Posts

10 Isu Air Kangen 

#Air_Kangen

Saya menerima mesej dari rakan berkaitan dengan air kangen. Isu ini sudah berkali² diterangkan samada kenyataan rasmi dari Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia sendiri dan juga majoriti rakan² media seperti MedicalMythBustersMalaysia, MedTweetMY dan RootOfScience. Jawapan secara tegas pun dibincangkan dalam Psuedoscience Watch.

.

Perbincangan saya dengan sahabat tersebut saya salin semula di sini untuk tatapan umum.

.

(1)

R: Mesin air alkali yang ada di rumah doc bagus tak? Doc guna utk apa?

S: Saya tiada mesin alkali rumah saya. Sebagaimana tulisan saya dalam blog, nak minum silakan tetapi jangan claim mempunyai tuntutan perubatan seperti merawat darah tinggi, kencing manis, kanser dll (20 jenis penyakit yang dilarang pengiklanan). Saya lihat iklan oleh para penjual air alkali ini sudah melebihi akta yang ditetapkan. Di sini akan menimbulkan kekeliruan dalam masyarakat. Mereka akan menolak kaedah perubatan asas kerana percaya dengan iklan yang digembar-gemburkan itu.

.

(2)

R: Pada doc, apa kebaikan air kangen, apa keburukannya pada sudut kedoktoran?

Cara pengamalan sepatutnya?

S: Air kangen atau air beralkali seumpamanya tidak memberikan kesan perubatan. Tetapi mungkin ia boleh menyegarkan badan secara umum. Minum lah tiada sekatan. Jika air beralkali masuk perut, asid perut akan meneutralkan bahan beralkali. Itulah fisiologi badan kita yang tidak boleh disangkal. Kemudian air tadi akan diserap melalui usus. Tidak sesekali darah kita akan beralkali. Ini kerana keseimbangan asid-alkali (acid base balance) darah kita akan diregulasikan secara fitrah. Jika badan kita beralkali melebihi paras pH yang sepatutnya, boleh membawa penyakit badan (boleh baca penyakit metabolik alkalosis). Begitu juga dengan darah yang terlalu berasid, boleh membawa bahaya. Dakwaan para penjual bahawa air alkali produk mereka berpH 11.0, perlu disemak semula. Jangan menipu atas kelemahan masyarakat yang tidak rajin membaca. Jika pH melebihi 11.0, ianya sudah sama pH dengan air sabun. Tembus perut tu nanti.

.

(3)

R: Air Kangen ini pH 11.0, sama taraf dengan air Zamzam. Betul ke?

S: Dakwaan beginilah merisaukan saya. Terdapat juga penjual produk mesin air alkali ini dakwa air mereka sama taraf dengan air Zamzam. Jika tiada air Zamzam, air alkali produk mereka boleh dijadikan alternatif. Perlu diingatkan bahawa kealkalian air Zamzam sekitar pH 8.0, bukan kerana kehadiran ion hidroksida (OH-). Air alkali yang dihasilkan melalui mesin alkali sebenarnya hanyalah mengandungi ion hidroksida (OH-) yang menyebabkannya bersifat alkali. Manakala kealkalian air Zamzam adalah disebabkan kewujudan mineral penting yang seperti Ion kalsium (Ca²+) dan Ion magnesium (Mg2+).

.

(4)

R: Berkenaan bisnes air kangen menurut islam?

S: Sekali lagi saya tegaskan nak jual, silakan. Bukannya air haram pun. Sudut hukum sudah jelas. Saya boleh sifatkan air alkali ini sebagai air yang baik (jika pH tidak melampau). Air ini sudah terproses dan diambil dari sumber yang elok. Jauh lebih Cuma jangan membuat tuntutan perubatan berlebihan (overclaim). Samalah dengan ubat hospital, ubat kencing manis diberikan khusus untuk kencing manis, bukannya untuk rawat kanser, gout stroke dan sebagainya. Lihat sahaja poster yang ditampal merata ceruk.. banyak yang membuat tuntutan berlebihan (overclaim).

.

(5)

R: Saya lihat ramai orang tersohor seperti Dr Mahathir, Tok Guru Hj Hadi pun guna air Alkali ni. Kiranya mereka iktiraflah kelebihan air alkali?

