Tuan guru Sokong VaksinTuan guru Sokong Vaksin
Koleksi Artikel Isu Vaksin
Tuan Guru Dato Seri Hj Abdul Hadi Awang
24 JUN 2016 | Masjid Rusila Marang
"Sesiapa yang menolak perubatan termasuk
vaksin sebagai golongan yang jahil
dalam agama. Mereka membaca kitab
tak habis"
[image]
Jika benar vaksin itu boleh memusnahkan manusia, sudah tentu program imunisasi diberhentikan. . Kita boleh lihat sendiri bahawa Program imunisasi kebangsaan yang telah diletakkan secara rasmi dalam negara kita sejak sebelum merdeka lagi (1956) dengan pemberian vaksin DT
Baca Artikel ....
"Jauh Perjalanan, luas pemandangan. Banyak pengajaran kehidupan manusia yang boleh dipelajari."
Sudan, Mindanao, Sempadan Turkey dan Jordan untuk Misi Kemanusian Syria, Mesir, Bangladesh dll.
Baca Artikel Travelog Saya....
Koleksi Artikel Perang Melawan Mitos
Dr Suhazeli Abdullah | Talk Show UiTM Jasin
"Mitos dalam perubatan boleh menyebabkan masyarakat keliru. Maka wajib wujud sekumpulan ahli dalam bidang perubatan memperbetulkan salah faham itu."
Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons

TAN SRI DG AHLI FREEMASON?

Mengucap istighfar panjang saya apabila terdapat segelintir daripada pihak yang begitu negatif sangat pemikiran mereka sehingga sanggup menuduh Tan Sri Datuk Seri Dr Noor Hisham Abdullah adalah ahli Freemason kerana sanggup menerima hadiah daripada Rotary Club.
.
Penerimaan hadiah seperti ini bukan bermakna seseorang itu ahli kelab ataupun bersekongkol dengan perjuangan kelab tersebut (andaikata ianya terdapat sisi negatif dari pandangan kita). Ianya adalah perkara biasa yang berlaku. Takkanlah dengan terima perjanjian daripada China terus kita ini dituduh sebagai komunis? Atau menerima hadiah seekor panda daripada China terus kita dituduh sebagai pro komunis? ataupun kita membuat perjanjian dengan Rusia terus kita dituduh sebagai KGB dan sebagainya? Tidak!
.
Penerimaan hadiah ataupun anugerah seperti ini adalah satu yang biasa diberikan kepada individu yang banyak jasanya dalam negara terutama sekali dalam Pandemik COVID-19. Tan Sri DG adalah di antara 3 nama tokoh yang begitu cemerlang dalam menangani COVID-19 dalam dunia. Walaupun mungkin organisasi yang memberikan hadiah itu dikatakan mengandungi unsur-unsur selain daripada prinsip perjuangan kita atau hadiah dari orang kafir, bukan cara kita untuk menolaknya dengan mudah.
.
Hatta jika dilihat kepada sirah Nabi sallallahu alaihi wassalam sendiri pun pernah menerima beberapa hadiah daripada orang kafir. Adakah Rasulullah saw menolaknya? Contohnya dalam kisah masyhur setelah peperangan Khaibar Rasulullah saw telah dihadiahkan dengan seekor kambing panggang. Hadiah ini diberikan oleh seorang wanita Yahudi Zainab Al Harith yang berniat membunuh Nabi. Rasulullah saw menerimanya dengan baik dan mengajak para sahabat yang mulia itu makan bersama. Tetapi akhirnya Allah menyelamatkan Rasulullah saw dengan memberi wahyu kepada Nabi bahawa daging kambing itu adalah diracuni. Apapun dari seerah ini, Rasulullah saw tidak menolak pemberian daripada Yahudi itu walaupun atas apa tujuan sekalipun.
.
Penganugerahan itu bukannya semata-mata untuk individu tetapi ianya adalah juga menghargai organisasi yang didokong oleh Tan Sri DG - Kementerian Kesihatan Malaysia. Inilah penghargaan yang perlu kita banggakan. Tiada niat pun kita ingin mengiktiraf Freemason.
.
Jika kita menggunakan sifir yang sama dengan menuduh apa saja anugerah yang diberikan oleh Rotary Club kepada individu yang berjasa kepada negara terus diicop sebagai freemason ataupun illuminati, adakah sama dengan penganugerahan yang telah diberikan kepada tokoh-tokoh berikut?

1️⃣. Sultan Sharafuddin Idris Shah. Sultan Selangor. Sebagai Patron kelab.
2️⃣. Al-marhum Sultan Azlan Muhibbuddin Shah. Juga sebagai penaung Rotary dan Lion Club negeri Perak.
3️⃣. Tun Mahathir Mohamed, masa tu sebagai PM4.
4️⃣. Dato Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak.
5️⃣. Kerabat Sultan Johor
6️⃣. Polis Diraja Malaysia (PDRM)

