Ketegasan KKM dalam menentukan penggunaan ganja sebagai ubat adalah penting bagi mengelakkan mudarat yang lebih besar. Kita tidak perlu terikut dengan negara jiran seperti Thailand. Kebenaran menggunakan ganja perubatan itu adalah saingan industri.

Sekali lagi ditegaskan, jika ganja mempunyai dakwaan boleh merawat, sila bawa bukti kepada KKM untuk diluluskan.

Syarikat yang nak bawa masuk ganja sebagai ubat itu kena sampai berjaya berdaftar dengan KKM dibawah NPRA. Kalau tak berjaya daftarkan, tak boleh la guna bahan berkenaan. So in the first place buat semua benda tu dulu. Selesai didaftarkan, profesional kesihatan sahaja boleh handle. Bukan sembarangan orang entah sesiapa sahaja. Kalau betul nak guna ganja dengan cara yang betul, kena setuju lah dengan perkara ini.

Dalam perubatan, kajian terhadap bahan yang akan digunakan sebagai ubatan hendaklah melalui kajian klinikal berupa controlled trial. Ia adalah kajian sekurang-kurangnya bertahap Evidence Level II. Semua ubat-ubatan moden di pasaran, hatta Paracetamol pun, telah melalui proses yang serupa. Begitu juga ubatan berasaskan ganja seperti Sativex. Kajian berupa case report dan case series, apatah lagi kajian makmal atau kajian ke atas haiwan tidak cukup kuat untuk membuktikan keberkesanan dan keselamatan sesuatu bahan kepada tubuh badan manusia.

Saya lega dengan keputusan terbaharu KKM berkaitan isu ganja ini.

Baca:

PUTRAJAYA: Health Ministry today said cannabis oil can only be used for research and not as alternative medicine. Untuk buat research pun kena melalui proses-proses tersendiri. Tidak boleh sesekali jadikan entry ini untuk legalisasikan ganja secara meluas.

https://www.nst.com.my/news/nation/2018/09/413001/cannabis-oil-only-research-says-health-ministry

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleAdakah Selamat menggunakan Khidmat Doula di Malaysia?
Next articleTuala Wanita Beracun
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com