Sudah acap kali kawan-kawan minta saya beri ulasan tentang poster program SEMBUH KENCING MANIS / KANSER TANPA UBAT.

Tanpa prejudis kepada mana-mana pihak, saya suka berikan nasihat agar menjauhkan diri dari terjebak dalam program tersebut.

Apa yang saya perhatikan bahawa, melalui iklan itu seolah-olah pihak berkenaan menghina reputasi profesion perubatan. Secara tersirat, mereka menuduh rawatan moden adalah tidak betul dan terhasil dari konspirasi bigpharma! Begitu negatifnya tuduhan itu. Semacam doktor-doktor yang berdaftar seluruh negara tidak bercakap benar, menyembunyikan fakta dan menipu dalam merawat pesakit. Sedangkan doktor-doktor mempunyai kod etika professional perubatan dan garis panduan amalan baik perubatan.

Perkara kedua, program itu dengan sengaja atau tidak telah membuat pengiklanan, atau berkempen dengan mendakwa kaedah alternatif yang mereka gunakan (walau tanpa ubat) boleh menyembuhkan penyakit kencing manis atau kanser dan sebagainya. Sedangkan jelas dalam akta pengiklanan Iklan produk kesihatan dan kecantikan dilarang sama sekali membuat tuntutan perubatan untuk tujuan pencegahan, rawatan atau diagnosis bagi 20 jenis penyakit yang telah disenaraikan di dalam Akta Ubat (Iklan dan Penjualan) 1956, iaitu penyakit atau kecacatan buah pinggang/ginjal, penyakit atau kecacatan jantung, diabetes (kencing manis), epilepsi atau sawan, lumpuh, tuberkulosis, astma, kusta, kanser/barah, dan banyak lagi. Tersenarai 20 jenis kesemuanya.

Ketiga, andaikata benar dakwaan kaedah (protokol perubatan) yang dipelopori oleh mereka itu mempunyai tuntutan merawat atau menyembuhkan, bawalah bukti-bukti melalui kenyataan berwasit ke KKM. Jika sahih, KKM boleh mengisytiharkan kaedah tersebut masuk ke arus perdana perubatan. Doktor-doktor yang berdaftar dalam Malaysia pun boleh menggunakannya tanpa igauan. Kenapa hanya terbatas kepada kumpulan mereka sahaja jika benar-benar berkesan? Bertindaklah secara profesional.

Testimoni bukannya satu alasan kukuh untuk disebarkan kepada masyarakat. Ini kerana akan menimbulkan banyak kekeliruan.

Terdapat beberapa implikasi jika penjual atau pempromosi produk terdiri dari orang yang berstatus tinggi dalam masyarakat:

1) Orang awam akan beralih dari berubat melalui kaedah arus perdana kepada produk yang tidak berkesan kerana terpengaruh dengan kehebatan tokoh. Mereka lebih teruja dengan testimoni yang diberikan kerana persepsi umum bahawa golongan yang berstatus seperti ahli agama atau profesional perubatan tidak akan bercakap bohong. Walau pada hakikatnya mereka berbohong atas nama agama atau sains.

2) Keterujaan orang awam dalam “perangai pencarian merawat” (health seeking behaviour) melalui lorong yang betul dan tepat akan semakin terpesong. Ini kerana tokoh-tokoh berkenaan menjadi penghalang, mengelabui fakta sebenar mengenai kesihatan dan penyakit. Malah mereka bercakap diluar bidang mereka. Ilmu perubatan yang cuba disampaikan itu pun tidak tepat. Proses kejadian berlaku sesuatu penyakit pun diterangkan secara tidak tepat semasa kuliah yang disampaikan.

Sekian.

Fb.com/Suhazeli.abdullah

suhazeli.com

21.9.2019

Bangsar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleMati Akibat Vaksin?
Next articleTB Akibat Jin
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com