“Berat Mak Aji turun 10 kilo dalam 2 bulan? Apa yang dah berlaku ni?” Soalku dalam satu sesi konsultasi klinik Kencing Manis.

“Saya amalkan pantang diet ketat doktor.”, jawab Mak Cik berumur separuh abad itu jujur.

“Saya ubah pemakanan. Banyak makanan yang biasa saya makan saya tinggalkan. Seperti nasi putih, air manis, dari gula putih, tepung putih, makanan segera dan banyak lagi.” Jawabnya dengan yakin.

.

“Saya hanya makan ‘real food’. Banyakkan makan sayur-sayuran. Buah-buahan saya pilih yang rendah glisemik indek seperti jambu batu, oren dan apel hijau.” Tambah beliau lagi macam beri kuliah pemakanan. Fuh, pandai juga sebut GI makanan.

“Satu lagi petua adalah Mak Cik tukar hidangan berat sepanjang 2 bulan ini dengan makanan berasaskan barli. Doktor tau ke, barli adalah makanan sunnah? Ia merupakan antara makanan kegemaran Rasulullah s.a.w.” Ujarnya lagi.

[Selawat atas Nabi]

“Pendek kata selama 2 bulan ini juga saya menjalani sajian 100% vegetarian. Tanpa protin haiwan, tanpa lemak, air kosong dari produk xxxx 4 liter sehari, tanpa susu. Sebab tu kencing manis saya boleh sembuh dan berat badan menyusut banyak. Saya juga berpuasa setiap hari.” Hujahannya saya biarkan diluahkan. Rawatan stres juga tu.