S: Pembesar negara guna air itu bukan bermakna air berkenaan merawat penyakit yang mereka hadapi. Saya pun menggunakan filter kat rumah kerana inginkan air yang bertapis sebaik mungkin, tidak berkeladak. Kita nak minum air yang bersih, bukannya keruh seperti air longkang. Itu hak kita untuk jaga kesihatan umum melalui meminum air bersih. Para pembesar berkenaan pun berkesudahan dengan hospital untuk mendapatkan perkhidmatan perubatan. Bukan pun hendak merawat kanser, kencing manis, darah tunggi, buah pinggang, jantung dan sebagainya (jika ada seperti yang didakwa oleh produk alkali).

.

Masalahnya timbul apabila jurujual akan terus menjual nama para pembesar berkenaan kerana juga pengguna air alkali. Adakah ini betul dari segi pasaran?

.

Sebagai analogi, jika ada pembesar hisap rokok Dunhill.. boleh ke kita kata pembesar berkenaan hisap rokok demi kesihatan?

Boleh ke jurujual Dunhill ambik foto pembesar negara untuk membuat promosi? Sebab pembesar itu sihat afiat kerana hisap Dunhill?

.

(6)

R: Ada testimoni dari seorang pengguna air alkali, berat badan beliau turun mendadak. Adakah air alkali boleh mengurangkan berat badan?

S: Sekali lagi saya kesian tengok para pembeli air alkali ini. Dengan mudahnya terpedaya dengan testimoni sebegini. Sesiapa sahaja boleh menjadi kurus tanpa menggunakan air alkali pun. Kajian telah membuktikan dengan pengurangan kalori dalam pemakanan sebanyak paling minima 500 kalori dari keperluan seharian boleh mengurangkan berat badan. Kaedah ini perlu dibuat secara disiplin yang ketat. Dengan meletakkan target minina 10% penurunan berat badan selama enam bulan, anda sudah dikira berjaya. Air alkali atau air sejuk dan setarafnya adalah 0 kalori. Sudah pasti jika hanya meminum air semata-mata dengan menghadkan pengambilan kalori, siapa sahaja boleh kurus. Konsultasi kesihatan yang biasa saya berikan kepada pesakit yang bermotivasi untuk menurunkan berat badan ini adalah senantiasa mengamalkan cara hidup sihat dan cergas. Dengan sendiri berat badan anda menjadi anggun.

.

(7)

R: Terdapat kajian saintifik yang menyokong keberkesanan air alkali ini. Boleh buat carian sendiri di Google. Nama lain adalah electrolyzed reduced water. Ada link mengatakan mampu protect DNA/protein damage, end stage renal disease. Boleh doc komen?

S: Terima kasih bekalkan link rujukan tersebut. Saya akan baca.

.

(8)

R: Terdapat satu kajian (2004) oleh pengkaji dari Autralia (link diberikan). Keputusan kajian mendapati kemoterapi kurang berkesan, 2-3 % sahaja. Justeru kemoterapi ini sebenarnya konspirasi dari perubatan moden untuk kepentingan diri dan mengaut keuntungan.

S: Saya telah membaca tulisan kajian tersebut. Sekali lagi saya menggelengkan kepala. Kajian berbentuk review sedemikian telah disalah tafsir oleh para penjual air alkali. Malah para penentang kemoterapi juga menggunakan hujah kajian ini. Mereka terus melabel doktor sebagai pengaut keuntungan dan menjadi agenda konspirasi barat. Adakah mereka faham apa kehendak dari kajian tersebut? Apa objektifnya? Apa metodologinya? Apakah keputusan dan interpretasinya?

.

Kajian berkenaan mengkaji sumbangan penggunaan kaedah kemoterapi ke atas pesakit kanser yang tempoh kematian dalam lingkungan 5 tahun. Modaliti rawatan kanser bergantung kepada tahap-tahap kanser itu sendiri seperti pembedahan, radioterapi, kemoterapi atau paliatif terapi. Kajian tersebut telah dengan jelas membuktikan 60% pesakit kanser selamat dari kematian dalam masa 5 tahun. Cuma mereka mendapati dari jumlah 154,971 pesakit yang dikaji, hanya 3306 pesakit sahaja menggunakan kaedah kemoterapi. Jumlah ini bersamaan 2.13%.

.

Jika kita tanya kembali para penjual air alkali, berapa peratuskah pesakit mereka selamat dengan menggunakan semata-mata air produk mereka? Mungkin tergagap-gagap menjawab, sebab tiada kajian pun..

.

(9)

R: Air kangen ini boleh merawat hypertension dan diabetes.

