Tuan guru Sokong VaksinTuan guru Sokong Vaksin
Koleksi Artikel Isu Vaksin
Tuan Guru Dato Seri Hj Abdul Hadi Awang
24 JUN 2016 | Masjid Rusila Marang
"Sesiapa yang menolak perubatan termasuk
vaksin sebagai golongan yang jahil
dalam agama. Mereka membaca kitab
tak habis"
[image]
Jika benar vaksin itu boleh memusnahkan manusia, sudah tentu program imunisasi diberhentikan. . Kita boleh lihat sendiri bahawa Program imunisasi kebangsaan yang telah diletakkan secara rasmi dalam negara kita sejak sebelum merdeka lagi (1956) dengan pemberian vaksin DT
Baca Artikel ....
"Jauh Perjalanan, luas pemandangan. Banyak pengajaran kehidupan manusia yang boleh dipelajari."
Sudan, Mindanao, Sempadan Turkey dan Jordan untuk Misi Kemanusian Syria, Mesir, Bangladesh dll.
Baca Artikel Travelog Saya....
Koleksi Artikel Perang Melawan Mitos
Dr Suhazeli Abdullah | Talk Show UiTM Jasin
"Mitos dalam perubatan boleh menyebabkan masyarakat keliru. Maka wajib wujud sekumpulan ahli dalam bidang perubatan memperbetulkan salah faham itu."

Vaksin Punca Autism

Vaksin Punca Autism? Oleh: Nurul Fadhilah Salleh Andrew Wakefield…
Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

Jika vaksin itu konspirasi Yahudi, patutnya Israel berikan banyak-banyak kepada penduduk Gaza. Sebaliknya tidak, pernah Israel menyekat kemasukan vaksin ke tanah Gaza yang menjadi penjara terbesar dunia itu.

- Dapatan dari Ustaz Ibnu Rijal dalam Rancangan Analisis
... See MoreSee Less

Jika vaksin itu konspirasi Yahudi, patutnya Israel berikan banyak-banyak kepada penduduk Gaza. Sebaliknya tidak, pernah Israel menyekat kemasukan vaksin ke tanah Gaza yang menjadi penjara terbesar dunia itu.

- Dapatan dari Ustaz Ibnu Rijal dalam Rancangan Analisis

Comment on Facebook

Logik depa, Yahudi bunuh Yahudi yang tak soleh.

Ya.

Mark Zuckerberg yang Yahudi tu pun vaksinkan anak dia 🤷🏻‍♂️😅

Uir ni die punya pandangan tajam dgn lojik akal👍🏻

Mohd Kyairul Nizam

Kte skdr ikhtiar tuan Dr...tp jgn lupa kata al ustaz Dr Hapiz td...yg mengajak org menolak vaksin jgk kelak akan dipertggjwbkn di hdpn Allah sme spt mne jwtnkuasa fatwa....Allahu Musta'an.

Cakap apapun, anti-vaksin tetap benak otak dan terkurung dalam kelompok sempit sendiri.

Mentality pentakasub teori konspirasi , anti vak ni dulu x semegah skrg di tanah malaysia..honestly since kemunculan nuno aka neil armsteen n ostad auni..dorang ni lah mrnyumbang ramai statistic kepada peningkatan antivak..anti perubatan moden ..mostly follower kepada dua dua i dividu ini. Is there no law to curb these insanity n the culprit whom day n nite preaching teori konspirasy. Dah bila ada baby sakit or deaf disebab ikut tak nak vak etc. Boleh sabitkan individu tersebut?

Tggu la dorg spin bab lain pulak

View more comments

19 hours ago

Dr Suhazeli Abdullah

Soalan yang bagus dari Farid Alwi. Sebelum itu minta periksa bahu masing-masing, ada berapa parut?

Sebagai pengetahuan semua, sebelum tahun 1980, setiap bayi akan mempunyai 2 parut.
💉 Parut Vaksin BCG
💉 Parut Vaksin Cacar (small pox)
.
Jika anda tidak berparut langsung bermakna anda tergolong 3 kemungkinan.
1️⃣ Lari semasa jururawat nak cucuk.
2️⃣ Ibu-bapa anda menolak vaksin.
3️⃣ Bukan warganegara Malaysia.
.
Selepas 1980 hanya 1 sahaja iaitu BCG. Kenapa? Teknik vaksin BCG dan Cacar sebelum ini adalah cucuk bawah kulit. Kenapa bawah kulit? Sebab kajian mengatakan pada masa itu kaedah tersebut terbaik untuk mengaruh tindak balas imunologi.