‘Sudah lama beliau menghidapi kencing manis, baru berubah hati nak ikut segala nasihat pakar pemakanan (Dietitian) yang saya rujuk beberapa bulan lepas. Cuma saya kesian kerana beliau mula terpengaruh dengan dakyah penjual produk yang beri nasihat terlampau semata-mata mencari keuntungan.’

~~~~~~~~~~~

Sayang sekali, pesakit yang ingin mengubah gaya pemakanan tidak dipandu dengan betul. Apa yang dianjurkan oleh pakar pemakanan tidak pun diambil sepenuhnya sehingga boleh menyiksakan diri.

Kenapa saya kata menyiksakan diri?

Kaedah pengambilan makanan secara ketat atau ekstrim (Very Low Calorie Diet) boleh mendatangkan bahaya kepada sistem perkembangan tubuh badan kita.

Perlu kita ingat bahawa badan kita memerlukan sumber tenaga minima bagi menjadikan setiap organ berfungsi dengan sempurna. Sumber tenaga minima ini diberi nama Kadar Asas Metabolik (BMR – Basal Metabolic Rate). Kiraan BMR setiap individu bergantung kepada tinggi, berat, umur dan jantina seseorang.

Contohnya seorang lelaki, berumur 30 tahun, berat 70 kg dan tinggi 1.7 meter, BMR beliau adalah 1671 kcal. Ini bermakna kalori makanan seharian beliau paling minima perlu diambil adalah sebanyak 1671 kcal itu, baharulah badannya boleh berfungsi dengan sempurna seperti bernafas, peraliran darah, gerakan jantung, perkumuhan dan aktiviti fisiologi asas lain lagi [1]. Dengan kata lain, jika beliau hanya duduk sahaja tanpa buat apa-apa aktiviti, BMR asas sebanyak itulah diperlukan. Jika beliau ingin berkerja yang menggunakan tenaga seperti kerja pejabat, naik basikal, bersenam dan lain-lain lagi, beliau wajib mengambil kalori yang berlebihan dari BMR tadi. Sekurang-kurangnya tambahan sebanyak 20% lagi.

Andaikata seseorang itu mengambil pemakanan yang kurang dari BMR, secara automatik badan akan membakar sumber lain dari dalam badan kita sendiri. Lemak yang disimpan di peha, perut, pinggul dan beberapa tempat lain lagi akan digunakan sebagai sumber tukaran tenaga. Pun begitu, bakaran tenaga dari sumber lain ini perlu diatur dengan betul supaya fungsi badan kita diseimbangkan mengikut sela waktu tertentu.

Bagi orang gemuk, boleh lah menggunakan kaedah mengambil kalori makanan kurang 5-10% dari BMR. Dengan ini tukaran tenaga dari lemak badan yang berlebihan akan membantu beliau kembali ke berat badan unggul. Jika badan anda sudah kurus melidi, tiada keperluan mendesak untuk mengambil kalori makanan berkurangan dari BMR.

Contohnya jika berat anda 90 kg (BMR untuk lelaki umur 30 tahun adalah 1945 kcal). Letak sasaran untuk turunkan berat badan sebanyak 9 kg (10%) selama 6 bulan. Objektifnya supaya penurunan 0.5 – 1.0 kg dalam seminggu. Penurunan secara sihat untuk 0.5 kg – 1.0 kg selalunya sejumlah 1500-1800 kcal per hari jika disertakan juga dengan senaman untuk lelaki, dan 1200-1500 kcal per hari untuk wanita.

Anda jangan terlalu drastik untuk mengurangkan berat badan. Penurunan 10 kg selama 2 bulan seperti Mak Aji di atas itu adalah keterlaluan, walaupun beliau sanggup melakukannya. Tetapi kesian.

Jangan pula terlalu nak berdiet dengan ambil terlalu sikit kalori sehari, kurang 1000 kcal sehari, akan menyebabkan “muscle wasting” bukannya pembakaran lemak. Jangan hanya fokus kepada “weight loss” sahaja tetapi yang lebih penting adalah “inch loss”.

Terdapat ajaran yang menyuruh pesakit mengambil pemakanan ketat sehingga 600-800 kcal sehari. 600 kcal ini bersamaan 2 biji roti canai kosong. Bayangkan, adakah sanggup setiap kita hanya memakan 2 keping roti canai sehari? Kebulurlah gayanya. Biasanya ‘starvation food’ (VLCD- Very Low Calorie Diet) ini dalam rawatan perubatan hanya dikhususkan kepada pesakit yang akan menjalani pembedahan perut (Bariatric) [2]. Itu pun rawatan VLCD untuk pembedahan perut perlu dipantau rapi oleh doktor pakar.

Walaupun terdapat jurujual yang menjual suplemen untuk menggantikan kalori, tetapi sebanyak mana suplemen tersebut perlu dimakan? Tambahan pula suplemen bukan ‘tidak mahal’ harganya. Lebih baik mengambil makanan asas mengikut panduan yang ditetapkan. Kajian mendapati pesakit tidak berterusan mengamalkan suplemen sebagai pemakanan tambahan bagi pengurusan berat badan. Majoriti dikalangan mereka akan mengambil semula diet normal, maka terjadilah kegemukan kembali secara berganda-ganda (rebound). Kenapa tidak istiqomah? Sebab harga suplemen mahal. Hanya orang betul-betul berada sahaja mampu beli.

Kesan kaedah pemakanan kebulur (VLCD) ini kepada kesihatan tubuh badan adalah:

1- Metabolisma dan keseimbangan badan akan tergangu.

Kajian menyatakan 23% otot-otot akan menyusut. Akhirnya tubuh tak bermaya, tenaga untuk melakukan aktiviti terbantut. Tidak semua pesakit boleh bertahan dengan keadaan pemakanan kebulur seperti ini [3]. Kajian dari National Institute of Health US mendapati pesakit yang pada awal mencuba kaedah pemakanan kebulur, 80% dari mereka akan kembali gemuk dan penyakit tidak dapat dirawat kerana tidak tahan dengan nafsu pemakanan sedemikian [4].

