New Search

If you are not happy with the results below please do another search

166 search results for: vaksin

1

Mahkamah Vaksin?

Mahkamah Vaksin? Dalam satu rancangan Fb Live Datuk Dr Musa Nordin mempersoalkan kaedah penentuan punca kematian yang sedang dijalankan oleh KKM sekarang. Katanya KKM sedikit berat sebelah. Lalu dibandingkan dengan mahkamah vaksin di Amerika Syarikat. Bagi menampakkan keadilan, kerajaan digesa wujudkan mahkamah vaksin! Namun saya kurang bersetuju dengan pandangan Dato Dr Musa. Ianya boleh diperbahaskan […]

2

Vaksin COVID-19 mRNA bertukar menjadi DNA?

Sabar, perbincangan isu ini adalah dalam bentuk akademik dan teori. Ianya perlu diterjemahkan dalam realiti. Jika kajian pra-linikal (seperti yang tunjukkan oleh kajian Sweden itu) membuktikan RNA bertukar kepada DNA, maka kajian perlu dilakukan secara klinikal pula (atas manusia). Maksudnya perlu dibawa bukti terhadap masyarakat ramai yang telah pun ambil vaksin jenis mRNA itu. Sehingga […]

3

Berita Palsu Kesan Vaksin

Bagaimana berita palsu tersebar dan akhirnya fitnah dibuat? Mula-mula seseorang post video yang tak diketahui kisah sebenar, minta ahli group buat pengesahan apa sebenarnya berlaku. Kemudian ahli group sesama komen dengan pelbagai andaian. Tetiba ada seseorang yang memang tak suka dengan pemberian vaksin KKM sekarang ni membuat tohmahan dengan yakin bahawa kejadian itu selepas beri […]

4

Jangkitan Varian Omicron vs Vaksin

Pesakit: Varian Omicron tu tak bahaya kan doktor? Kalau kena pun tak akan masuk wad ICU? Jadi baik kita biarkan diri kita dijangkiti varian Omicron. Dapat antibodi semulajadi. Kan doktor? Doktor: Bagaimana awak boleh sahkan dapat dijangkiti varian Omicron? Kalau varian delta lagu mana? Atau varian asal? Virus tu tak nampak. Satu lagi, kesan dan […]

5

Vaksin COVID-19 Penyebab Transhuman?

Vaksin COVID-19 Penyebab Transhuman? Vaksin COVID-19 tidak menjadikan seseorang itu berubah menjadi manusia robot atau transhuman. Bahkan dalam dunia tidak pernah pun terbukti transhuman itu wujud. Ia hanyalah berada dalam filem sains Fiksyen sahaja. Siapa yang percaya vaksin COVID-19 boleh menjadikan seseorang itu jadi transhuman adalah tidak cerdik. Tukang bawa cerita pun ceduk dari daripada […]

6

Penjelasan Jururawat yang Cucuk Vaksin COVID-19 Anak KJ

Berikut adalah penjelasan Nurse yang terlibat memberi vaksin kepada anak YBMK. Nasihat saya pada orang ramai agar jangan mudah terpedaya dan terpengaruh dengan hasutan pihak bertanggungjawab. Perangai mereka tetap sama dari dulu hingga sekarang. Semasa awal program vaksin COVID-19 kebangsaan, mereka cabar menteri dan doktor-doktor KKM dulu yang cucuk. Dengan harapan selepas cucuk, mati. Namun […]

7

Inilah Perangai Antivaksin?

Kenapa mereka suka cakap kasar, perli doktor dan perbodohkan orang lain? Hilang terus akhlak dan adab. Sestengah mereka mengaku pejuang Imam Mahdi yang akan muncul di Akhir zaman, tetapi tengok kepada percakapan dan perangai, tak layak dalam syariat agama. Semakin tenat dah netizen yang seangkatan dengan mereka, komen-komen di media-media sosial amat menjelikkan. Jarang saya […]

8

Kanak-kanak Mati 52 kali ganda akibat vaksin?

