Tuan guru Sokong VaksinTuan guru Sokong Vaksin
Koleksi Artikel Isu Vaksin
Tuan Guru Dato Seri Hj Abdul Hadi Awang
24 JUN 2016 | Masjid Rusila Marang
"Sesiapa yang menolak perubatan termasuk
vaksin sebagai golongan yang jahil
dalam agama. Mereka membaca kitab
tak habis"
[image]
Jika benar vaksin itu boleh memusnahkan manusia, sudah tentu program imunisasi diberhentikan. . Kita boleh lihat sendiri bahawa Program imunisasi kebangsaan yang telah diletakkan secara rasmi dalam negara kita sejak sebelum merdeka lagi (1956) dengan pemberian vaksin DT
Baca Artikel ....
"Jauh Perjalanan, luas pemandangan. Banyak pengajaran kehidupan manusia yang boleh dipelajari."
Sudan, Mindanao, Sempadan Turkey dan Jordan untuk Misi Kemanusian Syria, Mesir, Bangladesh dll.
Baca Artikel Travelog Saya....
Koleksi Artikel Perang Melawan Mitos
Dr Suhazeli Abdullah | Talk Show UiTM Jasin
"Mitos dalam perubatan boleh menyebabkan masyarakat keliru. Maka wajib wujud sekumpulan ahli dalam bidang perubatan memperbetulkan salah faham itu."
Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

14 hours ago

Dr Suhazeli Abdullah

Selamat saja cucuk vaksin. Tak ada yang membimbangkan. Jarum dan picagari pun kecil. Masa cucuk tak rasa pun sakit. Nurse sudah terlatih buat benda senang ni. Lenguh bahu? Ada lah berasa, sehari je. Hari ni dah boleh berkebun.

Berikut beberapa persoalan yang biasanya ditanya oleh orang ramai.

✅Pesakit G6PD selamat ambik vaksin COVID-19.
✅Ibu hamil juga selamat, namun data masih dalam fasa ujikaji. Jika anda dalam golongan risiko tinggi, baik ambil.
✅Plan nak hamil, better ambil vaksin dalam tempoh getir ni. Soal kehamilan boleh dirancang semula.
✅Alergik telur, makanan, pakaian, air wangi pun selamat untuk ambil vaksin. Kecuali alergik teruk hingga pernah masuk ward ICU.
✅Ibu menyusu pun selamat, cuma kalau tidak mau lagi, tiada paksaan.
✅Ada penyakit kronik, adalah amat digalakkan.
✅ Pesakit survivor kanser >3 bulan tanpa rawatan, selamat ambil.
✅ Pesakit HIV, sel darah putih CD4 >200 adalah selamat.
✅ Pesakit asma tidak ada masalah untuk ambil.
✅ Pesakit sendi seperti rheumatoid artritis dan gout pun tidak ada masalah untuk cucuk vaksin. Kecuali mereka yang mengambil ubat Steroid ataupun ubat-ubat khas. Perlu bincang dengan doktor dahulu.
✅ Pesakit jantung berlubang atau jantung tersumbat pun tidak ada masalah kecuali makan ubat mencair darah yang perlu dinilai balik oleh doktor.
✅ Stroke, radang hati, sakit buah pinggang pun selamat untuk cucuk vaksin.
✅ Pesakit Gastritis ramai tanya, pun tidak ada masalah. Ianya Selamat. Vaksin dicucuk bukan dimakan.
❗️Maklumat ini mungkin berubah dari masa ke semasa bergantung kepada kajian terbaharu.
❗️Apa-apa pun semua penerima vaksin wajib consult doktor masing-masing sebelum cucuk.

Suhazeli Abdullah
2.3.2021
Kuala Berang
... See MoreSee Less

Selamat saja cucuk vaksin. Tak ada yang membimbangkan. Jarum dan picagari pun kecil. Masa cucuk tak rasa pun sakit. Nurse sudah terlatih buat benda senang ni. Lenguh bahu? Ada lah berasa, sehari je. Hari ni dah boleh berkebun.

Berikut beberapa persoalan yang biasanya ditanya oleh orang ramai.