Tetapi sekarang hanya parut BCG sahaja yang diperolehi kerana vaksin Cacar sudah dihentikan (Penyakit Cacar sudah Pupus tahun 1979).

Parut tidak berlaku dalam otot. Berlaku parut di kulit pun berbeza antara setiap individu. Oleh kerana cucuk di bawah kulit, parut akan terjadi. Namun parut bukan indikator utama yang mengatakan seseorang itu terbentuk imuniti atau tidak.

Anehnya mereka yang tak suka kepada vaksin akan menuduh segala kaedah ini adalah dari konspirasi barat dan Yahudi. Tanda parut seperti itu adalah agenda jahat dengan meletakkan mikrocip dalam vaksin. Kemudian manusia akan dijadikan sebagai robot yang mengikut semua kemahuan "dajjal" - tohmah mereka.
.
Padahal mereka lupa penyakit seperti smallpox atau cacar ini direkodkan dengan ekstensif oleh ahli perubatan Islam yang mahsyur seperti Muhammad Ibn Zakariya Al Razi yang menulis satu buku khas mengenai cacar yang bertajuk al-Judari wa al-Hasbah, (A treatise on the Small-pox and Measles).

Hasil dari kajian perubatan Ibnu Al Razi inilah kaedah veriolasi (penanaman Cacar) terbina dan negara kita sudah pupus dari penyakit Cacar yang boleh meragut nyawa.

Suhazeli Abdullah
2.12.2020
Tengkawang
... See MoreSee Less

Soalan yang bagus dari Farid Alwi. Sebelum itu minta periksa bahu masing-masing, ada berapa parut? 

Sebagai pengetahuan semua, sebelum tahun 1980, setiap bayi akan mempunyai 2 parut.
💉 Parut Vaksin BCG 
💉 Parut Vaksin Cacar (small pox)
.
Jika anda tidak berparut langsung bermakna anda tergolong 3 kemungkinan.
1️⃣ Lari semasa jururawat nak cucuk.
2️⃣ Ibu-bapa anda menolak vaksin.
3️⃣ Bukan warganegara Malaysia.
.
Selepas 1980 hanya 1 sahaja iaitu BCG. Kenapa? Teknik vaksin BCG dan Cacar sebelum ini adalah cucuk bawah kulit. Kenapa bawah kulit? Sebab kajian mengatakan pada masa itu kaedah tersebut terbaik untuk mengaruh tindak balas imunologi. 

Tetapi sekarang hanya parut BCG sahaja yang diperolehi kerana vaksin Cacar sudah dihentikan (Penyakit Cacar sudah Pupus tahun 1979). 

Parut tidak berlaku dalam otot. Berlaku parut di kulit pun berbeza antara setiap individu. Oleh kerana cucuk di bawah kulit, parut akan terjadi. Namun parut bukan indikator utama yang mengatakan seseorang itu terbentuk imuniti atau tidak.

Anehnya mereka yang tak suka kepada vaksin akan menuduh segala kaedah ini adalah dari konspirasi barat dan Yahudi. Tanda parut seperti itu adalah agenda jahat dengan meletakkan mikrocip dalam vaksin. Kemudian manusia akan dijadikan sebagai robot yang mengikut semua kemahuan dajjal - tohmah mereka.
.
Padahal mereka lupa penyakit seperti smallpox atau cacar ini direkodkan dengan ekstensif oleh ahli perubatan Islam yang mahsyur seperti Muhammad Ibn Zakariya Al Razi yang menulis satu buku khas mengenai cacar yang bertajuk al-Judari wa al-Hasbah, (A treatise on the Small-pox and Measles).

Hasil dari kajian perubatan Ibnu Al Razi inilah kaedah veriolasi (penanaman Cacar) terbina dan negara kita sudah pupus dari penyakit Cacar yang boleh meragut nyawa.

Suhazeli Abdullah 
2.12.2020
TengkawangImage attachment

Comment on Facebook

Al Razi,Ibnu Sina dan lain-lain ilmuwan Islam lahir pada zaman Tamaddun Abasiyyah yang berpusat di Baghdad Iraq.. Masa tu kemuncak kecemerlangan Ilmu di Dunia Islam..sedangkan dunia Barat Eropah masih di dalam kegelapan Zaman Gelap.. Bahkan kitab Ibnu Sina Al Qonun Fi Tibb (The Canon of Medicine) masih menjadi rujukan utama di fakulti perubatan di Eropah.. Hairan dengan mereka..yahudi kot mana??? hehe

Test topfan..cubaan 1,2,3..