Kalau tak tahu jangan sebar. Ini tidak, bukan setakat sebar tetapi kutuk KKM dan doktor kerana terus beri vaksin COVID-19. Masalahnya artikel yang disebarkan itu tak betul. Maklumat telah diambil luar konteks dan di olah sedemikian rupa supaya pembaca makin takut dengan vaksin. Tujuan penulisan pun dah diketahui. Malah website yang siarkan artikel itu pun […]

9

Vaksin COVID-19 Tiada HIV

Makin mengarut rekaan orang yang menolak vaksin sehingga sanggup menggunakan nama Prof. Luc Montagnier semata-mata ingin menipu masyarakat supaya percaya kepada fahaman salah mereka. Untuk makluman prof Luc Montagnier ini baru saja meninggal dunia pada 8 Februari yang lalu. Melalui lalui carian rasmi tidak ada apa pun kenyataan yang telah dikeluarkan oleh beliau mengenai dos […]

10

Kenapa Perlu Dos Penggalak Vaksin COVID-19?

Covid-19 adalah sesuatu yang tak nampak. Kita pun tidak tahu nasib kita bagaimana. Apa yang penting bagi kita adalah ikhtiar. Dari banyak kajian yang dilakukan seluruh dunia memang terbukti dos penggalak amat diperlukan buat masa ini. Antibodi badan semakin berkurang secara perlahan-lahan. Kajian mendapati 3 bulan sudah mula menurun. Bukan sahaja individu yang diberi vaksin, […]

11

Surat Jaminan Vaksin COVID-19

Surat Jaminan Vaksin COVID-19 Ada pihak mempertikaikan kenapa diborang persetujuan penerimaan vaksin itu diletakkan bahawa: “1. Pengambilan vaksin COVID-19 ini mungkin akan menimbulkan reaksi serta kesan sampingan seperti yang dinyatakan di dalam Maklumat Vaksin COVID-19 Bagi Penerima Vaksin.” “2. saya bertanggungjawab ke atas risiko yang mungkin berlaku akibat keputusan / tindakan saya ini kerana manfaat […]

12

Yb Khairy Jamaluddin Tipu Sijil Vaksin?

Sijil Vaksin Yb Khairy Jamaluddin bukannya sijil beli ataupun tipu. Sijil digital yang dipaparkan di dalam media sosial itu adalah sijil yang benar cuma terdapat sedikit masalah teknikal apabila memaparkan tarikh untuk dos penggalak. Laman web MySejahtera tidak dikemaskini dengan betul menyebabkan timbul keraguan tarikh pengambilan vaksin. Ianya bukan sahaja Yb yang mengalami masalah itu, […]

13

Antivaksin selalu Putar Berita

Seperti biasa antivaksin akan ulang tayang video lama. Kenyataan media 4 bulan lepas. Masa tu KKM masih belum tetapkan pemberian booster kerana kajian saintifik belum keluar dengan jelas. Boleh lihat link asal berita. https://youtu.be/ZUDdnZ-A0nU

14

Tinggalkan Vaksin Jika Ragu-ragu?

Berkaitan dengan Vaksin Covid-19 yang sekarang ini. Kita dapati ada orang yang ada alahan atau dia ragu-ragu untuk mengambilnya. Dalam Islam jika ragu-ragu adalah kita perlu tinggalkan perkara yang kita ragu-ragu itu. Ini Hadis nabi suruh kita ambil perkara yang kita tidak ragukan. Betul ke pendapat ini? 𝗝𝗮𝘄𝗮𝗽𝗮𝗻: Ya ragu-ragu perlu dihapuskan dengan keyakinan. Penjelasan […]

15

Kenapa Kegunaan Secara Kecemasan dan Vaksin Cepat dibuat?

Persoalan: Vaksin COVID-19 hanya diluluskan secara kegunaan kecemasan (emergency use authorization – EUA), bukan kelulusan penuh FDA pun. Kenapa bersungguh sangat nak berikan vaksin kepada semua rakyat? 𝗝𝗮𝘄𝗮𝗽𝗮𝗻: Ya benar vaksin Pfizer/BioNTech, Moderna, AstraZeneca, Johnson & Johnson dan beberapa lagi hanya dibenarkan penggunaannya secara kecemasan. Namun Pfizer/BioNtec telah diluluskan secara penuh pada 23 Ogos 2021 […]

16

Kenapa Kegunaan Secara Kecemasan dan Vaksin Cepat dibuat?

