Tuan guru Sokong VaksinTuan guru Sokong Vaksin
Koleksi Artikel Isu Vaksin
Tuan Guru Dato Seri Hj Abdul Hadi Awang
24 JUN 2016 | Masjid Rusila Marang
"Sesiapa yang menolak perubatan termasuk
vaksin sebagai golongan yang jahil
dalam agama. Mereka membaca kitab
tak habis"
[image]
Jika benar vaksin itu boleh memusnahkan manusia, sudah tentu program imunisasi diberhentikan. . Kita boleh lihat sendiri bahawa Program imunisasi kebangsaan yang telah diletakkan secara rasmi dalam negara kita sejak sebelum merdeka lagi (1956) dengan pemberian vaksin DT
Baca Artikel ....
"Jauh Perjalanan, luas pemandangan. Banyak pengajaran kehidupan manusia yang boleh dipelajari."
Sudan, Mindanao, Sempadan Turkey dan Jordan untuk Misi Kemanusian Syria, Mesir, Bangladesh dll.
Baca Artikel Travelog Saya....
Koleksi Artikel Perang Melawan Mitos
Dr Suhazeli Abdullah | Talk Show UiTM Jasin
"Mitos dalam perubatan boleh menyebabkan masyarakat keliru. Maka wajib wujud sekumpulan ahli dalam bidang perubatan memperbetulkan salah faham itu."
Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

12 hours ago

Dr Suhazeli Abdullah

Alhamdulillah ... See MoreSee Less

Comment on Facebook

Smoga Allah lindungi kalian semua, para frontliners & Tun M....Aamiin

Tun M Frontliner?

Dr suhazeli pengarah filem ini memang biadap akhlak: www.facebook.com/sidangkalam/videos/164584605478294/

Alhamdulillah. Rahsia Allah panjangkan usia Tun M . Doa yg baik2 .

Baru perasan ada 2 page berbeza, hisham abdullah & noor hisham abdullah

Penerima vaksin Covid-19 tertua di Malaysia setakat ini.

alhamdulillah..moga tun terus diberikan kesihatan yg baik..

View more comments

12 hours ago

Dr Suhazeli Abdullah

📌Penyakit kurap boleh berlaku dalam masyarakat sebanyak 19.7%. Pesakit kencing manis kerap berlaku.
😄Gatal yang amat.
❗️Cara kenal, bertompok tak mengira tempat di badan. Biasanya bentuk bulat dan nampak sempadan jangkitan.
❗️Nampak macam cincin yang berbintik merah / putih.
🤕 Kurap tak membawa kematian. Tetapi hidup tak selesa. Asyik menggaru tanpa kenal waktu.
🥣Senang dirawat walaupun kena banyak bersabar.
... See MoreSee Less

📌Penyakit kurap boleh berlaku dalam masyarakat sebanyak 19.7%. Pesakit kencing manis kerap berlaku.
😄Gatal yang amat.
❗️Cara kenal, bertompok tak mengira tempat di badan. Biasanya bentuk bulat dan nampak sempadan jangkitan. 
❗️Nampak macam cincin yang berbintik merah / putih.
🤕 Kurap tak membawa kematian. Tetapi hidup tak selesa. Asyik menggaru tanpa kenal waktu.
🥣Senang dirawat walaupun kena banyak bersabar.

Comment on Facebook

Lagi digaru makin sedap, last sekali kena air pedih. Hahahahaha

Selulitis doktor?

ada org cakap pakai belerang dgn minyak tanah

Ringworm

Camne dengan cellulitis.. Pun selalu jadi pd diabetic patients

Ini namanya susah nak cerita, lebih senang lukis 🤣

Bagus doktor sembang pasal ilmu rambut gatal ke... Ubat kurap ada pekdah.. takyah la sembang vaksin2 muak

Doktor, boleh suggestkn ubat plg baik utk tinea capitis?

Fatmah Riwayat Ridewan

Teringat satu perumpamaan, hidup ibarat kurap,mkin garu mkin sdap.. 😅

Biasa kena, gatalnya 😭 kulit saya sensitif... Slps "dicucuk" baru beransur baik...

