 5 orang berbadan gemuk di DUN ana yang kena stroke di pejabat, semasa memandu kereta dan semasa mandi.” Terus Yb mencelah memberikan titipan pengalaman beliau bersama dengan rakyat yang pelbagai.

“Penyakit tak kenal usia dan profession.” Tulis beliau dengan semangat. Biasanya Yb jarang tulis dalam group wasap dek kerana kesibukan masa. Program penuh sepanjang hari. Nak pegang telefon pun susah. Apatah lagi berwasap.

“Mati juga tak kenal usia dan profession …. Ya Allah.” Mencelah sorang sahabat lain yang sudah berusia veteran.

“Betul tu…..DUN ana dua bulan dulu….3 orang berusia 28 hingga 36 tahun mati ketika bermain futsal dan badminton di tiga lokasi berbeza. Yang sedihnya…anak-anak yang ditinggalkan semua masih belajar…Isteri pula jadi janda diusia muda…..” Tulisan nada simpati seorang Yb. 

“Ya ke Dr? Ana insaf Dr. Insyaallah mula hari ni ana diet insyaallah.” Tulisan sahabat obese yang dari tadi duk baca dengan tekun.

Memang benar, strok atau angin ahmar menjadi penyakit yang paling kerap serta banyak diabaikan oleh kebanyakan manusia. Seluruh dunia 90.5% (Kajian 13 tahun dalam jurnal Lancet) punca terjadinya strok akibat dari risiko gaya hidup yang boleh diubah (Modifiable Lifestyle). Gaya hidup tidak sihat seperti merokok, pemakanan tidak sihat, kurang aktiviti fizikal memberi sumbangan statistik sebanyak 74.2%, manakala Darah tinggi, gemuk, kolesterol tinggi dan sakit buah pinggang memberi sumbangan statistik sebanyak 72.4%. Faktor persekitaran yang tidak bersih pula menyumbang sebanyak 33.4%. Ringkasnya kesemua gaya hidup berkenaan mempunyai risiko tinggi menghidapi strok. [http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1474442216300734]

.

Masalah timbul dikalangan kita adalah, tiada kecaknaan dalam menjaga kesihatan. Mengambil makanan yang tinggi kandungan gula, garam dan berlemak. Aktiviti fizikal pun berkurangan dek kerana kekangan kehidupan yang semakin mencabar. Ramai juga dikalangan kita yang tidak mahu mendengar nasihat para doktor jika sudah dihinggapi penyakit darah tinggi, kencing manis atau sebagainya. Mereka masih lagi lagho dengan makan dari makanan yang risiko tinggi. Ubat ditinggalkan atau makan bila perlu sahaja. Terlebih sedih lagi mereka lebih mempercayai para penjual produk yang tiada kajian keberkesanan, keselamatan dan kualiti.

.

Saya pernah menegur seorang kenalan yang ralit menjual produk. Tetapi mereka hanya tunjukkan testimoni. Apabila ditanya, adakah produk itu lulus KKM atau tidak. Beliau menjawab tidak perlu. Malah produk beliau pun spesifik/khas kepada golongan wanita sahaja. Lelaki tidak boleh lihat atau pegang kerana khasiat produk akan hilang jika lelaki pegang.

.

“What? Ada orang boleh percaya?” Saya mula mencari idea bagaimana kaedah pula nak beri nasihat…

Suhazeli Abdullah

fb.com/drsuhazeli

12.8.2017

Tepi Bendang, Alor Setar

Buah Letup-letup Ubat Stroke? 

#Buah_Letup_Letup

Rakan-rakan bertanya kepada saya mengenai buah letup-letup yang ditularkan mempunyai khasiat ajaib. Antara sebaran yang ditularkan itu adalah:

 

“Buah letup kelambu, cabut sepokok, basuh cuci dgn akar, batang, daun dan buah. Rebus dgn tiga gelas air sampai tgl satu gelas. Amalkan minum pagi dan ptg selama tiga hari…insha allah, stroke (lumpuh) akn pulih. Ikhtiar kita, allah jua yg menyembuhkan”

“MEMANG AJAIB … !!! Inilah Ubat STROKE Paling Berkesan,, Kongsikan Jangan Sampai Terhenti Di Tangan Anda Mungkin Teman Yg Lain Sangat Memerlukannya …”

Setiap kali viral tuntutan khasiat perubatan sebegini, saya akan mendapatkan info berfakta dari website berwibawa. Antara website yang biasa saya rujuk adalah Pubmed. PubMed mengandungi 27 juta artikel yang disepadukan dari MEDLINE, jurnal-jurnal sains dan buku yang teraku.[1] Saya melakukan sedemikian kerana apa sahaja komen yang akan dikemukakan nanti mesti merangkumi bukti sahih seperti yg didakwa dalam tulisan tu. 

