image

Alhamdulillah dapat merasai nikmatnya istirehat setelah 13 hari berpenat lelah di ops banjir Kemaman. Setiap orang diuji dengan kadarnya demi meningkatkan keimanan masing2. Reda kita pada ketentuan Nya adalah paling utama perlu dicari. Hanya Allah menjentik sahaja dengan ujian ini agar kita insaf bahawa hidup difana ini hanya sementara. Bayangkan orang lain yang lebih hebat diuji, ditimpa banjir habis rumah ditenggelami. Bawa sehelai sepinggang. Ada rumah mangsa hancur dan hanyut. Disitulah satu-satunya tempat berlindung. Namun wajah mereka tetap tenang. Pasrah dengan apa jua yang berlaku.

image

Bayangkan juga kesudahan hidup mereka pada hari-hari mendatang. Doakan agar mereka semua tabah.
Antara hikmah yang boleh digarap olehku bahawa pergantungan jitu kepada Rabbul Jalil terlalu amat penting. 48 jam terputus hubungan dengan anak isteri. Cemas! Namun hubungan dengan Allah tetap utuh. Dia Maha Melihat dan Maha Mengetahui. Segala peristiwa dibawah takluk biayaNya.

image

Bayangkan ketika di Mahsyar nanti. Di lautan manusia yang dibangkitkan terpisah satu sama lain. Allah akan temukan kita dengan insan-insan yang pernah hadir dalam kehidupan kita. Kita bertemu bukan untuk memupuk kasih, tetapi menuntut hak dosa dan pahala. Tanpa kompromi.  Semuanya akan nafsi-nafsi. Ya Allah jadikan pasangan ku dan zuriatku sebaik mata memandang dan jadikanlah kami pemimpin di kalangan orang bertaqwa. Jauhkan lah kami dari azab qubur dan azab neraka. Kurniakan kami Jannatul Firdaus.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...