Sekadar kongsi pengalaman sendiri. Kurap ubatnya creobic cream ada jual di farmasi dan sesetengah mart. Kayap pula guna halia bara, sagat dan sapu. Alhamdulillah, mujarab.

Klu saya stress, eczema akan menyerang. Bentuk sama mcm kurap, tp x gatal 😅 Confuse

Cinta ibarat kurap,makin digaru makin sedap...haha

Saya satu keluarģa kena scabbies. Dari bulan 6 tahun lepas dok tergaru2. Sampai la ni dok garu lagi wpun tak seteruk gatal thn lepas. Pakai ubat pon dah mcm tak ada efek.

Kalau eczyma ada tak ?

sapu econazine

sy igtkn bende tu ringworm?

View more comments

17 hours ago

Dr Suhazeli Abdullah

Fakta berkaitan bedah bersalin (C-Sec)
✅ 70% wanita berjaya bersalin biasa selepas itu.
✅ Bayi boleh terus dipegang si ibu dan menyusu. Bergantung kepada kaedah bius.
✅ Bayi sama sihat dgn lahir normal.
✅ C-Sec bkn punca utama sakit belakang.
✅ Tiada pantang makan selepas C-Sec.
... See MoreSee Less

Fakta berkaitan bedah bersalin (C-Sec)
✅ 70% wanita berjaya bersalin biasa selepas itu.
✅ Bayi boleh terus dipegang si ibu dan menyusu. Bergantung kepada kaedah bius.
✅ Bayi sama sihat dgn lahir normal.
✅ C-Sec bkn punca utama sakit belakang.
✅ Tiada pantang makan selepas C-Sec.

Comment on Facebook

doctor anak ptma sy czer xde mslh sakit blkng.. anak kdua dia cucuk spinal dlm 10kli dan kesan kerap krem kaki n skit blkang. sy dah try mcm2 calcium n vit d tpi still sma.. nak kta tua bru 20an.

Anak pertama saya c-sec Dan InsyaAllah yg kedua ni pun atas nasihat doktor c-sec juga.

Nurul Azliza

Anak pertama czer,anak ke2 sblm bersalin mmg minta nak czer jgk tp doc ckp awak xada mslh apa2 bole normal (ank first czer sb songsang),cuba normal Alhmdulilah selamat bersalin. 2 2 tetap sakit tp normal senang jaga luka cpt baik,kalau czer lepas 6jam nak bangun p bilik ayaq qasa mcm nak terburai perut😢..lain org ALLAH bg ujian lain2,apa2 pn sblm bersalin buat persediaan dulu & ikut apa yg doc advise,in shaa ALLAH,ALLAH mudahkan jalan☺️☺️

Anak pertama emergency c-sec 12thn lps. No 2 & 3 normal

Doktor mcm mne pulak dengan VBA2C? Huhu...

Saki belakang disebapkan drp epidural?

Maaf Doktor, kenapa kucing, ayam, kambing 100% beranak normal takda yg C-sec? Rata2 binatang semua melahirkan dlm keadaan berdiri, boleh kah manusia bersalin dlm keadaan berdiri jugak?

Yatt Shahrudin

Azahra Jamaluddin

Fatin Jefry

Isteri saya xblh bsalin normal terus.. Skrg preg yg ke3 /last.. Lpas ni kna ikat trus..😥

Sept 2005 lscs, jun 2007 svd.

assalamualaikum.. dokter kalau utk kandungan kedua.. ibu boleh plih ka utk elektif c-sec atau normal.. anak 1st emergency c-sec...

Saya bersalin c-sec, ada orang cakap tak sama dengan pahala bersalin normal. Sedih...