Macamana saya tak ada BCG ? 🤔 Yg ada cuma smallpox scar ? Tp sy lahir tahun 90 an....seingat sy,sy pernah kena cucuk mase darjah 6,mungkin yang tu kali ke 2,jika saya dah pernah cucuk waktu lahir

Kat bahu sy mesti ada cip .. 🙃

Vaksin yang diambil masa darjah 6 tu apa namanya? Saya lari dari nurse 🙊

Saya lahir tahun 1990 tapi ada smallpox scar juga doktor.

Guna faktor Kesihatan utk takut2kan manusia tentang kematian..?? Apa ajal tu dtg sebab kt sakit je ke..??

Wa En kita xde bcg kan wan? ko igt x kenapa?

Camane yg boleh parut besar gile hasil bcg tu dr.. Sampai besar ibu jari pun ada

Kalau vaksin yang mengandungj gelatin babi pun ummat islam boleh terima dengan mudah pada waktu dan keadaan ini, Apatah lagi Bila DAJJAL tawarkan makanan dan minuman bila kita dilanda musim kemarau dimana makanan dan minuman kita hanyalah zikir. Kalau penipuan konco² Dajjal pun ummat islam tak boleh lihat , Apatah lagi penipuan dajjal yang menawarkan syurga dunia. Maka itu Kukuhkan lah Tauhid Kalian, Bukan hanya dengan sekadar menghafal surah al-kahfi, Tauhid itu lebih utama dan penting. Tauhid itulah yang akan menolong kita untuk bezakan mana yang haq dan bathil, Dengan itu kita takkan mudah tertipu dengan agenda dan propaganda penyambut² Dajjal, Yang cuba melekakan dan merosakkan akidah ummat islam. Perbanyakkan selawat sama untuk dijauhkan dari Fitnah Akhir zaman. Apa yang berlaku hari ini dan ujian pada masa kini hanya sedikit jika dibandingkan dengan Fitnah dan Kemunculan Dajjal kelak.

Mikrochip? Hehe.. mampu ke nak taja mikrochip kita ni..

Salam Dr. kalau untuk orang dewasa, vaksin apa yg perlu diambil? saya ada ambil flu vaccine setiap tahun, pneumococcal dengan tetanus orang dewasa patut ambil ke?

Doc anak sulung saya tidak ada parut walau dh di suntik ketika lahir..1996. Masa dia thn 6..nurse bg surat utk dapatkan persetujuan dan sudah tentu saya bersetuju...dia di suntik bt kali ke 2 dan Alhamdulillah ada parut la.😁Sudah 24 thn si cantik saya 💖

Biasanya atas sijil kelahiran ada ditulis tarikh bila suntikan diambil.

Betul ke parut ni nak tunjuk yang kita ni rakyat Malaysia jugak?

Dorang sengaja tak nak cucuk vaksin utk mengembalikan cacar di dalam dunia. Ini adalah fasa pertama new world order. Dorang dh bersungguh-sungguh utk pengaruh ramai org. Menggunakan isu keagamaan dan perkauman. Hati-hati semua. -Presiden AntiFreemanson -

Adik saya masa umur 12 misi nak cucuk Rubella. Tak lut. Jarum tak masuk. Akhirnya setelah bersusah payah baru masuk.

Hahahhaha....lama doh dok care... Dr. Post terus tengok smula parut Di bahu... Betul arrr... Ade 2 utir.. 😂😂😂

Saya nak tanya. Dr kata kalau takde parut ni, kemungkinan ke3 ialah bkn warganegara. Adakah negara lain tiada suntikan vaksin selain Malaysia?

Baba pernah kate "warga Malaysia je ade ni.." Ingat kn baba tipu, sbb selalu kne kelentong ngn baba 😆😆 Asha Salleh Dian Salleh Diya Salleh Mika Hellas Syueraa Hellas Dhiny Salleh

Salam doctor esok join Forum perdana kan? Dgn ust fahmi. Semoga dipermudahkan urusan

Kalau pneumococcal vaksin tu untuk baby 1 jan 2020 je...anak saya lahir dis 2019 tak dapatlah ye doctor? 😭

berfikir luar kotak fikiran... dah mcm movies ada microchip bagai.. 😂😂😂

Oooo baru tahu dlm parit bcg akk ada microchip...patutlah tiap2 mlm mimpi mcm heroin underworld gaduh sini sana...agen ruponya aku..ok esok nak Russialah...😁😁😁

Jika kita tidak mempunyai parut ..bagaimana ye doc..adakah wajib mengambil suntikan tu kembali dan adakah normal jika tiada parut

View more comments

Sekali lagi antivaksin cuba kelirukan masyarakat. Hujah yang cuba dibawa adalah kematian dua orang bayi pada tahun 2009 [1]. Atas nama kealpaan masyarakat yang tidak membaca penuh laporan, mereka cuba memanipulasi laporan yang dibuat oleh MADRAC itu.

