Jika berlaku kematian ibu hamil atau kematian sewaktu bersalin atau kematian selepas bersalin, 2 golongan akan terlibat. Semua akan berdebar perut seolah-olah akan dihadap ke mahkamah untuk dijatuhkan hukuman.

Golongan 1 adalah doktor yang terlibat. Apa sahaja pengurusan pesakit yang melibatkan diri mereka akan dipersoalkan dalam satu meeting khas kematian. Sebermula dari itu, doktor akan ketuai siasatan kematian. Turun naik kereta ke rumah si mati atau ke bahagian rekod hospital/klinik untuk kumpul maklumat yang berkaitan. Semuanya dibuat atas arahan untuk dia sendiri yang akan menjawabnya di mesyuarat khas kematian nanti.

.

Golongan ke 2 adalah kumpulan sokongan seperti jururawat, dan mana-mana anggota yang terlibat sepanjang kehadiran pesakit ke klinik ibu hamil. Sebaik sahaja dengar berita kematian, mereka tidak boleh tidur malam, mandi pun tak basah. Terpaksa atas nama jawatan turun buat siasatan dan pelaporan. Apakah sub-standard yang menyebabkan kematian. Kemudian akan diserahkan kepada golongan 1 di atas untuk bentang di mesyuarat khas kematian. Makin lama tarikh mesyuarat, makin tak keruan duk fikir nak berhadapan.

.

Semasa mesyuarat kematian, pengerusi selalu mengingatkan bahawa mesyuarat itu adalah salah satu lengkuk pembelajaran bagi semua pihak yang terbabit. Mesyuarat bukanlah tempat mencari salah sesiapa tetapi ianya sebagai satu kaedah untuk pengajaran yang boleh diambil bagi memastikan ianya tidak berlaku lagi pada masa depan. Inilah proses yang wajib dilalui oleh setiap anggota untuk menjamin mutu perkhidmatan ke atas pengurusan kesihatan semakin baik.

.

Akhir mesyuarat, kesimpulan yang dibuat adalah:

.

1. Adakah terdapat isu sub-standard dalam pengurusan kes. Ukuran tidak mencapai standard ini dibincang panjang lebar dan akhirnya beberapa teguran dan penambahbaikan akan dikeluarkan.

.

2. Adakah terdapat kecuaian dalam pengendalian kes samada kecuaian individu perawat ataupun sistem. Teguran tegas dikeluarkan dan jika ianya serius, tindakan disiplin boleh dikenakan.

.

3. Adakah kes kematian ibu tersebut boleh dicegah atau sebaliknya? Biasanya faktor-faktor yang boleh dicegah melibatkan sub-standard tadi. Pembetulan dan penambahbaikan dikeluarkan semasa mesyuarat itu agar tidak berlaku lagi perkara yang sama pada masa depan.

.

Bayangkan jika kematian itu akibat dari kelahiran tidak selamat (homebirth) atau dikendalikan oleh doula yang mengaku tahu serba serbi bab kehamilan dan bersalin? Pusat kebertanggungjawapan adalah ibu, suami dan doula itu sendiri? Tetapi siapa yang akan menjawab semasa mesyuarat kematian yang tegang itu? Sudah pasti golongan 1 dan 2 di atas akan terpalit sama.

.

Kenapa?

.

Mereka MUNGKIN akan dipersoalkan semasa mesyuarat kenapa boleh terjadi sedemikian? Khidmat nasihat tidak cukup mantap sehinggakan pesakit memilih doula dan bertindak bersalin di RUMAH? Anggota tidak pandai kemahiran dalam komunikasi antara pesakit sehingga mereka tidak percaya pengendalian hospital?

.

Si suami atau doula doli bertanggungjawab tak? Berlepas diri!

.

Suhazeli Abdullah

9.9.2020

Tengkawang

.

*Contoh di atas adalah tidak merujuk kepada mana-mana kes samada hidup atau mati.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleVaksin Punca Autism
Next articlePANDUAN INDEMNITI PROFESIONAL UNTUK DOKTOR PERUBATAN
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com