Benjolan di kaki seperti ini amat jarang berlaku. Pesakit pun tidak kisah sangat kewujudan benjol sebegini kerana tidak sakit dan tidak menjejaskan kecantikan. Lagipun wujudnya benjolan sudah bertahun lamanya. Apabila ditanya, pesakit pun sudah lupa berapa lama dan apa puncanya.

Bahaya ke Risô lagu ni? Orang tua-tua kata tak bahaya pun.

Ya, benar benjolan ini tidaklah bahaya. Ianya bukan kanser. Biasanya ia berpunca dari tusukan kayu atau besi pada satu masa yang lampau. Atau ianya boleh terbentuk dengan sendiri apabila kaki dilanggar dengan sesuatu yang keras. Namun, pengesahan bahaya atau tidak perlu dibuat oleh doktor. Doktor pakar akan meneliti dan mungkin menjalankan ujian tertentu untuk memastikan Risô itu bahaya atau tidak. Jangan kita buat pepandai. Mungkin ianya kanser!

Mekanismanya, apabila sesuatu bendasing tertusuk ke dalam kaki, tisu setempat akan cuba membina satu lapisan fiber. Inilah mekanisma yang berlaku dalam badan kita. Lapisan fiber itu akan bergumpal menyelubungi bendasing yang kecil tadi. Lama-kelamaan terbentuklah benjolan.

Rawatan terbaik untuk benjol adalah bedah. Kaki pun nampak comel. Orang pun tidaklah nak mengumpat kita. Suami/isteri pun tetap sayang. Muah Muah!

Jika Risô kecil, klinik kesihatan boleh sahaja lakukan pembedahan. Prosedurnya sama dengan pembedahan kanak-kanak berkhatan. Senang sahaja. Tetapi bergantung kepada doktor, samada berpengalaman buat atau tidak. Kalau besar dan memerlukan ruang bius yang lebih luas, pembedahan hendaklah dibuat di dewan bedah hospital.

Orang kampung kata, ada bomoh yang boleh jampi untuk hancurkan Risô ni. Wallahuaklam, setakat pengalaman saya, tak berkesan pun kaedah jampian. Malah boleh menambahkan masalah apabila tempat jampian dan urutan yang dibuat oleh bomoh itu pecah.

Apa-apa pun suka saya cadangkan bincanglah lanjut dengan doktor anda. Anda tidak rugi.

Sekian infosihat dari suhazeli.com

Fb.com/drsuhazeli

21.6.2019

Danang, Vietnam

#RISÔ= Bahasa Kelantan memberi makna Ketumbuhan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleAppendisitis
Next article5 Pesanan Penting Penghidap Ketuat
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com