image

Memilih pemimpin suatu yang serius. Kerana kepimpinan menentukan halatuju negara.  Bukan setakat di dunia, soal kepimpinan akan di tanya di akhirat nanti. Justeru pilihan untuk memilih pemimpin ini ditentukan melalui pilihanraya di negara ini.
Bertindaklah sebaik mungkin dengan hati dan jiwa yang waras. Lihatlah gerabak mana dan lorong mana yang kita akan naik bagi mencapai negeri yang abadi. Malaysia mengamalkan demokrasi berperlembagaan, di mana parti majoriti akan mengepalai negara walau satu kerusi berlebihan. Parti majoriti ini akan menentukan segala bentuk halatuju negara bagi lima tahun mendatang. Parti kalah akan jadi pembangkang. Dan realiti pembangkang di Malaysia dewasa ini akan dianaktirikan. Kita tidak mengamalkan pembahagian kuasa yang matang.

image

Oleh itu buatlah pilihan terbaik. Bandingkan dua atau tiga atau empat parti yang bertanding berdasarkan neraca luhur. Bukannya demi habuan dunia semata mata.

image

Secara mata kasarnya kita boleh melihat budaya yang diterapkan oleh parti masing-masing. Adakah sesuai dengan adat beragama mahupun adat ketimuran bangsa Malaysia.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleHidup Penuh Manafaat dan Matinya Seorang Syahid
Next articleKisah dua ekor katak
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com