Saya masih ingat,Isteri sy czer ank pertama. Hampir semua org yg kami kenal termasuk nurse ke doktor ckp jika czer yg pertama maka yg berikutnya mungkin czer juga.Banyak sumber bacaan yg sy baca pun mengatakn yg sama. Kecewa juga awalnya. Tp sy ckp kat isteri Allah yg maha berkuasa. Dia yg menentukan segalanya. Kita doa sungguh2 dlm solat. Buat solat hajat dan solat sunat yg lain. Alhamdulillah ank kedua dan ketiga bersalin normal. Syukur sgt2 sebab sy dpt teman isteri dan lihat bagaimana keadaannya..susahnya...ketika nk melahirkn ank.

Saya lah semua itu. Alhamdulillah.. tapi bab pantang tu terpaksa ikut orang tua. 😌

2 ank sy czer. Memang x rs bersalin normal. 🤣🤣🤣

Pengalaman anak pertama C-sec, alhamdulillah anak ke 2-5 boleh bersalin normal..

Comey lukisan doktor 😆

Saya c-section 3 kali bius separuh, 1 kali tegak dari c ke pusat,maka saya dpt T terbalik..bius separuh juga.makanya 4 kali czer.

Bulan 10 lepas kena emergency csec.. Dah la sy mmg takot ng luka², ni kena pulak berjahit panjang kat bawah abdomen.. Sepanjang berpantang tu rasa nak nangis je memikirkan seram je kalau perut terburai.. Tiap kali suami nak cuci n sapu ubat pon terpaksa keraskan perut tahan nafas lama² takot punya pasal..

Alhamdulillah dr..Saya 6 ank semua normal..X pernh amik epidural...Cuma tang mengandung saya semua ank warded...Mabuk teruk smpai lembik..

Alhamdulillah.. ibu c-section 4 kali. 3 kali bius separuh badan dan 1 kali bius penuh.

Serem lak masih teringat2 walopon dah 4thn berlalu... sakitnya Allahu lps czer

View more comments

Diutuskan Rasulullah saw adalah untuk memperbetulkan akhlak umatnya. Pembentukan akhlak itu perlu dibuat di mana-mana sahaja samada secara berdepan ataupun di media sosial.

Hal ini disebut berdasarkan sebuah hadith yang sahih daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:

إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ صَالِحَ الْأَخْلَاقِ

Maksudnya: “Sesungguhnya tidak aku diutuskan melainkan untuk menyempurnakan kebaikan akhlak.” [Riwayat Ahmad (8952)][Syeikh Syu’aib al-Arna’outh menilai hadith ini sebagai sahih dan sanadnya kuat]

Kita cukup sedih dengan segelintir pihak dalam negara kita yang tidak bersetuju dengan pendapat majoriti pemberian vaksin. Apabila mereka menulis dalam media sosial perkataan keji dihamburkan. Tidak mengapa kalau tak setuju- tetapi akhlak itu kena jaga dalam memberikan pandangan.

Munafik, dajal, agen Illuminati dan banyak lagi perkataan-perkataan buruk yang telah disapu di muka doktor-doktor Kementerian Kesihatan dan juga kepada agamawan seperti mufti. Soalah-olah para pembenci itu tidak pernah mengaji agama. Tetapi jika dilihat kembali profile mereka didapati bahawa mereka ini kuat beragama. Lahirnya Islam dan mengaji di institusi agama yang amat mementingkan akhlak yang tinggi.

Saya berpesan kepada diri saya dan netizen sekalian agar jangan keterlaluan dalam membenci mahupun menyayangi seseorang.

Berpada-padalah ketika Menyayangi dan Membenci Orang Lain:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَحْبِبْ حَبِيبَكَ هَوْنًا مَا عَسَى أَنْ يَكُونَ بَغِيضَكَ يَوْمًا مَا وَأَبْغِضْ بَغِيضَكَ هَوْنًا مَا عَسَى أَنْ يَكُونَ حَبِيبَكَ يَوْمًا مَا

Dari Abu Hurairah RA, dia berkata, Rasulullah SAW bersabda, “Cintailah orang yang kamu cintai sekadarnya. Boleh jadi orang yang sekarang kamu cintai suatu hari nanti menjadi orang yang kamu benci. Dan bencilah orang yang kamu benci sekadarnya, boleh jadi suatu hari nanti dia menjadi orang yang kamu cintai.” [HR. At-Tirmidzi No: 1997) Status: Hadis Sahih.