Carian ringkas saya mendapati terdapat satu laporan jurnal Evidence-Based of Complementary & Alternative Medicine (Hindawi 2013) mencatatkan bahawa kajian ke atas tikus boleh menyebabkan kematian. 50% tikus makmal yang diberikan jus buah letup-letup ini (physalis peruviana) mati dalam tempoh 90 hari. Komplikasi cirit-birit yang dihidapi oleh tikus tersebut mengakibatkan berat badan turun dan akhirnya mati. Mereka juga mendapati jus buah letup-letup boleh mengakibatkan rentak jantung tidak teratur sehingga boleh mendatangkan risiko sakit jantung. Manakala ujian keatas paras gula, sistem hati dan ginjal tidak berubah.[2]

Dalam satu pautan kajian lain, artikel tersebut menemui beberapa kajian kes memakan buah letup-letup menyebabkan penyakit darah tinggi, rentak jantung cepat (Ventricular tachycardia) dan gila. Walaupun ianya mempunyai kesan positif sebagai anti oksida dan pemusnah sel cancer (Cytotoxic), tetapi catatan kajian berkenaan agak terpencil. 

Saya suka mencadangkan kepada rakan-rakan yang tegar mempercayai berita viral sedemikian agar tampil memberikan bukti real. Saya akan katakan kepada mereka, jika sudah ramai pesakit yang dah sembuh dari stroke, kanser atau seumpamanya sila beritahu berapa ramai? Berikan satu jumlah yang berangka agar senang saya ambil perjalanan. Atau tuan² sendiri terlibat memakan buah itu, boleh saya hubungi tuan untuk saya buat ujikaji klinikal dan pengesahan lanjut. 

Jika sekadar share tanpa usul periksa, fakta kelaut lah.  

.

😎

Suhazeli Abdullah 

Fb.com/drsuhazeli 

14.7.2017

Kuala Berang 

Pautan

[1] Pubmed Central. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/

[2] Buah letup-letup, physalis peruviana. https://www.hindawi.com/journals/ecam/2013/707285/

Sedut Air dalam Hidung Rawat Stroke?

