Terdapat satu sebaran tular yang menuduh kononnya virus nipah sedang berjangkit melalui daun pisang yang digunakan untuk membungkus nasi lemak, lemang dan seumpamanya.

Tulisan media sosial tersebut cuba mengaitkan kematian beberapa orang di Keralla India akhir Mei lepas akibat dari serangan virus bernama Nipah [1].

Tulisan tular tersebut adalah tidak benar dan boleh menyebabkan masyarakat sasau-minda (panik), terutamanya dimusim perayaan sebegini. Kenyataan rasmi penafian kejadian wabak virus ini telah pun dikeluarkan oleh Jabatan Kesihatan Negeri Selangor [2].

Spesis Virus Nipah telah dimasyhurkan namanya sejak 1998 lagi setelah kejadian wabak yang berlaku di Kampung Sungai Nipah pada ketika itu. Setelah itu sudah tiada kejadian wabak berlaku dalam negara kita. Wabak berlaku di negara lain seperti Bangladesh tahun 2004 dan terkini di Keralla India.

Jangkitan virus Nipah ini boleh membawa maut. Bermula dengan demam, muntah dan pening kepala. Jika tidak dirawat dengan segera, virus Nipah boleh merebak ke dalam badan dan akhirnya koma dan maut.

Pencegahan utama bagi mengelakkan jangkitan adalah menjaga kebersihan, mengamalkan perlindungan kendiri dan membasuh tangan dengan sempurna [3].

Virus Nipah ini boleh terdapat dalam kelawar buah. Jika perumah pertama kelawar itu positif virus Nipah, ianya boleh merebak melalui memakan buah-buahan yang di gigit olehnya atau meminum air nira/tuak tamar yang tercemar dengan air kencing kelawar [4].

Setakat ini tiada kes wabak atau jangkitan virus Nipah yang berpunca dari habitat kelawar yang tidur atau hinggap di daun pisang. Walaubagaimana pun adalah dinasihatkan pengendali makanan untuk menjamin mutu kebersihan setiap hidangan yang menggunakan daun pisang. Membasuh dengan sempurna daun pisang sudah memadai bagi menghalang kotoran yang terdapat di daun pisang tersebut termasuklah virus Nipah.

Sekian semoga bermanfaat

Suhazeli Abdullah

Fb.Com/drsuhazeli

19.6.2018

Kuala Berang

Pautan

[1] Kejadian Serangan Virus Nipah di India. https://m.hindustantimes.com/health/nipah-virus-outbreak-in-kerala-kills-10-all-you-need-to-know-about-the-disease/story-Ql9VFHknRdmy73g9QfLUhK.html

[2] Kenyataan Media JKNS.

[3] Amaran WHO. http://www.who.int/csr/disease/nipah/en/

[4] Kajian jejak habitat Kelawar dan virus Nipah. https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2016/03/22/470803523/disease-detectives-find-a-really-good-reason-not-to-drink-date-palm-wine

Link artikel ini dari https://www.facebook.com/546572572048737/posts/1784432348262747/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleBahaya Bakar Ikan Dalam Pembalut Aluminium
Next articleOrang Ramai diminta Jangan Keliru
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com