✅Pesakit G6PD selamat ambik vaksin COVID-19.
✅Ibu hamil juga selamat, namun data masih dalam fasa ujikaji. Jika anda dalam golongan risiko tinggi, baik ambil. 
✅Plan nak hamil, better ambil vaksin dalam tempoh getir ni. Soal kehamilan boleh dirancang semula.
✅Alergik telur, makanan, pakaian, air wangi pun selamat untuk ambil vaksin. Kecuali alergik teruk hingga pernah masuk ward ICU.
✅Ibu menyusu pun selamat, cuma kalau tidak mau lagi, tiada paksaan.
✅Ada penyakit kronik, adalah amat digalakkan.
✅ Pesakit survivor kanser >3 bulan tanpa rawatan, selamat ambil.
✅ Pesakit HIV, sel darah putih CD4 >200 adalah selamat.
✅ Pesakit asma tidak ada masalah untuk ambil. 
✅ Pesakit sendi seperti rheumatoid artritis dan gout pun tidak ada masalah untuk cucuk vaksin. Kecuali mereka yang mengambil ubat Steroid ataupun ubat-ubat khas. Perlu bincang dengan doktor dahulu.
✅ Pesakit jantung berlubang atau jantung tersumbat pun tidak ada masalah kecuali makan ubat mencair darah yang perlu dinilai balik oleh doktor.
✅ Stroke, radang hati, sakit buah pinggang pun selamat untuk cucuk vaksin.
✅ Pesakit Gastritis ramai tanya, pun tidak ada masalah. Ianya Selamat. Vaksin dicucuk bukan dimakan.
❗️Maklumat ini mungkin berubah dari masa ke semasa bergantung kepada kajian terbaharu.
❗️Apa-apa pun semua penerima vaksin wajib consult doktor masing-masing sebelum cucuk.

Suhazeli Abdullah 
2.3.2021
Kuala Berang

Comment on Facebook

Dr, saya hanya mempunyai satu paru-paru sahaja yang berfungsi sebab satu lagi dah atelectasis. Bolehkah saya ambil vaksin covid19?

Dr Suhazeli Abdullah , adik saya pernah allergy makanan & masuk ICU, tahun 2018. Doctor suspect dia allergy ulam, sebab tu makanan yang dia makan before ada allergy reaction. Before ni dia tak ada allergy makanan pun. Awal tahun ni adik sy positive covid, asymptomatic. Alhamdulillah dah negative. Last week dia makan nasi kerabu & allergy dia attack semula, muka habis bengkak. Dia ambil injection & alhamdulillah elok. Adik saya dah register untuk ambil vaccine covid ni. Jadi dia boleh ambil ke vaccine ni? 😅

CUCUK MACAM 10 TAHUN BERLALU SHJ 🤪

Klu autoimmune disease selamat x klu ambik

Ptnyaan...ibu prgnant blh abik vaksin dr usia kandungan bapa hingga bapa bln.... Harap nmpk komen saya...tq

Bagaimana dgn individu yg punya alahan antibiotik penisilin dan punya parut TB,ye doktor?mohon pandangan.

diabetes yg tinggi,ada masalah tak

Masamah Mah mi ni mie.. ada info sikit pasal vaksin.

Tempoh getir🤣🤣 Oppss.. sorry.. tak baik gelak kat ahli camtu.. Koh koh..

Tak cucuk vaksin tak selamat ke?

Dr, kalau ade symptom macam kat atas tu maksudnya apa ya bagi ✅ tu?

Dr org yg pernah stroke dan skrg selalu sawan bleh amik vaksin x?

Pesakit G6PD boleh ambik 👍🏽👍🏽

Kwn kata inject kancing gigi lagi sakit dr inject vaksin ni

Kalau ada penyakit darah tinggi tapi makan ubat dan bacaan BP ok boleh ke suntik vaksin

Alhamdulillah. Saya pesakit G6PD. Yakin sikit bila doc tulis boleh amik kat atas skali

Assalamualaikum... Dr...pskt SLE mcm mana...blh amik tk vaksin ni..?

Mira Zahari

Jumpa mikrocip x doktor kecoh org ckp ad mikrochip hahahhaa

Tgu dose ke 2 dn dos2 sterusnya setiap tahun

Kalau oral lichen planus boleh kan Dr?

Tarshan Saralah picagari bahasa tamil(wanita pengemis)🤣🤣🤣

Doc kalau macam saya ada sakit hemophilia boleh ke ye??terima kasihhh

Kalau jadi apa2,siapa nk bertanggungjawab?

Said Ridhuan

View more comments

18 hours ago

Dr Suhazeli Abdullah

Special Cup from my staff for my birthday. Thank you semua. I m Very happy with all your commitments!❤️❤️ ... See MoreSee Less

Special Cup from my staff for my birthday. Thank you semua. I m Very happy with all your commitments!❤️❤️

Comment on Facebook

Selamat Hari Lahir Doktor. Semoga Allah permudah kan segala urusan harian tuan... Allah panjang kan umur & murahkan rezeki serta sihat2 sokmo. InsyaAllah.