Apakah matlamat mereka sebenarnya menuduh individu terlibat dalam Freemason, Iluminati dan sebagainya? Kalau nak jatuhkan kredibiliti individu itu sekali pun berpada-padalah.
.
Persoalannya, Adakah mereka nak negara kita ini ditadbir dengan cara yang mereka idam-idamkan? Hancurlah kesihatan negara jika dibiarkan pesakit begitu sahaja.
❓Adakah kita nak pesakit itu tidak dirawat akibat daripada sesak nafas di serang COVID-19? Kononnya COVID-19 itu selsema biasa.
❓Adakah ingin dibiarkan begitu sahaja tanpa bantuan pernafasan? Sebab kononnya protokol rawatan seperti pemberian oksigen dan dimasukkan ke wad itu adalah protokol Yahudi ataupun Freemason yang menunggangi WHO.
❓Adakah kita nak pesakit COVID yang sepatutnya dibantu dengan alat bantuan pernafasan dan dirawat dengan ventilator itu dibiarkan mati begitu sahaja? Sebab kononnya mereka mengatakan bahawa ventilator itu adalah teknologi dan agenda daripada Yahudi. Hanya cukup dengan membaca Ruqyah dan memberi makanan sunnah?
❓Adakah semua yang telah difatwakan majlis fatwa berkaitan dengan pandemik COVID-19 (seingat saya lebih daripada 9 fatwa yang telah dikeluarkan oleh Majlis fatwa) itu semuanya merujuk kepada Zionis Yahudi ataupun kafir?
❓Tidakkah para ulama kita yang bersidang bersama dengan mufti merujuk dalam pelbagai kitab yang muktabar serta mendapat pandangan ahli perubatan sebelum mengeluarkan sesuatu kenyataan itu sebagai pendokong dajjal?
.
Begitu Mudah sungguh menuduh semua orang yang terlibat dalam menguruskan wabak dalam negara ini sebagai itu dan ini. Yang betul hanya mereka sahaja. Sedangkan habuk pun tidak ada sumbangan mereka dalam membangunkan kesihatan negara serta mencari solusi kemaslahatan ummah.

Astaghfirullahalazim.
Astaghfirullahalazim.
Astaghfirullahalazim.

Suhazeli Abdullah
14.1.2021
Tengkawang
... See MoreSee Less

TAN SRI DG AHLI FREEMASON?

Mengucap istighfar panjang saya apabila terdapat segelintir daripada pihak yang begitu negatif sangat pemikiran mereka sehingga sanggup menuduh Tan Sri Datuk Seri Dr Noor Hisham Abdullah adalah ahli Freemason kerana sanggup menerima hadiah daripada Rotary Club. 
.
Penerimaan hadiah seperti ini bukan bermakna seseorang itu ahli kelab ataupun bersekongkol dengan perjuangan kelab tersebut (andaikata ianya terdapat sisi negatif dari pandangan kita). Ianya adalah perkara biasa yang berlaku. Takkanlah dengan terima perjanjian daripada China terus kita ini dituduh sebagai komunis? Atau menerima hadiah seekor panda daripada China terus kita dituduh sebagai pro komunis? ataupun kita membuat perjanjian dengan Rusia terus kita dituduh sebagai KGB dan sebagainya? Tidak!
.
Penerimaan hadiah ataupun anugerah seperti ini adalah satu yang biasa diberikan kepada individu yang banyak jasanya dalam negara terutama sekali dalam Pandemik COVID-19. Tan Sri DG adalah di antara 3 nama tokoh yang begitu cemerlang dalam menangani COVID-19 dalam dunia. Walaupun mungkin organisasi yang memberikan hadiah itu dikatakan mengandungi unsur-unsur selain daripada prinsip perjuangan kita atau hadiah dari orang kafir, bukan cara kita untuk menolaknya dengan mudah. 
.
Hatta jika dilihat kepada sirah Nabi sallallahu alaihi wassalam sendiri pun pernah menerima beberapa hadiah daripada orang kafir. Adakah Rasulullah saw menolaknya? Contohnya dalam kisah masyhur setelah peperangan Khaibar Rasulullah saw telah dihadiahkan dengan seekor kambing panggang. Hadiah ini diberikan oleh seorang wanita Yahudi Zainab Al Harith yang  berniat membunuh Nabi. Rasulullah saw menerimanya dengan baik dan mengajak para sahabat yang mulia itu makan bersama. Tetapi akhirnya Allah menyelamatkan Rasulullah saw dengan memberi wahyu kepada Nabi bahawa daging kambing itu adalah diracuni. Apapun dari seerah ini, Rasulullah saw tidak menolak pemberian daripada Yahudi itu walaupun atas apa tujuan sekalipun.  
.
Penganugerahan itu bukannya semata-mata untuk individu tetapi ianya adalah juga menghargai organisasi yang didokong oleh Tan Sri DG -  Kementerian Kesihatan Malaysia. Inilah penghargaan yang perlu kita banggakan. Tiada niat pun kita ingin mengiktiraf Freemason.
.
Jika kita menggunakan sifir yang sama dengan menuduh apa saja anugerah yang diberikan oleh Rotary Club kepada individu yang berjasa kepada negara terus diicop sebagai freemason ataupun illuminati, adakah sama dengan penganugerahan yang telah diberikan kepada tokoh-tokoh berikut?

