Dengan nada bergurau seorang pesakit radang mata (conjuntivitis) memuat naik foto mata merah beliau dan menulis bahawa beliau sudah terkena kanser mata kerana bermain telefon pintar dalam gelap sebelum tidur.

Tulisan sinis beliau menjadi viral serius setelah disebar-luaskan oleh beberapa laman maya. Semua menyalahkan punca berlaku kerosakan mata termasuk kanser mata itu akibat dari penggunaan telefon pintar selama 30 minit di dalam gelap sebelum tidur. Amaran amalan berbahaya itu pula disandarkan kepada Profesor Li Li, pakar ofthalmologi dari Singapura yang kononnya tabiat buruk bermain telefon bimbit sebelum tidur boleh menyebabkan degenerasi makula (kerosakan saraf mata) dan ‘contract’ maculopathy – kanser mata (ejaan contract merujuk kepada kanser pun salah).

Isu tersebut mula tersebar tahun 2016 lagi dalam bahasa Cina dan English. Kemudian diterjemah kepada bahasa Indonesia dan Melayu.

Merah mata seperti yang disebarkan itu bukannya berpunca dari kanser mata atau degenerasi makula. Kemerahan seperti itu biasanya adalah radang mata (conjunctivitis). Puncanya pelbagai, termasuk jangkitan virus dan bakteria. Radang seperti itu akan pulih dalam tempoh 72 jam sahaja dan tidak mendatangkan komplikasi besar seperti buta atau kanser.

Bermain telefon dalam gelap tidaklah boleh memudaratkan sehingga terjadinya kanser. Dakwaan yang diviralkan itu adalah sengaja menakut-nakutkan orang ramai di zaman yang serba canggih ini.

Namun perlu juga diingatkan bahawa mata kita perlu rehat. Bila sampai waktu tidur, jangan dipaksa mata itu bersengkang dek kerana terlalu ghairah bermain dengan telefon pintar. Berilah peluang untuk tidur tanpa gangguan yang berlebihan.

Terdapat beberapa kes dilaporkan bahawa pengguna yang terlalu lama mengadap telefon pintar yang tinggi silau cahaya boleh menyebabkan kebutaan sementara (Transient Smartphone Blindness – TSB). Siri kejadian kes telah dicatat dalam beberapa jurnal seperti Canadian Journal of Ophthalmology [1], New England Medical Jurnal [2] dan PubMed National Library [3].

Silau TSB ini bersifat sementara dan tidak juga mendatangkan mudarat besar seperti macula degenerasi mahupun kanser mata. TSB ini seolah-olah kita memandang langsung matahari, pemandangan kita akan menjadi kelam seketika dan pulih semula dalam waktu yang tertentu. Jika anda juga mengalami keadaan ini, silalah ke klinik untuk pemeriksaan lanjut.

Sekian penjelasan dari suhazeli.com

Fb.Com/drsuhazeli

26.8.2018

Kuala Berang

Pautan

[1] Case series. https://www.canadianjournalofophthalmology.ca/article/S0008-4182(16)30801-8/pdf

[2] Nejm. https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMc1514294?url_ver=Z39.88-2003&rfr_id=ori:rid:crossref.org&rfr_dat=cr_pub%3dwww.ncbi.nlm.nih.gov

[3] TSB. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5741272/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleJawapan kepada Sedut Air dalam Hidung Bukan Rawat Strok
Next articlePeneman Bersalin
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com