Pesakit Buah Pinggang kronik akan nampak selalu letih dan tak bermaya. Sebab mereka mengalami anaemia.

Apa tu Anemia?

Anemia adalah satu keadaan di mana hemoglobin (Hb) sel darah merah berkurangan. Tugas utama Hb adalah membawa oksigen ke seluruh badan. Jadi jika Hb kurang, oksigen yang mengalir juga kurang. Oleh yang demikian pesakit akan senantiasa letih, pucat, sesak nafas, pening dan beberapa tanda lagi.

Apa pulak kaitan kurang Hb ini dengan buah pinggang?

Hormon yang penting dalam proses pembentukan sel darah merah adalah eritropoitin (EPO). Hormon EPO ini dikeluarkan oleh buah pinggang. Apabila buah pinggang rosak, pengeluaran EPO akan terbantut. Justeru itu, pengeluaran sel darah merah juga akan berkurangan.

Jagalah buah pinggang anda supaya tidak rosak. Punca utama kerosakan buah pinggang di Malaysia adalah penyakit kencing manis dan darah tinggi. Sebagaimana kajian yang telah dijalankan 58% dari kes yang baru menjalani rawatan haemodialisis adalah terdiri dari pesakit kencing manis. Ubat kencing manis yang didakwa mengandungi bahan kimia itu bukan penyebab kerosakan buah pinggang.

Inilah kenapa doktor terlalu bersungguh beri nasihat dan ‘marah’ apabila terdapat pesakit yang degil. Doktor lagi melenting apabila pesakit mengambil produk kesihatan yang entah dari mana kesahihannya sehinggakan kencing manis tidak terkawal. Doktor akan Tepuk Dahi Berjemaah (TDB) apabila terdapat pesakit terus tegakkan benang basah pertahankan produk yang dia beli. Sebenarnya mereka terpaksa pertahankan sebab sudah ribu riban berhabis duit beli produk.

Sedangkan masuk wad charge seringgit sahaja!

Sekian info kesihatan dari suhazeli.com

Fb.com/drsuhazeli

15.6.2019

Pulau Redang

Pautan

Burden of Kidney Diseases in Malaysia. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2210600615300757

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleEtika Perubatan
Next articleVitamin A Untuk Pesakit Measles
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com