#TegurJam5

Lain kali kalau nak share pun buat dalam bentuk pertanyaan. Menunjukkan kita sendiri tidak yakin dengan penyakit yang ditunjukkan dalam video tersebut. Ni tidak, lepas share konfiden je kutuk-kutuk ibubapa yang berikan anak mereka main telefon.

Lepas bapa budak tu beri penjelasan baru sentap!

Tak ada pun diagnosa dalam perubatan Neuro Death. Kalau Brain Death tu ada. Tapi brain death tu pesakit nak mati dah. Selembek atas katil tak bergerak.

Pertumbuhan sel otak tidak dipengaruhi oleh gelombang yang dibawa oleh telefon bimbit. Walaupun terdapat tulisan yang menulis sedemikian, tetapi tiada keputusan konklusif dari kajian sahih dan berwibawa.

Namun, telefon bimbit secara subjektif boleh mempengaruhi perkembangan psikologi, mental dan sosial kepada manusia secara am. Antaranya:

* Risiko berlaku kemalangan apabila menggunakan telefon ketika memandu, berjalan kaki dan berbasikal. Sesetengah syarikat melarang pekerja menggunakan telefon bimbit semasa mengendalikan mesin/jentera kilang, kerana risiko kecederaan boleh berlaku.

* Kesan kepada perangai dan sifat anak-anak. Tidak memberikan tumpuan kepada pendidikan kerana ketagih menggunakan telefon bimbit.

* Risiko melihat laman-laman lucah dan menakutkan lagi melakukan aksi porno seperti yang lihat oleh mereka.

* Mengganggu tidur manusia kerana bermain telefon hingga lewat malam. Gangguan boleh boleh menjejaskan fikiran, mood dan tingkahlaku.

* Membentuk budaya baru dalam keluarga. Tidak menghiraukan sekeliling dan ahli keluarga yang lain. Fenomena ini tidak sihat dari sudut sosial manusia.

Sekian #DoneTegur dari suhazeli.com

Fb.Com/drsuhazeli

29.1.2019

Ketengah Jaya

https://www.albany.edu/news/82329.php

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleUbat untuk Semua Penyakit
Next articleGanja Rangsang Saraf Otak Mati
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com