Semoga kita semua diberi kerahmatan Allah s.w.t. dan diampuni dosa yang telah kita lakukan.

Suhazeli Abdullah
6.3.2021
Kuala Berang
... See MoreSee Less

Diutuskan Rasulullah saw adalah untuk memperbetulkan akhlak umatnya. Pembentukan akhlak itu perlu dibuat di mana-mana sahaja samada secara berdepan ataupun di media sosial.

Hal ini disebut berdasarkan sebuah hadith yang sahih daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:

إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ صَالِحَ الْأَخْلَاقِ

Maksudnya: “Sesungguhnya tidak aku diutuskan melainkan untuk menyempurnakan kebaikan akhlak.” [Riwayat Ahmad (8952)][Syeikh Syu’aib al-Arna’outh menilai hadith ini sebagai sahih dan sanadnya kuat]

Kita cukup sedih dengan segelintir pihak dalam negara kita yang tidak bersetuju dengan pendapat majoriti pemberian vaksin. Apabila mereka menulis dalam media sosial perkataan keji dihamburkan. Tidak mengapa kalau tak setuju- tetapi akhlak itu kena jaga dalam memberikan pandangan.

Munafik, dajal, agen Illuminati dan banyak lagi perkataan-perkataan buruk yang telah disapu di muka doktor-doktor Kementerian Kesihatan dan juga kepada agamawan seperti mufti. Soalah-olah para pembenci itu tidak pernah mengaji agama. Tetapi jika dilihat kembali profile mereka didapati bahawa mereka ini kuat beragama. Lahirnya Islam dan mengaji di institusi agama yang amat mementingkan akhlak yang tinggi. 

Saya berpesan kepada diri saya dan netizen sekalian agar jangan keterlaluan dalam membenci mahupun menyayangi seseorang.

Berpada-padalah ketika Menyayangi dan Membenci Orang Lain: 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَحْبِبْ حَبِيبَكَ هَوْنًا مَا عَسَى أَنْ يَكُونَ بَغِيضَكَ يَوْمًا مَا وَأَبْغِضْ بَغِيضَكَ هَوْنًا مَا عَسَى أَنْ يَكُونَ حَبِيبَكَ يَوْمًا مَا

Dari Abu Hurairah RA, dia berkata, Rasulullah SAW bersabda, “Cintailah orang yang kamu cintai sekadarnya. Boleh jadi orang yang sekarang kamu cintai suatu hari nanti menjadi orang yang kamu benci. Dan bencilah orang yang kamu benci sekadarnya, boleh jadi suatu hari nanti dia menjadi orang yang kamu cintai.” [HR. At-Tirmidzi No: 1997) Status: Hadis Sahih.

Semoga kita semua diberi kerahmatan Allah s.w.t. dan diampuni dosa yang telah kita lakukan.

Suhazeli Abdullah 
6.3.2021
Kuala Berang

Comment on Facebook

allahuakbar... mcm nie laa saya tak menyebelahi mana2 pihak... tp saya ikut kata hati saya berpandukan apa yang saya baca dan apa yang saya lihat... dan kesahihannya jelas akan tetapi kenapa pihak kerajaan dan pendukungnya masih menidakkan? sedangkan di luar sedang hangat memperkatakan nya dan mempunyai fakta yang sahih... zaman dah modern kita tak bole dengar sebelah pihak sahaja seperti zaman 60an 70an 80an 90an sekarang ni zaman jawapan dihujung jari anda... mereka mengiakan apa yg sedang berlaku tetapi dalam malaysia semua menidakkan pula... rasa pelik...