1️⃣. Sultan Sharafuddin Idris Shah. Sultan Selangor. Sebagai Patron kelab.
2️⃣. Al-marhum Sultan Azlan Muhibbuddin Shah. Juga sebagai penaung Rotary dan Lion Club negeri Perak.
3️⃣. Tun Mahathir Mohamed, masa tu sebagai PM4.
4️⃣. Dato Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak. 
5️⃣. Kerabat Sultan Johor 
6️⃣. Polis Diraja Malaysia (PDRM)

Apakah matlamat mereka sebenarnya menuduh individu terlibat dalam Freemason, Iluminati dan sebagainya? Kalau nak jatuhkan kredibiliti individu itu sekali pun berpada-padalah. 
.
Persoalannya, Adakah mereka nak negara kita ini ditadbir dengan cara yang mereka idam-idamkan? Hancurlah kesihatan negara jika dibiarkan pesakit begitu sahaja. 
❓Adakah kita nak pesakit itu tidak dirawat akibat daripada sesak nafas di serang COVID-19? Kononnya COVID-19 itu selsema biasa.
❓Adakah ingin dibiarkan begitu sahaja tanpa bantuan pernafasan? Sebab kononnya protokol rawatan seperti pemberian oksigen dan dimasukkan ke wad itu adalah protokol Yahudi ataupun Freemason yang menunggangi WHO.
❓Adakah kita nak pesakit COVID yang sepatutnya dibantu dengan alat bantuan pernafasan dan dirawat dengan ventilator itu dibiarkan mati begitu sahaja? Sebab kononnya mereka mengatakan bahawa ventilator itu adalah teknologi dan agenda daripada Yahudi. Hanya cukup dengan membaca Ruqyah dan memberi makanan sunnah? 
❓Adakah semua yang telah difatwakan majlis fatwa berkaitan dengan pandemik COVID-19 (seingat saya lebih daripada 9 fatwa yang telah dikeluarkan oleh Majlis fatwa) itu semuanya merujuk kepada Zionis Yahudi ataupun kafir? 
❓Tidakkah para ulama kita yang bersidang bersama dengan mufti merujuk dalam pelbagai kitab yang muktabar serta mendapat pandangan ahli perubatan sebelum mengeluarkan sesuatu kenyataan itu sebagai pendokong dajjal?
.
Begitu Mudah sungguh menuduh semua orang yang terlibat dalam menguruskan wabak dalam negara ini sebagai itu dan ini. Yang betul hanya mereka sahaja. Sedangkan habuk pun tidak ada sumbangan mereka dalam membangunkan kesihatan negara serta mencari solusi kemaslahatan ummah. 

Astaghfirullahalazim.
Astaghfirullahalazim.
Astaghfirullahalazim.

Suhazeli Abdullah 
14.1.2021
Tengkawang

Comment on Facebook

Sama la dengan org tak nak terima vaksin, tak semestinya dia anti vaksin...

Persoalannya kenapa mesti Rotary Club yang kene bagi anugerah tu

Yang ni la yang ambe msg nk minta pandangan doc dulu.. supaya nama DG dibersihkan.. Alhamdulillah.. sudah ada penjelasan.. sbb saya pun dah pernah nk argu dgn gang2 konspirasi ni

A

PhD menebal dlm hati dyerang tuh...abaikan kelompok tuh...semuga Allah beri rahmat keatas Tan Sri DG...

WHO

Setengah manusia ni apabila terdedah dengan maklumat bukannya tambah cerdik tapi jadi tambah bodoh..

Bendahare ArLang

Entahlah Doc. Makin galak umat yg mengaku Islam, tetapi menghina saudara Islam yg lain dan makin galak melakukan fitnah yg makin menyusahkan org lain... Saya cukup kagum dgn Tan Sri DG, beliau masih sabar dan terus bersemangat utk membantu rakyat Malaysia, walaupun ada segelintir yg membenci beliau.

Istighfar byk2 Selawat pun kena byk. Selawat kn penyembuhan.

Dah takde lagi cara nak burukkan org. Beginilah caranya. Adoi ai. Moga Allah lindungi semua frontliner kita

Mereka terlalu cepat menuduh, hingga lupa bahawa setiap apa yang ditulis, dicatit dalam FB ini juga ditulis dan dicatit oleh Para Malaikat..Dan semuanya ini akan diminta pertanggungjawaban nanti di Akhirat esok.. Tidak ada sebarang perkataan yang dilafazkannya (atau perbuatan yang dilakukannya) melainkan ada di sisinya malaikat pengawas yang sentiasa sedia (menerima dan menulisnya). (Qaaf 50:18)

Rasanya kan Dr Suhazeli Abdullah,dah sampai masa pihak yang bertauliah sendiri yang kupas bab Freemason ni ... Sebab selama ni 'mereka' kaki youtube , kaki google dapat maklumat dari ehem ehem je kan ... Berharap sangat ulasan tu sebab bidang kerjaya Dr ni ranking tertinggi antara manusia berkerjaya dalam bidang yang mendapat kepercayaan tertinggi ...

Masuk air banjir penuh selut tu gelap x napok gapo doh boh... Nauzubillahi min zalik... Moga diberi Hidayah oleh Allah

bab tuduh someone tu ahli k x tu aku xberani..tp kalau hg pa sangka zionis tu dok diam ja xdak perancangan mmang hg pa silap la..hahaha

Baru tau takut ayat tuan bagai. Tapi saya tetap akan report skmm hal ni

Tukang fitnah mencanak macam Covid-19.

Dr..mcm2 gelaran dah geng teori konspirasi ni bagi kat DG. Siap gelar s*tan..teruk betul adab depa.

