Seorang netizen antivaksin mempersoalkan kenapa KKM tidak menggunapakai peraturan yang digunakan dalam akta USECHH 2000 mengenai had bahaya aluminium apabila terdedah kepada tubuh.

Adakah kami juga hairan dosh malaysia tak buat kenyataan bantah? Aluminium dalam vaksin berbeza dengan aluminium dalam persekitaran seperti yang dinyatakan dalam akta DOSH. Nama pun DOSH (Department of Occupation Safety and Health). Rantaian Aluminium akan menjadi berbeza apabila dikombinasikan dengan oksigen, natrium dan lain-lain.

.

Isu gabungan sebatian berbeza inilah yang boleh mengelirukan orang awam yang bukan mahir dalam ilmu kimia.

.

Vaksin menggunakan akta FDA, kerana logamnya dalam bentuk garam (aluminium salt). Oleh yang demikian unit bacaanya dalam bentuk mg atau mmol. Ianya jauh berbeza dengan sukatan isipadu (m3) seperti Aluminium oxide yang menjadi toksid atau bahaya di persekitaran.

.

Untuk mudah faham. Ibu hamil akan dibekalkan zat besi (ferous fumarate atau lactate). Kita tidak berikan ferous oxide (besi karat) kerana ferous oxide itu bahaya.

.

Pembuatan vaksin bukan dibuat cara tumbuk dan uli macam tepung gandum. Tetapi ianya melalui proses yang ketat, terjamin serta di bawah seliaan kualiti yang ketat. Setiap batch vaksin yang dikeluarkan sudah melepasi tahap keselamatan.

.

Cuma saya sangsi, persoalan yang netizen berkenaan sebut vaksin DTAP itu SANGAT BAHAYA, sudah berapa kes kematian atau bayi cacat akibat diberi vaksin? Ini satu tuduhan berat.

.

Seperti yang saya nyatakan sebelum ini setiap tahun lebih 6.9 dose vaksin diberikan kepada bayi dalam negara kita. Tak ada satu kes pun yang mati atau dikaitkan dengan kejadian autism.

Pautan

http://www.dosh.gov.my/

Toxic myths about vaccines

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleTepuk-tepuk Sembuh Merawat Roh
Next articleKementerian Kesihatan di Gesa Tegas dalam Isu Doula
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com