wudhuHari ini banyak dikongsi dalam media maya perbualan seorang pesakit dengan doktor. Tulisan bahasa indonesia itu menyebut doktor Saudi angkat tangan (menyerah kalah dalam merawat) dan menyarankan kes dirujuk ke doktor Swiss. Tidak dinaytakan kejadian ini berlaku di Indonesia atau Saudi. Akhirnya Dr Swiss menempelak pesakit muslim tadi kerana tidak mengambil rawatan stroke yang sudah termaktub dalam kitab suci – Al Quran. Pesakit mendakwa bahawa beliau sembuh total dari stroke dengan hanya melakukan saranan dari doktor Swiss tadi.
Berikut mesej tular yang disebarkan:
⛔ *STOP STROKE*
(dengan wudhu)
Hampir setiap RT di Indonesia ada yg sakit STROKE. Seseorang yg semula gagah dihormati, gara2 stroke runtuh sdh wibawanya, plus merepotkan banyak orang. Dan lain sebagainya.
KISAH NYATA
Ada seorang MILYADER SAUDI-ARABIA turunan Yaman sakit gejala stroke, pusing terus menerus tak berkesudahan. Dokter Saudi angkat tangan. Disarankan pergi berobat ke dokter Swiss.
Setelah diperiksa, dokter Swiss berkata sambil tertawa kecil: “Anda kan orang Arab tentu beragama Islam, obatnya ada didalam Kitab Suci Anda.”
Sang Pasien bengong seribu bahasa, dgn memandang Sang Dokter penuh keheranan. Rasanya ingin cepat2 tahu apa yg akan diucapkan  Professor Doktor barusan.
*”HIRUPLAH AIR DIHIDUNG SETIAP BERWUDHU’ SAMPAI TERASA DI UBUN-UBUN”*.
Masyaa Allooh ini tuntunan Wudlu’ dalam Hadits Bab Bersuci.
Pasien tersebut terdiam malu. Benar2 malu.
Sang Pasien yg orang Arab Muslim itu membenarkan dlm hati omongan Dokter Swiss.
Singkat cerita, tanpa obat alhamdu lillaah sembuh total.
Kemudian disebarkanlah kejadian yg telah dialaminya.
Dia berkata: “Jangan tinggalkan menghirup air 3x ketika berwudlu’. Dimana masih banyak Ummat Muslim menyepelakan sunnah Rosulullooh saw.
*STOP ⛔⛔⛔ STROKE SEKARANG*
Sebarkan sbg amal ibadah berantai. Aamiiin
◾◾◾◾◾◾◾
*Ulasan Saya*
Sedut air dalam hidung semasa wudhuk (Istinsyaq) adalah satu perbuatan yang amat disarankan oleh Rasulullah. Istinsyaq ialah memasukkan atau menyedut air ke dalam hidung dan selepas itu istinsyar mengeluarkannya semula. Sabda Rasulullah SAW:
عَنْ أبى هريرة رَضىَ اللَه عَنْهُ: أنَّ رَسُولَ الله صلى الله عَلَيْهِ وَسَلمَ قَالَ: إذَا تَوَضَّأ أحَدُكُمْ فَلْيَجْعَلْ فِي أنْفِهِ مَاءً ثم لِيَسْتَنْثِرْ وَمَنِ اسْتَجْمَرَ فَلْيُوتِرْ. وَإذَا اسْتَيْقَظَ أحدكم مِنْ نَوْمِهِ فَلْيَغْسِل يَدَيْهِ قبْلَ أنْ يُدْخِلَهُمَا فَي الإنَاءِ ثَلاثاً ، فَإنَّ أحَدَكُمْ لا يَدْرِي أيْنَ بَاتَتْ يَدُهُ
وفي لفظٍ لمسلم: “فَلْيَسْتَنْشقْ بِمِنْخَرَيْهِ مِنَ المَاءِ
وفي لفظٍ: “مَنْ تَوَضَّأ فَلْيَسْتَنْشِقْ
Maksudnya: Daripada Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, bahawa Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “Jika salah seorang kalian berwudhu maka hendaklah dia memasukkan air ke dalam hidungnya kemudian mengeluarkannya. Barang siapa melakukan istijmar (iaitu beristinjak dengan batu) maka hendaklah dia lakukan dengan bilangan ganjil. Dan jika salah seorang kalian bangun dari tidur maka hendaklah dia membasuh kedua tangannya tiga kali sebelum memasukkan keduanya ke dalam bekas air, kerana sesungguhnya dia tidak tahu di mana tangannya bermalam.”
Di dalam lafaz Muslim: “Hendaklah dia memasukkan air ke dalam dua rongga hidungnya.”
Di dalam lafaz yang lain: “Barang siapa yang berwudhu hendaklah dia istinsyaq (memasukkan air ke dalam hidung dengan nafasnya).”[1]
Sabda Rasulullah sollahu ‘alaihi wasallam:
إذا استيقظ أحدكم من منامه فليستنثر ثلاث مرات ، فإن الشيطان يبيت على خياشيمه
Maksudnya : “Apabila kamu bangun dari tidur hendaklah kamu menyedut air ke dalam hidung kemudian mengeluarkannya semula sebanyak 3 kali kerana syaitan tidur dalam lubang hidung”. (HR Muslim).[2]
*Rawatan Stroke bukan dengan sedut air dalam Hidung*
Tidak disebut secara spesifik dalam hadis atau al Quran supaya menghirup air ke dalam hidung ketika wudhu sehingga terasa di ubun-ubun. Cuma tafsiran para ulama menyebut supaya kaedah kita menyedut air dalam hidung itu dengan bersungguh-sungguh sehingga seolah-olah terasa di ubun-ubun. Ia boleh dilakukan setiap kali berwudhu dan tidak bersangatan/bersungguh ketika berpuasa.