Rotary club Pahang bagi bantuan dekat mangsa banjir pahang. koi harap xde rakyat pahang jadi ahli penyembah dajjei 😂😂😂

Fitnah dh merata. #Jom amal AlKahfi

Puok ni gini je Dr Li. Pongpang2 tuduh sembang di FB, bilo sakit gout cari ubat farmasi gok. Eksiden panggil ambulans jugok. Tapi bab Covid abih tubik benda karut ye takwil. Senang cerita puok konspirasi ni tin kosong je semua. 😂

Mmg begitulah puak2 teori konspirasi. Taksub dengan konspirasi sampai semua benda nampak yahudi.

Seolah mereka lah suci sangat. Kelab ini lah juga yg banyak membantu masa bencana banjir baru2 ini. Mengumpulkan bekalan barang bantuan. Dan menghantar pada mangsa banjir gunakan helikopter bagu kwsan yg terputus hubungan. Silap2. Ahli keluarga dorang pun turut terima bantuan demikian.

Serabut menteri malaysia bukan nak mempertingkatkan segala ekonomi malaysia yg dah kecundang,tapi suka berbincang benda2 yg x membangun negara.gossip ala2 budak remaja.. yg mereka suka...malu je cara ini pemikiranya

Saman la siapa yang tuduh tu, dah cross the line ni

View more comments

Ramai yang tidak faham kaedah pengurusan kesihatan penyakit COVID-19. Sedangkan setiap hari Tan Sri Datuk Seri DG membuat kenyataan media berkaitan dengan kes COVID-19 semasa dan juga pengurusan yang dijalankan. Mereka menganggap bahawa apa yang dilakukan sekarang ini macam tidak buat apa-apa. Sebab bagi segelintir pihak merawat itu hanya ubat atau vaksin.
.
Ubat-ubatan itu adalah bukan definitif untuk merawat, begitu juga dengan vaksin, pun dalam perjalanan kajian dan kelulusan untuk diberikan kepada rakyat. Kita belum lihat lagi kejayaan vaksin untuk diberikan kepada rakyat dalam negara kita, sebab perkara ini pun masih baru. Ubat-ubatan pun sudah berjalan beberapa kajian Klinikal untuk menentusahkan kebolehgunaan ubat-ubatan tersebut. Sabar!

Untuk maklumat, kaedah pengurusan yang digunakan sekarang ini dalam pengurusan awam - Find Test Trace Isolate Support System (FTTISS). Inilah keadah ampuh yang digunakan sekarang bukan duduk saja tanpa mengadakan apa-apa ikhtiar. Kaedah pengurusan Kesihatan Awam ini adalah penting untuk memutuskan rantaian penyakit yang berlaku serta meelandaikan keluk kes harian. Kaedah ini memang terbukti berkesan, kalau kita bersungguh-sungguh dan semua pihak mengambil peranan termasuk pemimpin dan rakyat. Apabila ditemui ubat yang sesuai dan Pencegahan melalui vaksin nanti, ianya menjadi nilai tambah yang perlu digunakan demi menjaga keselamatan masyarakat awam daripada merebaknya penyakit yang berbahaya ini.
.
Masyarakat hanya ingat ubat, ubat, ubat atau vaksin, vaksin, vaksin itulah kerja KKM. Tetapi sebenarnya kaedah kita membuat saringan, mengesan kontak rapat, kuarantin atau Isolasi juga merawat pesakit-pesakit menggunakan bantuan oksigen dengan alat-alat bantuan pernafasan juga ianya adalah sesuatu perkara yang paling penting dalam merawat pesakit COVID-19. Jangan memandang remeh pengurusan seperti ini.

Harap masyarakat dapat memahami tugasan masing-masing ya. Jangan pandai komplain sahaja.

Suhazeli Abdullah
14.1.2021
Tengkawang

Rujukan:
Rajan S, Cylus JD, McKee M. What do countries need to do to implement effective ‘find, test, trace, isolate and support’ systems? Journal of the Royal Society of Medicine 2020;113(7):245–50.
... See MoreSee Less

Ramai yang tidak faham kaedah pengurusan kesihatan penyakit COVID-19. Sedangkan setiap hari Tan Sri Datuk Seri DG membuat kenyataan media berkaitan dengan kes COVID-19 semasa dan juga pengurusan yang dijalankan. Mereka menganggap bahawa apa yang dilakukan sekarang ini macam tidak buat apa-apa. Sebab bagi segelintir pihak merawat itu hanya ubat atau vaksin. 
.
Ubat-ubatan itu adalah bukan definitif untuk merawat, begitu juga dengan vaksin, pun dalam perjalanan kajian dan kelulusan untuk diberikan kepada rakyat. Kita belum lihat lagi kejayaan vaksin untuk diberikan kepada rakyat dalam negara kita, sebab perkara ini pun masih baru. Ubat-ubatan pun sudah berjalan beberapa kajian Klinikal untuk menentusahkan kebolehgunaan ubat-ubatan tersebut. Sabar!