Selamat hari lahir doktor..semoga sentiasa di dalam Rahmat yg maha Esa

Semoga diberkati umur, dipjgkan usia,dipermudahkan Segala urusan seharian. Dr. Sannah helwah Dr.

Sanah helwah boss... Ramai yg sayang tu... Alhamdulillah

Sanah helwah Doktor...

Happy birthday doc.. moga sihat selalu..

Sanah helwah dr suhazeli

Sanah helwah dr..semoga dipanjangkan umur,dimurahkan rezeki dan sentiasa dlm rahmat dan keberkatan allah..amiin..

Selamat Ulangtahun Dr. Terus berbakti kepada negara, semoga sentiasa dalam lindunganNya.

Sanah helwah doktor.moga panjang umur dalam iman dan islam

selamat hari lahir dr..moga dalam rahmat Allah selalu

Semuga dipermudahkan segala urusan Doc dan dipanjangkan usia sokmo

سلامت هاري جادي توان دكتور!

Sanah helwah Dr... Moga pjg umur murah rezeki... Tq sgt2 byk bagi info pada kami yg kurang ilmu dalam medis...

Selamat Ulang tahun dokter kacak

Sanah Helwah Dr. Moga Sukses Dunia Akhirat. Amiin.

Selamat Puja Umur YBhg. Dr.

Hepi besday Doc..

Sanah helwah doktor,smg pnjg imur dlm kebekatan.

Happy Birthday Dr Suhazeli. Semoga sihat selalu, panjang umur & murah rezeki supaya dapat berkempen tanpa had.

Selamat bernombor baharu Dr. Suhazeli!

Wah sedap tu. happy birthday Dr

View more comments

23 hours ago

Dr Suhazeli Abdullah

Ada pihak yang bertanya, adakah rakyat mempunyai hak untuk memilih vaksin mana yang mereka nak sama ada Pfizer-BioNTech, Sinovac, Sputnik V, Cansino atau AstraZeneca?

Jawapan ringkasnya tidak.

Kita perlu melihat beberapa faktor kenapa ianya tidak boleh ditetapkan rakyat memilih vaksin pilihan mereka buat masa ini. Pemilihan vaksin COVID-19 untuk setiap rakyat bergantung kepada:

1️⃣ Kelulusan dari FDA (antarabangsa), NPRA dan PBDK (Malaysia). Vaksin yang diluluskan dahulu, maka jenama vaksin itu akan dimasukkan dalam program imunisasi kebangsaan.

2️⃣ Logistik untuk membawa vaksin tersebut amat menyulitkan petugas, jika terlalu banyak pilihan di sesuatu lokaliti. Setiap vaksin itu perlu dikendalikan mengikut tatacara yang tertentu, Penyimpanan dalam peti sejuk pun mungkin berbeza suhunya. Begitu juga dengan kawasan pedalaman, agak merenyahkan untuk menyediakan pelbagai jenis vaksin dalam satu lokaliti yang jauh di pedalaman. Mungkin jenis vaksin yang sesuai hanya 1 dos sahaja.

3️⃣ Pengalaman pemberian vaksin di negara luar pun mereka tidak membuka pilihan kepada rakyat. Pemberian vaksin atas jenama apa sekalipun, ditetapkan oleh kerajaan. Penentuan vaksin jenama mana oleh kerajaan berdasarkan kepada kepada mana-mana jenama yang tersedia ada pada masa tersebut.

4️⃣ Soal harga bukan pertikaian, kerana harga setiap vaksin itu pelbagai. Apa yang penting adalah setiap vaksin itu berkesan, selamat dan stabil digunakan berdasarkan kepada kajian yang telah dikemukakan oleh pihak pengeluar.

5️⃣ Perolehan vaksin untuk hospital atau klinik swasta masih belum dibuka. Buat masa ini, pembelian vaksin sepenuhnya akan dilakukan oleh kerajaan melalui Jawatankuasa akses vaksin peringkat antarabangsa. Setakat ini seluruh negara dalam dunia pembelian vaksin adalah diuruskan oleh kerajaan bukan pembelian oleh syarikat swasta.

6️⃣ Sistem pendaftaran melalui MySejahtera dan database yang digunakan buat masa sekarang adalah diuruskan oleh pihak kerajaan. Ianya memerlukan masa dari sudut teknikaliti jika ianya ingin dibuka kepada pihak ketiga dalam menguruskan pemberian vaksin COVID-19 ini.

