Friday, April 26, 2024

Top 5 This Week

Related Posts

Undang-undang terbantut dengan campurtangan masyarakat yang tidak faham

Undang-undang telah termaktub bahawa kanak-kanak terlindung dari didera, diabaikan. Cuma adakah undang-undang tersebut diterjemahkan sepenuhnya dalam masyarakat kita?
Seorang pakar undang-undang telah memberi satu senario bahawa seorang bayi yang baru berumur beberapa hari mengalami Jaundice teruk (penyakit kuning-severe neonatal jaundice). Diarahkan oleh pegawai perubatan untuk masuk wad dan perawatan lanjut termasuklah kemungkinan besar akan dilakukan pertukaran darah ( exchange transfusion). Namun keluarga bayi yang masih mentah itu menolak sekeras-kerasnya atas alasan yang tidak konkrit.
Persoalannya, jika sekiranya doktor mengambil langkah dengan membuat laporan atas dasar pengabaian kanak-kanak, adakah doktor berkenaan terlepas dari tindakan politik penduduk setempat?
Sedangkan jelas undang-undang menyatakan bahawa kanak-kanak terlindung dari sudut fizikal dan mental termasuklah hak untuk berubat.

Published with Blogger-droid v1.7.2
Copyright Control by aljazli design (c) 2003 – 2008
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Dr Suhazeli Abdullah
Dr Suhazeli Abdullah
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com

2 COMMENTS

Comments are closed.

Popular Articles