ubun-ubunSecara perubatan, rongga hidung atas terhenti sehingga tulang tengkorak. Ia tidak bersambung dengan ubun-ubun. Mungkin dalam perubatan, kebersihan hidung perlu bagi menghalang kemasukan kuman ke dalam badan. Dengan cara menyedut dan menghembus air semasa wudhu memberi ruang kepada kebersihan itu. Namun, ianya tiada kaitan dalam perawatan stroke (angin ahmar) sekalipun.
Stroke adalah sejenis penyakit yang menyerang otak samada salur darah tersumbat atau pecah. Terdapat dua jenis stroke, iaitu stroke perdarahan (pembuluh darah bocor) dan stroke iskemia (pembuluh tersumbat). Pada peringkat awal serangan stroke, sukar dibezakan antara kedua-duanya kecuali doktor yang sudah berpengalaman. Pengesahan untuk membezakan kedua-dua jenis ini adalah melalui CT Scan. Stroke akan mengakibatkan pengaliran darah ke otak akan terbantut. Akhirnya pesakit akan lumpuh separuh badan kerana saraf otak yang mengawal anggota badan sudah tiada bekalan darah. Ianya boleh membawa maut jika paras stroke yang serius.[3]
Jika ingin dibandingkan jumlah pesakit stroke antara negara Arab dan Switzerland, terdapat perbezaan nyata. Kadar kejadian stroke di Swiss adalah 150 orang dalam 100 ribu populasi setahun (tahun 2000).[4] Manakala semenanjung Tanah Arab pula kadar kejadian stroke adalah 29.8 orang dalam 100 ribu populasi setahun (tahun 1998).[5]
Berbeza pula dengan statistik berikut ini. Dengan anggapan setiap Muslim melakukan istinshaq dan istinshar semasa wudhu, jumlah kematian akibat stroke ssepatutnya telah berkurangan. Di Indonesia, peratus kematian akibat stroke adalah 21%, manakala Mesir 14%, Eropah 14% dan Amerika 6.8%. Data ini tidak menunjukkan kaitan secara tepat samada akibat dari berwudhu atau tidak dinegara-negara berkenaan. Sepatutnya negara-negara muslim paling sedikit jumlah kematian akibat stroke. -Jika benar dakwaan doktor Swiss tersebut.
Saya kira perbualan pesakit Yamen dengan doktor Swiss itu tidak wujud, kerana ianya berbentuk andaian semata-mata tanpa diasaskan kepada satu kesahihan kajian atau mana-mana penulisan berobjektif. Jikalah benar kisah ini berlaku, ketemukan saya dengan pesakit berkenaan untuk dibuat satu laporan secara objektif.
Sembuh dari stroke setelah terkena serangan amat sukar. Tetapi dengan kaedah perawatan terkini, jumlah kejadian, peratus kematian semakin berkurangan. Paling menggembirakan bahawa 80% stroke boleh dicegah dari awal.[7] Ia bermula dengan menguruskan faktor-faktor risiko sebaiknya. Antara faktor risiko berkenaan adalah penjagaan tekanan darah, kawalan gula dalam badan, tidak merokok, penjagaan makanan seimbang, bersenam serta imbang berat badan.
Jika anda diserang stroke, ambillah nasihat dari doktor yang berwibawa. Makanlah ubat yang dibekalkan. Elakkan tekanan darah meninggi. Kawal paras gula dengan cara hidup sihat dan ubatan. Bagi pesakit stroke, biasanya akan dibekalkan dengan ubat cair darah (anticoagulant/antiplatelet) bagi mengelakkan stroke anda semakin merebak atau risiko akan berlaku stroke kedua.
Tidak bermakna ulasan saya ini menghalang anda untuk menyedut air ke dalam hidung semasa wudhu. Istinshaq dan istinshar adalah sunat wudhu yang menjadi sunnah. Teruskan, tiada halangan. Sudah tentu sesuatu sunnah itu mempunyai hikmah yang tertentu samada mempunyai bukti secara saintifik atau sebaliknya. Tidak dinafikan. Cuma jangan menjadikan alasan istinshaq dan istinshar itu sebagai satu-satunya rawatan untuk stroke tanpa mendapatkan rawatan dari ahli dalam bidang kedoktoran.
Semoga Allah mengampuni kita semua dari dosa-dosa.
Rujukan:
[1] Riwayat Al-Bukhari di dalam Al-Wudhu (154), Muslim dalam Al-Taharah (21), Al-Nasai dalam Al-Taharah (85).
[2] Hadis Riwayat Muslim. https://islamqa.info/ar/228261
[4] Incidence of Stroke in Switzerland. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3808045/
[5] Incidence of Stroke in Saudi Arabia. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4048673/
[6] 10 leading cause of Death – global. https://www.cdc.gov/globalhealth/countries/
Dr Suhazeli Abdullah
fb.com/drsuhazeli
suhazeli.com
9.1.2017
Ketengah Jaya