2- Letih lsu dan zat makanan yang berkurangan.

Pengambilan pemakana kebulur ini akan menyebabkan banyak zat-zat pemakanan tidak diambil dengan seimbang. Zat besi, folate, vitamin B12 untuk pembinaan sel darah dan sel otot akan terbantut. Menyebabkan pesakit akan mengalami episod letih lesu sepanjang hari. Zat-zat ini boleh diperolehi dari pemakanan seimbang termasuk karbohidrat dan protein. Jika sayur-sayuran semata-mata, tidak mencukupi jizi zat nutrien sehari-hari. Kekurangan pengambilan protin juga akan menyebabkan sel otot akan menyusut, rambut menjadi nipis dan kuku menjadi lembik. Pembinaan otot, rambut dan kuku bergantung besar kepada pengambilan protin dalam makanan kita. Begitu juga dengan kalsium, magnesium, vitamin A dan vitamin-vitamin lain lagi, terdapat dalam pemakanan lengkap yang terdiri dari karbohidrat, protein, dan sayur-sayuran. Pembinaan dan kesimbangan hormon-hormon badan pula amat memerlukan lemak yang secukupnya.

3- Kesuburan dan sistem imuniti berkurang.

Hormon kesuburan memerlukan lemak asas seperti kolesterol. Walaupun 80% kolesterol dibina sendiri oleh hati, tetapi kelesterol dari makanan juga diperlukan dalam kadar tertentu.

4- Senang berlaku kerapuhan tulang.

Mineral asas seperti kalsium, natrium, potassium dan lain-lain lagi diperlukan untuk keseimbangan struktur tulang-temulang. Justeru, pengambilan kalori ekstrim akan merencat pengukuhan tulang.

Kesimpulannya, pesakit tidak boleh membuat pelan pemakanan tersendiri tanpa panduan dari pakar pemakanan kerana pemakanan yang ekstrim itu akan memunahkan badan kita dalam jangkamasa singkat atau lambat. Jangan takut untuk berhubung dengan pakar pemakanan (dietitan) yang terdapat di seluruh klinik kesihatan dalam negara kita. Bayaran pun percuma.

Apabila melihat kes Mak Aji yang saya jumpa tadi, saya yakin paras gula beliau akan menurun, tetapi tidak bermakna kencing manis beliau sembuh. Cuma saya kesian, beliau mendapat nasihat yang tidak tepat dari jurujual produk. Penjual kaya raya, beliau merana. Saya lihat lemah longlai beliau tadi semasa keluar dari bilik konsultasi. Sehinggakan nak buka daun pintu bilik pun tak bermaya.

“Kesian Mak Aji, nak buka pintu pun dok rok. Mai saya tolong.”

“Gelitik ni doktor!” Ucapnya lemah.

Dalam bab berpuasa setiap hari pun saya berikan nasihat ini supaya mengikut kemampuan kita sebagaimana yang disarankan oleh Rasulullah SAW. Di antaranya berdasarkan hadis riwayat Imam Abu Daud dan Ibnu Majah dari al-Bahili, dia berkata;

أَتَيْت رَسُولَ اللَّهِ صلى اللَّهُ عليه وسلم فَقُلْت يا رَسُولَ اللَّهِ أنا الرَّجُلُ الذي أَتَيْتُك عَامَ الْأَوَّلِ قال فما لي أَرَى جِسْمَك نَاحِلًا قال يا رَسُولَ اللَّهِ ما أَكَلْت طَعَامًا بِالنَّهَارِ ما أَكَلْته إلَّا بِاللَّيْلِ قال من أَمَرَك أَنْ تُعَذِّبَ نَفْسَك قُلْت يا رَسُولَ اللَّهِ إنِّي أَقْوَى قال صُمْ شَهْرَ الصَّبْرِ وَثَلَاثَةَ أَيَّامٍ بَعْدَهُ وَصُمْ من الْحُرُمِ وَاتْرُكْ صُمْ من الحرم وَاتْرُكْ وقال بِأُصْبُعِهِ الثَّلَاثِ يَضُمُّهَا ثُمَّ يُرْسِلُهَا

Maksudnya: “Aku mendatangi Rasulullah Saw, kemudian aku berkata, ‘Ya Rasulullah, aku adalah laki-laki yang mendatangimu di tahun yang lalu.’ Rasul menjawab, ‘Aku lihat badanmu semakin kurus.’ Ia menjawab, ‘Ya Rasul, aku tidak makan di siang hari, aku makan hanya di malam hari.’ Rasul berkata, ‘Siapa yang memerintahmu untuk menyiksa dirimu?’ Aku berkata, ‘Ya Rasul sesungguhnya aku kuat (berpuasa).’ Rasul berkata, ‘Berpuasalah di bulan sabar dan tiga hari setelahnya, berpuasalah di bulan-bulan mulia dan tinggalkanlah dari bulan haram, berpuasalah dari bulan haram dan tinggalkanlah darinya.’ Nabi Saw dengan memberi isyarat dengan ketiga jarinya seraya mengumpulkan dan melepaskannya.”[5]

Janganlah kita terlalu ektrim dalam menjalani kehidupan ini, kerana padahnya kita juga akan menanggungnya dikemudian hari. Maka bersederhanalah.

Sekian nasihat dari suhazeli.com

fb.com/drsuhazeli

2.5.2019

Jerangau

Pautan:

[1] Kiraan BMR. http://www.bmi-calculator.net/bmr-calculator/metric-bmr-calculator.php

[2] Guideline for Bariatric Surgery. https://www.ucsfhealth.org/education/dietary_guidelines_after_gastric_bypass/

[3] Makanan rendah kalori. https://www.healthline.com/nutrition/calorie-restriction-risks#section3

[4] Kajian dari NIH atas pemakanan kebulur.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3673773/

[5] Kuliah Ustaz Shamsuri Ahmad Hadis Al Bahili. https://www.youtube.com/watch?v=fBydRy2OB5E

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleBahaya Kulit Ayam Goreng?
Next articleCuci Buah Pinggang (Dialisis) semasa Puasa Ramadan
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com