Persoalan: Vaksin COVID-19 hanya diluluskan secara kegunaan kecemasan (emergency use authorization – EUA), bukan kelulusan penuh FDA pun. Kenapa bersungguh sangat nak berikan vaksin kepada semua rakyat? 𝗝𝗮𝘄𝗮𝗽𝗮𝗻: Ya benar vaksin Pfizer/BioNTech, Moderna, AstraZeneca, Johnson & Johnson dan beberapa lagi hanya dibenarkan penggunaannya secara kecemasan. Namun Pfizer/BioNtec telah diluluskan secara penuh pada 23 Ogos 2021 […]

17

Vaksin COVID-19 Masih Eksperimental?

Masih tak habis-habis lagi dengan ketidak-fahaman segelintir pihak yang menuduh kerajaan menggunakan vaksin eksperimental. Antara alasan mereka adalah vaksin belum habis lagi ujikaji, nak tunggu sehingga 3 tahun baharu fikir semula dapatkan vaksin atau tidak. Sebenarnya mereka tidak memahami konsep kajian klinikal. Paparan kajian klinikal dalam clincialtrials.gov itu adalah kertas konsep dan proposal. Mereka meletakkan […]

18

Adakah individu Tidak Vaksin Pembawa Virus?

Adakah individu Tidak Vaksin Pembawa Virus? Antara slogan yang mereka perjuangkan adalah hak asasi. Kerajaan tidak sepatutnya menyekat kebebasan rakyat terutama mereka yang tidak mahu vaksin. Jika nak tuntut hak kebebasan, patutnya orang yang 𝘁𝗲𝗹𝗮𝗵 dapat vaksin, 𝗹𝗲𝗯𝗶𝗵 𝗹𝗮𝘆𝗮𝗸 𝗺𝗲𝗻𝘂𝗻𝘁𝘂𝘁. 𝗢𝗿𝗮𝗻𝗴 𝘆𝗮𝗻𝗴 𝗱𝗮𝗵 𝘃𝗮𝗸𝘀𝗶𝗻 𝗯𝗲𝗿𝗵𝗮𝗸 𝗧𝗜𝗗𝗔𝗞 𝗠𝗘𝗠𝗕𝗘𝗡𝗔𝗥𝗞𝗔𝗡 𝗴𝗼𝗹𝗼𝗻𝗴𝗮𝗻 𝘁𝗶𝗱𝗮𝗸 𝘃𝗮𝗸𝘀𝗶𝗻 berkumpul bersama mereka dalam kelas, […]

19

Pampasan Kesan Sampingan Vaksin COVID-19

Kerajaan dah umum lama dah. Jika benar kesan serius atau mati akibat vaksin COVID-19, kerajaan akan bayar pampasan. Pada 22 March lalu kerajaan dah umum. https://www.sinarharian.com.my/article/129645/KHAS/Covid-19/RM500000-jika-hilang-upaya-mati-akibat-vaksin-Covid-19 Julai, kenyataan rasmi YBMK menyatakan buat masa ini tiada lagi tuntutan pampasan diterima oleh kerajaan. Kerana apa? Tidak ada kes serius atau kematian berlaku. https://www.utusan.com.my/berita/2021/07/tiada-lagi-kes-melibatkan-pampasan-covid-19/ Ada pula yang keliru, […]

20

Vaksin AstraZeneca ada Babi?

Hanya MUI sahaja nampak pelik dan terlalu rigid dalam isu ini. Sedangkan ulama lain seluruh dunia tiada masalah pun. Dalam masa yang sama mereka juga membuat kenyataan tegas yang mengharuskan penggunaan vaksin atas dasar darurat. Di hujung kenyataan itu mereka akhirnya menerima pengambilan vaksin AstraZeneca dan lain-lain bukannya menolak sepenuhnya. Inilah fiqh muazanat yang perlu […]