Astaghfirullahalaziim

Kdg2 kesian diorang ni, gelar para ilmuan dgn bahasa kasar. Kat situ pon dah tahu takat mana ilmu diorang hmm

Terbaik Dr..teruskan usaha Dr. Biar kn mereka berada dlm kejumudan,keasyikan dunia mereka.. Mereka lupa,kita semua berada dlm fasa&keadaan Islam diadu domba...1 kerugian bg umat Islam apabila terjebak ke dalam nya.👍👍👍

Tahap Emotional Intelligence yang rendah menyebabkan segelintir orang sangat mudah untuk dimanipulasi emosi mereka, cukup dengan sekadar cerita-cerita emosional yang tiada fakta. Apabila diterangkan secara ilmiah perihal sesuatu perkara kepada golongan ini, mereka malu dan sombong untuk mengakui kesilapan mereka, lalu akan menggunakan fallacies untuk memenangkan kepercayaan mereka. Selain itu, ada pula golongan yang memang menghidap Dunning–Kruger effect. Semoga kita dipeliharaNya daripada termasuk dalam golongan al-Ruwaibidah. muftiwp.gov.my/artikel/irsyad-al-hadith/1553-irsyad-al-hadith-siri-ke-7-maksud-al-ruwaibidhah-di-...

Saya skrg ni doktor, kalau baca komen2 gang TK, antivaxx etc.. saya tak ckp byk.. angkat tangan doa..”moga mereka kena c19 stage 5”... ameen

Hati kotor,dh hitam mmg mcm tulah cara jari menaip doc..akhlak dajal kot dia ikut smpi nk anjir kn org..astagfirullah.

Pendokong-pendokong teori Konspirasi inilah pembawa fitnah dajjal sebenarnya..

Biadap!!!!

esok2 dia sakit. dokter juga laa y rawat dia nnti.. becakap serupa hdup sihat selamanya

Apa yang kita tulis di media sosial itulah cerminan diri kita.

Tidak mengapa doc... Teruskan memberi manfaat kepada masyarakat...abaikan org mcm tu... Lagi di layan..lg menjadi jadi....

Rata2 penunggang agama ni ayat menghina dan mencarut dorang macam takde iman. Konsep dia, dia buat orang takpe. Orang buat dia tak boleh. Yih

Dah makin advance demo ni, biasa pandai sebut lokter je.. Ni ke golongan yang menolak vaksin demi perjuangkan agama? Agama pun tak tahu letak mana dah, berani labelkan orang dengan binatang dll 😤

Klu xboh vaksin duk diam2...

Ala doktor.. Dia ni sendiri akhlak pun mcm hapa.. Ada hati nak ckp org. Cermin diri sendiri dulu. Org mcm ni block je doktor. Seronok dtg wall org utk buat onar je. Emo jap. 🤣🤣🤣🤣

Panass molek baco ayat netizenngg ko pokcik. Hrp pokcik kuat💪 Kalu wani jerik hari2 doh.. Haha Semoga Allah memberkati pokcik dan sekeluarga. Rindu 😭

Itu semua pacat. Jentik dan abaikan.

Dorang mngaku dorg 'pencinta sunnah'.. Tp hipokrit smata2.. Bab akhir zman duk hebat sgt bangga.. Tp bab akhlak langsung failed ⚠️ sdgkn Nabi datang antara misi terbesar ya utk baiki akhlak manusia.. Means bab adab or akhlak ni bkn bese2 je.. Tp dorg mne faham.. Pd pandangan dorg, smua org lain sbg buta mata hati, yg pling maksum geng2 dorg je.. Lol nauzubillah

Kata gagah pendokong akhir zaman tapi akhlak out. Adab lagi out. Orang adab dulu sebelum ilmu. Dyorg ni adab out ilmu julang bagai nak rak. Semua yg x sekufu dgn mereka sesat belaka. Jenuh. Apakah?

Netizen berikan komen negatif, tidak berfakta, menggunakan bahasa kesat, TIDAK MENGGUNAKAN NAMA YANG DIBERIKAN IBUBAPA MEREKA dan tiada profil yang munasabah adalah kumpulan yang meragukan. Mereka boleh 'Lempar Batu Sembunyi Tangan'. Tiada tanggungjawab terhadap kenyataan mereka. Mereka sendiri tidak iktiraf nama yang diberikan ibubapa mereka sendiri, apatah lagi orang lain, dan pendapat orang lain. Orang yang tidak iktiraf ibubapa sendiri, sememangnya kurang dipercayai.

