Berlaku peristiwa suami merosakkan pintu bilik beranak disalah sebuah hospital utara tanah air, akhirnya pihak berwajib membuat larangan sementara perkhidmatan peneman ibu bersalin.

Biasanya polisi rakan suami sebagai peneman kepada isteri yang sedang bersalin dibenarkan dikebanyakkan hospital. Ianya bertujuan memberi sokongan moral kepada si ibu yang berada dalam kesakitan untuk beranak.

Awal tahun ini heboh pasal isu doula yang mengambil tugas doktor dan bidan dalam mengendalikan proses beranak. Gegak gempita seluruh negara segelintir masyarakat yang menolak rawatan moden, menolak ubat hospital, menolak vaksin dan menolak bersalin di hospital supaya diberi hak kepada mereka untuk terus mengendalikan proses bersalin tanpa campur tangan pakar. Sehingga terjadilah dikalangan penggiat anti-sains moden itu bersalin di rumah tanpa pengawasan dan berlakulah perkara-perkara yang tidak diingini sehingga terdapat kes kematian ibu serta bayi.

Kali ini tragedi sebaliknya berlaku, pintu bilik bersalin dirosakkan akibat dari tidak puas hati kerana doktor tidak melakukan pembedahan terhadap isterinya. Dari satu sudut beliau juga menyatakan hak untuk isterinya dirawat sebaik mungkin. Tetapi pihak pakar tidak akan bertindak tanpa mengikut lunas-lunas disiplin ilmu serta indikasi sesuatu prosedur.

Sekaligus ketegasan pakar sakit puan itu berdasarkan prinsip merawat mengikut prosedur yang sedia dimaklumi dalam jajahan takluk ilmu mereka. Ini juga menyanggah tuduhan liar sesetengah pihak yang memperli doktor akan melakukan pembedahan secara wewenang kepada sesiapa sahaja.

Semoga peristiwa ini menjadi pengajaran kepada kita semua.

suhazeli.com

fb.com/drsuhazeli

28.8.2018

Kuala Berang

https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2018/08/371951/tiada-peneman-ibu-bersalin-di-hsb

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleGuna Smartphones Penyebab Kanser?
Next articleKhasiat Bone Broth atau Sup GearBox
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com