S: Sila rujuk semula jawapan saya pada awal perbualan ini. Tiada bukti, malah tidak dikaji. Hanya testimoni yang sudah bias dan cenderung. Pesakit yang nampak terkawal darah akan dipaparkan, manakala pesakit yang mempunyai kesan negatif tidak diberitahu.

.

Paras gula pesakit kencing manis yang diberikan itu masih tidak terkawal (gambar). Paras yang ideal adalah 4.0 hingga 6.0 mmol. Merawat kencing manis dan darah tinggi ni bukan sekadar tekanan darah atau paras glukosa, tetapi melebihi penjagaannya dari bacaan-bacaan berkenaan. Kajian mendapati pesakit kencing manis yang didiagnosa sudah 50% mempunyai kegagalan pankreas. Status keadaan pesakit kencing manis sudah sama taraf dengan pesakit serangan jantung (IHD). Mengelakkan komplikasi-komplikasi seperti angin ahmar, kegagalan buah pinggang dan sebagainya amat penting.

.

(10)

R: Apakah keburukan air bergas.

S: Saya bersetuju air bergas mempunyai kesan negatif kepada kesihatan dalam tahap tertentu. Selalu doktor nasihatkan pesakit meminum air kosong paling minima 8 gelas sehari bagi mengembalikan kekurangan air dari tubuh yang sudah terperuap. Nak minum air alkali.. silakan. Tapi jangan pH 11.0 sudah. Lagi bahaya dari air gas.
Suhazeli Abdullah

Fb.com/drsuhazeli
18.7.2017

Bandar Seri Iskandar

Perak

Air Kangen

#Mitos_Air_Kangen
Oleh Nazzatush Shimar Jamaluddin
Post ini panjang, melibatkan serba sedikit penjelasan berkenaan kimia. Tolong baca dan fahamkan. Nampak sukar difahami tapi sangat penting dalam aplikasi kehidupan seharian.
Apa itu ASID, BES dan ALKALI?
Di sekolah, kita diajar tentang konsep ASID & BES yang mudah menggunakan konsep Arrhenius. Sebatian itu dikatakan asid apabila ia membebaskan ion hidrogen atau hydrogen ion atau H+. Bes pula adalah apabila sebatian itu membebaskan ion hidroksida atau hydroxide ion atau OH-. Ini akan berlaku apabila sebatian2 tersebut berada dalam keadaan akueus atau berair. Memandangkan OH- dibebaskan atau dihasilkan apabila sebatian bes tersebut berada dalam larutan berair, ini bermakna sebatian bes itu larut air. MAKA, SEBATIAN BES TERSEBUT DIKENALI SEBAGAI SEBATIAN ALKALI.
Di peringkat sekolah, ion logam sentiasa bercas positif dan ion bukan logam sentiasa bercas negatif. Ion logam (daripada kumpulan I sehingga XIII) sentiasa bersifat bes dan tidak akan bersifat asid. Ini adalah konsep mudah di sekolah supaya pelajar faham konsep asas asid bes.
**PERINGATAN: Tanda ‘+’ dan ‘-‘ sepatutnya dalam saiz superscript.
Apabila kita berada di peringkat Form 6 atau Matrikulasi atau Asasi Sains, kita didedahkan dengan konsep asid bes yang lebih advance, iaitu konsep Bronsted-Lowry. Di sini, asid ditakrifkan sebagai sebatian yang kehilangan proton atau menderma proton. Proton, di sini bermaksud H+. Bes pula adalah sebatian yang menerima proton atau menerima H+. Memandangkan tidak semua sebatian bes boleh larut air, maka definisi bes adalah berbeza mengikut sebatian.
Apabila berada di peringkat universiti (khas untuk orang yang mempelajari kimia secara khusus juga untuk bidang sains yang lain), konsep asid bes akan dipelajari dengan lebih advance berbanding Arrhenius dan Bronsted-Lowry. Di sini, konsep Lewis diperkenalkan. Dalam konsep Lewis, asid adalah sebatian yang menerima elektron atau mempunyai ruang kosong yang masih boleh membenarkan elektron ditambah. Bes pula adalah sebatian yang menderma elektron atau mempunyai elektron yang berlebihan yang membenarkan ia mendermakannya pada sebatian lain yang kekurangan elektron. Ion logam bukan lagi sentiasa bersifat bes tapi juga bersifat asid.
Isu Kangen Water adalah isu yang mengaitkan kepentingan alkali dalam tubuh. Ye, tidak dinafikan yang badan kita perlukan alkali dan asid. Kedua-duanya sama penting. Strategi marketing pihak Kangen sangat misleading dan memutar fakta untuk disajikan kepada golongan berikut:
1. terdesak untuk sembuh daripada penyakit kronik