7️⃣ Jika dibuka kepada pilihan, maka perolehan yang akan dilakukan oleh kerajaan amat sukar kerana penetapan untuk mendapatkan sesuatu vaksin itu bukan ditentukan sepenuhnya oleh kerajaan tetapi ia melalui jawatankuasa akses vaksin antara bangsa. Persaingan antara syarikat pengeluar juga penting untuk dilihat supaya ianya tidak menjadi sesuatu yang tidak harmoni.

8️⃣ Untuk makluman, perancangan perolehan vaksin yang sedang diatur oleh kerajaan buat masa ini adalah:
50% Pfizer
20% Astra Zeneca
18% Sinovac
10% CanSino
10% Gamaleya (Sputnik V)
Kerajaan memberi jaminan bahawa perolehan ini melebihi dari jumlah penduduk negara kita. Oleh yang demikian kerajaan juga bersetuju untuk memberi mana-mana vaksin tersebut kepada warga negara asing yang bekerja dalam negara kita. Ini adalah satu perkembangan yang baik bagi menurunkan lagi kadar jangkitan dan memutuskan rantaian COVID-19.

Suhazeli Abdullah
2.3.2021
Tengkawang
... See MoreSee Less

Ada pihak yang bertanya, adakah rakyat mempunyai hak untuk memilih vaksin mana yang mereka nak sama ada Pfizer-BioNTech, Sinovac, Sputnik V, Cansino atau AstraZeneca? 

Jawapan ringkasnya tidak. 

Kita perlu melihat beberapa faktor kenapa ianya tidak boleh ditetapkan rakyat memilih vaksin pilihan mereka buat masa ini. Pemilihan vaksin COVID-19 untuk setiap rakyat bergantung kepada:

1️⃣ Kelulusan dari FDA (antarabangsa), NPRA dan PBDK (Malaysia). Vaksin yang diluluskan dahulu, maka jenama vaksin itu akan dimasukkan dalam program imunisasi kebangsaan. 

2️⃣ Logistik untuk membawa vaksin tersebut amat menyulitkan petugas, jika terlalu banyak pilihan di sesuatu lokaliti. Setiap vaksin itu perlu dikendalikan mengikut tatacara yang tertentu, Penyimpanan dalam peti sejuk pun mungkin berbeza suhunya. Begitu juga dengan kawasan pedalaman, agak merenyahkan untuk menyediakan pelbagai jenis vaksin dalam satu lokaliti yang jauh di pedalaman. Mungkin jenis vaksin yang sesuai hanya 1 dos sahaja.

3️⃣ Pengalaman pemberian vaksin di negara luar pun mereka tidak membuka pilihan kepada rakyat. Pemberian vaksin atas jenama apa sekalipun, ditetapkan oleh kerajaan. Penentuan vaksin jenama mana oleh kerajaan berdasarkan kepada kepada mana-mana jenama yang tersedia ada pada masa tersebut.

4️⃣ Soal harga bukan pertikaian, kerana harga setiap vaksin itu pelbagai. Apa yang penting adalah setiap vaksin itu berkesan, selamat dan stabil digunakan berdasarkan kepada kajian yang telah dikemukakan oleh pihak pengeluar.

5️⃣ Perolehan vaksin untuk hospital atau klinik swasta masih belum dibuka. Buat masa ini, pembelian vaksin sepenuhnya akan dilakukan oleh kerajaan melalui Jawatankuasa akses vaksin peringkat antarabangsa. Setakat ini seluruh negara dalam dunia pembelian vaksin adalah diuruskan oleh kerajaan bukan pembelian oleh syarikat swasta. 

6️⃣ Sistem pendaftaran melalui MySejahtera dan database yang digunakan buat masa sekarang adalah diuruskan oleh pihak kerajaan. Ianya memerlukan masa dari sudut teknikaliti jika ianya ingin dibuka kepada pihak ketiga dalam menguruskan pemberian vaksin COVID-19 ini.

7️⃣ Jika dibuka kepada pilihan, maka perolehan yang akan dilakukan oleh kerajaan amat sukar kerana penetapan untuk mendapatkan sesuatu vaksin itu bukan ditentukan sepenuhnya oleh kerajaan tetapi ia melalui jawatankuasa akses vaksin antara bangsa. Persaingan antara syarikat pengeluar juga penting untuk dilihat supaya ianya tidak menjadi sesuatu yang tidak harmoni.