Untuk maklumat, kaedah pengurusan yang digunakan sekarang ini dalam pengurusan awam - Find Test Trace Isolate Support System (FTTISS). Inilah keadah ampuh yang digunakan sekarang bukan duduk saja tanpa mengadakan apa-apa ikhtiar.  Kaedah pengurusan Kesihatan Awam ini adalah penting untuk memutuskan rantaian penyakit yang berlaku serta meelandaikan keluk kes harian. Kaedah ini memang terbukti berkesan, kalau kita bersungguh-sungguh dan semua pihak mengambil peranan termasuk pemimpin dan rakyat. Apabila ditemui ubat yang sesuai dan Pencegahan melalui vaksin nanti, ianya menjadi nilai tambah yang perlu digunakan demi menjaga keselamatan masyarakat awam daripada merebaknya penyakit yang berbahaya ini. 
.
Masyarakat hanya ingat ubat, ubat, ubat atau vaksin, vaksin, vaksin itulah kerja KKM. Tetapi sebenarnya kaedah kita membuat saringan, mengesan kontak rapat, kuarantin atau Isolasi juga merawat pesakit-pesakit menggunakan bantuan oksigen dengan alat-alat bantuan pernafasan juga ianya adalah sesuatu perkara yang paling penting dalam merawat pesakit COVID-19. Jangan memandang remeh pengurusan seperti ini. 

Harap masyarakat dapat memahami tugasan masing-masing ya. Jangan pandai komplain sahaja.

Suhazeli Abdullah 
14.1.2021 
Tengkawang 

Rujukan:
Rajan S, Cylus JD, McKee M.  What do countries need to do to  implement effective ‘find, test,  trace, isolate and support’ systems?  Journal of the Royal Society of Medicine 2020;113(7):245–50.Image attachment

Comment on Facebook

Sekarang sudah tahun 2021. Kita semua telah mempunyai banyak masa untuk mendapatkan maklumat-maklumat yang tepat berkenaan penyakit COVID-19 ini. Terpulang kepada diri kita sahaja, sama ada menang benar-benar JUJUR mahu mengetahui kebenaran, atau sebaliknya. Data dan kajian tentang COVID-19 ini banyak tersedia untuk dibaca, maka mengapa masih ada yang masih suka memilih untuk percaya kepada CERITA-CERITA emosional yang tiada berfakta?

Sebab tu orang selalu suruh turun padang, jadi sukarela... Bila dah tengok segala procedure, kenal doktor depan2, takdelah senang2 tuduh sistem dan doktor2... Kalau dah faham dengan teliti, tengok dengan mata kepala sendiri, barulah faham kenapa teori2 yang ada dekat internet tu sangat tak masuk akal... Ada orang kita terangkan macam mana dia tak nak dengar, memang kena tengok depan2... Semoga kita semua dijauhi dari wabak penyakit.... Baik yang percaya Covid mahupun tidak...

Saya amat yakin dan percaya pada usaha² KKM yang sedang dilakukan. Insyaallah. Walau ada kawan² sendiri yang kecam dan buat pelbagai andaian negatif.. Ikut pandai dia lah. Kena kat batang hidung baru tau tinggi o rendah langit.

Jaga SOP dan amalkan Norma Baharu. Pakai mask dan guna hand sanitizer tu

Yg duduk 1 rumah dgn yg positive pun.. Degil xnk declare kontak rapat.. 1st swab kt klinik dia negative. Lepas tu terus la bersiar2 merata2.. Kita pulak yg risau..

Yg dah jd kontak rapat pun ada yg dah dekat 10 hari kuarantine sendiri tak ada susulan pun dari pkd .nasib lah tak ada gejala apa apa

Terima kasih pd frontliners yg bertungkus lumus setiap waktu bg memastikan mereka yg dijangkiti covid sembuh wlu belum 100% bebas dr wabak...

Mohon share boss Terima kasih

m.facebook.com/story.php?story_fbid=3485521698169945&id=100001364461503 mcam mana ni doktor suhazeli ? dah tengok ke belum ?

View more comments

Betul ke berkumur dengan ubat kumur boleh bunuh COVID-19?

Benda ni hangat beberapa hari ni.

Macam ini. Saya terangkan dari sudut pergigian.

Di klinik gigi, kami dah practice benda ini. Sebelum buat rawatan yang menghasilkan aerosol (tampalan, scaling), kita akan minta pesakit berkumur dulu dengan ubat kumur. Kalau anda buat rawatan gigi, tak ada dapat benda ni, minta dengan doktor gigi anda.

Benda ini ada dalam garis panduan yang dikeluarkan bahagian pergigian KKM. Benda ini adalah sebagai langkah untuk mencegah penyebaran virus COVID-19 bila buat rawatan yang menghasilkan aerosol.

Ingat, benda ini sebagai langkah PENCEGAHAN. Bukan rawatan untuk COVID-19. Sama macam kita gunakan hand sanitizer. Sama macam kita basuh tangan dengan sabun.

Ubat kumur ada povidine iodine, ada chlorohexidine.
Hand sanitizer ada alkohol.
Bahan-bahan ini sememangnya digunakan untuk membunuh virus dan bakteria di permukaan.

Persoalannya sekarang, virus COVID-19 ada dalam tubuh badan orang yang dijangkiti. Macam mana dengan berkumur sahaja boleh hapuskan virus ni. Berapa kali kena berkumur baru boleh bebas dari virus ni.

Memang ada kajian berkaitan penggunaan bahan ini dan kaitannya dengan virus COVID-19, tapi hingga hari ini masih belum ada apa-apa bukti penggunaan ubat kumur merawat sepenuhnya virus ini.

Kalau nak berkumur dengan ubat kumur ini, silakan. Dari sudut pergigian, memang kita sangat galakkan. Tapi bukan buat tuntutan untuk merawat COVID-19.