Tumpang berkongsi peringatan doktor 😊 Jika seseorang itu menuduh yang lain itu Fasiq atau Kafir, tuduhan itu akan berbalik pada dirinya jika sahabatnya itu tidak bersalah. [Muttafaqun 'Alaih] Perbuatan mencaci seorang Muslim adalah suatu kefasikan, manakala memeranginya/membunuhnya adalah kekufuran. [Muttafaqun 'Alaih] “Sesungguhnya para pelaknat itu tidak akan dapat menjadi syuhada’ dan tidak pula dapat memberi syafa’at pada hari kiamat kelak.” [Muslim 2598] "Jika seseorang mencela dan menyalahkan mu untuk sesuatu yang tidak engkau lakukan, jangan mencela dan menyalahkan dia jika dia mempunyai perwatakan yang buruk dan melakukan dosa. Biarkan dia bersama dosanya dan dapatkan lah ganjaran daripada Allah. Jangan sesekali mencela sesiapa." (al-Jami' as-Saghir, 1/66)

sepatutnya doakn yg baik2..sesiapa yg amik vaksin..dan xamik vaksin..itu je..ni..x kedua dua bertelagah..diuji mcmni..byk yg hilang akal..agama kemana..kefahaman antara satu sama lain..hancur..ummah akhir zaman

Bila agama hanya jd tonggangan saja..

View more comments

Terdapat segelintir pihak yang pertikaikan kajian vaksin COVID-19 itu tidak cukup data. Jumlah saiz kajian terlalu sedikit - kata mereka. Saya nasihatkan supaya mereka menelaah dan baca lebih sikit bab data kajian.

Vaksin jenis mRNA (Pfizer-BioNTech dan Moderna) sahaja menggunakan data kajian 70k+ orang sebagai subjek ujikaji klinikal fasa 3. Satu jumlah yang cukup besar dan keputusan lebih jitu.

Cuba buat carian kajian vaksin Prevenar-13 (vaksin pneumococcal), dari 13 ujikaji klinikal vaksin Pneumokokal berjenama Prevenar, mereka menggunakan 4729 subjek kajian sahaja [1]. Jumlah sebanyak itupun sudah memadai dan akhirnya vaksin tersebut telah diluluskan dan digunakan tanpa sebarang masalah.

Begitu juga dengan vaksin Pneumokokal 20-valent. Saiz kajian yang dilakukan adalah 3902 orang. Jumlah ini pun sudah memadai bagi fasa ujikaji Klinikal ke-3 vaksin tersebut [2].

Justeru tidak timbul pertikaian kenapa vaksin COVID-19 itu cepat diluluskan kerana jumlah yang menjalani ujikaji klinikal sudah lebih dari memadai. Buat masa ini sudah jutaan rakyat telah diberikan. Didapati tidak ada satu pun kes yang membahayakan sehingga menjejaskan program imunisasi secara global atau dihentikan serta merta. Program imunisasi tetap diteruskan.

Walaupun terdapat pelaporan kesan sampingan yang ringan seperti sakit di tempat suntikan, ruam, alergi ringan, lenguh bahu dan seumpamanya, ianya adalah di bawah kawalan. Kesan sampingan ringan itu dirawat sebaiknya. Bukannya dibiarkan begitu sahaja pesakit tanpa tindakan wajar oleh pihak kerajaan. Inilah tanggungjawab yang telah diberikan oleh kerajaan.