KKM melalui NPRA adalah badan telus yang menyediakan laporan setiap kesan sampingan ubat termasuk juga vaksin. Orang ramai boleh membacanya dengan bebas. Cuma pelaporan adalah dalam bahasa inggeris dan termasuk juga perkataan perubatan yang menjadikan orang ramai sukar memahami. Tambah pula gavaks yang sudah anti dengan perubatan moden, mereka akan cuba sedaya upaya untuk terus mengelirukan. Namun bukan menjadi halangan bagi orang awam untuk terus bertanya, tetapi bertanyalah kepada orang yang mahir dan berautoriti dalam bidang tersebut. Bukannya bertanya kumpulan pro-pilihan a.k.a gavaks! Bahkan majoriti dari mereka bukan doktor perubatan pun.

Dua kes tersebut tidak boleh dituduh akibat vaksin. Perkataan 'probable' adalah bermaksud kemungkinan berlaku kesan advers termasuk ruam, deman dan bengkak selepas vaksin, tetapi kematian bukan berpunca dari itu. Penentuan sahih perlu dibuat melalui bedah siasat (post-mortem). Justeru, ia tidak boleh dikaitkan kerana post-mortem tidak dibuat atas keengganan keluarga.

Maka disinilah perkataan KEBETULAN boleh digunakan bagi kefahaman orang ramai. Ini kerana terdapat jarak masa yang munasabah antara pemberian vaksin & kematian, tanpa ada punca kematian yang jelas. Istilah perubatan menyebut 'Temporal Relationship'. Contohnya, seorang baharu dapat kereta baru, tiba-tiba sehari lepas itu, meninggal akibat serangan sakit jantung. Adakah kereta baru itu menyebabkan sakit jantung? Tidak. Tapi di situ ada hubungkait masa, "temporal relationship" berlaku.

Dalam masa yang sama tiada kes lain lagi yang menggunakan vaksin jenis itu, batch (pengeluaran serentak) itu mempunyai masalah serupa. Oleh demikian konklusi dari laporan MADRAC (terdiri daripada pakar-pakar pelbagai bidang) itu menyatakan tiada keperluan perundangan atau pentadbiran (regulatory) untuk menarik balik semula semua vaksin yang sama di premis kesihatan atau dipasaran. Kejadian itu kebetulan berlaku dan tidak mewajibkan kerajaan menarik balik keseluruhan batch vaksin tersebut. Program imunisasi diteruskan oleh kerajaan sehingga saat ini dan tiada berlaku kejadian yang sama dalam negara kita.

Isu auta dan manipulasi laporan sebegini bukan sahaja di Malaysia, tetapi gavaks luar negara pun menggunakan teknik yang sama. Lihat tulisan jurnal oleh Miller pada tahun 2015 yang merujuk kepada gerakan antivaksin Amerika yang menuduh kematian bayi berpunca dari vaksin MMR [2]. Argumen yang mereka buat adalah memanipulasi data dari US Vaccine Adverse Event Reporting System (VAERS). Sudahlah mereka membacanya dengan prejudis dan mengulas dalam pelbagai blog mengutuk pemberian vaksinasi, mereka lantang menolak vaksin. Sehingga kini Amerika Syarikat tidak pun memberhentikan program Imunisasi mereka dek kerana tuduhan melulu kumpulan itu. Jika benar terlalu serius dengan pendedahan yang mereka berikan, sudah pasti program pemberian imunisasi diberhentikan di Amerika, bahkan seluruh dunia. Negara Itali yang cenderung kepada kumpulan antivaksin pun masih mengekalkan mandatori pemberian imunisasi kepada rakyat mereka [3].

Sewaktu kumpulan gavaks ini bertemu dengan YBMK satu ketika dahulu, satu soalan je YBMK tanya.

"Adakah tuan/puan ingin hentikan National Immunization Programme (NIP)?"

Jawapan mereka: "Senyap sekjeap", cuma kedengaran dihujung telinga suara sayup -"TIDAK".

Tetapi, di dalam media sosial mereka ini pong-pang pong-pang macam tin kosong duk kutuk vaksin. Sebenarnya mereka terpenjara dengan phobia buatan mereka sendiri.

Dr Suhazeli Abdullah
... See MoreSee Less

Sekali lagi antivaksin cuba kelirukan masyarakat. Hujah yang cuba dibawa adalah kematian dua orang bayi pada tahun 2009 [1]. Atas nama kealpaan masyarakat yang tidak membaca penuh laporan, mereka cuba memanipulasi laporan yang dibuat oleh MADRAC itu.