2. tidak pernah belajar sains (melibatkan orang kampung + orang kota metropolitan)

3. golongan pencen dan bakal mendapat durian runtuh dalam bentuk kepingan wang

4. golongan yg dilihat mementingkan agama, dalam hal ini agama Islam (dengan cara menyamakan air kangen dengan air zam-zam)
Persamaan air kangen dan air zam-zam: kedua-duanya bersifat ALKALI. Yeay!!! Marketing Kangen telah berjaya dalam hal ini.
Pihak penjual mengatakan bahawa badan berasid adalah punca kanser. Sebenarnya, sel kanser yang menyebabkan pengumpulan asid laktik di sekeliling sel tersebut. Perlu diingatkan di sini bahawa AIR ALKALI yang diwar-warkan dan dihasilkan oleh mesin Kangen TIDAK MENCEGAH ATAU MERAWAT KANSER DAN PENYAKIT-PENYAKIT LAIN.
Air alkali yang dihasilkan melalui mesin Kangen sebenarnya hanyalah mengandungi ion hidroksida (OH-) yang menyebabkannya bersifat alkali. Apabila diminum, air ini masuk ke dalam perut. Perut kita merembeskan jus gastrik yang mengandungi asid hidroklorik atau hydrochloric acid atau HCl. Apabila OH- memasuki perut, ion ini akan mengalami PROSES PENEUTRALAN dengan H+ daripada HCl dalam perut. Dalam hal ini, konsep asid bes Arrhenius diaplikasikan sebab melibatkan OH- dan H+. Proses peneutralan berlaku apabila bes/alkali bertindak balas dengan asid seperti persamaan di bawah:
                         Asid + Alkali —> Garam + Air
Garam ini bukan semestinya garam yang kita jumpa di dapur. Ada beribu jenis garam akibat tindak balas kimia yang berlaku daripada peneutralan asid dan bes/alkali.
Tindak balas peneutralan yang berlaku antara OH- dan H+ akan menghasilkan AIR. Ya, kawan-kawan sekalian, air yang akan terhasil. Untuk pengetahuan semua, air adalah sebatian neutral, bermakna ia bukanlah bersifat asid atau bes/alkali. Ini bermakna, meminum air Kangen yang alkali (sebab kehadiran OH-) itu samalah seperti meminum air yang bukan mengandungi OH- kerana akhirnya yang diserap oleh badan adalah molekul atau sebatian air.
Soalan: Kalau begitu, apa manfaat yang air alkali boleh beri?

Jawapan: Takda apa-apa manfaat. Minum ke tak minum ke, sama saja……
Untuk pengetahuan semua, molekul air tidak tercerai kepada H+ dan OH- begitu saja. Kalau begitu, bagaimana mesin Kangen menghasilkan air alkali yang mengandungi OH-? Ini terjadi melalui proses ELEKTROLISIS, iaitu perceraian menggunakan tenaga elektrik. Perhatikan bahawa mesin itu berfungsi hanya apabila disambungkan ke plug.
Persoalannya: Apa yang menyebabkan para agen mesin Kangen mencanang keistimewaan air Kangen seolah-olah menyerupai sifat alkali air zam-zam? Memang air zam-zam bersifat alkali. SANGAT BENAR tapi kealkalian air zam-zam tidak sama dengan kealkalian air Kangen. Adalah sangat penting untuk mengetahui apa sebenarnya yang terjadi di sebalik kedua-dua air ini.
ADAKAH AIR KANGEN SAMA DENGAN AIR ZAM-ZAM?
SAMA DAN TIDAK SAMA. Bagaimana tu?
1. Sama sebab kedua-duanya adalah beralkali.

