Menarik sungguh tindakan yang dibuat oleh pihak berkuasa Itali. Walaupun kerajaaan memerintah itu pro kepada kumpulan antivaksin, namun kesihatan rakyat tetap diutamakan.

Berita terkini, Kenyataan dari Menteri Kesihatan Giulia Grillo bertegas untuk meneruskan undang-undang “No Vaccine No School” yang diluluskan oleh Menteri Kesihatan sebelum PRU lepas, Lorenzim.[1] Penegasan ini dibuat demi penjagaan kesihatan rakyat mereka yang sekarang ini diancam wabak penyakit terutamanya penyakit campak.

.

Undang-undang tersebut menetapkan:

1] Kanak-kanak yang berumur kurang dari 6 tahun tidak dibenarkan masuk pra-sekolah jika tidak mengemukakan bukti suntikan imunisasi dalam kad kesihatan masing-masing.

2] Kanak-kanak yang berumur 6 hingga 16 tahun dibenarkan masuk sekolah. Tetapi mana-mana ibubapa yang tidak dapat membuktikan pemberian vaksin anak-anak mereka akan didenda €500.

.

Berita ini ditentang hebat oleh antivaksin. Mereka cuba membawa hujah kajian palsu yang dibuat oleh CORVELVA.[2] Namun Menteri Kesihatan tidak terpengaruh dengan hujah rapuh mereka. Ini kerana kajian tersebut bukan dibuat oleh badan berautoriti. Kajian syok sendiri itu dibuat oleh kumpulan antivaksin, dan membuat sebaran maya sesama mereka dengan niat menakut-nakutkan ibubapa terhadap vaksin. Malah kajian tersebut berselindung atas nama Corvelva, tidak sorang pun dinamakan pakar mana yang terlibat dalam kajian. Metodologi kajian yang digunakan pun tidak melepasi taraf pelajar sekolah menengah pun.[3] Inilah tipikal perangai antivaksin seluruh dunia. Malaysia pun begitu, sebaran maya berkaitan antivaksin biasanya dibuat oleh akaun palsu ataupun jenis salin-tampal artikel yang mereka sendiri tidak faham isi tulisan yang dikongsi.

.

Sekian berita terkini dibawa oleh suhazeli.com

Fb.Com/drsuhazeli

13.3.2019

Kuala Dungun

.

Pautan:

[1] Kerajaan Italy Teruskan Wajib Vaksin. https://www.bbc.com/news/world-europe-47536981

[2] Kajian Corvelva. https://www.ageofautism.com/2018/12/corvelva-vaccinegate-gsks-infanrix-hexa-exposed.html

[3] Kritikan atas kajian Corvelva. https://www.skepticalraptor.com/skepticalraptorblog.php/vaccine-pseudoscience-corvelva-anti-vaccine-researchers/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleBahan dalam Vaksin
Next articleProgram Soal Rakyat TV3
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com