KKM melalui NPRA adalah badan telus yang menyediakan laporan setiap kesan sampingan ubat termasuk juga vaksin. Orang ramai boleh membacanya dengan bebas. Cuma pelaporan adalah dalam bahasa inggeris dan termasuk juga perkataan perubatan yang menjadikan orang ramai sukar memahami. Tambah pula gavaks yang sudah anti dengan perubatan moden, mereka akan cuba sedaya upaya untuk terus mengelirukan. Namun bukan menjadi halangan bagi orang awam untuk terus bertanya, tetapi bertanyalah kepada orang yang mahir dan berautoriti dalam bidang tersebut. Bukannya bertanya kumpulan pro-pilihan a.k.a gavaks! Bahkan majoriti dari mereka bukan doktor perubatan pun.

Dua kes tersebut tidak boleh dituduh akibat vaksin. Perkataan probable adalah bermaksud kemungkinan berlaku kesan advers termasuk ruam, deman dan bengkak selepas vaksin, tetapi kematian bukan berpunca dari itu. Penentuan sahih perlu dibuat melalui bedah siasat (post-mortem). Justeru, ia tidak boleh dikaitkan kerana post-mortem tidak dibuat atas keengganan keluarga.

Maka disinilah perkataan KEBETULAN boleh digunakan bagi kefahaman orang ramai. Ini kerana terdapat jarak masa yang munasabah antara pemberian vaksin & kematian, tanpa ada punca kematian yang jelas. Istilah perubatan menyebut Temporal Relationship. Contohnya, seorang baharu dapat kereta baru, tiba-tiba sehari lepas itu, meninggal akibat serangan sakit jantung. Adakah kereta baru itu menyebabkan sakit jantung? Tidak. Tapi di situ ada hubungkait masa, temporal relationship berlaku. 

Dalam masa yang sama tiada kes lain lagi yang menggunakan vaksin jenis itu, batch (pengeluaran serentak) itu mempunyai masalah serupa. Oleh demikian konklusi dari laporan MADRAC (terdiri daripada pakar-pakar pelbagai bidang) itu menyatakan tiada keperluan perundangan atau pentadbiran (regulatory) untuk menarik balik semula semua vaksin yang sama di premis kesihatan atau dipasaran. Kejadian itu kebetulan berlaku dan tidak mewajibkan kerajaan menarik balik keseluruhan batch vaksin tersebut. Program imunisasi diteruskan oleh kerajaan sehingga saat ini dan tiada berlaku kejadian yang sama dalam negara kita.

Isu auta dan manipulasi laporan sebegini bukan sahaja di Malaysia, tetapi gavaks luar negara pun menggunakan teknik yang sama. Lihat tulisan jurnal oleh Miller pada tahun 2015 yang merujuk kepada gerakan antivaksin Amerika yang menuduh kematian bayi berpunca dari vaksin MMR [2]. Argumen yang mereka buat adalah memanipulasi data dari US Vaccine Adverse Event Reporting System (VAERS). Sudahlah mereka membacanya dengan prejudis dan mengulas dalam pelbagai blog mengutuk pemberian vaksinasi, mereka lantang menolak vaksin. Sehingga kini Amerika Syarikat tidak pun memberhentikan program Imunisasi mereka dek kerana tuduhan melulu kumpulan itu. Jika benar terlalu serius dengan pendedahan yang mereka berikan, sudah pasti program pemberian imunisasi diberhentikan di Amerika, bahkan seluruh dunia. Negara Itali yang cenderung kepada kumpulan antivaksin pun masih mengekalkan mandatori pemberian imunisasi kepada rakyat mereka [3].

Sewaktu kumpulan gavaks ini bertemu dengan YBMK satu ketika dahulu, satu soalan je YBMK tanya.

Adakah tuan/puan ingin hentikan National Immunization Programme (NIP)?

Jawapan mereka: Senyap sekjeap, cuma kedengaran dihujung telinga suara sayup -TIDAK.

Tetapi, di dalam media sosial mereka ini pong-pang pong-pang macam tin kosong duk kutuk vaksin. Sebenarnya mereka terpenjara dengan phobia buatan mereka sendiri.

Dr Suhazeli Abdullah

Comment on Facebook

Orang mati sebab tak vaksin lagi ramai. Berjuta 😂

Kumpul geng antivaksin nie, hantar semua pegi wuhan tgk mcm mana. Kebal ke tak.

