Ramai yang tahu bahawa mereka menghidapi penyakit tetapi tidak mahu berubat lanjut. Sudah banyak kes saya temui, doktor mengesahkan beliau kemungkinan menghidapi kanser, tetapi enggan dirujuk ke hospital dengan alasan ingin berubat kampung.

Selang beberapa ketika, diberitakan bahawa beliau sedang nazak di hospital kerana kanser telah sampai tahap 4. Tahap yang hanya menunggu kematian menjengah. Rawatan pembedahan dan kemoterapi sudah tiada guna pada tahap ini. Menunggu saat kematian. Apabila doktor nasihatkan bawa pulang, maka diceriterakan kepada rakan taulan bahawa doktor sudah tidak pandai buat sesuatu merawat kanser beliau. Sedangkan keadaan sudah terminal. Rawatan pesakit terminal seperti kanser tahap 4 sudah tentu berbeza pendekatannya dengan tahap awal penemuan kanser.

Menyedihkan, dalam satu kajian mendapati 86% rakyat Malaysia percaya bahawa kanser tahap 4 masih boleh dicegah. Manakala 62% rakyat negara ini mempercayai bahawa kanser itu penyakit yang tidak boleh dirawat [1]. Pencegahan dan rawatan adalah dua isu berbeza. Mencegah adalah keadaan di mana penyakit belum wujud, kita menggunakan pelbagai cara untuk sesuatu penyakit itu menjangkiti kita. Manakala merawat adalah keadaan di mana penyakit sudah wujud, pesakit berjuang untuk mengubatinya dengan pelbagai cara.

Kefahaman antara keperluan mencegah dan kepentingan merawat inilah yang menyebabkan masyarakat keliru. Ianya pula dikelirukan oleh sesetengah pihak yang produk mereka hanya mempunyai khasiat baik dari mencegah sesuatu penyakit berlaku, tetapi dicanangkan dalam iklan-iklan mereka bahawa produk mereka berjaya merawat penyakit. Mereka juga terkeliru dengan beberapa naratif penemuan saintifik di peringkat awal sesuatu bahan, tanpa disahkan keberkesanannya untuk manusia secara keseluruhan. Contohnya daun rerama, ujian makmal mendapati daun tersebut tinggi antioksida yang berkhasiat dalam mencegah sel-sel badan dari unsur negatif seperti radikal bebas. Tetapi daun rerama bukannya rawatan kepada penyakit-penyakit kronik seperti darah tinggi, kencing manis termasuk kanser. Tetapi masyarakat salah faham mengenai kaitan pencegahan dan rawatan itu.

Satu kajian mendapati jika seseorang itu didapati menghidapi kanser, sebenarnya penyakit itu sudah timbul beberapa tahun sebelum bertemu doktor. Cuma si penghidap cuba menafikannya atau berubat dengan kaedah-kaedah tersendiri sebelum bertemu dengan para pakar bagi mengetahui penyakit sebenar – iaitu kanser. Bagi penyakit kanser payu dara, pesakit dianggarkan mengalami tanda awal 2.7 tahun sebelum diagnosa hospital, manakala kanser paru-paru dan kanser usus (rektum) selama 1.5 tahun. Bagi kanser yang agak pejal (solid tumour) seperti kanser prostat, kanser tiroid dan lain-lain, jangkaan penyakit itu bermula sejak 3 hingga 6 tahun sebelumnya [2].

Saya menyeru masyarakat untuk hadir ke klinik-klinik kerajaan atau swasta untuk membuat saringan awal. Ahli perubatan cukup fasih dalam menjalankan ujian saringan ini. Kanser payu dara, boleh disaring melalui ujian pemeriksaan klinikal payu dara atau ujian mamogram. Bagi kanser pangkal rahim, ujian “pap smear” adalah ujian paling senang dan murah.

Begitu juga kanser dikalangan lelaki, kanser prostat, kanser paru-paru boleh dijalankan ujian saringan di premis-premis kesihatan. Hadirkan diri anda untuk disaring, jangan segan silu atau memandang prejudis terhadap doktor.

Sekian nasihat pagi dari fb.com/Suhazeli.abdullah

8.10.2019

Tengkawang

Pautan

[1] Bo Sue-Lyn. Malaysian Still Ignorant About Advanced Breast Cancer. https://codeblue.galencentre.org/2019/09/27/survey-malaysians-still-ignorant-about-advanced-breast-cancer/

[2] Mickel V Patrone et. al. How Long I Had My Cancer, Doctor? https://www.cancernetwork.com/oncology-journal/how-long-have-i-had-my-cancer-doctor

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleTB Akibat Jin
Next articleTiup Air dalam Bejana
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com