Dr Iqbal Rosali
Dentist M3
... See MoreSee Less

Betul ke berkumur dengan ubat kumur boleh bunuh COVID-19?

Benda ni hangat beberapa hari ni. 

Macam ini. Saya terangkan dari sudut pergigian.

Di klinik gigi, kami dah practice benda ini. Sebelum buat rawatan yang menghasilkan aerosol (tampalan, scaling), kita akan minta pesakit berkumur dulu dengan ubat kumur. Kalau anda buat rawatan gigi, tak ada dapat benda ni, minta dengan doktor gigi anda.

Benda ini ada dalam garis panduan yang dikeluarkan bahagian pergigian KKM. Benda ini adalah sebagai langkah untuk mencegah penyebaran virus COVID-19 bila buat rawatan yang menghasilkan aerosol.

Ingat, benda ini sebagai langkah PENCEGAHAN. Bukan rawatan untuk COVID-19. Sama macam kita gunakan hand sanitizer. Sama macam kita basuh tangan dengan sabun.

Ubat kumur ada povidine iodine, ada chlorohexidine. 
Hand sanitizer ada alkohol.
Bahan-bahan ini sememangnya digunakan untuk membunuh virus dan bakteria di permukaan.

Persoalannya sekarang, virus COVID-19 ada dalam tubuh badan orang yang dijangkiti. Macam mana dengan berkumur sahaja boleh hapuskan virus ni. Berapa kali kena berkumur baru boleh bebas dari virus ni. 

Memang ada kajian berkaitan penggunaan bahan ini dan kaitannya dengan virus COVID-19, tapi hingga hari ini masih belum ada apa-apa bukti penggunaan ubat kumur merawat sepenuhnya virus ini.

Kalau nak berkumur dengan ubat kumur ini, silakan. Dari sudut pergigian, memang kita sangat galakkan. Tapi bukan buat tuntutan untuk merawat COVID-19.

Dr Iqbal Rosali 
Dentist M3

Comment on Facebook

sabun pon boleh bunuh covid-19, inikan listerine...

Apa nak susah faham... virus yang ada kat bahagian yg dicapai oleh ubat kumur tu je yang akan mati. Kalau tak tercapai ubat kumur tu macam mana nak mati. Simple common sense je. Tak payah pening² pertikaikan kenyataan dia. Namanya pun pencegahan.

Guna cloroc atau detol pun berkesan juga buat kumur. 😁

Sanitizer pun boleh.. Dan sila minum

kumur saje xcukup..amik wudhuk terus pakai benda ni..🥱

Salasiah Ahmad Dahalan

Mashietah Rahman

berkumur dengan roundup sekali sahaja lebih berkesan kerana dengan pembawa covolid 19 boleh terbunuh.. ke guana dr Suhazeli Abdullah

Biasalah, memang tetap akan ada orang-orang yang mudah terpesona dan terpedaya dengan perkara-perkara yang 'ajaib' seperti ini, yang tak perlu usaha susah-susah, tetapi boleh dapat hasil yang hebat-hebat. Kerana itulah para scammer tidak pernah ketandusan pelanggan/mangsa mereka di kalangan anggota masyarakat kita. Semoga kita semua sentiasa diberikan ilmu kefahaman supaya dapat kita bezakan antara perkara yang haq dengan yang batil.

Patut la ada kawan sekolah cakap pasal bemda ni 🤣

cuba try clorox pulak.. ihiks 😂

Dari awal pandemic hanya sekadar troll.. tak tau pulak kalau diorang ambik serius.. 😅

Rasanyalah, bagaimana dgn apa yg dikatakan dalam video clip tu ye..?

oo patutlah smlm pegi klinik gigi kt klinik kerajaan suruh kumur lama2 sblm buat rawatan. sblm ni gi klinik swasta xde pun.. terpinga2 jap kita 😂😂

Memang duk tunggu Dr ulas pasal ni. Saya dapat video dua hari lepas

Nih mau segala jenis Listerine sold out...😁😁

Baru je jumpa dentist KK, katanya listerin tak bunuh bakteria. So diberikan sejenis cecair kumur yang lain sikit (only prescribed by doc)

Baik rendam badan dengan alkohol setiap hari... Kompom tak kena Covid-19 atau hari hari minum alkohol 🤣

Bodoh nya pakar Malaysia

Telan ubat nyamuk la.

Kumur dgn clorox ajer lah yer hahahah🥴🥴

Maka berpusu pusu la org membeli .. 😅

Time2 ulser wooo mmg wajib ada natiang ni

Nakal2 ngguh

View more comments

Terdapat segelintir pihak yang cuba melontar batu dan menyembunyikan tangan, menuduh WHO sendiri mengaku bahawa ujian COVID-19 (RT-PCR) yang dijalankan mempunyai masalah. Seterusnya berlakulah "false positive" sehingga menyebabkan laporan kes meningkat. Mereka tidak percaya data kes positif sekarang ini. Kononnya mereka mengatakan bahawa itu adalah tipu helah yang dilakukan oleh WHO. Mereka memetik satu kenyataan rasmi yang dikeluarkan oleh WHO yang menerangkan berkaitan dengan tatacara yang perlu dilakukan oleh pegawai-pegawai yang merawat pesakit COVID-19 semasa menggunakan test kit in-vitro device (IVD).