Ooo...kira konsep kereta tu sama dgn konsep kematian asbab kubit19 sekarang ni la kan Dr? Cth sakit buah pinggang kronik, tapi diletakkan dlm kematian asbab kubit19... adat kata kalau xdak kubit19 pun akan mati jugak kan?

Klu mcmni blh saman x doc.. Puak2 deme kn sikit2 saman.. Saman blik

Ada ka doktor yg jadi antivaks?

kalau org sebar macam ni takde kene apa2 ke sebab mcm fake news @ menghasut ke?

GAV ni lbh dasat drp gegar vaganza rupanya..

Tuan Ahmad Tay baca nie abea...

Nurfaezah Seni Mohamad

Dalam laporan tu, kedua-dua bayi tidak dapat dibuat post-mortem kerana tidak dibenarkan oleh ibubapa mereka. Juga tidak dinyatakan maklumat tambahan seperti apa yang diberi makan kepada bayi berkenaan, adakah ibunya ada mengambil minuman beralkohol, adakah bayi terdedah kepada asap rokok, bagaimana keadaan persekitaran tempat kediaman bayi, dsb.

Nak link doc, saya nak buat report polis

Sumber dorg hanya keratan akhbar ajerrr??? Tu je standard??

vaksin agenda DAJJA, kata nyer... yg mereka Duk guno talipong, internet⁉️baso gong... talipong internet pon agenda DAJJAL jugok. tolak vaksin... tolak talipong, internet la jugok.

Kerajaan mesti bertindak tegas terhadap golongan antivaksin, jangan sampai fahaman mereka tersebar luas.

tak nak sudah, nama kamu dollah, otak kamu sebelah, boleh belah...

Org struggle dengan pandemic,plandemic pula katanya.agenda dajjal buat new norm(walaupun banyak hikmah lain yg dapat lihat mereka tutup mata) tapi orang berusaha nak buat vaksin nk kembalikan old norm pandai plak spin. Selama ni hidup senang dengan herd immunity boleh la banyak songeh, sekarang ibarat ludah jilat kembali

Kesian mereka.. tak tahu apa masalah mereka.. semoga diberi hidayah oleh Allah

Klau beli vitamin c dgn mereka, mereka ok kot..

Patut golongan antivaksin ni pun boleh dianggap menghasut dan dikenakan tindakan undang-undang.

Semoga anti vaksin diberi hidyah

Yg tong kosong tu sekadar con man yg ada agenda tersendiri

Kenapa mereka ni jadi jumud mcm ni ....

Saya nak tanya knp suntikan vaksin meninggalkan kesan parut? Mcm mana pula kesan ia memasuki badan kita kalau dah diluar meninggalkan parut

Mohon share Dr. Terimakasih

View more comments

Tiada perkara baru yang saya ingin kemukakan. Perkara ini telah diterangkan berkali-kali oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan ramai pakar perubatan di Malaysia mengenai Status Halal Vaksin.

Majlis Fatwa Kebangsaan sudah beberapa kali mengadakan muzakarah sejak tahun 1988 berkenaan hukum penggunaan vaksin. Semua vaksin adalah HARUS kecuali vaksin Biothrax dan Rotateq.

Untuk pengetahuan, kedua-dua vaksin (Biothrax dan Rotateq) ini tidak termasuk dalam program imunisasi nasional yang diwajibkan kepada kanak-kanak Malaysia. Lagi pun Virus Anthrax bukannya wabak penyakit buat masa ini. Manakala, bagi mencegah jangkitan kuman Rotavirus, terdapat alternatif baharu yang halal - Rotarix.

Jadi, tidak ada isu halal atau haram bagi ibu-bapa yang memberikan anak mereka divaksin mengikut jadual program imunisasi kebangsaan.

Kita mesti berpegang kepada majoriti ilmuwan dan ulama dalam bidang masing-masing. Doktor adalah ahli perubatan, majoriti menyarankan vaksin kepada anak-anak kita. Para ulama pula adalah pakar dalam agama, majoriti ulama juga menyokong dengan beberapa kenyataan rasmi serta fatwa. Bukan sahaja dalam negara kita malah seluruh dunia.

Jika terdapat segelintir kecil doktor dan Ustaz yang menentangnya. Itu adalah suatu lumrah dan perkara biasa. Pendapat yang shaz (terpencil) tidak perlu diambil sebagai sumber hukum untuk diaplikasikan kepada masyarakat umum. Jika mereka ingin beramal secara peribadi, silakan. Tetapi jika mereka juga membentuk kumpulan atau persatuan untuk menentang apa yang telah diputuskan oleh pihak berautoriti, sesuatu tindakan perlu diambil. Isu ini memerlukan ketegasan pemerintah supaya tidak semakin menjadi barah kefahaman songsang dalam masyarakat.

