Cacing Kalau kaki anda nampak berurat sirat seperti rel keretapi seperti ini (gambar), sila jumpa doktor segera. Minyak gamat atau minyak cap kapak tak jalan untuk hapuskan makhluk yang menjalar itu.

Kami sebut penyakit ni Cutaneous Larvae Migran. Di mana, sejenis cacing yang boleh masuk melalui kulit manusia dan bergerak menjalar di bawah kulit. Tempat jangkitan itu boleh jadi kemerahan dan gatal.

Cacing tersebut hidup dalam tanah. Ianya bukan keluar bersama telur lipas. Cacing yang terdapat dalam lipas adalah lain dari yang boleh masuk dalam kulit kita. Ada orang tua kata, cacing boleh naik ke mata. Ya benar, cacing boleh merayap ke dalam bola mata, tetapi bukan jenis cacing CLM ini.

Gejala semacam trek keretapi yang menjalar itu boleh bertahan hingga setahun jika tidak dirawat. Kaedah rawatan di klinik kesihatan senang sahaja sebab ubat cacing senang diperolehi di semua premis kesihatan.

Memakai alas kaki, jaga kebersihan dan kawal diri kita dari bermain tanah adalah penting untuk mencegah kuman CLM seperti ini menjangkiti kita.

Sekian pesanan dari suhazeli.com

Fb.com/drsuhazeli

19.6.2019

Putrajaya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleVitamin A Untuk Pesakit Measles
Next articleAppendisitis
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com