Inilah masalah yang timbul dalam masyarakat apabila laman web yang berbentuk garis panduan yang dikhususkan kepada profesional perubatan tetapi dibaca oleh orang awam yang tidak mengetahui konteks sebenar tulisan itu dan akhirnya membuat interpretasi yang salah. Seterusnya menjadi persepsi buruk kepada masyarakat. Sedangkan apa yang mereka baca itu tidak difahami sepenuhnya oleh mereka, apakah maksud sebenar yang ingin disebut oleh WHO.
.
Walaupun agak teknikal yang melibatkan urusan pengurusan COVID-19 dan ujian Makmal, saya cuba terangkan di sini dengan bahasa yang ringkas.
.
"False positive" untuk Predictive Positive Value (PPV) ini sebenarnya memberi panduan kepada pakar-pakar yang merawat pesakit supaya jangan hanya melihat kepada keputusan ujian COVID-19 semata-mata. Tetapi kena lihat juga kepada tanda-tanda klinikal yang terdapat ke atas pesakit. Ini kerana bagi sesetengah pesakit apabila ia sudah mencapai hari yang ke 10 - 14, False Positive boleh juga boleh berlaku. Walaupun ianya jarang terjadi, tetapi pakar wajib melihat kembali keadaan pesakit.
.
PPV ini masih lagi berada dalam lingkungan Cycle Treshold Value (Nilai CT antara 35-40). Apa yang berlaku adalah virus COVID yang sebelum ini aktif sudah pun mati tetapi masih lagi terdapat baki yang berada dalam badan sehinggalah dikumuhkan sepenuhnya. Kajian mendapati baki virus COVID-19 boleh berada antara 13 -29 hari.
.
Sekali lagi perlu saya sebut bahawa ianya amat jarang berlaku. Oleh yang demikian setiap pakar yang merawat perlu melihat kembali kes itu bukan semata-mata ujian PCR tetapi melihat kes secara keseluruhannya. Pakar yang merawat perlu melihat balik kepada gejala dan sejarah klinikal kes tersebut.
.
Sebab itu WHO mengeluarkan garis panduan seperti yang dinyatakan di dalam website mereka. Bukannya WHO membuat pengakuan ujian PCR yang dijalankan itu tidak betul ataupun menipu. Kalau nak menipu pun. Baik tak payah istihar dalam website dan beritahu mereka tipu?

Isu ini agak teknikal untuk difahami oleh orang awam. Tetapi apabila dibahaskan oleh orang yang tidak memahami konteks yang sebenar menyebabkan masyarakat akan mudah terkeliru dengan komen-komen yang negatif daripada golongan yang menentang wabak Pandemik COVID-19 ini.
.
Dr Suhazeli Abdullah
11.1.2021
Tengkawang

Rujukan
Johnston, C. and Healy, B. (2020), Interpretation of COVID‐19 PCR testing‐ what surgeons need to know. Br J Surg, 107: e367-e367.
... See MoreSee Less

Terdapat segelintir pihak yang cuba melontar batu dan menyembunyikan tangan, menuduh WHO sendiri mengaku bahawa ujian COVID-19 (RT-PCR) yang dijalankan mempunyai masalah. Seterusnya berlakulah false positive sehingga menyebabkan laporan kes meningkat. Mereka tidak percaya data kes positif sekarang ini. Kononnya mereka mengatakan bahawa itu adalah tipu helah yang dilakukan oleh WHO. Mereka memetik satu kenyataan rasmi yang dikeluarkan oleh WHO yang menerangkan berkaitan dengan tatacara yang perlu dilakukan oleh pegawai-pegawai yang merawat pesakit COVID-19 semasa menggunakan test kit in-vitro device (IVD). 

Inilah masalah yang timbul dalam masyarakat apabila laman web yang berbentuk garis panduan yang dikhususkan kepada profesional perubatan tetapi dibaca oleh orang awam yang tidak mengetahui konteks sebenar tulisan itu dan akhirnya membuat interpretasi yang salah. Seterusnya menjadi persepsi buruk kepada masyarakat. Sedangkan apa yang mereka baca itu tidak difahami sepenuhnya oleh mereka, apakah maksud sebenar yang ingin disebut oleh WHO.
.
Walaupun agak teknikal yang melibatkan urusan pengurusan COVID-19 dan ujian Makmal, saya cuba terangkan di sini dengan bahasa yang ringkas.
.
False positive untuk Predictive Positive Value (PPV) ini sebenarnya memberi panduan kepada pakar-pakar yang merawat pesakit supaya jangan hanya melihat kepada keputusan ujian COVID-19 semata-mata. Tetapi kena lihat juga kepada tanda-tanda klinikal yang terdapat ke atas pesakit. Ini kerana bagi sesetengah pesakit apabila ia sudah mencapai hari yang ke 10 - 14, False Positive boleh juga boleh berlaku. Walaupun ianya jarang terjadi, tetapi pakar wajib melihat kembali keadaan pesakit. 
.
PPV ini masih lagi berada dalam lingkungan Cycle Treshold Value (Nilai CT antara 35-40). Apa yang berlaku adalah virus COVID yang sebelum ini aktif sudah pun mati tetapi masih lagi terdapat baki yang berada dalam badan sehinggalah dikumuhkan sepenuhnya. Kajian mendapati baki virus COVID-19 boleh berada antara 13 -29 hari.
.
Sekali lagi perlu saya sebut bahawa ianya amat jarang berlaku. Oleh yang demikian setiap pakar yang merawat perlu melihat kembali kes itu bukan semata-mata ujian PCR tetapi melihat kes secara keseluruhannya. Pakar yang merawat perlu melihat balik kepada gejala dan sejarah klinikal kes tersebut. 
.
Sebab itu WHO mengeluarkan garis panduan seperti yang dinyatakan di dalam website mereka. Bukannya WHO membuat pengakuan ujian PCR yang dijalankan itu tidak betul ataupun menipu. Kalau nak menipu pun. Baik tak payah istihar dalam website dan beritahu mereka tipu?