Suhazeli Abdullah
Tengkawang.
... See MoreSee Less

Comment on Facebook

Sy berbaik sangka pd JAKIM Dan Majlis Fatwa Kebangsaan Dan Dunia.. yg mereka2 sudah kaji Hadis ini.. Daripada Abi Darda’ RA, bahawa Nabi SAW bersabda: إِنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ الدَّاءَ وَالدَّوَاءَ، وَجَعَلَ لِكُلِّ دَاءٍ دَوَاءً فَتَدَاوَوْا وَلَا تَدَاوَوْا بِحَرَامٍ Maksudnya: “Sesungguhnya Allah Taala telah menurunkan penyakit dan ubat dan menjadikan bagi setiap penyakit itu ubatnya, maka berubatlah kamu dan jangan kamu berubat dengan benda yang haram.” Manakala di dalam sebuah hadith yang lain pula: Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda: نَهَى رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ الدَّوَاءِ الْخَبِيثِ Maksudnya: “ Nabi melarang daripada berubat dengan ubat yang kotor.”

Tuan Ahmad Tay dengar nie...kena taat ulul amri...

Maaf nak bertanya doc.. apa beza rotateq dengan rotarix ye..?

Vaksin untuk menyelamatkan nyawa sibuk dipertikai halal haram, hisap rokok berkilo, yang haram tu.. Ustaz pun isap jugok, tak sibuk pertikai halal haram, lagi teruk, isap depan anak bini... Hok tu haram berganda ganda ganda...

doc..berkali2 antivax bagitahu sy dalam vaksin kebangsaan antara bahan digunakan..walaupun hanya DNA & protein.. babi.janin bayi dan sel beruk..3 bahan ni saya x tahu ttg fakta n benar ke salah.. dan dikatakan perkara ini terpaksa DIHARUSKAN oleh ulil amri..krana kiblat kita dlm perubatan dari WHO info2 ini sdikit sebanyak mempengaruhi sy dalam memvaksin anak sy boleh pencerahan doc sebenar2 hakikat isu bahan2 vaksin ni

View more comments

Terdapat dakwan bahawa amalan tahnik bayi itu meningkatkan sistem imun bayi. Secara umum saya bersetuju dengan kenyataan itu. Zat makanan berkhasiat yang terdapat dalam buah tamar secara umum boleh membantu badan bayi tersebut semakin sihat. Begitu juga susu ibu yang diberikan mengandungi antibodi semulajadi kepada badan bayi secara umum. Susu Ibu mengandungi IgA, lisozim, antioksidan dan pelbagai bahan lain yang menjadi faktor pencegah kepada penyakit cirit dan penyakit saluran pernafasan terhadap bayi.
.
Contohnya: Andaikata pentahnik itu berpenyakit Tuberkulosis sekalipun, Mico Bacterium Tb yang ada dalam air liur beliau bukan bersifat vaksin. Malah boleh memudaratkan pula kepada si bayi yang masih kecil.
.
Namun tahnik adalah bukan pencegahan secara khusus bagi mencegah penyakit-penyakit berjangkit berbahaya seperti tuberkulosis, difteria, pertusis, campak, polio dan lain-lain. Ianya tidak boleh digantikan dengan vaksin. Tambahan pula Tamar yang diberikan itu hanya bersifat sementara dan tiada unsur aktif yang boleh merangsang sistem pertahanan bayi secara khusus. Manfaat dan zat yang diperolehi dari Tamar tahnik tersebut hanya seketika.

Bagi susu ibu, kajian menunjukkan bayi yg menyusu ibu mampu menghasilkan tindakan yang lebih berkesan untuk menghasilkan antibodi. Ianya seiring sebagai langkah pencegahan. Susu ibu mengandungi immunomodulator yang membantu tindakan vaksin yg lebih baik. Namun ianya bukan gantian kepada vaksin yang diberikan secara khusus bagi mencegah penyakit-penyakit berjangkit.