Suhazeli Abdullah
4.3.2021
Kuala Berang

Rujukan:
[1] Product Labeling. PREVNAR 13- pneumococcal 13-valent conjugate vaccine injection, suspension Wyeth Pharmaceutical Division of Wyeth Holdings LLC. Update 2019.
[2] NIH. Trial to Evaluate the Safety and Immunogenicity of a 20-valent Pneumococcal Conjugate Vaccine in Pneumococcal Vaccine-naïve Adults. Clinical Trials Org. 2019.
... See MoreSee Less

Terdapat segelintir pihak yang pertikaikan kajian vaksin COVID-19 itu tidak cukup data. Jumlah saiz kajian terlalu sedikit - kata mereka. Saya nasihatkan supaya mereka menelaah dan baca lebih sikit bab data kajian. 

Vaksin jenis mRNA (Pfizer-BioNTech dan Moderna) sahaja menggunakan data kajian 70k+ orang sebagai subjek ujikaji klinikal fasa 3. Satu jumlah yang cukup besar dan keputusan lebih jitu. 

Cuba buat carian kajian vaksin Prevenar-13 (vaksin pneumococcal), dari 13 ujikaji klinikal vaksin Pneumokokal berjenama Prevenar, mereka menggunakan 4729 subjek kajian sahaja [1]. Jumlah sebanyak itupun sudah memadai dan akhirnya vaksin tersebut telah diluluskan dan digunakan tanpa sebarang masalah.

Begitu juga dengan vaksin Pneumokokal 20-valent. Saiz kajian yang dilakukan adalah 3902 orang. Jumlah ini pun sudah memadai bagi fasa ujikaji Klinikal ke-3 vaksin tersebut [2].

Justeru tidak timbul pertikaian kenapa vaksin COVID-19 itu cepat diluluskan kerana jumlah yang menjalani ujikaji klinikal sudah lebih dari memadai. Buat masa ini sudah jutaan rakyat telah diberikan. Didapati tidak ada satu pun kes yang membahayakan sehingga menjejaskan program imunisasi secara global atau dihentikan serta merta. Program imunisasi tetap diteruskan. 

Walaupun terdapat pelaporan kesan sampingan yang ringan seperti sakit di tempat suntikan, ruam, alergi ringan, lenguh bahu dan seumpamanya, ianya adalah di bawah kawalan. Kesan sampingan ringan itu dirawat sebaiknya. Bukannya dibiarkan begitu sahaja pesakit tanpa tindakan wajar oleh pihak kerajaan. Inilah tanggungjawab yang telah diberikan oleh kerajaan.

Suhazeli Abdullah 
4.3.2021
Kuala Berang 

Rujukan:
[1] Product Labeling. PREVNAR 13- pneumococcal 13-valent conjugate vaccine injection, suspension Wyeth Pharmaceutical Division of Wyeth Holdings LLC. Update 2019.
[2] NIH. Trial to Evaluate the Safety and Immunogenicity of a 20-valent Pneumococcal Conjugate Vaccine in Pneumococcal Vaccine-naïve Adults. Clinical Trials Org. 2019.

Comment on Facebook

Kemarin Ada Pg klinik negeri pasir berdengung...masa doc nak suntik ubat Tu saya Pon berseloroh.."Dalam ubat Tu xde nanochip Kan doc"..doc Tu Pandang saya dan kata "adik bijak...adik tau sesuatu"..Gaya intonasi geng MLM nak rekrut prospek...sambil melilau Cari CCTV,dia kata xnak nnt die kene cekup menghasut...saya kompius lalu kata "doc,really?..tp saya bukan antivac"..doc Tu terangkan semua point2 konspirasi sambil censor perkataan yg sensitif...last ayat dia kata "adik teruskan kaji dalam2 pasal kandungan vaksin covid ni,then I'm sure you'll find something..again you're so brilliant,you know a lot"...saya keluar bilik doc tersebut dgn penuh tandatanya.. hahahahah...doc macam ni Pon Ada‼️😂🤣

Nak bercakap bab virus serta RNA ke mRNA ke belum cukup bagi graduan perubatan hatta ahli perubatan kerana yg lebih pakar adalah ahli virulogy atau ahli ahli yg belajar virus, maaf cakap..x perlu la cakap risiko ke x risiko kalau setakat tahu A, B,C tspi tak tahu penghujungnya...