8️⃣ Untuk makluman, perancangan perolehan vaksin yang sedang diatur oleh kerajaan buat masa ini adalah: 
50% Pfizer
20% Astra Zeneca
18% Sinovac 
10% CanSino 
10% Gamaleya (Sputnik V)
Kerajaan memberi jaminan bahawa perolehan ini melebihi dari jumlah penduduk negara kita. Oleh yang demikian kerajaan juga bersetuju untuk memberi mana-mana vaksin tersebut kepada warga negara asing yang bekerja dalam negara kita. Ini adalah satu perkembangan yang baik bagi menurunkan lagi kadar jangkitan dan memutuskan rantaian COVID-19. 

Suhazeli Abdullah 
2.3.2021
TengkawangImage attachmentImage attachment

Comment on Facebook

Sebenarnya kita lupa satu faktor. Sebelum dapat vaksin, DOA dan mohon agar apa pun vaksin yg dapat, ianya tidak memudaratkn malahan memberi kebaikan kepada badan kita. Semua org kena doa utk diri masing2x termasuklah saya. Nmpk hebat kuasa Allah, vaksin itu ikhtiar tapi Allah yg menentukan 💪.

Dr org2 terdekat saya pakat cakap takut nak amik sinovac sb masing2 ad belum daftar dan kuatir dpt vaksin yg latest2. Mereka yakin dgn pfizer katanya mohon pencerahan dr

fahimtu😀

Maaf nk tanya Dr, bagaimana rakyat/pelajar msia yg berda di luar negara pula, adakah kjaan msia akan beri juga vaksin atau sebaliknya?

Boleh je pilih sendiri... Asal sanggup pergi ke kilang vaksin.🤣

Tak bersyukur langsung

kerajaan bagi percuma kau nk pilih2 pulak. konon hak kau.

Soalan: Kalau kita dapat vaksin A untuk dos pertama, adakah kita akan dapat vaksin A juga untuk dos ke-2? Atau boleh vaksin lain (e.g. Vaksin B, C, D, E...) juga?

Masalahnya doctor...keberkesanan yg kurang dari 90 peratus itu. Cthnya utk apa sinovac yg 50-50 tu...maksudnya seperti ada kebolehjangkitan 50-50 selepas disuntik? Boleh beri pencerahan.

Saya ok je doktor. Mana2 pun. Cuma teringin Pfizer sebab teknologi baru. hehehehe. MRNA kan.. hahahaha. Peghak kan. Dah biasa kena yang teknologi virus dilemahkan tu. Nak rasa MRNA. Kalau dpt alhamdulillah. X dpt pun alhamdulillah. Yg penting dpt vaksin. Fasa 3 ni pun adoi lamanyaaaa. Hahaha.

Doc sy share ye.

made in India

saya nak oxford-astrazeneca...sebab dulu study² xcukup pandai jadi xdpt g oxford, dapat vaksin dari oxford pun dah boleh bbangga hingga ke anak cucu..nnt nak bgtau cucu...atuk dulu dapat vaksin dari oxford...

Saya setuju semua asalkan untuj kebaikan

Sedikit info mengenai keberkesanan sinovac oleh Dr.Malar m.facebook.com/story.php?story_fbid=10222551588392639&id=1058926891

No. 9 - vaksin ni semua free. Jadi jangan nak memilih. Yang penting semua mesti memilih untuk divaksin.

Bende free lg mau pilih ka? Aiyooo sini punya orang 🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

🏈🏆

bosan

Abdul Halim

To be fair Sinovac 100% effective in staving off moderate to serious cases.

Terima kasih Dr atas penerangan..sy mohon utk share ya Dr..TQ

saya berdoa dapat russia punya.kot2 la ada cip kgb dlm tu.bolehla dorg rekrut jd agen nanti. #janganjadipembaris

