image

Alkisah ada dua ekor katak. Yang satu gemuk dan yang satunya kurus. Suatu hari, ketika mencari makanan, keduanya melompat masuk ke dalam sebuah bejana berisi susu. Keduanya tidak bisa melompat keluar karena terlalu licin, sehingga mereka memutuskan untuk berenang-renang.Katak gemuk berkata kepada katak kurus, “Saudaraku, aku rasa tak ada lagi gunanya kita mendayung dan berenang-renang lebih lama lagi. Kita akan tenggelam juga pada akhirnya, jadi aku rasa lebih baik kita menyerah saja.”Katak kurus menjawab, “Sabar saudaraku, teruslah mendayung dan berenang. Seseorang akan mengeluarkan kita dari sini.” Lalu keduanya mendayung lagi selama beberapa jam.Setelah itu, katak gemuk kembali berkata, “Saudaraku, sepertinya tak ada guna. Aku sekarang amat letih. Aku akan berhenti mendayung sekarang dan tenggelam. Tak akan ada yang menolong kita.”Tapi si katak kurus menjawab, “Teruslah mencoba. Teruslah mendayung. Sesuatu yang baik pasti akan datang, teruslah mendayung.” kemudian beberapa jam kembali berlalu.Katak gemuk kembali berkata, “Aku sudah tak tahan lagi. Tak ada gunanya melakukan semua ini karena kita akan tenggelam juga nantinya.” Dan si katak gemuk berhenti. Ia menyerah. Dan tenggelam di dalam susu tersebut. Tapi si katak kurus terus mendayung dan mendayung.Sepuluh menit kemudian, si katak kurus merasakan sesuatu yang padat di bawah kakinya. Ia telah mengubah susu menjadi mentega karena dayungannya. Dan dengan beberapa kali lompatan ia berhasil keluar dari bejana tersebut.

***Sahabatku.. Jangan pernah berhenti melangkah.. Apapun keadaannya.. Yakinlah bahwa Pertolongan-Nya pasti akan datang..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleAntara Dua Darjat
Next articlePengundi Islam digesa banteras politik mungkar
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com