Tak perlu vaksin pun sebenarnya. Hairan la aku org beria2 suruh vaksin ni. Ada apa sebenarnya? Apa matlamat disebaliknya? Benda jelas tak perlu vaksin. Sepertimana ko sendiri kata statistik kononnya vaksin tak merbahaya. Tapi tgklah statistik kes sembuh? Lebih 90 peratus. Senang cite biarlah org pilih utk tak vaksin. Yg nak vaksin sgt ambiklah sebanyak2 nya. Yg tak nak bg peluang tak ambil dan hidup mcm biasa. Hentikan sop. Hentikan kawalan. Hentikan manipulasi. Hentikan monopoli kuasa kkm dalam kehidupan rakyat.

Jadi apa fungsi dia sebagai graduan bioperubatan? Hanya tahu komen je ke?

Dr., kenapa masih naikkan status ada gambar dan nama TUAN GURU SYEIKH MUHD ZAINUL ASRI .. tak molek.. jagalah keharmonian sesama Islam.. TUAN GURU dah jelaskan semula kepada murid beliau, mengenai vaksin ini dalam kuliah.. Dalam usaha galak orang awam ambil vaksin, jagalah sensitiviti.. jaga harmoni..

Biomed grad mane tu.... Nak komen biar le ada ilmu..... Mengong tol🤔

Yaka bioperubatan?mcm lebih kepada bioPALATAO....

Aduiii buat malu graduan bioperubatan jer, nk komen tue biarlah berilmu. 🤦‍♀️

Ayat antivaks “Saya itu, saya ini.” Kalau mcm tu saya pun nak cakap la “Saya graduan Universiti Sihir Malaysia”. Amacam? Takjub tak?

Graduan kelas 3 kot.

Nasib bukan student saya.. kalau student Saya memang siaplah telinga dia.. mau bernanah dalam session Saya..

Semua org pun boleh claim die graduan itu ini kt facebook/youtube semata2 nk menyebarkan fitnah.

Rokok yg berlambak toksin dan racun pon hari2 org hisap

Vaksin tak caya, tapi kawan pinjam duit, cakap nanti aku bayar, caye pulakkkk..😂

Saya bekas graduan meme engineering, sy rasa data x cukup utk buktikan dlm vaksin ada chipsmore..

Apa dia koba?boleh translate kan ke?Klu tulisam jawi sy paham jugak

Graduan baru pun ingat pakar dan saintis perubatan berpengelaman 20 atau 30 tahun macam Tan Sri Datok Dr Norhisam. Marbus betul jenis ni polis kena kutip.

Hebat betul dia. Graduan Bioperubatan tu lebih hebat dari saintis yang mencipta vaksin itu sendiri. Bioperubatan tu jurusan apa? Tak pernah dengar pun.

Xpa dr... Jnji KJ dh kata tiada paksaan (mati la nak, kena kecam jdi antivaks) 😞 Suffian Herman

Tah btl ke idok dia tu graduan...ke die google je maklumat lps tu claim die graduan.

Dia taknak ambil pfizer tunggu sinovec

Maaf saya graduan SRP dan SPM je.. 😝😝

Kalau x selamat..x de nya doktor nak berebut vaksin dgn ahli politik..haha

Yake graduan bioperubatan masalahnya bidang bioperubatan ini dia ada 2 akar. 1. Akar sains 2. Akar kejuruteraan Tak jelas maka sembang. Jangan jadi seperti dr phd dalam bidang kejuruteraan bioperubatan itu. Tidak rasa bersalah langsung bila berbicara tentang vaksin dan covid 19. Walaupun langsung bukan dalam disiplin ilmunya.

x heran setakat graduan ni. graduan perubatan bukak klinik Langit pun cakap menda sama. tapi tak pikir jangka panjang & berfikir secara terbuka

View more comments

Load more

Follow me on Facebook

Kolumnis

Majalah Solusi

Akhbar Harakah

Forum Imunisasi

Aktiviti Amal

Nasyid

Facebook Iconfacebook like buttonTwitter Icontwitter follow buttonVisit FMSAVisit FMSA