Pokok Tembakau dari Kencing Iblis?

Tersebar hadis palsu mengenai haramnya rokok. Harap berhati² agar kita bukan menjadi agen penyebaran hadis palsu ini. Walaupun niat baik untuk mengukuhkan hujah bahawa rokok adalah haram, tetapi menggunakan hujah yang bukan sahih dari Rasulullah saw adalah tidak dibenarkan sama sekali.

Sedikit ulasan saya mengenai hadis tersebut.

1- hadis iblis terkencing itu tidak tahu riwayat mana, muslim atau bukhari atau dll. Malah tiada pun ditemui matan (sebutan arab) hadis.

2-Jika iblis kencing, kat mana air kencing dia tu? Di tanah Syurga atau tanah bumi?

3- Tembakau sudah wujud ke masa zaman Nabi Adam mahupun zaman Nabi Muhammad saw? Pokok Tembakau cuma ditemui oleh penjajah sepanyol ketika mendarat di latin amerika sekitar abad ke 16M. kaum latin amerika yg pertama kali menanam tembakau.

4- Hadis ini adalah palsu. Ia tidak diriwayatkan dalam mana-mana kitab hadis, yang sahihnya atau yang dha`ifnya. Ia adalah satu pembohongan yang keji atas nama Nabi. Haram menyebarkannya.

5- Jika wujud hadith yg spefisik dan sahih dalam bab merokok, maka mudahlah Majlis Fatwa kebangsaan memfatwakan haramnya merokok. Pengharaman yang dibuat oleh MFK pada 25 Mac 1995 itu adalah berdasarkan kepada dalil ayat al Quran surah al Baqorah 196 dan diqiaskan atas pembuktian sains klinikal perubatan bahawa merokok banyak mendatangkan mudarat.

Wallahuaklam

Suhazeli.Com

30.6.2018

Masjid Butut Kuala Berang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published.