Isu ini agak teknikal untuk difahami oleh orang awam. Tetapi apabila dibahaskan oleh orang yang tidak memahami konteks yang sebenar menyebabkan masyarakat akan mudah terkeliru dengan komen-komen yang negatif daripada golongan yang menentang wabak Pandemik COVID-19 ini.
.
Dr Suhazeli Abdullah 
11.1.2021
Tengkawang 

Rujukan 
Johnston, C. and Healy, B. (2020), Interpretation of COVID‐19 PCR testing‐ what surgeons need to know. Br J Surg, 107: e367-e367.

Comment on Facebook

Entah le. Kadang Deadly Mist tu betul jugak.

Norehan Abu Hanifah

Dr... depa dok cari sukarela dh tu... harap Dr cepat2 register... buktikan pada semua antivaks diluar sana vaksin is the best choice buat masa sekarang...

😍😍😍

Ada kh Ini berita palsu?

Kalau kita memang hidup berjejak di dunia realiti yang nyata, memang kita akan faham, tiada apa buatan manusia yang sempurna 100%. Yang penting kita berikhtiar secara yang terbaik, kemudian berdoa dan bertawakal.

Biasa la geng ni. Mcm saya selalu kata, baru tiga kali pergi usrah dah rasa pandai dari mufti...

'problem' tu pun dah paham, bukan masalah yg sebenarnya...

Bila sy masih menjaga premise sy dgn sop while other not really care bout this kan, selalu la dgr ah nombor ni rekaan je, Terbaru ada org viralkan pasal itali la kata covid rekaan, pastu kat mesir kata doctor saja cabut rosakkan mesin oksigen bg mati. To be honest kalau sesorang dtg kat sy dgn hujah imran hossein ke auni ke mmg sy tolak. Tambah wall penuh semua konspirasi la apalah. Benda tuhan soh belajaq takmao benda canmni dikorek korek

Masalahnya time WHO keluar kenyataan pasal SOP, vaksin dll tak mau percaya. Hok ni percaya pulak

Golongan2 ni dh rasa taknak vaksin duduk diam2 jer boleh tak🙄 menyemak sgt.

View more comments

Kami di bidang kesihatan ini sudah sejak daripada Oktober lagi sudah berada dalam Mode "darurat kesihatan".
.
Jika dilihatkan kes positif harian COVID-19 semakin meningkat, jumlah yang berada di dalam wad kritikal juga meningkat, jumlah kematian juga meningkat - kami memang sudah berada di dalam ruang darurat itu.
.
Junjung kasih kepada YDPA kerana mengambil satu inisiatif yang begitu penting demi menjaga keselamatan dan kesihatan rakyat dalam negara kita.

Daulat Tuanku
... See MoreSee Less

Kami di bidang kesihatan ini sudah sejak daripada Oktober lagi sudah berada dalam Mode darurat kesihatan. 
.
Jika dilihatkan kes positif harian COVID-19 semakin meningkat, jumlah yang berada di dalam wad kritikal juga meningkat, jumlah kematian juga meningkat - kami memang sudah berada di dalam ruang darurat itu.
.
Junjung kasih kepada YDPA kerana mengambil satu inisiatif yang begitu penting demi menjaga keselamatan dan kesihatan rakyat dalam negara kita.

Daulat TuankuImage attachmentImage attachment

Comment on Facebook

Klaka lepas perutusan darurat smlm wartawan awani dok wat statement "Saya kini di hadapan istana negara tp nampaknya situasi di sini masih tenang" Rakyat memang tenang, politaik je panas punggung 😂😂😂

Darurat utk selamatkan kedudukan politik. Sambil menyelam, telan air banyak sikit. Demi utk mengekalkan tampuk pemerintahan sanggup buat apa shja. Kasihan rakyat yg hilang pekerjaan. Yg masih kerja mana rasa mcm kami yg susah skrg ni.

Terima kasih atas usaha gigih warga KKM dan semua petugas dalam melaksanakan fardhu kifayah untuk umat. Semoga Allah mengampuni kita semua atas segala musibah. Kepada Allah kita mohon perlindungan dan pertolongan.

slm abam, btl ke berita ni. side effect dari pfizer vaksin. kesian mak broder ni www.facebook.com/100021818644998/posts/899042044166409/?extid=0&d=n

Ni darurat politik plk

View more comments

Load more

Follow me on Facebook

Kolumnis

Majalah Solusi

Akhbar Harakah

Forum Imunisasi

Aktiviti Amal

Nasyid

Facebook Iconfacebook like buttonTwitter Icontwitter follow buttonVisit FMSAVisit FMSA