No. 8 Utk tenaga pekerja asing.. Boleh dimaklumkan berapa ramai di setiap industri dan negara apakah yg sudah ada di Malaysia. Pecahan pekerja warga asing di setiap negeri setiap daerah. Wajar diketahui rakyat. Utk langkah menjauhi kawasan yg banyak persekitaran warga pekerja asing.. Kebanyakkan rumah rakyat penduduk asing dipenuhi dgn pekerja2 asing kilang sekiranya mereka tidak diberikan hostel yg disediakan di kawasan kilang. Bayangkan kalau ada 4buah bas kilang lalu.. 1 bas 44 orang.. 176orang pekerja asing. Ini tidak termasuk peniaga asing, PATI, dll yg sudah sedia ada di persekitaran. Mereka2 itu menikmati mcm2 menafaat rakyat samada harga Petrol, harga barangan kawalan, kini.. Mendapat vaksin percuma lagi.. Sewajarnya 1 pekerja utk 2suntikan itu dikenakan caj keatas majikan. Kerajaan wajar menghentikan mana2 pengambilan warga asing dan menghantar pekerja2 asing sedia ada ke negara asal mereka. Mungkin sudah berjuta2 di Malaysia tidak diketahui angka tepat.. Rakyat Malaysia sendiri menganggur pun mungkin hampir berjuta tidak diketahui angka tepat. Utamakan pekerja tempatan di semua industri itulah sepatutnya berlaku. Negara luar lain berapa ramai warga asing yg bekerja dgn mereka jika dibandingkan dgn jumlah yg rakyat sendiri yg menganggur. Adakah sedemikian atau jauh lebih baik.

View more comments

1 day ago

Dr Suhazeli Abdullah

Konspirasi apa pada vaksin?
Berdosakah jika tak mengambil vaksin?
Apakah beza antara syarikat pengeluar vaksin?
Bagaimana mahu daftar untuk vaksinasi?

Panel 1: Dr Suhazeli Abdullah
(Pakar Perubatan Keluarga KKM)

Panel 2: Dr. Syed Shahridzan Ben-Agil
(Ketua Penolong Mufti Bahagian Penyelidikan)

Moderator : Rahmat Ikhsan
(Selebriti Dakwah)
... See MoreSee Less

Comment on Facebook

Penganut teori konspirasi tegar menuduh asatizah dan ahli pakar yang setuju kerajaan dan KKM berhubung vaksinasi sebaga ulamak suk..mereka mengatakan ulama yang dekat dengan penguasa semuanya ulamak suk..mereka berdalilkan hadis nabi secara literal.macam mana tu?

Syahadah bersaudara(azizi chunk) ,amet utaqa,nuno nuno,kamen han..ni nama-nama penganut konspirasi tegar yang tidak belajar disiplin ilmu tetapi galak duk tafsir ikut sangkaan nafsu dan fahami nas tanpa murad.

Kpd Dr Syed Shahrizan yg mulia..sy cuma nk bertanya.. bagaimana pendapat ulama Al-azhar dlm menjawab isu vaksin ni..

Setuju dr. Semua ubat dalam jadual 1 kena clinical trial dan lulus fda

T.Kasih Dr

terbaikkkj

kajian apa lagi yang di perlukan? nak pembuktian apa yg di perlukan bole anda dr terangkan????

Yg antivac kalau tak minat tak payah la dengar

Serabut dengan komen2 sihulk nih. Delete dan ban je yang iklan sihulk dalam ni. Orang nak baca pasal benda lain, dia duk komen produk dia.

Kn xbaik buruk2 kn dr klinik tu ustat..sipulan dn sipulan ok lah ustat

Zmn modem pun ada yg tergugat iman sbb vaksin.. Cuba bygkan jika kita hidup zmn nabi noh?? Tiba2 org tua miskin bina kapal dan suh kita beribadat?? Agak2 kita mvmne???

Ckp je vaksin tu cuma vit c dlm liquid. Pastu bukak sale utk stokis, agen n dropship. Gerenti xde yg melawan.

Hujah yg mantap drp panel. Alhamdulillah

Di Malaysia - vaksin ni harus. Jangan sibuk2 diharamkan

KETUM ADA ANTIBODI DAK?

Terbaikk doctor!!!

Surah AlBaqarah. Ayat 147. Kebenaran (yang datangnya kepadamu dan disembunyikan oleh kaum Yahudi dan Nasrani) itu (wahai Muhammad), adalah datangnya dari Tuhanmu; oleh itu jangan sekali-kali engkau termasuk dalam golongan orang-orang yang ragu-ragu.

Ada orang melayu masih percaya DR - dukun rakyat

Kiamat ? Bumi hancur atau dunia hancur ?

Bukalh mata2 depa ni🤣

Dajjal dlm bentuk raksasa mata satu??

Asslmkum

Assalamualaikum...

assalamualaikum...

terbaikkkk doktor👍👍👍

View more comments

Load more

Follow me on Facebook

Kolumnis

Majalah Solusi

Akhbar Harakah

Forum Imunisasi

Aktiviti Amal

Nasyid

Facebook Iconfacebook like buttonTwitter Icontwitter follow buttonVisit FMSAVisit FMSA