2. Tidak sama sebab faktor penyumbang pada kealkalian mereka tidak sama menyebabkan manfaatnya juga berbeza.
Kealkalian air Kangen adalah disebabkan oleh penghasilan ion OH- daripada proses elektrolisis. Kealkalian air zam-zam adalah disebabkan kewujudan mineral penting yang terdiri daripada ion logam daripada unsur-unsur kumpulan II pada Jadual Berkala, iaitu;

Ion kalsium atau calcium ion atau Ca2+

Ion magnesium atau magnesium ion atau Mg2+
** ‘2+’ mestilah dalam bentuk superscript.
Agen Kangen mengatakan dalam beberapa video demonstrasi mereka, bahawa kalau takda air zam-zam, boleh gantikan dengan air Kangen. Kononnya sebab air Kangen beralkali seperti air zam-zam. KEKARUTAN MELAMPAU SEDANG MENELUSURI MASYARAKAT KITA. INI BERLAKU BUKAN SAHAJA DI MALAYSIA MALAH DI SELURUH DUNIA.
Mineral dalam air zam-zam adalah berguna pada badan. Ion logam yang terdapat dalam air zam-zam menyebabkan air zam-zam bersifat alkali. Manfaat ion Ca2+ dan Mg2+ adalah penting untuk kesihatan tulang dan otot manakala ion OH- dalam air Kangen adalah TIDAK BERGUNA pada badan, walaupun air Kangen beralkali.
Kealkalian atau keasidan adalah sama penting tapi manfaatnya dalam memberikan kesan terapeutik (kesihatan) bergantung pada kandungan unsur-unsur tertentu dalam air atau makanan tersebut. Apa yang berlaku selepas dimakan atau diminum adalah jauh lebih penting kerana setiap zat atau unsur yang terdapat dalam makanan dan minuman tidak mengekalkan struktur asal apabila masuk ke dalam badan. Zai-zat ini akan digunakan untuk menjalankan fungsi badan tetapi kalau zat itu tidak berguna, sistem badan akan mengeluarkannya.
Dalam hal air Kangen, kealkaliannya TIDAK BERGUNA atau TIDAK MEMBANTU dalam memberikan kesan pada kesihatan. Agen Kangen yang suka membuat kenyataan palsu secara besar-besaran hanyalah untuk menjual mesin. Memang penjualan mesin Kangen mendapat kelulusan KKM tapi itu untuk dijual sebagai penapis air, bukan sebagai alat untuk merawat. Selain itu, agen Kangen memandai-mandai mengatakan tentang pH terbaik untuk kesihatan. pH 11.5 untuk pesakit kanser, pH 5.5 untuk cuci muka dan sebagainya. Apa semua ini?
Kawan-kawan sekalian, pH 11.5 adalah hampir menyamai pH detergent di rumah. Kalau anda biasa cuci baju guna tangan menggunakan detergent seperti Breeze, Fab, Dynamo etc., anda tentu sangat arif yang tangan anda akan rasa panas. Detergent di rumah kita juga bersifat alkali. Kealkalian detergent sangat penting dalam memastikan cucian kita bersih tapi kealkalian air Kangen boleh dicurah ke longkang untuk memastikan longkang rumah anda bersih.
Saya tak terkejut kalau ada golongan yang mindanya tertutup tapi sangat pandai bercakap tentang ilmu Allah itu luas, ubat tidak menyembuhkan tapi Allah yang menyembuhkan dan sebagainya. Kalau begitu,
1. kalau anda rasa panas, jangan buka kipas atau penghawa dingin sebab kipas dan penghawa dingin tidak menyejukkan, Allah yang memberikan kesejukan.

2. lampu tak perlu pasang sebab lampu tidak berkuasa memberikan cahaya tetapi Allah yang beri cahaya.

3. kalau anda takda duit, tak perlu kerja sebab kerja bukan jaminan dapat duit, Allah yang berkuasa bagi duit.

4. kalau berlaku kecurian, jgn laporkan pada pihak berkuasa sebab nanti masuk TV, akan buka aib orang. Biarkan jenayah dia sebab itu antara dia dengan Allah.

5. SILA ISI SENDIRI heheheheh……
Faham tak maksud points di atas? Sila banyakkan bertanya dan berfikir. Kalau anda ditipu sebab pengetahuan anda terbatas berbanding orang lain, anda tak salah sebab bukan semua orang tau tentang semua perkara. Kalau anda dah cuba selidik tapi tidak jumpa jawapan atau dah tanya orang tapi orang tu tipu anda, anda tidak bersalah.
-Sekian-
Tulisan Nazzatush Shimar Jamaluddin
Bahagian 1.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10209327363757422&id=1122954457
Bahagian 2.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10209327979252809&id=1122954457
Bahagian 3.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10209328273860174&id=1122954457