Tahnik dan susu ibu berbeza dengan vaksin yang diwajibkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia. Vaksin-vaksin yang disuntik kepada anak-anak kita itu sudah pun menjalani proses pembuktian dan selamat digunakan sejak sekian lama. Sekali lagi vaksin dapat mencegah semampu mungkin dari anak-anak dijangkiti oleh penyakit berjangkit berbahaya seperti yang disebutkan di atas.
.
Adalah menjadi satu kefahaman yang salah jika kita hanya bergantung kepada tahnik dan susu ibu sahaja dalam ikhtiar mencegah penyakit-penyakit berjangkit. Mungkin terdapat dikalangan kita yang mendakwa, sebelum era vaksinasi di dunia ini, ramai sahaja manusia boleh hidup. Saranan saya supaya golongan yang berkata demikian agar membaca sejarah dan ambillah iktibar dari sejarah itu. Carilah melalui google itu akan kisah pesakit polio yang terpaksa menggunakan "iron lung" sekitar tahun 1920 dahulu kala. Penderitaan dari serangan kuman polio menyebabkan rangka paru-paru mangsa tidak dapat berfungsi sehinggakan terpaksa menggunakan kebuk paru-paru khas.
.
Hasil dari kejayaan pemberian vaksin polio, Badan Kesihatan Dunia (WHO) telah mengisytiharkan Malaysia sudah bebas dari penyakit polio tahun 2000. Ini adalah satu kejayaan yang tidak boleh dinafikan lagi. Begitu juga dengan penyakit-penyakit bawaan kuman lain lagi yang berbahaya, kejadiannya turun secara mendadak setelah pemberian vaksin secara menyeluruh dalam negara. Jumlah kematian sebelum era vaksinasi ratusan ribu, dan kini selepas era vaksinasi, kejadian penyakit dan kematian boleh dibilang dengan jari.

Tulisan ini bukannya saya menolak tahnik dan susu ibu. Tidak sama sekali. Boleh diteruskan kedua-duanya sebagai sunnah dan kesihatan umum. Anak-anak saya pun ditahnik dan diberikan susu ibu sepenuhnya.

Suhazeli Abdullah
... See MoreSee Less

Comment on Facebook

Baguih rupanya vaksin ni Dr...budak2 pati yg kena polio kat Sabah ni apa cerita ya? Kena masuk dlm 'iron lung' jugak ka?

Bkn smua org layak jd pentahnik..kna tgok org jgk..kalau kta dh tau yg pentahnik tu org yg ilmu tnggi skalipn tp hisap rokok..baik xpyh

diorang lupa dulu life expectancy sangatlah rendah...

Tuan Ahmad Tay

Mohd Fauzi

Saya x sempat tahnik.. Anak ramai.. Czer pulak tu.. Makan pun apa yg ada.. Yela org masakkan. Kita makan ajer .. Hahaha.. Elok je anak sihat.. Janji cukup vaksin.. Syukur.. Ya Allah..

ada yang tahnik dengan air madu boleh ke tak ek

Pengalaman saya temankan kawan nak tahnik anak, kebetulan masa turun dari kereta jumpa lah seseorang yang sedang hisap rokok. Rupanya orang nilah yang akan tahnik anak kawan tu. Dah terlambat, suami kawan beria-ia nak tahnik anak kat situ. Hmmm, baru lepas hisap rokok.

Dr, ada tak kajian klinikal yang mendapati tahnik(dengan kunyah mulut) lebih merisikokan dan memudaratkan bayi melalui jangkitan bakteria para pentahnik? Perlukah ulamat temporari kini mengkaji keperluan tahnik melalui mulut berdasarkan mafsadah yang lebih besar kepada bayi.

Ayah saya tahnikkan sendiri cucu2. Tangan basuh bersih2. Lenyek kurma+air zam2 dlm piring. Tak da kunyah & luah bg baby rasa.

Terima kasih, doktor...

Bgs Dr. Bagi cth pentahnik tu.. klu cth org yg dh Vaksin.. Kemudian dia pon Ada Penyakit lain.. Mcm mne plk?? apa dia sesuai jd pentahnik??

ramai org tak faham bhw kejayaan di dalam mengamalkan agama bkn terlihat dari hasil duniawi yg diperolehi atau yg hilang dari seseorg. bknlah tanda kejayaan mengamalkan sunnah itu bila bertahnik dijauhkan penyakit atau tanda gagal terkena penyakit. tetapi tanda kejayaan dlm agama ialah bila terlepas dari masuk neraka dan masuk ke dalam syurga inilah kejayaan yg sebenarnya. فَمَنۡ زُحۡزِحَ عَنِ النَّارِ وَاُدۡخِلَ الۡجَـنَّةَ فَقَدۡ فَازَ (3:185) Maka sesiapa yang terlepas dari neraka dan masuk syurga sesungguhnya dia telah berjaya.(3:185)

View more comments

Load more

Follow me on Facebook

Kolumnis

Majalah Solusi

Akhbar Harakah

Forum Imunisasi

Aktiviti Amal

Nasyid

Facebook Iconfacebook like buttonTwitter Icontwitter follow buttonVisit FMSAVisit FMSA